Bosbouw en hout energie

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 21/09/06, 21:31

Ben .... :schok: een jonge boom is nog lang niet volwassen en groeit heel snel. Het heeft een meer "slank" en draadvormig uiterlijk dan de klassieke gewoonte van de soort, vooral in een tamelijk gesloten bosomgeving.

Een volwassen boom benadert de gemiddelde grootte van zijn soort in de omgevingsomstandigheden waarin hij wordt geïnstalleerd. Hij groeit nauwelijks meer in de hoogte en breidt in plaats daarvan zijn kroon uit als hij daar de ruimte voor heeft. Alleen de groei in diameter van het frame zet zich vrij duidelijk voort.

Ken jij TCR en TTCR?

http://www.inra.fr/presse/produire_du_bois_energie
http://www.biomasse-normandie.org/bois_ ... fiche=2141

Bij dit soort ‘boomteelt’ worden snelgroeiende soorten in vrij korte cycli (enkele jaren) geoogst en produceren ze veel meer dan een ‘normaal’ bos.
Het is dus waar dat dit een extreem geval is, maar ik wil alleen maar laten zien dat het de ‘jonge’ bossen zijn die de meeste CO2 vastleggen, aangezien zij degenen zijn die het meeste hout produceren in verhouding tot de oppervlakte.

Misschien kan Sneeuwtijger daar toch meer over zeggen dan ik?
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 22/09/06, 08:54

oké, ze trekken de bomen zoveel mogelijk strak. daarom is er meer houtproductie.
en het is geen vervanging van bossen, het is een aanvulling :)
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 22/09/06, 09:39

Zoals hierboven gezegd is dit een voorbeeld van een grensgeval ter illustratie, meer niet.
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 22/09/06, 22:47

en als we hout teveel hebben, kunnen we de oude kolenmijnen er altijd weer mee vullen.
Nou ja, dat zal waarschijnlijk niet gebeuren, vooral niet als de Golfstroom stopt. :|
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 22/09/06, 23:15

Philippe Schutt schreef:en als we hout teveel hebben, kunnen we de oude kolenmijnen er altijd weer mee vullen.

Wees voorzichtig, rottend hout kan de CO2 die het heeft opgeslagen omzetten in methaan, wat veel meer een “broeikaseffect” is. : Wink: dat CO2
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
denis
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 944
Inschrijving: 15/12/05, 17:26
Plaats: Rhône-Alpes
x 2




par denis » 23/09/06, 08:49

Targol schreef:
Philippe Schutt schreef:en als we hout teveel hebben, kunnen we de oude kolenmijnen er altijd weer mee vullen.

Wees voorzichtig, rottend hout kan de CO2 die het heeft opgeslagen omzetten in methaan, wat veel meer een “broeikaseffect” is. : Wink: dat CO2


Wat is het permanente geval van moerassen? :!:
0 x
Wit zou niet bestaan ​​zonder het donker, maar toch!


http://maison-en-paille.blogspot.fr/
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 23/09/06, 18:54

uitstekend! in de mijnen verspreidt het zich niet; we zouden het vrij gemakkelijk kunnen terugvinden.
maar het is een droom, we zouden er astronomische grootheden in moeten kunnen stoppen.
0 x
denis
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 944
Inschrijving: 15/12/05, 17:26
Plaats: Rhône-Alpes
x 2




par denis » 23/09/06, 21:41

Philippe Schutt schreef:uitstekend! in de mijnen verspreidt het zich niet; we zouden het vrij gemakkelijk kunnen terugvinden.
maar het is een droom, we zouden er astronomische grootheden in moeten kunnen stoppen.

de te dichten gaten zijn ook astronomisch!!!!
blijft het arbeidsprobleem.
0 x
Wit zou niet bestaan ​​zonder het donker, maar toch!





http://maison-en-paille.blogspot.fr/
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 15/09/12, 14:50

Houthakker schreef:Ben .... :schok: een jonge boom is nog lang niet volwassen en groeit heel snel. Het heeft een meer "slank" en draadvormig uiterlijk dan de klassieke gewoonte van de soort, vooral in een tamelijk gesloten bosomgeving.

Een volwassen boom benadert de gemiddelde grootte van zijn soort in de omgevingsomstandigheden waarin hij wordt geïnstalleerd. Hij groeit nauwelijks meer in de hoogte en breidt in plaats daarvan zijn kroon uit als hij daar de ruimte voor heeft. Alleen de groei in diameter van het frame zet zich vrij duidelijk voort.

Ken jij TCR en TTCR?

http://www.inra.fr/presse/produire_du_bois_energie
http://www.biomasse-normandie.org/bois_ ... fiche=2141

Bij dit soort ‘boomteelt’ worden snelgroeiende soorten in vrij korte cycli (enkele jaren) geoogst en produceren ze veel meer dan een ‘normaal’ bos.
Het is dus waar dat dit een extreem geval is, maar ik wil alleen maar laten zien dat het de ‘jonge’ bossen zijn die de meeste CO2 vastleggen, aangezien zij degenen zijn die het meeste hout produceren in verhouding tot de oppervlakte.

Misschien kan Sneeuwtijger daar toch meer over zeggen dan ik?


Deze opmerkingen zijn interessant! jammer dat de links niet meer werken

Ik zie heel strakke plantages bij mij thuis aangelegd door de NFB: ze laten ze een paar jaar groeien, daarna kappen ze alles wat ze niet leuk vinden, en laten ze de beste bomen groeien.

Dat is een vrij grote hoeveelheid hout uit het eerste jaar dat ter plekke moet rotten.

wanneer er een grotere consumptie van boschips is, kan dit hout worden vermalen en verkocht, waardoor alleen datgene overblijft dat nodig is om de bodem te onderhouden

maar momenteel is de prijs van houtsnippers die worden verkocht door een zagerij die zijn afval vermaalt lager dan de prijs van het huren van een breker om dit hout terug te winnen!

De nuttigste manier om vooruitgang te boeken in deze richting is eerst goede wafelketels te bouwen... en dan goedkope slijpmachines te bouwen
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 16/09/12, 13:17

Chatelot16, Je schrijft:
wanneer er een grotere consumptie van boschips is, kan dit hout worden vermalen en verkocht, waardoor alleen datgene overblijft dat nodig is om de grond te onderhouden

De operatie, waarbij sprake is van een beperkte hoeveelheid hout en in een omgeving die niet erg gunstig is voor mechanisatie (uitdunnen van jong hardhouthakhout), is zeer hypothetisch, zoals u zelf opmerkt.
Bovendien is er een zeer onwetenschappelijke verklaring: hoe kunnen we de hoeveelheid schatten die voldoende is voor het onderhoud van de bodem, vooral omdat de economische parameter erbij betrokken is...

verder:
De nuttigste manier om vooruitgang te boeken in deze richting is eerst goede wafelketels bouwen... en dan goedkope maalmachines

De wafelketel is eerder een vervangende oplossing dan een echte oplossing, maar blijft in bepaalde gevallen een interessante praktijk vanwege de juiste verbranding van de brandstof; Wat de brekers betreft, als hun prijzen zouden dalen, zou dit dit soort verwarming aanmoedigen, waarschijnlijk veel verder dan wat redelijk is, maar bovenal, door de concurrentie te verergeren, de prijzen van de wafel onder druk zetten en... de winstgevendheid van de brekers verminderen. de operatie: wat aan de ene kant zou worden gewonnen, zou aan de andere kant verloren gaan.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 271-gasten