brandstofprijzen stijgen benzine en diesel VS DGCCRF

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
pb2488
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 837
Inschrijving: 17/08/09, 13:04




par pb2488 » 14/04/11, 06:57

Hier is de koolstofbelasting:

De CEO van Total, Christophe de Margerie, acht het onvermijdelijk dat de liter super gaat stijgen naar 2 euro,

http://www.ouestfrance-auto.com/actu_ca ... s_3417.htm
0 x
"De waarheid kan niet worden gedefinieerd als de mening van de meerderheid:
De waarheid is wat volgt uit de observatie van de feiten. "
Avatar de l'utilisateur
sherkanner
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 386
Inschrijving: 18/02/10, 15:47
Plaats: Oostenrijk
x 1




par sherkanner » 14/04/11, 09:12

Je moet iets vinden wat de aandacht afleidt.
Kernrampen zijn niet goed voor de lobby's, dus vragen ze hun andere lobbyvrienden om hulp...

En dan is het onderwerp niet nieuw. Ik kan me herinneren dat het al in 2005 besproken werd (ik zou geen link kunnen vinden)
0 x
Wanneer we werken, moeten we altijd geven 100%: 12% op maandag; 25% dinsdag; 32% woensdag; 23% op donderdag; en 8% op vrijdag
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15995
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5189




par Remundo » 14/04/11, 09:40

Big Moustache heeft hierin volkomen gelijk.

Wat ongelooflijk is, is dat we weten dat benzine op de korte termijn (<2 jaar) en voor een hele lange tijd €2/l zal kosten.

En we hebben absoluut niets gedaan om het probleem te omzeilen, integendeel!! We gooien NiCads met elektrische aandrijving weg, zogenaamd omdat ze vervuilen, we gooien PV weg, we promoten EV's alleen in toespraken en niet in fabrieken, enz...

Ik vrees dat de toekomst eruit zal zien alsof het ieder voor zich is. Er zijn mensen die (zeer zeldzame) EV’s (scooter of auto) zullen hebben, bij voorkeur NiCd, en zelfs middelen voor elektrische productie (nog zeldzamer), en degenen die ze niet zullen hebben (de meerderheid). Deze laatste zal vrijwel uitsluitend voor de pompbediende en de Staat gaan werken.

De schok van de uitputting van koolwaterstoffen is dreigend.
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
sherkanner
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 386
Inschrijving: 18/02/10, 15:47
Plaats: Oostenrijk
x 1




par sherkanner » 14/04/11, 09:50

Ik denk ook dat ze proberen hun (superwinstgevende) bedrijfsmodel te behouden, gewoon door oliebrandstoffen te vervangen door niet-oliebrandstoffen, maar wel compatibel met het bestaande netwerk.
Ethanol, biogas en vooral waterstof (door overname/ontwikkeling van het LPG-netwerk)...

Ze willen vooral geen netwerk dat aan hun controle ontsnapt, namelijk: elektriciteit.

Lang leve de lobby's, ze willen alleen maar goede dingen van ons... :onheil:
0 x
Wanneer we werken, moeten we altijd geven 100%: 12% op maandag; 25% dinsdag; 32% woensdag; 23% op donderdag; en 8% op vrijdag
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 14/04/11, 11:57

Remundo schreef:Wat ongelofelijk is, is dat we weten dat benzine 2€/l zal kosten korte termijn (<2 jaar) voor een zeer lange tijd.


Eh, het is een beetje een paradoxale zin, nietwaar? : Mrgreen: : Mrgreen:

Het probleem met Zo’n “snelle” toename van brandstoffen voor het wegverkeer is dat het de reële economie meer zal schaden dan zal bijdragen aan de ontwikkeling van oplossingen...aangezien ze tijdens het transport bijna niet bestaan!

Ik denk dat stookolie vanaf 1€ en meer de zaken aanzienlijk zal "in beweging brengen"...

Met een rekening van 2 tot 3000€ per jaar zullen mensen eindelijk hun thermostaat op 17-18°C zetten en nadenken over alternatieve apparatuur... het kostte tijd!

Zoals al N keer hierover gezegd forum: geld is de krachtigste ecologische motivator!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15995
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5189




par Remundo » 14/04/11, 13:27

niets paradoxaals, denk aan 2008. Dat dacht ik vooral.

Ik heb meerdere malen geïnformeerd over piekolie hier en elders. Het gebeurt al zo'n 5 jaar zo groot als een huis. Dat is alles, het begint te kloppen. Dit is nog maar het begin.

Geld is niets meer dan een kunstmatig ruilmiddel, een getal op basis waarvan een koper en een verkoper overeenkomen een goed of een dienst te ruilen.

Maar eigenlijk alleen toegang tot fysieke en intellectuele hulpbronnen -account.
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
sherkanner
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 386
Inschrijving: 18/02/10, 15:47
Plaats: Oostenrijk
x 1




par sherkanner » 14/04/11, 14:05

Nou, ik zal moeten investeren in PV voordat ze met toeslagen beginnen om het tekort aan olie te compenseren...
Dit is wat ik zie aankomen...
0 x
Wanneer we werken, moeten we altijd geven 100%: 12% op maandag; 25% dinsdag; 32% woensdag; 23% op donderdag; en 8% op vrijdag
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 14/04/11, 14:42

Remundo schreef:niets paradoxaals, denk aan 2008. Dat dacht ik vooral.


Ah, het is gewoon zo dat “heel lang” voor mij “een beetje” meer is dan 2-3 jaar : Cheesy: : Cheesy:

Stil ()
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 14/04/11, 18:30

Christophe schreef:
Ik denk dat stookolie vanaf 1€ en meer de zaken aanzienlijk zal "in beweging brengen"...

Met een rekening van 2 tot 3000€ per jaar zullen mensen eindelijk hun thermostaat op 17-18°C zetten en nadenken over alternatieve apparatuur... het kostte tijd!

Zoals al N keer hierover gezegd forum: geld is de krachtigste ecologische motivator!


1) Als benzine € 2 kost, zal stookolie ongeveer € 1,30 bedragen (tenzij er een significante verandering in het belastingstelsel plaatsvindt). Dus dat zei hij niet, maar het is duidelijk...

2) De tragedie, ik zeg het nogmaals, is dat we niet in staat waren de schommelingen rond de trend te beheersen. Een soort versoepeling door een zwevende TIPP (of een koolstofbelasting - wat de meerderheid hier iets meer dan een jaar geleden had geroepen toen het werd besproken... Ik had al geprobeerd uit te leggen dat energie duurder moest worden gemaakt, zodat het besparen ervan winstgevender geworden).

Resultaat, met deze zigzaglijnen die veel belangrijker zijn dan de algemene trend (afvlakking):

- wanneer de prijzen plotseling stijgen, denken de meest bezorgde en pessimistische mensen dat dit zal blijven duren en dat dit hun gewoonten, hun verwarmingsmethode en hun voertuig zal veranderen [ik behoor tot deze categorie]; de anderen denken dat het gewoon een “crisis” is, de schuld van de Taliban, Bush, Gaddafi, TotalFinaElf en de speculanten [de een of de ander of allemaal: vink de vakjes aan, afhankelijk van je humeur]; Kortom, de krekels wachten tot de dingen weer vallen!

- als de prijzen dalen, zijn deze laatsten ervan overtuigd dat ze gelijk hadden, dat er echt geen reden tot paniek was... de krekels beginnen weer te zingen en kopen iPhones of iPads; "Hé, de nieuwe Picasso is behoorlijk goed"... Degenen zoals ik die hun brandstofketel hebben gesloopt en een pelletketel hebben gekocht, zien de TRI-verlenging... twijfel achtervolgt hen... ze trompetteren minder... onopvallend. ..

Het grote succes van goedkope verslavende olie wordt hervat; verder de hoge...

Ik zag echter een curve in "Economic Alternatives" die heel duidelijk laat zien - en ik ben het daarom met remundo eens - dat de opwaartse trend in geometrische progressie versnelt...

De dosis zal steeds meer kosten. En het verbaast ons dat de samenleving steeds gewelddadiger wordt! Zegt dat niets voor jou, de staat van terugtrekking? Mijn dosis koste wat het kost, zelfs als dat betekent dat ik de tas van de oude vrouw moet afpakken... Voor welk bedrijf bereiden we ons voor????

De krekels zingen voordat ze plotseling gedesillusioneerd raken!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 14/04/11, 19:34

Fabrikanten en verkopers van kachels, hout en pellets wrijven zich binnenkort in de handen, maar niet zo erg als de oliemaatschappijen en andere Gaddafi...

Voor onze olieverslaving was er niet zo lang geleden een campagne van Greenpeace:

https://www.econologie.com/forums/petrol-add ... 10467.html

https://www.econologie.com/petrol-addict ... -4328.html

ps: “de TRI verlengen” wat is dat???
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 276-gasten