Biogas en biogas macht methanogene

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
emlaurent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 153
Inschrijving: 17/12/05, 00:42
Plaats: Elzas




par emlaurent » 17/06/13, 22:58

Hallo,

Ik graaf dit onderwerp op omdat het mijn vraag het dichtst benadert!

wanneer biogas wordt gemaakt van agrarisch "afval", planten, .... Ik begrijp dat de overblijfselen van de tank, eenmaal gemethaaniseerd, conventioneel kunnen worden gecomposteerd om compost te maken of direct in velden kunnen worden geplaatst.

Maar als het afval voor een deel bestaat uit vetten, dierenhuiden, vis - typisch afval uit kantines/restaurants - ... wat doen we dan met wat overblijft na methanisatie?
Zijn ze gecremeerd? of kunnen ze zonder risico op de velden worden verspreid?
kunnen we conventionele compost maken?

Ik heb een beetje moeite me voor te stellen dat in 30 of 40 dagen botten en huiden voldoende zijn afgebroken...

merci
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 17/06/13, 23:18

de methaniseerder methaniseert alleen wat methaniseerd kan worden (gemakkelijker te schrijven dan uit te spreken) al het andere komt eruit zoals het erin kwam

dus vinden we bij de uitgang het hout, de botten, de huiden, het haar, het plastic en al het andere niet-afbreekbare afval

dus als je iets in een methanizer stopt, verliest het digestaat veel waarde als meststof

het is niet per se een goede oplossing om iets in de vergistingstank te gooien, waardoor het digestaat zijn eigen mestwaarde verliest

een interessante oplossing die ik nog niet heb zien gebruiken: het is om een ​​kleine tank te maken naast het afval dat we niet in het digestaat willen vinden ... en gewoon een pomp te plaatsen die de vloeistof circuleert tussen de hoofdtank en deze extra tank: plotseling zullen de bacteriën alles hebben wat nodig is om goed te methaaniseren in deze extra tank, maar het afval blijft daar zonder de rest te vervuilen

een ander voordeel is dat er niet gezocht hoeft te worden naar een manier om dit afval te vermalen om het aanvaardbaar te maken in het digestaat... eens dit afval is gemethaniseerd dankzij de circulatie van de vloeistof uit de hoofdvergister, ruikt het niet meer: ​​het kan als inert product gestort worden
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 18/06/13, 08:08

In een "reglementaire" installatie (geautoriseerd en alles en nog wat...) moet dit kantineafval zijn:

a) geplet (ik weet de maximale diameter niet meer uit mijn hoofd - zoals 5 mm)

b) ontsmet (minstens 1 uur op 65°; opnieuw uit het geheugen).

Het is duidelijk dat het stroomopwaarts noodzakelijk is om selectieve sorteerpraktijken vast te stellen bij het retourneren van de trays.

Dit doen we thuis (zie draadje over anaerobe vergisting op de landbouwschool in Obernai).

We werken samen met de diensten van het Gewest en de Algemene Raad om een ​​inzameling te organiseren in nabijgelegen middelbare scholen en hogescholen...

Vetten worden verteerd. Ze zijn zelfs zeer methogeen.

Bij ons is in een installatie die continu draait, door te pompen, inert afval (plastics) uitgesloten. Ze "vullen" geleidelijk de tanks.

Botten zijn onschadelijk maar oninteressant (beendermeel is een meststof). Bij ons mijden we het maar als het er al is, worden ze vermalen omdat al het kantineafval wordt vermalen, door een rooster wordt gepompt, gehygiëniseerd en in de vorm van pap in de vergister wordt gebracht.

Dus of het nu een plant of een dier is, biomassa herstelt de voedingsstoffen die oorspronkelijk in planten zaten (inclusief de voedingsstoffen die dieren hebben gegeten door te doen, het is waar, een geweldige soort).

Het gevaar van dierlijk afval komt van overtollige stikstof, die de vergister kan beschadigen!

Weet ten slotte dat dierlijke producten strikt genomen niet composteren (zelfs in kleine doses kunnen ze de C/N-verhouding verlagen als deze te hoog is in aanwezigheid van te veel cellulose- of houtachtige planten)
0 x
emlaurent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 153
Inschrijving: 17/12/05, 00:42
Plaats: Elzas




par emlaurent » 18/06/13, 20:20

ok, dit soort afval moet dus vooraf worden gesorteerd als we het digestaat willen composteren of als meststof willen gebruiken.

Ik vroeg me eigenlijk af hoe het zit met de microproductie van methaan met afval van kantines/restaurants/particulieren op de schaal van een stadsdeel.
Zijn er scheidingsmethoden na anaerobe vergisting en voor compostering? Ik vermoed een beetje van niet... maar ach
Zouden de plantendelen niet meer afgebroken zijn dan de botten en huiden en zou het voldoende zijn om te zeven?

Er zijn geen foto's van wat er uit een biogasinstallatie komt : Cheesy:

Zo nee, wat is de invloed van het niet malen voor methanisatie? Zal dit de duur van de gasproductie verlengen? of dat de totale gasproductie per ton DM wordt verlaagd?
Hebben we een idee van de winst in gasproductie vs elektriciteitsverbruik voor slijpen?

merci
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 19/06/13, 08:13

In wat ik heb beschreven, is het malen gekoppeld aan de wettelijk verplichte hygiënisatie (op een "officieel erkende" installatie - het is een ICPE = installatie geclassificeerd als milieubescherming - een beetje zoals een Seveso-fabriek!).

De maximale grootte van de deeltjes zorgt ervoor dat het hart van de deeltjes bereikt wordt door de temperatuur van 65°...

Het gaat niet om het proces.

Als je nu naar het proces kijkt, hangt het ervan af of je "continu" werkt, met pompen, of discontinu, met "tanks" die je vult, koelt, heropent...

In de continue fase is het digestaat een "pap" zoals een "zeer dikke groentesoep". En zo komt het eruit. Het is dus eenvoudiger dan composteren, het verspreidt zich als drijfmest.

Als je ze composteert, heb je een "seratie van fase" nodig, een soort "pers". Je recupereert aan de ene kant de sappen en aan de andere kant de niet-gemethaniseerde biomassa, rijk aan houtachtig puin (hout) dat ... inderdaad gecomposteerd is.

Voordat u zich te veel in het proces verdiept, raad ik u aan om alvast naar de regelgevingsaspecten te kijken. Het kan een koude douche zijn.

Het is erg ingewikkeld, want het is duidelijk gas, dus er is een risico op explosie. En het is hygiënisch omdat je een "doorbreking van de cyclus" moet introduceren (denk aan de E. Coli-epidemie in Duitsland toen komkommers de schuld kregen en het water was dat werd gebruikt om sojabonen te laten ontkiemen...). Uw digestaat komt in contact met planten die waarschijnlijk worden gegeten! En daar eist het publiek tegenwoordig "totale veiligheid" en de autoriteiten zijn buitengewoon kieskeurig!

Behalve clandestiene activiteiten, red je het niet!

Bij ons 6 jaar studie en dossiers! Tot het rechtvaardigen van een paar honderd meter van een snelweg, dat onze groep niet meer zal uitstoten dan zoveel ppm van ik weet niet wat benzeenderivaat!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 19/06/13, 14:45

er is een andere manier om ernaar te kijken: onder een bepaald aantal tonnen te methaaniseren materiaal per dag, zijn we geen geclassificeerde instelling, dus doen we wat we willen, net zoals iemand die de m.... van zijn droge toilet in zijn composthoop dumpt!

maar we moeten op onze hoede zijn voor collectieve projecten die de beperkingen vergroten

het is beter als iemand de biogasinstallatie bouwt op grond die van hem is en het digestaat in eigen tuin gebruikt

dan is het mogelijk om methaniseerbaar afval van buren te ontvangen

methanisering is een goed idee om de behoefte aan afvaltransport te verminderen door lokaal te recupereren... maar het principe moet niet te ver worden doorgedreven: moeilijk te doen in de stad zonder gewond te raken door buren vanwege geurproblemen: geen geur bij normale werking, maar dit soort experimentele constructie kan problemen hebben, dingen die moeten worden ontmanteld en leeggemaakt... valse manoeuvres...

hetzelfde systeem op het platteland naast een boerderij met zijn klassieke mesthoop blijft onopgemerkt! en door een deel van de mest van de boerderij in de methaniseerder te doen, draait deze op volle kracht, ook als er niet genoeg ander afval is
0 x
emlaurent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 153
Inschrijving: 17/12/05, 00:42
Plaats: Elzas




par emlaurent » 24/06/13, 14:22

Did67 schreef:Voordat u zich te veel in het proces verdiept, raad ik u aan om alvast naar de regelgevingsaspecten te kijken. Het kan een koude douche zijn.

Het is erg ingewikkeld, want het is duidelijk gas, dus er is een risico op explosie. En het is hygiënisch omdat je een "doorbreking van de cyclus" moet introduceren (denk aan de E. Coli-epidemie in Duitsland toen komkommers de schuld kregen en het water was dat werd gebruikt om sojabonen te laten ontkiemen...). Uw digestaat komt in contact met planten die waarschijnlijk worden gegeten! En daar eist het publiek tegenwoordig "totale veiligheid" en de autoriteiten zijn buitengewoon kieskeurig!


chatelot16 schreef:er is een andere manier om ernaar te kijken: onder een bepaald aantal tonnen te methaniseren materiaal per dag zijn we geen geclassificeerde inrichting, dus doen we wat we willen,


Ok, ik vermoed dat het moeilijkste punt daar zeker zit!

Onder welke limiet (zoals kg materiaal/dag of per jaar) zouden de procedures worden vereenvoudigd? Zien door alle administratieve en juridische procedures te elimineren?
Did67, heb je een weblink of pdf's om deze aspecten aan te pakken?

Op dit moment zou het idee zijn om het in een stedelijke omgeving te plaatsen met kleine installaties in volume. Installaties die zouden worden voorzien van het afval van de omliggende bewoners + restaurant.
Het is meer voor de educatieve of voorbeeldige kant dan om daadwerkelijk energie te produceren.

Misschien kunnen we een moestuin toevoegen zoals "food to share" om het digestaat te gebruiken en te composteren wat niet methaniseerbaar is.

Het zou eruit kunnen zien als stadsboerderijen die in containers zijn geïnstalleerd. Bijvoorbeeld http://20footurbanfarm.blogspot.fr/
Er zijn versies die biogasproductie integreren

chatelot16 schreef:het is beter als iemand de biogasinstallatie bouwt op grond die van hem is en het digestaat in eigen tuin gebruikt

dan is het mogelijk om methaniseerbaar afval van buren te ontvangen


Op dit moment is er geen land geïdentificeerd, maar het is een goed idee om een ​​privéland te hebben.

A+
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 24/06/13, 15:25

voor het methaniseren van mest en ander agrarisch afval is er geen aangifte of vergunning nodig als het werkt met minder dan 3 ton/dag te methaniseren afval: het is dus mogelijk om heel wat te doen voordat het wordt onderworpen aan het probleem van geclassificeerde inrichtingen

maar deze grens is voorzien voor landbouwafval ... voor huishoudelijk afval is er niets gedefinieerd, dat moet in principe via het normale afvalcircuit opgehaald worden ... wie anders wil kan maar beter niets zeggen

voorbeeld van figuur: een tank van 10 m3 met 100 kg afval per dag om een ​​generator te laten draaien met een gemiddeld vermogen van 1 kW

10m3 voor de hoofdtank en 2 of 3 keer meer voor een andere tank om het digestaat op te slaan

het is al groot, maar ver verwijderd van de limiet van 3t/dag
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 30/06/13, 10:27

emlaurent schreef:Ten slotte moet de methaniseringstank constant worden verwarmd, wat 10 tot 20% (van het geheugen) van de geproduceerde warmte verbruikt.


het aandeel dat nodig is om de tank te verwarmen, hangt sterk af van de grootte

de productie van gas hangt af van het volume, maar het warmteverlies hangt af van het oppervlak van de tank: hoe groter het is, hoe lager het aandeel dat wordt verbruikt door verwarming

wanneer een tank 10 keer zo groot is, is hij 1000 keer zo groot in volume, produceert daarom 1000 keer meer gas... het oppervlak is slechts 100 keer zo groot, dus het verwarmingsvermogen dat 100 keer zo groot is, is een 10 keer kleiner deel van de geproduceerde energie

toen ik 20% van de energie van het gas had berekend om een ​​tank van 10m3 te verwarmen, werd het 2% voor 10000m3 of 200% voor 10liter
https://www.econologie.com/forums/bio-methan ... 12-10.html
het laat zien dat een te kleine biogasinstallatie het risico loopt meer te verbruiken voor verwarming dan de energie die ze produceert, en dat een enorme biogasinstallatie heel weinig verbruikt voor verwarming

deze berekening gaat uit van een constante isolatiedikte: je kunt compenseren door de isolatiedikte van een kleine biogasinstallatie te verhogen
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 30/06/13, 10:57

tank, pomp, kleine aangepaste gasgenerator, alles is mogelijk

het laatste stuk dat ik mis is een goede molen, om alles fijn te hakken en geen enkel probleem te hebben

om te besparen op slijpen, is het zoeken naar problemen voor het mengen van de tank

Ik heb verschillende sanimolens voor WC geprobeerd: het is te zwak, altijd verstopt

er zijn afvalvermalers voor gootstenen, ik heb ze zien werken, ze lijken effectief... maar ze zijn duur en ze verbruiken veel stroom voor een laag debiet... en ik denk dat ze te snel verslijten voor intensief gebruik

er zijn maalpompen: met messen die de vezels doorsnijden... duur en krachtig, maar het principe is goed om kleiner te maken

je hebt ook een ander type molen nodig voor de grote stukken: ik denk aan een soort druivenbreker: 2 getande rollen die op 2 verschillende snelheden draaien: het is goed als eerste stap, maar het laat de lange vezels passeren, het kan worden aangevuld met een maalpomp
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 237-gasten