Hydraulische energie: trek me een hydraulische dageraad ...

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Hydraulische energie: trek me een hydraulische dageraad ...




par Christophe » 04/05/09, 18:18

Voordat we ons kleine schoepenrad (opnieuw) lanceren (zie hier https://www.econologie.com/forums/tambour-de ... t6303.html voor nieuwkomers), zou ik het oppervlak en de penetratie van de bladen in het water willen verbeteren.

specificaties:
- materiaal: gerecycleerde pallets (of in het "slechtste geval", planken om te kopen, maar ach...)
- materiaal: vuren/dennenhout
- gemakkelijk te snijden (hoe minder sneden, hoe beter!)
- eenvoudig te monteren (schroeven)
- eenvoudig te ... verbeteren als dat nodig is.

Momenteel heb ik een eenvoudige lat van 10 cm bij 40 cm zoals op deze foto:

Beeld

Beoogd doel:

a) Vermenigvuldig het werkoppervlak met ongeveer 2 (idealiter 3)
b) "Verhoog" de Cx. Het werd geschat op 0.7 - 0.8. Ik zou het graag willen upgraden naar 1.2-1.3 (laten we gek zijn!).
c) Winbare energiewinst in de modificatie: 2 * 1.25/0.75 = 3.3...

Heeft iemand suggesties voor "vorm"? Op dit moment is de meest waarschijnlijke oplossing die ik in gedachten heb die van de "holle en langwerpige trapeze"...zoals een mechanische schepbak!

ps: over de houtsoort: weet iemand van welk hout de "echte" watermolens gemaakt zijn voor het geval ik ooit moet wisselen? Het moet een lokale soort zijn...
0 x
Obelix
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 535
Inschrijving: 10/11/04, 09:22
Plaats: Toulon




par Obelix » 04/05/09, 18:29

Hallo,

Ik zou een dageraad zien gemaakt van een halve PVC-buis (bah :D ) of beter roestvrij staal .......
Je hebt in ieder geval zonder al te veel problemen de keuze uit de afmetingen : Cheesy:


Obelix
0 x
In medio stat virtus !!
Avatar de l'utilisateur
highfly-addict
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 757
Inschrijving: 05/03/08, 12:07
Plaats: Pyreneeën, 43 jaar
x 7

Re: Hydraulische energie: teken me een hydraulische dageraad..




par highfly-addict » 04/05/09, 20:02

Christophe schreef:ps: over de houtsoort: weet iemand van welk hout de "echte" watermolens gemaakt zijn voor het geval ik ooit moet wisselen? Het moet een lokale soort zijn...


Bij ons zijn ze gemaakt van zwart elzenhout.
0 x
"God lacht om degenen die de gevolgen betreuren waarvan zij de oorzaken koesteren" BOSSUET
"Op zien wat gelooft"Dennis WEIDEN
de Boulle
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 519
Inschrijving: 02/12/08, 20:44
x 12




par de Boulle » 04/05/09, 21:04

hallo

ben het eens met obelix
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 05/05/09, 11:52

Sorry jongens, ik ben het hier om verschillende redenen niet mee eens:

a) Ik heb al veel PVC gebruikt :( en ik heb daar niets meer te herstellen...

b) er zijn 2 kurken (of 2 * 1/2 kurken) nodig voor elk mes: voor 1 € per kurk zal de rekening hoog zijn...

c) moeten ze worden gelijmd = mechanische weerstand in de loop van de tijd?

c) deze bladen zullen niet op zichzelf staan: er zal sowieso een structuur (in hout) achter gemaakt moeten worden...

d) het is eerlijk gezegd "lelijk" (WAT? WAT? : Cheesy:) en waarschijnlijk kwetsbaarder dan hout (mogelijke schokken?)

e) geen upgrade-flexibiliteit als dat niet genoeg is (of vice versa, laten we gek zijn als er te veel koppel is?)

f) beperkte keuze in afmetingen!

Kortom, ik wil een "emmer" maken van vuren pallets...

ps: zwarte els? :schok:
0 x
boubka
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 950
Inschrijving: 10/08/07, 17:22
x 2




par boubka » 05/05/09, 13:25

hallo
Ik denk dat eik een redelijk geschikte houtsoort is om lange tijd in water te blijven.
na natuurlijk zijn er alle exotische houtsoorten met een hoge dichtheid..
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 05/05/09, 13:41

Ok voor eik, ik bewaar de info!

Maar ik wil geen exotisch hout: onze voorouders gebruikten het niet en hun molens gingen tientallen jaren mee! (misschien meer dan een moderne stalen equivalent?)

Voorlopig maak ik alles in pallethout :) voor de "proto" en het vinden van de beste vorm is voldoende! De wieken die al 10 dagen draaien hebben al veel microalgen op hun oppervlak maar geen spoor van "rot"...

Ik schatte dat 1 valse europallet = 4 messen zoals ik ze graag zou willen maken 8) : Cheesy:
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 05/05/09, 14:12

bonjour Christophe

De PVC-buis die op een tafelzaag is gesneden, is efficiënter en gemakkelijker te repareren.

Beeld

Je moet er natuurlijk wel meer tube in doen dan op de foto wat slechts indicatief is.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 05/05/09, 14:28

Bedankt Alain, maar ik denk niet dat het zal werken zonder versterkingen voor je diagram: je hebt "sterke punten" nodig achter elk mes. De bevestigingsschroef zal ook goed werken...

Maar laat het concreet, ik wil geen PVC meer, ik zou hergebruikte houten latten gebruiken! Als dat om de een of andere reden niet genoeg is X of Y, dan zou ik overwegen om PVC te gebruiken...

PVC is te makkelijk, ik weet dat ik een beetje masochistisch ben! : Mrgreen:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 05/05/09, 17:57

Oké, ik heb de tijdelijke messen gedemonteerd, maar nu sta ik droog (in de regen): ik weet eigenlijk niet hoe ik aan de rest moet beginnen... Ik ben bang dat de vorm van een emmer of lepel contraproductief zal zijn met lagedruk messen!

Inderdaad, wanneer de dageraad uit het water komt, is er geen risico dat het een "zuignap" -effect heeft en dus een tegenkoppel creëert?

Dus ik deed wat onderzoek en ik kwam 2 interessante sites tegen:

A) http://www.moulinsdefrance.org/old/roue_aubes.html

Beeld
Beeld

1) We hebben het antwoord al voor de keuze van de houtsoort: eik, azobé (hu?) of beuk + elzen.

2) De vorm van de bladen is heel eenvoudig: plat zoals bij de hotton-molen, aan de andere kant zijn ze licht hellend maar de aanval van het water is helemaal niet hetzelfde als in mijn geval: er is niets "naar links"...

B) Interessanter in mijn geval: http://clients.newel.net/particulier/am ... leroue.htm

Ik denk dat mijn wiel ergens tussen een "onderste wiel" en een "lopend wiel" in zit. Dit zijn de laatste 2 gevallen op de pagina.

WIEL ONDER

Beeld

Een eenvoudig idee vanaf het begin van de molens was om de wieken aan te vallen door het enige momentum van het water

Het algemene schema van dit principe wordt getoond in de figuur die ook die van een Poncelet is

Lange tijd werd gedacht dat alle energie op deze manier terug te winnen was
In feite is er niets
Om te begrijpen wat er gebeurt, verwijst u in het formulier naar de actie van een straal op een oppervlak.

In feite zijn de prestaties van deze wielen veel lager dan die van de bovenstaande wielen
Deze vraag zal in meer detail worden behandeld met een voorbeeld op een specifieke pagina


WIEL OVER HET WATER

Wie heeft er niet op 2 vorken een gespleten tak gemonteerd met 4 "messen" die door mochten draaien. de stroming van de kleine rivier?

Het waterrad is een heel middelmatig wiel. (maiiiuh!! : Cry: )

Eerst moet je weten in wat voor soort flow je zit
Zitten we in een stortregime of een rivierregime?
In het eerste geval kun je beter de pagina omslaan: we zitten namelijk met een type wiel van onderen, ik verwijs je ernaar!
We zitten dus in een rivierregime. Hebben we recht op de volledige breedte en hoogte van het kanaal, of slechts een deel ervan?

We kunnen alleen rekenen in het geval van de eerste hypothese.
Hier zijn de dingen eenvoudig.
Tussen stroomopwaarts en stroomafwaarts is er een hoogteverschil.
Dit is waar onze ondergang is en niets anders.
Ons wiel is in feite een dam. Gestopt en goed afgesloten, stroomt het water alleen door de "scheuren".
In beweging laat het water door, zijn lineaire snelheid is lager dan die van de stroom, het verzet zich tegen weerstand en wint zo energie terug
Het is op dit principe dat het Sagebien-wiel werkt, een langzaam wiel, enorm, maar met goede prestaties.


Om het ontwerp van de messen te optimaliseren, zal ik slijpen: http://clients.newel.net/particulier/am ... %20dessous
http://clients.newel.net/particulier/am ... %20L%20EAU

Blijkbaar zijn "gesloten" emmers (emmers is de juiste term) in mijn geval niet nodig en zouden licht hellende bladen voldoende zijn?
De opbrengst zal niet goed zijn, dus ik heb er belang bij om een ​​zo groot mogelijk werkoppervlak te nemen!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 139-gasten