Wind: het bouwen van een verticale as windturbine van A tot Z

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
coucou789456
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1019
Inschrijving: 22/08/08, 05:15
Plaats: Narbonne




par coucou789456 » 07/10/09, 16:45

re

voor ste, raadpleeg deze site die spreekt over het Magnus-effect.

http://www.polytech-clermont.fr/partena ... ienne.html

jeff
0 x
ste
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 30/09/09, 00:12
Plaats: hornaing (noord)




par ste » 07/10/09, 23:49

bonsoir,

zelfs als mijn idee er niet erg goed uitziet, noch de menigte betovert : Cry: : Cry: Ik moest er aan denken.

Laten we zeggen dat in de saviolus de wind die van het ene blad stuitert het andere met een interessante kracht duwt (een idee dat ik nog steeds moeilijk kan accepteren), dit is het basisprincipe van een saviolus windturbine. Het lijkt een beetje op het principe van de deflector, de wind komt op het blad en wordt omgeleid naar het andere blad. waarom plaats je geen deflectors bij de ingang, een "gigantische trechter" om de wind naar het actieve blad te leiden. Dat wil zeggen, als in plaats van wieken van 2 m (willekeurig aantal) hoog te maken, deze een afmeting heeft van 50 cm maar door dezelfde hoeveelheid wind wordt voortgeduwd?

Op mijn schetstekening is de zwarte cilinder "vol", en de wieken zitten ook tussen 2 dichte schijven (in grijs), om de wind in de wieken te persen.

Beeld


en als we inderdaad in een saviolus erin slagen om de wind weer op gang te brengen, kunnen we ons ook een leiding voorstellen die hetzelfde effect heeft als een mes (maar ik vind dat het ingewikkeld is voor een onbekende winst):

Beeld

in al deze afbeeldingen hebben de deflectors een willekeurige hoek, ze zijn niet gebaseerd op berekeningen. Ze dienen zojuist mijn "idee" uitgelegd
Ik heb geen ervaring met windturbines, noch met vloeistofmechanica, dus ik weet niet of deflectoren (of een "gigantische trechter") effectief zouden zijn, als de verliezen door wrijving of turbulentie niet te hoog zouden zijn. Aan de andere kant denk ik (ik zou het niet kunnen demonstreren of bewijzen) dat het "verbergen" van de wieken die tegen de wind in gaan het mogelijk zou maken om mechanische energie in de windturbine te winnen (in feite niet te verliezen).

met als uitgangspunt dat:

Beeld

Om terug te komen op de saviolus, als ik het verschil goed begrepen heb forum of site op internet, het draait, maar genereert geen grote kracht (ik beweer niet alles te hebben gelezen, ik kan het mis hebben), verre van een windturbineblad.

sommige bedrijven proberen ook verticale windturbines te produceren. hun doel op dit moment is om de bladen zonder moeite weer naar voren te brengen, door ze in het algemeen parallel aan de wind te zetten (mechanisch of door servo).

eindelijk hier, moet er gewoon een maken (ik beloof dat ik het binnenkort zal proberen), dus als iemand ideeën of advies heeft om me te geven, ik ben geïnteresseerd.

merci
0 x
stephane
Avatar de l'utilisateur
RV-P
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 158
Inschrijving: 27/09/12, 13:07
Plaats: Sainte-Marie (Réunion)
x 10




par RV-P » 29/09/12, 17:00

- Hallo !
- Kijkend naar dit project hier:
http://www.windstuffnow.com/main/vawt.htm
, en hier :
http://www.windstuffnow.com/main/lenz2_turbine.htm voor de plannen had ik het idee om het te optimaliseren, kijkend naar een eenvoudig logo.
- Hier is de originele windturbine:
Beeld
— En hier is het profiel van de bladen van de geoptimaliseerde versie:
Beeld
— De tekening is bedoeld voor een totale diameter van 90 cm en gemonteerd op 24" fietsvelgen!
— Het kan ook als dubbeldeks worden gebouwd met de wieken 60° verschoven! Hier is het papieren/kartonnen model, met een printerstappenmotor als generator:
Beeld
— Let op de kromming van de bladen aan de onderkant van het beeld!
- @ +!
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 29/09/12, 17:24

Heeft u studies naar de effectiviteit van de verschillende typen en profielen???
Anders is alles mogelijk zonder het te weten, gezien de aerodynamische complexiteit, tijdens rotatie.

Simpele mobiele zeilen lijken net zo effectief???
0 x
Avatar de l'utilisateur
RV-P
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 158
Inschrijving: 27/09/12, 13:07
Plaats: Sainte-Marie (Réunion)
x 10




par RV-P » 29/09/12, 20:55

— Er zijn geen complicaties nodig: kijk maar eens hoe de wind (die de neiging heeft om aan een afgerond profiel te "plakken") op een constructie werkt.
— Dus stel je voor dat de wind van bovenaf komt en op de bladen werkt: het bovenste blad ZAL rijden, het afgeronde deel buigt de wind naar rechts af en begint het blad naar links te "trekken". Het linkerblad is op volle kracht en het rechterblad drijft nog, gezien de afwijking van de wind door de ronding van het hoge blad die tegen de rug van het blad slaat!
— Door mijn ervaring bij de luchtmacht had ik toegang tot heel wat studies over de werking van de wind op verschillende soorten vliegtuigvleugels en zelfs op de bladen van turbostraalmotoren! Waarom vliegt een vliegtuig? Niet door de overdruk onder de vleugel, maar door het VACUÜM OP de vleugel! Het vliegtuig wordt dus naar boven "opgezogen"!
— Het logo is dat van het merk "SO-VE-LO": drie rode, groene en blauwe komma's in een witte cirkel!
- Wil je echt de effectiviteit van het ding realiseren? Bouw eerst het model!
- @ +!
0 x
Avatar de l'utilisateur
RV-P
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 158
Inschrijving: 27/09/12, 13:07
Plaats: Sainte-Marie (Réunion)
x 10




par RV-P » 29/09/12, 21:57

— Hier: hier is het uitgebreide diagram van de luchtstromen:
Beeld
"Bestudeer het goed!"
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 29/09/12, 23:33

Niet door de overdruk onder de vleugel, maar door de DEPRESSIE OVER de vleugel! Het vliegtuig wordt dus naar boven "opgezogen"!


Het is veel complexer dan dat en je zou het mis kunnen hebben!!!

http://en.wikipedia.org/wiki/Lift_%28force%29

Terwijl dit gebeurt, wordt de startvortex in het kielzog afgeworpen [67] en is dit een noodzakelijke voorwaarde om lift op een vleugelprofiel te produceren.

http://www.arvelgentry.com/techs/The%20 ... action.pdf

http://cordier-phychi.toile-libre.org/phy/portee.html

Het is eerst door de krachten van traagheid en turbulentie van de lucht, met verandering van de traagheid van de beweging van de lucht. aan het einde naar beneden afgebogen, met neerwaartse snelheid, waardoor een traagheidskracht van lift ontstaat.
Zonder traagheidseffect en wervels (geval van hoge viscositeit, zoals jam, lage snelheid op kleine afmetingen, laag Reynoldsgetal, uitgevonden in 1883, cruciaal voor vliegtuigen) is het onmogelijk om te zwemmen en op lucht of water te duwen, zelfs niet met een propeller!!!!



Het is verbazingwekkend dat vandaag, bijna 100 jaar na de eerste vlucht van de Wright Flyer, groepen ingenieurs, wetenschappers, piloten en anderen samen kunnen komen en een levendig debat kunnen voeren over hoe een vliegtuigvleugel lift genereert. Er worden verschillende verklaringen naar voren gebracht, en het debat gaat over welke verklaring de meest fundamentele is.

— John D. Anderson, conservator aerodynamica bij het National Air and Space Museum

Ten derde - en dit is de ernstigste - beschrijven de algemene uitleg in het leerboek en de bijbehorende diagrammen een kracht op de vleugel zonder netto verstoring van de luchtstroom. Dit vormt een schending van de derde wet van Newton." Bernoulli en Newton in Fluid Mechanics Norman F. Smith The Physics Teacher november 1972 Volume 10, Issue 8, pp. 451 http://tpt.aapt.org/resource/1/phteah/v10/i8


De efficiëntie van een windturbine of het verkregen vermogen bij een gegeven wind hangt af van zijn vorm, zijn rotatiesnelheid en is complex.

We moeten dan net zoveel modellen bouwen als er varianten zijn in een oneindig aantal!!!!

De aangezogen luchtstromen zijn geïdealiseerd, omdat er in werkelijkheid tal van wervelingen zijn achter elk profiel van bladen die elkaar verstoren en alles zeer complex maken; door lift (kraam) te vernietigen.
Bovendien veranderen deze stromingen sterk afhankelijk van de rotatiesnelheid van de wieken, in vergelijking met de wind, die een optimale snelheid moet hebben tussen 1/3 (verticale as volgens mij) van die van de wind op 5 tot 6 keer (uiteinden van de dunne bladen op de horizontale as) die de structuur van de windturbine volgen, wat grote verschillen in vermogen oplevert voor dezelfde grootte.

Bij deze draaikolken, vergeten in de tekening, snijdt het bovenste blad de wind af en stuurt het draaikolken naar de lagere, vooral rechts, in plaats van de luchtstromen zachtjes sterk af te buigen zoals in de tekening, naar het rechterblad, dat dus behoorlijk verliest een beetje van zijn lift, tot stilstand gekomen, door de draaikolken die de richting van de wind doen schommelen, vooral bij een snelheid die niet te verwaarlozen is in vergelijking met die van de wind (1/3 om een ​​aanzienlijk vermogen te hebben), en daarom gaat dit blad rechtdoor tegen de wind in remt vaak meer dan dat het duwt.

Dus ik ben sceptisch.
1/3 van de windsnelheid komt overeen met de optimale snelheid van maximaal vermogen, voor een blad zoals dat links, voortgestuwd door de rugwind in een rechte lijn.
Met lift voor een hoekverplaatsing met de geoptimaliseerde wind hebben we veel meer, maar met de instellingen die erg gevoelig zijn voor de snelheden en hoeken van de bladen, wat alles erg ingewikkeld maakt, zoals op een zeilboot, voor elke hoek ten opzichte van de wind , met de toevoeging van kraampjes met whirlpools, soms verschrikkelijk op een boot of windsurfen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
RV-P
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 158
Inschrijving: 27/09/12, 13:07
Plaats: Sainte-Marie (Réunion)
x 10




par RV-P » 30/09/12, 07:38

Dedeleco schreef:Het is veel complexer dan dat en je zou het mis kunnen hebben!!!

- Daarom Ik heb een model gemaakt! Het is veel goedkoper dan op ware grootte en het stelt je in staat om de theorie te verfijnen! Maar het diagram van de luchtstromen komt goed overeen met de werkelijkheid, hoewel ik ze niet allemaal heb weergegeven, maar alleen die bij de bladen.
"En de originele windturbine, met de rechte wieken, wat vind je ervan als je naar de referentieplek kijkt?"
— Op zoek naar de wiekprofielen van een windturbine van Darrieus kwam ik deze foto tegen:
Beeld
, waar we een symmetrisch vliegtuigvleugelprofiel zien omdat de wind zowel op de stroomopwaartse bladen als op de stroomafwaartse bladen moet werken. We noemen de Darrieus windturbine "slepende windturbine" omdat de kracht niets te maken heeft met het oppervlak van de wieken!
— Nadeel: hij start niet altijd uit zichzelf, dus je moet hem soms koppelen aan een Savonnius om hem bij weinig wind te starten.
* Ik heb het Wikipedia-artikel voor me liggen: wat daar staat, dat wist ik al. *
** Ik zie dat je ingewikkelde gedachten probeert vast te houden om simpele dingen te bereiken. Ik doe precies het tegenovergestelde: ik klamp me vast aan simpele gedachten om ingewikkelde dingen te bereiken! **
- @ +!
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 30/09/12, 13:57

Ik zie dat je ingewikkelde gedachten probeert vast te houden om simpele dingen te bereiken


nee, de lift van een vleugel, goed begrepen, blijft eenvoudig (effect van traagheid van de afgebogen lucht), ook al maken sommige het onvermijdelijk ingewikkeld, aangezien de geringste lucht- of vloeistofstroom is hypercomplex (wervelingen), voor natuurkundigen die grondig willen begrijpen (meer dan 140 jaar onderzoek lang vóór Reynolds 1889).
Met zorg begrijpen, maakt het mogelijk om eenvoudig te zijn, in plaats van eindeloos blinde tests, bovendien tests die vele anderen eerder hebben uitgevoerd en uitgelegd in talloze artikelen en publicaties.
Het is daarom absurd om opnieuw uit te vinden wat anderen hebben onderzocht zonder tientallen jaren te lijden.

Dit type windturbine met blad, vleugel of zeil, is van hetzelfde principe als dat van een zeilboot, die voor elke oriëntatie ten opzichte van de wind (en zelfs voor de snelheid van de wind en zijn wervelingen) een afstelling en een andere zeiloriëntatie !!!

lees in ieder geval de cijfers van:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Effort_sur_une_voile

heel duidelijk op deze link om te kopiëren rekening houdend met de snelheid van de bladen die in de wind draaien, snelheid die de efficiëntie verbetert door snel te draaien, waardoor de instellingen veranderen:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Allure_%28marine%29
Op deze manier wordt afslaan zoveel mogelijk voorkomen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Forces_on_sails
http://en.wikipedia.org/wiki/Points_of_sail

lees ook:
http://www.amics21.com/laveritat/introd ... rbines.pdf
http://www.amics21.com/laveritat/introd ... olicas.pdf

http://en.wikipedia.org/wiki/Vertical-axis_wind_turbine
http://en.wikipedia.org/wiki/Darrieus_wind_turbine
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 2107000111
http://www.osti.gov/energycitations/pro ... id=6548367
enz..
De werkelijkheid is complex vanuit simpele principes.

Lees ook mijn samenvatting:
http://www.cyberiad.net/library/pdf/we1993_17_2.pdf

Dus heel eenvoudig en duidelijk verbeteren we de efficiëntie drastisch door de bladen automatisch te oriënteren op basis van hun hoekpositie ten opzichte van de wind, evenals de snelheid van de bladen ten opzichte van de wind, om de lift op de maximale hoek te laten draaien posities.
Anders wordt de efficiëntie laag voor de bulk.

Het profiel van de vleugel is veel minder essentieel, zolang de vleugel maar vast op zijn steun staat. Naar mijn mening is het bijna een illusie om dit profiel op te poetsen.

Zonder volledig te slagen, hebben sommigen mechanismen voorgesteld om deze oriëntatie te bereiken, soms heel eenvoudig, zelfs zoals een zeil dat door de wind wordt georiënteerd, wat naar mijn mening ook goed en ultraeenvoudig is, dat kan worden verbeterd, om beter te profiteren van de lift, die bijna wordt verspild met vaste bladen.

De taps toelopende bladen met hoge finesse met hoge lift, (zoals op de foto), verhogen de efficiëntie, zoals op de foto, door veel sneller te kunnen draaien, vooral als ze met dergelijke mechanismen op hun best zijn georiënteerd.

De windinval op de vleugels moet inderdaad beperkt blijven om overtrekken zoveel mogelijk te vermijden gedurende het grootste deel van de rotatie, wat onvermijdelijk is voor bepaalde posities.

Anders geeft dit type windturbine veel minder, voor een goede windweerstand, zonder inklapbaar te zijn bij storm.
Ik herhaal alleen wat bestudeerd, gemeten, geschreven en niet genegeerd mag worden.
0 x
Avatar de l'utilisateur
RV-P
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 158
Inschrijving: 27/09/12, 13:07
Plaats: Sainte-Marie (Réunion)
x 10




par RV-P » 30/09/12, 20:12

Wikipedia schreef:Net als bij een romp speelt de ruwheid een rol bij de prestaties van het zeil. Kleine holtes en microscopische oneffenheden hebben een stabiliserend effect of vergemakkelijken het overtrekken van het zeil (overgang van laminaire naar turbulente modus), ze hebben ook invloed op wrijvingsverliezen.

Dit veld is het onderwerp van onderzoek in reële omstandigheden (windtunnel), het is op dit moment nog niet onder de knie en daarom weinig numeriek gesimuleerd. Het verschijnt bij een groot aantal reynolds, goed gekozen ruwheid maakt het mogelijk om de laminaire modus met nog een paar graden van inval uit te breiden. Het gedrag is raar en voor meer informatie zie de volgende referentie

— Nou, ze hebben geen of slecht gezien wetenschappelijke rapporten over de sprinkhanenvleugel en de haaienhuid, die beide ruw zijn (en zelfs de sprinkhanenvleugel is als een opgevouwen vel papier, dus totaal anti-aerodynamisch!)! In de natuur zien we GEEN glimmende oppervlakken zoals zweefvliegtuigvleugels, maar ruwe oppervlakken en precies, vogels, insecten en haaien verslaan de best doordachte menselijke machines "hands on" in prestaties! Het is in die mate datze proberen ze uit op vliegtuigvleugels, die ruwe oppervlakken !!!
Wikipedia schreef:Hoe hoger de wind, hoe meer de luchtdeeltjes de neiging hebben om in een rechte lijn te blijven bewegen; dus hoe minder het aan het zeil kleeft; daarom is de overgang naar de turbulente modus nabij. Het getal van Reynolds is de verhouding tussen het viscositeitseffect en het momentum van de wind. Het kenmerkt daarom de overgang van de laminaire modus naar de turbulente modus. Hoe hoger het Reynoldsgetal hoe beter de prestatie van het zeil

- Hoi hoi! Vogels en sprinkhanen geven geen moer om al onze menselijke overwegingen, inclusief Reynolds-getallen, en toch vliegen ze! Het is zo veel dat wetenschappers hun oordeel herzien en de natuur kopiëren: ruwe oppervlakken, uiteinden van gevederde giervleugels gescheiden... Maar ze kunnen de ingewikkelde berekeningen die hun leven verpesten niet kwijtraken...
— Een van de insecten die ze "lijmen" is de libel! Vliezige vleugels, zo ver van het profiel van vliegtuigvleugels, ruw (doorkruist door de zwarte aders), en vier klapperende vleugels! Maar de prestaties van dit insect zijn ongelooflijk: vooruit vliegen, achteruit vliegen, duiken, zweven, manoeuvres om een ​​hoogvliegende piloot groen van jaloezie te maken... !
- Dus ik "een beetje" heb de neiging om "het allemaal overboord te gooien" en experimenteer door oefening! Dit is precies wat ik deed met mijn model! En het gaat veel beter met het vermijden van "hoofdpijn" (en overconsumptie van drugs bovendien)!
— Probeer het eens: u zult het zelf zien, in plaats van te "kibbelen" over de prestaties van mijn windturbine zonder het model te hebben gemaakt!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 290-gasten