Advies bij de keuze van verwarming

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...

Wat is interessanter?

U kunt selecteren 1 optie

 
 
Raadpleeg de resultaten
Avatar de l'utilisateur
fuliculi
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 20/12/06, 21:06
Plaats: Bourges

Advies bij de keuze van verwarming




par fuliculi » 20/12/06, 21:24

Bonjour à tous,

Ik laat hem binnenkort bouwen en wil graag gebruik maken van aardwarmte maar mijn budget is niet heel hoog. Ik twijfel tussen twee oplossingen, ik weet niet welke het meest comfortabel en zuinig in gebruik zal zijn (exclusief installatie).

- Verwarming op gas op de begane grond en boven
- Grond/water aardwarmte op de begane grond en elektrische heaters op de bovenverdieping.

Ik wil in ieder geval vloerverwarming op de begane grond. De vloer wordt net zoveel verwarmd als de begane grond, er is onze slaapkamer, onze badkamer en het kantoor.

Ik dacht er ook aan om een ​​Canadese put te installeren die is gekoppeld aan een vmc met dubbele stroom, maar het kan lastig zijn met het externe geothermische circuit.

De verwarming van water zal met gas zijn als we verwarmen met gas. Kiest u voor aardwarmte, dan is het mogelijk dat het water wordt verwarmd met elektriciteit als aardwarmte op punt te duur is.

Heb je tips voor mij om te beslissen?
0 x
De wetten van maximale pijn: "Elk lichaam dat wordt ondergedompeld in een stroom pijn, draait zo dat het een maximaal oppervlak biedt."
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 21/12/06, 16:35

Je kunt denken vanuit milieuoogpunt (1), vanuit financieel oogpunt (2) en vanuit politiek oogpunt (3).

1- Het gas stoot meer CO2 uit, ook bij een HR-ketel (zie pulserende ketel). Het moet ook worden vervoerd, via een gasleiding of een LNG-tanker.
Elektriciteit, van nucleaire oorsprong in Frankrijk, stoot weinig CO2 uit, gezien de hele sector, maar er zijn vrij veel energieverliezen van productie tot distributie (%leeftijd?). Ik denk dat elektriciteit ook minder moet kosten om te distribueren omdat minder begraven, meer flexibiliteit.

2-U moet rekening houden met de initiële investering en de waarschijnlijke evolutie van de energiekosten. Wat betreft het tweede punt, u weet dat het gas in korte tijd voor 30% is opgeblazen en dat het niet meer zal dalen. De prijs van elektriciteit is momenteel geblokkeerd, EDF zet zich ervoor in, maar slechts voor een paar jaar. Wordt het dan ongetwijfeld geïndexeerd naar de prijs van onder andere gas.
Prestatiekant theoretisch voordeel voor de warmtepomp met een COP van 2 tot 3 terwijl je ketel zelden boven de 1 komt. Maar levensduurkant voordeel voor de gasketel lijkt me.

3-Gas maakt ons land afhankelijk van het buitenland, dus bij harde klappen zijn we aan hun genade overgeleverd.
Nucleair geeft ons energie-onafhankelijkheid, de prijs kan fluctueren, maar alleen volgens energie-indices of nationale politieke wil en niet vanwege internationale, militaire of diplomatieke conflicten.

Hier zijn wat stof tot nadenken, persoonlijk zou ik voor geothermische energie gaan MET Canadese bronnen. Ik hou niet van het convectorplan, maar in afwachting van andere oplossingen misschien (toch stralingspanelen plaatsen).

Goede reflectie !!!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 21/12/06, 16:41

De meest interessante oplossing is naar mijn mening: zonne-energie en hout...

Sorry voor het off-topic, maar warmtepompen zijn nog steeds nucleair...en sommige moderne convectoren (stralings- of liever stralingspanelen) doen het net zo goed (verbruik gedeeld door 2 tot 3) in termen van energiebesparing voor hetzelfde thermisch comfort in vergelijking met de "waardeloze" convector aan 20€ per stuk...

Bovendien MOET een CAP beperkt zijn tot Zuid-Frankrijk...tenzij je bij EdF werkt... : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
fuliculi
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 20/12/06, 21:06
Plaats: Bourges




par fuliculi » 21/12/06, 17:01

Bedankt voor de opheldering bah!

Ik had niet nagedacht over de politieke kant en op de lange termijn (zelfs middellange) is het net zo belangrijk als de financiële kant.

Voor stralingspanelen wordt op het einde beslist volgens het budget.

Ik heb wat onderzoek gedaan naar de Canadese waterput en hoe die werkt met een vmc en vloerverwarming. Hier is een korte samenvatting:

De Canadese put blaast verwarmde lucht en is effectief bij convectoren of warmwaterradiatoren, maar weinig bij vloerverwarming. Ik denk dat de Canadese put in mijn geval goed zou zijn voor de vloer.

In de zomer daarentegen lijkt het zuiniger (onafhankelijk van het type verwarming natuurlijk).

Aan de financiële kant van de put vond ik enkele cijfers:
- 1 sleuf van 25m bij 1.5m diep tijdens de bouw van het huis: 150€
- de polyethyleen buis 25m x Ø20cm: 24€ bij Casto (zie hun site)

Om het goed te doen denk ik 2 buizen te trekken van 25m voor 130m² woonoppervlak, dubbele kosten dus.

Door de installateur van de vmc te vragen een leiding voor mij naar boven te trekken, zou dat de kosten moeten drukken.

Daarna blijft natuurlijk alle apparatuur over om de put aan te sluiten op de dubbele stroom vmc-leiding, een eventuele ventilator als die van de vmc niet voldoende is, een sifon. Om nog maar te zwijgen van de constructie van het mangat, wetende dat ik geen kelder zou hebben (maar hoogstwaarschijnlijk een kruipruimte)

Ik kwam dit bestand tegen dat ik erg interessant vond:
http://www.fiabitat.com/puits-canadien.php
0 x
De wetten van maximale pijn: "Elk lichaam dat wordt ondergedompeld in een stroom pijn, draait zo dat het een maximaal oppervlak biedt."
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 21/12/06, 18:00

fuliculi schreef:Bedankt voor de opheldering bah!
De Canadese put blaast verwarmde lucht en is effectief bij convectoren of warmwaterradiatoren, maar weinig bij vloerverwarming. Ik denk dat de Canadese put in mijn geval goed zou zijn voor de vloer.


Opmerking: de Canadese put maakt de ventilatie van een woning mogelijk door frisse lucht in te voeren die minder koud is dan die rechtstreeks van buiten komt via de onderkant van de deuren, de kozijnen in het algemeen, omdat deze opwarmt in contact met de aarde.
Er is inderdaad altijd natuurlijke ventilatie, ook als je goed gekit bent, dus dat betekent dat als het buiten -10°c is, frisse lucht van -10°c het huis binnenkomt, lucht kost dat de verwarming moet opwarmen anders huis zal op den duur afkoelen. Bij de Canadese put is deze ventilatie gekanaliseerd, er is dus maar één verse luchtinlaat. Het voordeel is dat als het buiten -10°c is, verse lucht bij -5°c het huis binnenkomt, of zelfs 0°c en niet meer bij -10°c, zodat we een volume minder koude verse lucht hebben om verwarmd zijn. Het beste is om dit te koppelen met een dubbelstroom CMV: dit betekent dat als er verse lucht binnenkomt, muffe en warme binnenlucht naar buiten moet (anders zwelt het huis op : Lol: ). Het principe is dus om de calorieën uit de muffe lucht die wordt afgekeurd te halen om ze aan de frisse lucht van de Canadese bron te geven. Dus, in navolging van mijn voorbeeld, voert u lucht van -5°/0°c in via de Canadese bron, die u opwarmt in deze dual-flow CMV en die het huis binnenkomt op +10°c/+15° C. Allemaal goed, vooral voor je vloer. Voor meer details, meer technieken en figuren, zie de website van Bruno Herzog:
http://www.batirbio.org/html/ het is een model in zijn soort op dit gebied.
0 x
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 21/12/06, 18:02

Maar de gevonden site lijkt ook niet slecht!
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 21/12/06, 18:10

bham schreef:[...] Bij de Canadese put is deze ventilatie gekanaliseerd, dus we hebben maar één verse luchtinlaat. Het voordeel is dat als het buiten -10°c is, verse lucht bij -5°c de woning binnenkomt, of zelfs 0°c en niet meer bij -10°c, [...]
Idealiter, met een goed uitwisselingsoppervlak, zou de binnenkomende lucht zich moeten stabiliseren op de temperatuur van de aarde, d.w.z. 11 tot 13°C ongeacht de buitentemperatuur.
Het is altijd zoveel minder om uit te wisselen met de uitgaande hete lucht... : Wink:
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
fuliculi
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 20/12/06, 21:06
Plaats: Bourges




par fuliculi » 21/12/06, 18:17

Ja, ik heb deze site al gezien, bedankt.

De put is effectief als hij goed is ontworpen en vooral als het erg koud of erg warm is, maar niet erg veel tussen de seizoenen.

Het gaat mij vooral om de vloer. Ik ben bang dat ik veel energie moet besteden aan het verwarmen van de onderdelen, vandaar deze interesse in de Canadese bron.

Ik weet niet of ik met geothermische energie een put kan hebben, dat hangt af van de beschikbare oppervlakte in de tuin...

Ik nam contact op met een pro die me vertelde dat de vloerverwarming op de begane grond tussen de 30% en 40% boven verwarmt. Ik blijf sceptisch op dit punt, maar als dit het geval is, dan zou de elektriciteit boven minder gulzig zijn (vooral met een put).
0 x
De wetten van maximale pijn: "Elk lichaam dat wordt ondergedompeld in een stroom pijn, draait zo dat het een maximaal oppervlak biedt."
Avatar de l'utilisateur
fuliculi
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 20/12/06, 21:06
Plaats: Bourges




par fuliculi » 21/12/06, 18:23

De temperatuur van de grond varieert over het algemeen (het lijkt) tussen 5 ° C (winter) en 15 ° C (zomer), er is noodzakelijkerwijs een inname / besparing van calorieën, maar de vraag is ook hoe lang de goed zal zichzelf terugbetalen.

Als het goed is ontworpen en op zichzelf is gemaakt, zou minder dan een decennium voldoende moeten zijn.
0 x
De wetten van maximale pijn: "Elk lichaam dat wordt ondergedompeld in een stroom pijn, draait zo dat het een maximaal oppervlak biedt."
Avatar de l'utilisateur
zac
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 1446
Inschrijving: 06/05/05, 20:31
Plaats: piton st leu
x 2




par zac » 21/12/06, 18:24

fuliculi schreef:Ik nam contact op met een pro die me vertelde dat de vloerverwarming op de begane grond tussen de 30% en 40% boven verwarmt. Ik blijf sceptisch op dit punt, maar als dit het geval is, dan zou de elektriciteit boven minder gulzig zijn (vooral met een put).


welkom

het hangt af van wat je hebt tussen de 2 niveaus, maar met een eenvoudige vloer is het meer 60 tot 70/100, de hete lucht stijgt :P
@+
0 x
Zei de zebra, freeman (bedreigde ras)
Dit is niet omdat ik con Ik probeer niet om slimme dingen te doen.

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 262 gasten