Windturbine, 3 of 5 bladen?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
darwenn
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 510
Inschrijving: 16/07/09, 17:43
x 9




par darwenn » 20/08/09, 17:09

Het is waar dat het met een ketting veel beter gaat, maar ik ben beperkt in verhouding omdat ik niet veel tandwielen heb, ik kan niet veel spelen vooral qua crankstel, ik heb niet veel maten (alleen 2 ), met katrollen doe ik wat ik wil, ik heb er een stuk of tien verzameld in verschillende maten, ik kan er zelfs een paar zelf bewerken (ik heb een draaibank en ik heb al een paar dingen gedaan, in feite degene die op mijn generator staat is zelfgemaakt omdat ik een compromis nodig had tussen twee maten). Voor de tandriem ok, ik zal er rekening mee houden. Het is gek, deze poelieverhoudingen en vermenigvuldigingen, het tart alle logica, soms met een grote poelie op de propeller en een hele kleine op de motor, heb ik bij gelijke snelheid minder spanning voor het weinige dat ik er een heel iets grotere poelie op zet Bij de generator is de spanning van de riem ook erg belangrijk, deze moet goed gespannen zijn, vandaar het belang van propellerkoppel en dat is nu het geval. Ik zal moeten proberen te begrijpen hoe de ideale propeller/generator/koppelvermenigvuldigingsverhouding wordt berekend (het is niet eenvoudig, ik ben slecht in wiskunde). Hoe dan ook, ik bewaar de 5 messen, er is geen foto, anders had ik mijn 3 messen kleiner moeten maken zodat ze sneller draaien, maar ik zou koppel verloren hebben. Maar nu lijkt het mij heel goed zo, hij loopt heel snel met een goed koppel en dat was wat ik nodig had.
0 x
darwenn
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 510
Inschrijving: 16/07/09, 17:43
x 9




par darwenn » 20/08/09, 20:27

Ter informatie: hier is een gelijkspanningsvermenigvuldiger. Het accepteert een invoer van 4 tot 12 volt en levert een uitvoer van 14,8 volt tot 15 volt. Dat is wat ik nodig heb. Maar omdat ik onder de 5 volt ongeveer 5 ampère stuur, ben ik bang dat ik nog maar een paar milliampère aan de uitgang over heb. Wat denk je ?. Hier is de montage met een Max 668
http://images.google.fr/imgres?imgurl=h ... r%26um%3D1

Maximale ingangsintensiteit ondersteund door een MAX668: 6 ampère. het zou in orde moeten zijn : Mrgreen: aangezien mijn motor nooit op zijn nominale snelheid (2700 tpm) zal draaien, zal hij nooit 16 ampère leveren.
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 20/08/09, 21:34

darwenn schreef:Ter informatie: hier is een gelijkspanningsvermenigvuldiger. Het accepteert een invoer van 4 tot 12 volt en levert een uitvoer van 14,8 volt tot 15 volt. Dat is wat ik nodig heb. Maar omdat ik onder de 5 volt ongeveer 5 ampère stuur, ben ik bang dat ik nog maar een paar milliampère aan de uitgang over heb. Wat denk je ?. Hier is de montage met een Max 668
http://images.google.fr/imgres?imgurl=h ... r%26um%3D1

Maximale ingangsintensiteit ondersteund door een MAX668: 6 ampère. het zou in orde moeten zijn : Mrgreen: aangezien mijn motor nooit op zijn nominale snelheid (2700 tpm) zal draaien, zal hij nooit 16 ampère leveren.


Vergeet dat, de output is slechts 0.5 ampère, je oplossing is geen elektronica, tenminste niet om de spanning te verhogen, begin met het uitvoeren van watts en dan zullen we zien.
:|
0 x
darwenn
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 510
Inschrijving: 16/07/09, 17:43
x 9




par darwenn » 20/08/09, 22:11

Ja, de output is 0,5A in het diagram, maar de inputintensiteit wordt niet aangegeven in hun voorbeeld. De 668 ondersteunt 6 ampère aan de ingang, ik betwijfel of er aan de uitgang slechts 0,5 overblijft. Het IC kost 5 euro, gezien de kosten wil ik het echt proberen; De rest van de componenten heb ik op voorraad en als ik er een paar mis, is dat geen ramp. De MAX 668 is misschien een beetje moeilijk te vinden in mijn plaatselijke winkels, maar ik kan hem altijd bestellen.
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 20/08/09, 22:32

Darwenn

De MAX668 is gewoon een oscillator en je zult er niet echt enig voordeel uit halen, net als bij alle toepassingen om de spanning te verhogen, tenzij de bron al AC is en je condensatoren gebruikt om de spanning te verhogen.
:?
0 x
darwenn
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 510
Inschrijving: 16/07/09, 17:43
x 9




par darwenn » 20/08/09, 22:40

Dus de oplossing blijft om van CC naar AC te transformeren en dan de spanning te vermenigvuldigen, is dat het?

Daar heb ik een deel van een op een transistor gebaseerde oscillator om de gelijkstroom te onderbreken, maar ik weet niet zeker of deze goed werkt om wisselstroom te leveren uit laagspanningsgelijkstroom (4 of 5 volt)
http://www.sonelec-musique.com/images/e ... on_002.gif

Dan kan ik hem zo'n AC/DC tripler brengen
http://pagesperso-orange.fr/daniel.robe ... teurs.html

Of anders deze andere DC/DC verdubbelaar gebaseerd op een LM555, door twee verdubbelaars in serie te zetten zoals aangegeven verdriedubbel ik de spanning. Maar uiteraard ook met een lage uitgangsstroom... :|
http://images.google.fr/imgres?imgurl=h ... r%26um%3D1


Maar in ieder geval ga ik parallel aan dit versterkeronderzoek de mechanische prestaties van mijn windturbine verfijnen, misschien is dat voldoende.
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 20/08/09, 23:04

darwenn schreef:

Maar in ieder geval ga ik parallel aan dit versterkeronderzoek de mechanische prestaties van mijn windturbine verfijnen, misschien is dat voldoende.


Dit is de juiste oplossing als je wat rendement wilt, ik begrijp dat je er veel tijd aan hebt besteed en dat alle oplossingen welkom zijn, maar je moet niet overal tegelijk schieten met het risico ontmoedigd te raken en alles op te geven.
:|
0 x
darwenn
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 510
Inschrijving: 16/07/09, 17:43
x 9




par darwenn » 21/08/09, 07:49

Anders ter info. Hetzelfde type versterker met een MAX 15004 van 2,5 V (op zijn laagst) tot 16 V ingang 10A maximaal en uitgang 16 volt 10A.
http://images.google.fr/imgres?imgurl=h ... %26hl%3Dfr

En wat betreft de MAX 668 die ik van plan ben te gebruiken, zie de tabel van de fabrikant: Maximale uitgangsintensiteit: 6 ampère.
http://para.maxim-ic.com/en/results.mvp ... Regulators

Dit is misschien niet de oplossing, maar op dit punt denk ik: waarom niet proberen. : Mrgreen: wie niet waagt die niet wint : Mrgreen:
0 x
darwenn
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 510
Inschrijving: 16/07/09, 17:43
x 9




par darwenn » 23/08/09, 19:41

Dus altijd ter informatie (want al mijn testen en avonturen zullen zeker nuttig zijn voor anderen die deze berichten met dezelfde ambities tegenkomen). Ik heb een kleine spanningstripler gemaakt. Dus op het eerste gezicht werkt het, 20 volt aan de uitgang, maar deze spanning stort in zodra we een belasting plaatsen (een lamp of iets anders), dus een te laag vermogen, het was voorspelbaar, maar mijn nieuwsgierigheid was zo groot dat ik het wilde proberen . Dus ik kan het bevestigen: Idee om weg te gooien. QED. : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 23/08/09, 20:02

kettingoverbrenging is een goede manier om tests en aanpassingen uit te voeren

Het is gemakkelijk om de grote bakken van dik plaatstaal te maken: teken met een passer en boor gaten om elke tandbasis te maken

werk dan af met een vijl of slijpmachine

nog een modernere oplossing: overtekenen met de computer, printen en het vel op het vel plakken, ponsen en boren...

zelfs als de implementatie grof is, blijven de prestaties altijd goed: de ruwe implementatie wordt betaald door een kortere levensduur, maar het stelt je in staat een resultaat te behalen voordat het beter gaat

hoe langzamer een dynamo draait, hoe groter deze moet zijn voor hetzelfde vermogen

het maken van een dynamo met lage snelheid is niet het meest economisch, een goede snelheidsvermenigvuldiging is beter
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 265-gasten