Biogas: verwarming + gas + gratis compost

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Obelix
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 535
Inschrijving: 10/11/04, 09:22
Plaats: Toulon




par Obelix » 20/09/06, 10:06

Hallo,

Er zijn veel sites met voorbeelden op internet.
google => vergisters

Het leukste is:
http://www.eden-enr.org/spip/article.php?id_article=37

Of hoe je met drie frank zes onder goedkope energie terugwint.

Obelix
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 20/09/06, 10:36

davidbeniz schreef:
oke oke ....

maar de verbranding van dit gas verschilt niet van aardolie, en ondanks dat het zuinig is, veronderstel ik dat het steeds weer schadelijke gassen afstoot, toch ?? :(


Hoi David,

En nee, de nuance is enorm tussen wat wordt geproduceerd door fossiele brandstoffen en verse planten. Dat heb ik al uitgelegd dit onderwerp. Ik nodig je uit om te gaan kijken, ik ben te lui om alles te herschrijven.

PS: Christophe, het lijkt me een goed idee om hier een artikel over te schrijven, de vraag komt nogal eens voorbij. Je kunt je baseren op mijn bericht in de bovenstaande thread als je het duidelijk genoeg vindt.
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
GREGNENE
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 20
Inschrijving: 15/09/05, 19:18




par GREGNENE » 20/09/06, 12:52

Als ik het goed begrijp, vervuilt de persoon die plantaardige producten gebruikt om methaan te produceren (voor verwarming en het laten draaien van een generator bijvoorbeeld) niet???
bedankt voor je duidelijke antwoord, want ik ben verdwaald
0 x
Avatar de l'utilisateur
voormalig Oceano
Modérateur
Modérateur
berichten: 1571
Inschrijving: 04/06/05, 23:10
Plaats: Lotharingen - Frankrijk
x 1




par voormalig Oceano » 20/09/06, 13:13

We kunnen inschatten dat we niet vervuilen (behalve de uitstoot van N2O of CO) als we biogas gebruiken omdat het afkomstig is van biologische materialen waarvan de koolstof die ze bevatten uit de atmosfeer komt.

Planten gebruiken atmosferische CO2 (of opgelost in water voor waterplanten) om organisch materiaal en zuurstof te produceren.

Als we onze organische stof verbranden vóór (houtkachel bijvoorbeeld) of na biologische transformatie (biogas, slib van afvalwaterzuiveringsinstallaties, enz.), zullen we de CO2 die de planten eruit hebben gehaald gewoon weer in de atmosfeer injecteren. Balans 0.

Als we aardgas of aardolieproducten gebruiken, injecteren we CO2 in de atmosfeer die niet is geproduceerd! Vandaar de toename van het CO2-gehalte, het broeikaseffect, enz. Kortom, vervuiling.
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 20/09/06, 14:12

Niet beter !!!
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
denis
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 944
Inschrijving: 15/12/05, 17:26
Plaats: Rhône-Alpes
x 2




par denis » 20/09/06, 14:25

voormalige oceanische schreef:We kunnen inschatten dat we niet vervuilen (behalve de uitstoot van N2O of CO) als we biogas gebruiken omdat het afkomstig is van biologische materialen waarvan de koolstof die ze bevatten uit de atmosfeer komt.

Planten gebruiken atmosferische CO2 (of opgelost in water voor waterplanten) om organisch materiaal en zuurstof te produceren.

Als we onze organische stof verbranden vóór (houtkachel bijvoorbeeld) of na biologische transformatie (biogas, slib van afvalwaterzuiveringsinstallaties, enz.), zullen we de CO2 die de planten eruit hebben gehaald gewoon weer in de atmosfeer injecteren. Balans 0.

Als we aardgas of aardolieproducten gebruiken, injecteren we CO2 in de atmosfeer die niet is geproduceerd! Vandaar de toename van het CO2-gehalte, het broeikaseffect, enz. Kortom, vervuiling.



eindelijk goed nieuws!! dan vervuilt olie niet! het is afkomstig van organisch materiaal, heeft ervoor gezorgd dat de co2 wordt verbruikt door bomen en prehistorische planten : Cheesy: :? :schok: Het is het overwegen waard, toch?
0 x
Wit zou niet bestaan ​​zonder het donker, maar toch!


http://maison-en-paille.blogspot.fr/
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 20/09/06, 14:59

denis schreef:eindelijk goed nieuws!! dan vervuilt olie niet! het is afkomstig van organisch materiaal, heeft ervoor gezorgd dat de co2 wordt verbruikt door bomen en prehistorische planten : Cheesy: :? :schok: Het is het overwegen waard, toch?


Rhhoooo, maar nee, Denis, doe je het expres of zo? :D

Nou, aangezien je te lui was om de link te volgen die ik 4 berichten hierboven heb geplaatst, is hier een kopie:
Targol schreef:(...) Wat Philippe niet lijkt te hebben begrepen, is dat de atmosfeer een natuurlijk reservoir van CO2 is. Wat een probleem vormt, is wanneer de cycli van het afvangen en vrijgeven van CO2 uit dit reservoir gedesynchroniseerd zijn.

weinig uitleg (vereenvoudigd)
  • hout verwarming: Tijdens zijn groei vangt de plant CO2 in het reservoir (de amosfeer) en gebruikt het om zichzelf te bouwen.
    Tijdens de crematie wordt de CO2 die tijdens de groei is gevangen, vrijgegeven in de amosfeer.
    We staan ​​daarom voor een korte cyclus: de CO2 die is vastgelegd tijdens 50ans wordt vrijgegeven in 1h, 50 jaar later. 50 jaar in de cyclus van onze atmosfeer is echter onschadelijk.
    Merk op dat biobrandstoffen (behalve raffinage en als we diesel van tractoren uitsluiten) zoals HVB dezelfde korte cyclus volgen.
  • koolwaterstoffen: Planten die miljoenen jaren geleden groeiden, op dezelfde manier als vandaag, prikken een deel van de CO2 uit de atmosfeer.
    Ze verbrandden niet (reden daarom niet terug naar de atmosfeer de CO2 die ze daar hadden meegenomen) maar vielen en veranderden vervolgens, door een opeenvolging van geologische fenomenen, in koolwaterstoffen.
    We zitten daarom ondergronds achter met het resultaat van miljoenen jaren CO2-vangst door miljoenen planten. En daarin ligt het probleem: deze fenomenale hoeveelheden CO2 die miljoenen miljoenen jaren in de atmosfeer zijn gepompt, worden in een eeuw in de atmosfeer vrijgegeven. Er is een enorme desynchronisatie van de vastleg- en herstelcycli die de atmosfeer niet aankan.

Voila, het was een beetje lang, maar ik hoop dat het sommigen zal helpen de CO2-component van koolwaterstoffen te begrijpen.
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 20/09/06, 15:21

davidbeniz schreef:[...] maar de verbranding van dit gas verschilt niet van olie, en hoewel het zuinig is, neem ik aan dat het nog steeds en altijd schadelijke gassen afstoot, toch?? :(
Elke verbranding van een koolwaterstofketenproduct produceert CO2, maar als deze brandstof uit biomassa komt, neemt het deel aan een "korte" koolstofcyclus in vergelijking met fossiele brandstoffen.


voormalige oceanische schreef: Ik denk niet dat we door onze korte darm methaan produceren.[...]
Ja, tussen de 1 en 1,5 liter per dag voor een volwassene, en meer voor een man dan voor een vrouw.
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 20/09/06, 15:23

Nou ... : Mrgreen: Ik zie dat ik niet de enige was met de uitleg : Wink:
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 20/09/06, 15:36

Targol schreef:
denis schreef:eindelijk goed nieuws!! dan vervuilt olie niet! het is afkomstig van organisch materiaal, heeft ervoor gezorgd dat de co2 wordt verbruikt door bomen en prehistorische planten : Cheesy: :? :schok: Het is het overwegen waard, toch?


Rhhoooo, maar nee, Denis, doe je het expres of zo? :D [...]
Als ik jou was, zou ik er niet zo zeker van zijn... :| (Zie de passage over de biodiversiteit van drassige heidevelden voor muggen :schok: )
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 236-gasten