Beste land voor geothermische

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 14/01/08, 10:29

Kleine vraag: wat is de "fabrikant" levensduur van de leidingen (PER denk ik als die van vloerverwarming, toch?) Van de warmtepompsensoren? 30, 40, 50 jaar oud?

Dezelfde vraag met betrekking tot vloeren die worden gebruikt voor vloerverwarming (we hebben er een paar die bijna 25 jaar oud zijn, ik weet de exacte installatiedatum niet) ... ik weet dat ze pas ongeveer 30 jaar worden gebruikt, maar ... de bouwers moeten enig idee van de levensduur?
0 x
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 14/01/08, 11:53

Christophe schreef:Kleine vraag: wat is de "fabrikant" levensduur van de leidingen (PER denk ik als die van vloerverwarming, toch?) Van de warmtepompsensoren? 30, 40, 50 jaar oud?

Dezelfde vraag met betrekking tot vloeren die worden gebruikt voor vloerverwarming (we hebben er een paar die bijna 25 jaar oud zijn, ik weet de exacte installatiedatum niet) ... ik weet dat ze pas ongeveer 30 jaar worden gebruikt, maar ... de bouwers moeten enig idee van de levensduur?


Voor zover ik weet, heeft het verknoopte polyethyleen (PER) van VELTA verwarmde vloeren ((de leidingen zijn rood of liever bordeauxrood) die bij mij thuis zijn geïnstalleerd een geschatte levensduur (of beter gezegd gegarandeerd) van 50 jaar. Ik zou het VELTA-document moeten vinden maar ik ben er vrij zeker van. De mijne zijn 22 jaar oud (gevestigd in 1985) ...... nog 28 jaar te houden !!!
Voorzichtigheid vereist dat we antivries plaatsen, want als het huis lange tijd gesloten blijft met zeer koude winters, kan het water in de leidingen bevriezen (dit overkwam de verwarmingsmonteur tijdens de installatie, en hij was erg bang ... hij vertelde alleen ik later toen hij zag dat er geen drukval in het circuit was).
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 262-gasten