Waterkracht: kies een kleine turbine

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Saint Esteben
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 19
Inschrijving: 13/03/09, 14:07
Plaats: Anglet

Hernieuwbare energie




par Saint Esteben » 18/03/09, 06:45

Hallo Stephan en iedereen.
Hartelijk dank voor de informatie.
Gezien uw kennis van turbines, zou ik benieuwd zijn hoeveel mijn negriturbine, met een inlaatdiameter van 400 mm, en een uitlaat ook van 400 mm, met een uitlopende sifon van 1 meter lang, water per seconde inslikt, omdat ook daar hoorde ik dat ingenieursstudenten mij 185 l/s antwoordden voor een buurman die een hoofdhoogte van 7 meter heeft, en een Francisturbine (hetzelfde probleem als ik, ze slikt te veel water in, opbrengst: 3,5 kW: uur), terwijl voor mijn negriturbine, 4 meter val, mij is verteld 250 l/s!!!!
Bedankt voor je antwoord, om je te vertellen dat mijn molen mijn grote passie is, ik geniet hiervan forum. Het enige probleem is dat ik geen internet kan krijgen in het dorp waar de molen staat, dus ik moet terug naar de stad om je te schrijven, wat soms mijn vertraging in mijn antwoorden verklaart. Het is een kwestie van het installeren van de wimax spoedig! Goedendag.
0 x
De aarde is laag
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 18/03/09, 10:33

Saint Esteben, heb je deze “simulator” gezien?

https://www.econologie.com/calculer-la-p ... -4035.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
-Stephan-
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 15/03/09, 17:34




par -Stephan- » 18/03/09, 10:35

Hallo Sint Esteben (& bedrijf)!

Met de enige gegevens "inlaat- en uitlaatdiameters = 400 mm" is het volkomen onmogelijk om het nominale debiet van de turbine te bepalen. De schatting zou al iets minder willekeurig zijn met de bovenste en onderste diameters van het wiel en de hoogte van de waterinlaat (afmeting die overeenkomt met de hoogte van de richtlijnen, waarbij de richtlijnen de mobiele vinnen zijn die rondom op een draaipunt zijn gemonteerd het wiel). Met alleen een foto van het wiel kon ik bepalen of de algehele vorm bij een val van 4 meter kan blijven bestaan. In 1930 was de Kaplan nog niet bekend (de Oostenrijkse ingenieur Viktor Kaplan stierf in 1934, niet lang na het indienen van zijn patent), dus het was de Francis die de watervallen van 2 tot ongeveer 200 meter uitrustte (tegenwoordig rusten sommige Francis locaties uit met een val van meer dan 600 meter). Het is duidelijk dat een wiel onder de 2 meter helemaal niet ontworpen zal zijn als een wiel onder de 200 meter! Het ideaal zou zijn om, zelfs "met een pollepel", de kenmerken van de oorspronkelijke locatie te vinden, met op zijn minst de valhoogte en de rotatiesnelheid.
185 l/s blijft aannemelijk. 250 l/s ook...
Het is mogelijk dat de gekozen rotatiesnelheid bij het opnieuw installeren van de turbine niet overeenkomt met de kenmerken van het wiel. Met slechts een paar toeren per minuut kan de efficiëntie van de machine vreselijk worden verminderd! Als je te snel bent (de meest voorkomende fout), slikt de turbine te veel water in, en de slechte prestaties aan het stuur worden nog verergerd door de wrijving van het water door de hele machine (wat we het "belastingsverlies" noemden).

De uitlopende "sifon" bij de turbine-uitlaat wordt de "diffuser" of, vaker, de "aspirator" genoemd. Zijn rol is tweeledig:
1- Het maakt het mogelijk om de valhoogte tussen het wiel van de turbine en het restitutieniveau van het water te herstellen. Het is dus niet nodig om de turbine stroomafwaarts van de molen te verdrinken: hij kan (en dat is erg handig!) iets hoger geplaatst worden. Iets hoger, ja, maar je moet het niet overdrijven, en elke machine heeft zijn eigen limieten (risico op "cavitatie").
2- Omdat deze "stofzuiger" een omgekeerde afgeknotte kegel is (met een klein oppervlak bij de ingang en een groot oppervlak bij de uitgang), en het water theoretisch onsamendrukbaar en "onsamendrukbaar" is, vertraagt ​​de stroom tussen het wiel en de einde van deze "stofzuiger". Deze vertraging van het water, een soort "remmen", is voorzien van een kinetische energie die wordt gereflecteerd op de turbine, waardoor de efficiëntie ervan toeneemt.
Het is om deze twee redenen dat de turbines van Francis, Kaplan en Banki "reactieturbines" worden genoemd, omdat de "actie" dubbel is: één keer vóór de turbine, door druk; en een keer daarna door depressie (dit is niet het geval bij Pelton-turbines of schoepenwielen, die "enkelwerkend" zijn en die de valhoogte tussen het wiel en de terugkeer van het water verliezen).
Als er ook maar de minste lucht binnendringt in deze "stofzuiger" (corrosie, defecte afdichtingen, enz.), begint de turbine zeer slecht te functioneren, tot een rendement, in extreme gevallen, van 0%! Als je luchtbellen ziet in de uitlaat van de "stofzuiger", heb je ook aan deze kant een probleem (een veel voorkomend probleem bij oude machines).

Blijf van je molen houden! Het is mogelijk, in de niet noodzakelijkerwijs verre toekomst, dat deze energiebron jouw overleving zal zijn!
Vriendelijke groeten !
0 x
De energie zal gratis zijn ... of zal niet zijn!
Avatar de l'utilisateur
-Stephan-
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 15/03/09, 17:34




par -Stephan- » 18/03/09, 10:55

Ik vergat te specificeren wat de "stofzuiger" betreft, dat het absoluut noodzakelijk is dat het uiteinde (het grote gedeelte) permanent in het water van de staartruimte blijft weken. Om onschadelijk maken veroorzaakt door de wervels te voorkomen, wordt geschat dat dit uiteinde minstens 30 cm van het oppervlak moet worden ondergedompeld (zorg ervoor dat u de bodem onder de uitlaat schoonmaakt: als deze te dichtbij is en het water niet vrij kan evacueren, zal de opbrengst daalt!). Ik heb moleneigenaren het einde van dit vacuüm boven het waterniveau zien afsnijden... Van een machine die niet werkte (om andere redenen), gingen we naar een machine die niet werkte. .
@ +!
0 x
De energie zal gratis zijn ... of zal niet zijn!
Saint Esteben
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 19
Inschrijving: 13/03/09, 14:07
Plaats: Anglet




par Saint Esteben » 26/03/09, 08:55

Hallo iedereen,
Op jouw advies heb ik daarom naar Toul geschreven, en een heel aardige heer belde mij op en legde uit dat zijn kleinste turbine meer dan 500 l/s verbruikte. Ik zal mijn onderzoek dus elders voortzetten. Als ik het vind, laat ik het je weten.
Jean Michel.
0 x
De aarde is laag
Avatar de l'utilisateur
-Stephan-
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 15/03/09, 17:34




par -Stephan- » 26/03/09, 11:23

hallo allemaal, en in het bijzonder Saint Esteben!

Sterker nog, ik heb het gevoel dat we een beetje in cirkels ronddraaien... omdat we ons concentreerden op het oorspronkelijke idee van de forum : "kies een kleine turbine", zonder te proberen verder te gaan of het project in kaart te brengen.

We moeten teruggaan naar de basisvragen (en ze vooral beantwoorden!...):
1- Elektriciteit produceren: oké, maar met welk doel? (eigen consumptie, wederverkoop op het netwerk, restauratie van een site met respect voor zijn verleden, creatie van een educatief hulpmiddel, plezier, uitdaging, amusement, nostalgie, enz.)
1-bis (voortvloeiend uit 1-) Waar zijn we naar op zoek: minimale dagelijkse stroom of productie (eigen verbruik), optimalisatie van het potentieel van de rivier (wederverkoop op het netwerk), historische reconstructie, een demonstratietool, enz. ?
2- Welk budget? (globaal voor installatie - maar over welke periode? - en vervolgens periodiek voor onderhoud)
3- Wat zijn de kenmerken van de site? (oude molen goed bereikbaar, midden in de bergen, vorstgevoelig, goed of slecht beschermd tegen overstromingen, met veel of weinig ruimte, in goede staat, aan de rand van een ruïne, met aanvoerkanaal, afvoerkanaal, water rechten in goede orde of omstreden, vervelende of correcte vissers, lokale en/of departementale besturen kieskeurig of laks, mogelijk vandalisme, etc.)
4- Wat kan op deze site worden gebruikt? Of wat er gecreëerd, getransformeerd, gesloopt moet worden, etc. ? (te reinigen kanalen, al dan niet aanwezig zijn van waterinlaatroosters, kofferdammen, kleppen, waterkamers, enz.)
5- Wat zijn de kenmerken van de waterloop? (kleine rustige rivier, onstuimige stroom, constant, droog 6 maanden van het jaar, enz.)
6- Wat zijn de mogelijkheden of wensen van de koper? (uitstekende klusser die zelf het maximale probeert te doen, goede klusser die niet al te veel vrije tijd heeft, geen goede klusser maar die weet wat hij wil bereiken, gepassioneerd bereid enorme offers te brengen voor zijn hobby, slecht getrouwd die behoefte heeft aan een "geheime tuin", enz.)
7- Zou de reeds geplaatste turbine uiteindelijk niet geschikt kunnen zijn? (onderzoek naar de werkelijke capaciteiten van de machine, eventuele aanpassing of niet aan de locatie en/of aan de doelstellingen gedefinieerd in 1- en 2-, enz.)
8- Als het essentieel is om de turbine te vervangen, welke optie moet ik dan nemen? (nieuwe, gebruikte, oude en bewezen technologie, moderne concepten met hoge opbrengsten, terug naar vragen 1-, 2- en volgende, etc.)

Nou, dat soort vragen konden we twee dagen lang stellen! Maar het is niettemin essentieel om op zijn minst de essentie van het project te kennen om met gezond verstand in een min of meer gedefinieerde richting te kunnen adviseren. Wetende dat adviseurs niet de betalers zijn...

Ja, bij THEE zijn ze erg leuk! Wat mij verbaast is dat ze de turbine met een diameter van 300 niet hebben aangeboden, maar ik ben goed geplaatst om te weten dat deze bestaat: ik heb twintig jaar geleden het gieterijmodel voor de bladen gemaakt! (een gieterijmodel is een onderdeel, of een geheel van onderdelen, dat het mogelijk maakt de mal te maken – doorgaans in zand – waarin het gesmolten metaal wordt geïnjecteerd).
Ik verdenk ze er sterk van dat ze het probleem hebben ontweken, omdat ze heel goed weten dat het vanuit strikt financieel oogpunt en winstgevendheid (zie vraag 6 – die hen niet aangaat) geen steek houdt...

Veel denkplezier allemaal!
0 x
De energie zal gratis zijn ... of zal niet zijn!
Saint Esteben
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 19
Inschrijving: 13/03/09, 14:07
Plaats: Anglet




par Saint Esteben » 26/03/09, 12:01

Hallo,
Voor mij zijn de dingen eenvoudig; Ik heb een turbine die ongeveer 200 l/s opslokt en een debiet heeft van 140 l/s. Ik ben op zoek naar een turbine die zich aanpast aan mijn debiet. De voorgestelde turbine die 500 l/s opslokt, kan een pijp zijn van 'invoer van 300 mm, afhankelijk van de valhoogte! Dit detail is niet besproken, omdat het gevraagde debiet te hoog was. Aan de andere kant vraag ik me gewoon af of we door het vervangen van de propeller van de turbine het verbruik van de turbine niet kunnen verminderen, want mijn turbine dateert uit 1940, sindsdien zou het kunnen zijn dat het onderdeel dat draait dankzij de druk van de turbine water is geëvolueerd???, hebben we misschien een betere opbrengst. Ik kreeg ook het telefoonnummer van de heer Patisson die turbinepropellers produceert, ik zal contact met hem opnemen om te zien of er geen manier is om de efficiëntie te verbeteren en tegelijkertijd het energieverbruik te verminderen. Weten we het ooit? Ik besloot alle wegen te verkennen. Fijne dag en tot de volgende keer, en nogmaals bedankt voor uw deelname hieraan forum.
0 x
De aarde is laag
Saint Esteben
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 19
Inschrijving: 13/03/09, 14:07
Plaats: Anglet

Hernieuwbare energie




par Saint Esteben » 02/04/09, 05:45

Christophe schreef:Saint Esteben, heb je deze “simulator” gezien?

https://www.econologie.com/calculer-la-p ... -4035.html


Bedankt Christophe voor deze link, die voor mij nuttig zal zijn, maar op dit moment wacht ik op een graaflaadmachine die het puin zal evacueren dat de in- en uitgang van de molen blokkeert, zodat ik dan de berekeningen kan doen! Ik had het vorige week al verwacht, maar het werd uitgesteld naar volgende week. Dan laat ik het je weten. Dankjewel.
0 x
De aarde is laag
raymon
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 901
Inschrijving: 03/12/07, 19:21
Plaats: vaucluse
x 9




par raymon » 02/04/09, 10:20

Ik heb 2 jaar geleden een tweedehands Kaplan Leroy Sommer-turbine van 6 kW geïnstalleerd. Hier zijn enkele links die erg nuttig voor mij zijn geweest:
http://www.moulinaeau.org/
http://www.zenit.fr/hydro.php
http://www.codeart.org/technique/energi ... ue1_fr.htm
http://hydroweb2.free.fr/hydroweb/hydroweb.html
http://clients.newel.net/particulier/amader/
http://www.irem.it/
http://french.alibaba.com/search/hydro-generator-1.html
Ik liet het idee varen om aan edf te verkopen, omdat dat te complex was.
0 x
Patou
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 50
Inschrijving: 21/12/04, 07:52
x 4

Betreft: hernieuwbare energie




par Patou » 03/04/09, 21:23

Saint Esteben schreef:
Christophe schreef:Saint Esteben, heb je deze “simulator” gezien?

https://www.econologie.com/calculer-la-p ... -4035.html


Bedankt Christophe voor deze link, die voor mij nuttig zal zijn, maar op dit moment wacht ik op een graaflaadmachine die het puin zal evacueren dat de in- en uitgang van de molen blokkeert, zodat ik dan de berekeningen kan doen! Ik had het vorige week al verwacht, maar het werd uitgesteld naar volgende week. Dan laat ik het je weten. Dankjewel.


Ik heb een turbine gemaakt, het is eenvoudig een link foto osberger:

https://www.econologie.com/fichiers/partager/TURBINE.jpg

op de foto zien we de 2 schijven die ik in een bedrijf heb laten lasersnijden, het is niet duur.
Dit type turbine heeft een zeer goed rendement en is eenvoudig voor een individu te produceren.
mijn turbine leverde mij 2 kW op met een val van 2.7 m.
voordat ik een kleine negriturbine van terugwinning had gemonteerd die me 600 watt opleverde in VERBRUIK praktisch evenveel water. dan de prestatie van de negri !!!!!!!!!!
Ik heb nog steeds deze kleine turbine.
je kunt mijn installatie komen bekijken. Ik woon in de Vogezen vlakbij de Ballon d'Alsace.
iets anders: de osbergerturbine is identiek aan de blanki-turbine
bijgevoegd een link om alles te weten wat je nodig hebt om het te maken

http://clients.newel.net/particulier/amader/Bkturb1.htm

http://www.jlahydro.be/produits_turb1.html

Ik heb geluk dat ik een adres heb gevonden dat overeenkomt met jouw snelheid

http://jlawillot.chez.com/references/reference.htm

link om de snelheid van het water aan de inlaat van de turbine te berekenen

http://fr.wikipedia.org/wiki/Turbine_Pelton

berekening: wortel 2gh
voor jou is een val van 4 meter 8.85 meter per seconde
amicalement
Patou
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 253-gasten