Biogas en biogas macht methanogene

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 29/01/08, 09:53

1) ja, excuses voor de term milieuvriendelijk, ik zag je opmerking in het andere bericht :)

2) Ter informatie: veel stortplaatsen zijn op standaardniveau gebracht met de inzameling en behandeling van lexivia in een interne afvalwaterzuiveringsinstallatie. Dit is het geval in België. Ik hoop dat dit ook het geval is in Frankrijk.

Maar er moeten nog steeds een paar “verwaarloosde” sites zijn. Ik weet niet waarom, maar ik denk aan dat van FOS sur MER...

Hoe dan ook, de oplossing voor het probleem ligt stroomopwaarts... maar we blijven het zeggen (in de wind)...
0 x
Avatar de l'utilisateur
toto65
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 490
Inschrijving: 30/11/06, 20:01




par toto65 » 29/01/08, 19:19

vergelijk de efficiëntie van een oven (brander) met die van een dieselmotor... een beetje gemakkelijk om de beginneling voor de gek te houden, nietwaar?


Ik heb er niet over nagedacht. Je hebt gelijk.
Biogas bespaart zware stookolie voor kleiverwerking in plaats van te verbranden in een fakkel.

Voor de efficiëntie van elektromotoren op de site bedragen ze niet meer dan 30%. (Je begrijpt het, het is mijn hobby)

Voor het CSDND (opslagcentrum voor niet-gevaarlijk afval) is dit beter dan een stortplaats. Het percolaat wordt gecontroleerd, gefilterd, het is zeer gecontroleerd. Het zou een afwijking zijn om hem zo in het wild vrij te laten.
Ik wist dat het giftig was, maar niet zo giftig.

Ik zag het autorisatiebestand en :schok: Ik geef toe dat het indrukwekkend is. We zijn nog lang niet van een ‘opa en oma-ontlading’. Het is heel technisch.

Ik hoop dat het in Frankrijk is
Normaal gesproken wel.

Er zijn veel lagen membraan, geotextiel, enz. om de waterdichtheid te garanderen.
Als u geïnteresseerd bent in dit onderwerp, kan ik hen om informatie vragen over het opslagcentrumgedeelte.

De wet op het storten van afval? Hmmm :D
Beschikking van 9 sept 1997...
met betrekking tot opslagfaciliteiten voor “niet-gevaarlijk afval”
(mod. door )
Beschikking van 31 december 2001 (PB 2 maart 2002)
Beschikking van 3 april 2002 (PB, 19 april)
Beschikking van 19 januari 2006 (PB, 16 maart)
Beschikking van 18 juli 2007 (PB 29 september)

Wacht even, het zijn pagina's van 17 woorden.

de oplossing voor het probleem ligt stroomopwaarts

Zoals vaak het geval is, heb je gelijk.
Individuen zijn verantwoordelijk voor een derde van het afval, de rest zijn bedrijven.
Goed geordende liefdadigheid begint bij jezelf. Maar ze zouden moeten beginnen...
Om een ​​stageplaats te zoeken, heb ik ongeveer 40 bedrijven benaderd. Sommige daarvan zei ik tegen mezelf:
“Met de beperkingen die ze moeten hebben, is het allemaal klaar.”
Nou nee... Het maakt ze niet uit.
Ze moeten niet genoeg betalen...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: Methanisering van biogas en methanogene energie




par Christophe » 28/10/11, 09:42

Christophe schreef:Na talrijke vragen over biogas en het feit dat het kan worden gebruikt voor energie-autonomie, volgen hier enkele kleine schattingsberekeningen.

Gebaseerd op dit document van Ademe: https://www.econologie.com/agriculture-e ... -2872.html

Op pagina's 5 en 19 staan ​​de "input-energie"-saldi van de 2 installaties.

Neem als voorbeeld de 2e pagina 19:

Er is 2.542 ton (inclusief 1264 ton puur vloeibaar of 50% vaste stof) nodig om 156.996 m3 biogas te produceren: 313.000 kwhe en 626.000 kwhth met een totale opbrengst van 80 (elektriciteit + warmte) we verkrijgen dus 1 kwhe "ruwe" energie voor 174 m000.

Dat is een biogas PCI in de orde van grootte van 7,5 kWh (1 m3 aardgas of 1L stookolie = ongeveer 10 kWh) en dus 0,75L stookolie.

Er is echter 2542/157 = 16,2 kg "inkomend materiaal" nodig om 1 m3 biogas of 0,75 liter stookolie te maken.

Er is dus ongeveer 16,2/0,75 = 21,6 kg bij 50% vloeistof (minstens) nodig om 1 L te maken.

Door te benaderen en een orde van waarde te hebben, is er dus 20 kg materie (50% vloeistof) nodig om 1L stookolie te maken.

Het "methanogene" vermogen neemt toe met het % droge stof, maar ik weet niet in welke verhoudingen (gras, rijk aan cellulose, heeft een van de beste methanogene krachten op droge stof, de onderstaande lijst betreft het natte materiaal).

Wat de orde van grootte ook is: Afhankelijk van het materiaal moet tussen 10 en 20Kg materiaal worden gebruikt om het equivalent van één L brandstofolie te maken onder optimale opbrengstomstandigheden (bacteriologie en ideale T ° -omstandigheden, opwinding, ph ... enz.). We begrijpen snel dat dit niet de oplossing is die de jaarlijkse 2000L van een huis zal vervangen ... tenzij je 20 40 ton biomethaniseerbaar materiaal hebt, dus een ZEER grote tuin of een boervriend ...

Hier zijn enkele methanogene krachten die op internet en bij bepaalde ontwerpbureaus zijn teruggevonden:

in M3 biogas / T van Mat. Pestkop

Gebruikte vetten 800
Voedselresten 531
Behandelde zaden 530
Droogsilo voor afvalmaïs 485
Bleekgronden 400
Flotatievetten 395
Sojaolie/margarine 395
Visolie 375
Lente-razzia's 373
Herfstrazzia's 327
Afvalwater van conservenbedrijven 270
Fijne deeltjes en spathes 230
Melasse 225
Maïskuilvoer 195
Maïsrietjes 195
Alcohol 175
Groenafval (maaien) 85
Stercorale materialen 85
Destillatieresiduen 75
Rundveemest 70
Brouwersgranen 60
Kippenmest 42
Rundveedrijfmest 25
Palmipedmest 17
Biggenmest 15
Varkensmest 12
Zaaimestdracht 12

Uiteraard zijn dit tarieven voor standaardproducten. Om een ​​nauwkeuriger idee te krijgen, moet u de MS/MB- en MO/MS-tarieven tegen elkaar afwegen.
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 28/10/11, 11:33

U hebt duidelijk de argumenten naar voren gebracht die aantonen dat een droog-+granulatiesector veel efficiënter zou zijn, of het nu gaat om energie-efficiëntie of economische winstgevendheid.
0 x
Tot ziens!
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 28/10/11, 11:49

Verzamel, net als ik, al het gratis hout en planten van je buren die je in de open lucht roken of in de natuur gegooid of achtergelaten hebben, droog ze in de zomerzon op 40°C en verbrand ze op 4,5 tot 5 KWh/kg droog met helemaal geen vervuiling omdat ze superdroog zijn!!! (de helft van de stookolie in KWh/kg)
0 x
Avatar de l'utilisateur
antoinet111
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 874
Inschrijving: 19/02/06, 18:17
Plaats: 29 - Landivisiau
x 1




par antoinet111 » 28/10/11, 23:45

Hallo, je hebt een mooi oppervlak nodig om dit allemaal te drogen.


hoe doe je het?
0 x
Ik stem voor het schrijven van betonnen paal en bruikbaarheid.
Onderaan de praters en een plafondventilator!
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 29/10/11, 00:19

In de zomerzon, vooral bij 40°C en hoger, droogt het snel, net als badhanddoeken, in lagen van 0,5 tot 1 cm!!!
's Nachts condenseert de luchtvochtigheid opnieuw en daarom is het noodzakelijk om naar binnen te gaan en te schuileni, dit is essentieel voor hout (en nog meer voor badhanddoeken, vooral gezouten met zeewater), dat anders nooit erg droog wordt als het zelfs 's nachts buiten blijft staan.
dik kost het meer tijd, zoals voor hout in boomstammen, maar als we 's nachts niet opnieuw nat worden (buiten alleen bij goede zon) het droogt snel in de zomer!!!
Op econologie had ik een artikel en links geplaatst over een droger voor algen, een eenvoudige zonnecollector en natuurlijke convectieve circulatie van warme lucht door een zeer efficiënte schoorsteen, om algen, fruit en ook hout te drogen.
https://www.econologie.com/forums/post164108.html#164108
vooral de pdf:
http://hal.archives-ouvertes.fr/docs/00 ... _625_0.pdf

Als het eenmaal droog is, moet u het opnieuw bevochtigen 's nachts of in vochtige lucht bij een te lage temperatuur vermijden (het probleem is hetzelfde voor korrels), omdat het drogen bij 40°C en hoger zeer goed is, maar niet goed houdbaar bij 20°C. C (erger in de winter onder de 20°C, behalve erg koud bij een zeer droge oostenwind)!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 29/10/11, 11:17

het drogen van tuinafval is niet eenvoudig...nou ja, het hangt ervan af waar, er zijn regio's waar de zomer langer is en het minder regent dan waar ik woon

het praktisch drogen van goed hout is interessant, het drogen van tuinafval vergt te veel tijd en ruimte

Voor de methanisering van tuinafval is een grote tank nodig, maar dit gebeurt alleen zonder handlingwerkzaamheden

we moeten niet denken dat iedereen een methanisator in zijn tuin kan maken: het is gemakkelijker rendabel op grote schaal: het moet op de schaal van een dorp gebeuren

Het zal niet de wonderoplossing zijn om vrije energie te hebben; het is slechts één energiebron die winstgevend zal zijn als energie duurder wordt

het is niet alleen een energiebron, het is ook een manier om de kosten voor afvalverwerking te verlagen
0 x
clasou
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 553
Inschrijving: 05/05/08, 11:33




par clasou » 29/10/11, 11:41

Hallo,
Bij mij wordt al het afval uit de tuin, zowel de paardenmest van de buren als hun strooisel, in een laag van 10 cm over de tuin verspreid.
Verlengt de levensduur van de bodem, beschermt hem tegen erosie en voedt hem, ik denk niet dat het interessant is voor energie.
Wat het hout (populieren) betreft, zaag ik het in stukken van 6 tot 7 cm en maak ik kruiskolommen van ongeveer 2 meter hoog waardoor de lucht rondom kan stromen.
Verliest in één zomer ruim 30 tot 40% van zijn gewicht.
Zelfs als het bescheiden is, waarom zou je dan niet een vierkant maken met hennep (toegestaan), de wol terugwinnen die in de isolatie zit, het in beslag neemt, de bruine stokken of hitte verpletteren en de zaden opnieuw planten.
Als nu een groot plan op Europees niveau zo zou worden uitgevoerd zonder winstoogmerk, op alles wat braak ligt en nuttig zou worden verklaard voor de planeet (dus zonder voordeel).
Wat zou de isolerende kracht zijn van deze massa, waarmee we alle openbare gebouwen zouden kunnen isoleren en dus kunnen besparen op verwarming.
goede utopist (ja)
a + claude
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 29/10/11, 11:56

het drogen van tuinafval vergt te veel tijd en ruimte

met een zonnedroger werkt net zo goed als het drogen van hooi en je hoeft alleen maar de verwerking ervan te automatiseren als je ze niet regelmatig wilt hanteren, terwijl je het doet om dit tuinafval te verkrijgen!!
Het automatiseren van de verwerking als het fijngemalen is, kan worden gedaan met pelletsilo-apparatuur.
In de zomer drogen ze, zelfs op stapels, beschermd tegen de regen en geventileerd, als houtblokken!!
We zijn de gewoonte kwijtgeraakt om een ​​beetje moe te worden (obesitas), met goedkope olie, en zelfs het verwijderen van het afval is te vermoeiend voor mijn buren die mij uitroken door ze dagenlang zeer vochtig en zeer slecht in de open lucht te verbranden !!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 304-gasten