Zomer uitweidingen op de overheidsschuld

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Summer Digressions on Public Debt




par Obamot » 15/08/16, 11:10

eclectron schreef:[...] In ruil voor je werk (goed en service) krijg je geld.
Wat koop je met dit geld? Goederen en diensten. Geld is ook een goed en dienst op zich.
Wat we niet onderling uitwisselen, in de samenleving, zijn goederen en diensten geld gebruiken als tussenpersoon [...]

Hier zijn we aan de reden dat me ertoe aanzette om je vragen te stellen door je de indruk te geven dat je in de bush rondsloeg, dat is de vraag van geld als 'ruilmiddel' VS geld als "commodity"

Het is de commodificatie van de middelen die ons het moment laten begrijpen waarop we van een middel naar een doel gaan *
- u koopt een voorraad van 10 ton zout (medium)
- je verkoopt het door met winst (doel = winst en niet langer uitsluitend een ruilmiddel: geld is geworden als een "koopwaar"terwijl hij zijn exclusieve rol / status van medium / media had moeten behouden.)

Hetzelfde met bijvoorbeeld: valutatransacties, aankoop van grondstoffen (kolen, olie, uranium), rente op een schuld, etc.

Dit brengt een "nieuwe" complexiteit in de vergelijking, van het begrip van het mechanisme geldschuld. Daarom zou het op eenvoudig mechanisch niveau niet mogelijk zijn om de schuld kwijt te schelden, want als we dat op zo'n simplistische manier zouden doen, zouden we terug moeten naar de bronnen van het probleem (geld = waar) en dan zouden we elke meerwaarde moeten verbieden. en zelfs eerdere meerwaarden terugbetalen (om wat eigen vermogen tussen alle te herstellen), hypotheken en hypotheekrentes herzien en annuleren en daarom ook de tijd stoppen (en deze in de gevangenis bevriezen (?) : Lol: of zelfs noodzakelijkerwijs elke nieuwe schuld verbieden, omdat deze er als een quotum zou zijn "geld-goederen"zoals al diegenen die eraan zouden zijn voorafgegaan, bewijst de kwijtschelding van de schuld die een schuld op zich is (lol), dat het onoplosbaar is : Mrgreen:

We kunnen lachen om het systeem te willen veranderen door te zeggen dat het zou zijn "zo eenvoudig te doenMaar hoe meer we erover nadenken en hoe meer we nieuwe in elkaar grijpende en telescopische bewegingen opmerken, en als we uiteindelijk het wiel opnieuw proberen uit te vinden, komen we (in principe) eerst dezelfde conclusies tegen die tot het bestaande systeem hebben geleid. (het zou beter zijn als het rond was ... eindelijk), anderen van vroeger (veel minder intelligent dan jij en ik zijn het ermee eens : Mrgreen: ) al lang voor ons aan verschillende opties voor het systeem hebben gewerkt ...

Het is slecht gekruist voor annulering! : Twisted:


* (om geld als 'handelswaar' te beschouwen)
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Summer Digressions on Public Debt




par Ahmed » 15/08/16, 13:23

Het is overdreven te bedenken dat de kwijtschelding van de schuld een andere schuld zou vormen en veel schulden werden op deze manier als vervallen beschouwd; dit maakt ook deel uit van het normale proces van functioneren van het systeem: wanneer een ondernemer zijn kapitaal (of dat van anderen) in de vervaardiging van een waar steekt om het in een hoger bedrag om te zetten, gebeurt het dat de waar geen afnemer vindt, of onder veel lagere voorwaarden dan verwacht, daarom keert de investeerder nooit terug naar zijn oorspronkelijke fondsen.

Wat betreft geldgoederen, ik herinner u eraan dat Marx sprak erover als "het algemene equivalent van alle waren"; geld vertegenwoordigt daarom de kwintessens van de waar, zijn ware aard, ontdaan van het klatergoud van bruikbaarheid en zijn oude vormen van bestaan. Dit laat ook duidelijk het doel zien van het systeem van accumulatie van abstracte waarde, dat ook steeds meer zichtbaar wordt in deze huidige fase, waarin de productie van de financiële sector steeds meer de neiging heeft om vervanging van de productie van echte goederen, in een poging de groeiende onmogelijkheid om aan eerdere bedrijfsvoorwaarden te voldoen, te boven te komen.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Summer Digressions on Public Debt




par eclectron » 15/08/16, 18:31

Als we ingewikkeld willen zijn, dan is het, als we eenvoudig willen zijn, dan maak ik me geen zorgen over de schuld:
... Een paar dagen eerder, in een column gepubliceerd door de Daily Liberation, bekritiseerde Thomas Piketty scherpe kritiek op de Franse en Duitse regeringen die neoliberaal beleid voeren en die helpen om asociale maatregelen op te leggen aan landen als Griekenland en Spanje naam van de schuldaflossing. Thomas Piketty schrijft: “De palm van geheugenverlies gaat naar Duitsland, met Frankrijk in trouwe seconde. In 1945 hadden deze twee landen een overheidsschuld van meer dan 200% van het BBP. In 1950 was het gedaald tot minder dan 30%. Wat is er gebeurd? Zouden we ineens de begrotingsoverschotten hebben vrijgemaakt om zo'n schuld af te betalen? Uiteraard niet: het was door inflatie en regelrechte afwijzing dat Duitsland en Frankrijk in de afgelopen eeuw hun schulden kwijt waren. Als ze geduldig hadden geprobeerd overschotten van 1% of 2% van het BBP per jaar te genereren, dan zouden we er nog steeds zijn en zou het voor naoorlogse regeringen veel moeilijker zijn geweest om in groei te investeren. Deze twee landen leggen de Zuid-Europese landen sinds 2010-2011 echter uit dat hun staatsschuld tot de laatste euro moet worden terugbetaald. Het is kortzichtig egoïsme, omdat het nieuwe begrotingsverdrag dat in 2012 is aangenomen onder druk van Duitsland en Frankrijk, dat bezuinigingen in Europa organiseert (met een te snelle vermindering van de tekorten en een systeem van automatische sancties totaal niet effectief), leidde tot een algemene recessie in de eurozone ”| 2 |.

bron: http://www.cadtm.org/Thomas-Piketty-et-la-dette

Alleen de fysieke realiteit kan zorgwekkend zijn: schaarste aan hulpbronnen, vooral olie, die tot op de dag van vandaag onvervangbaar is zodra draadloze mobiliteit nodig is!
Beeld
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Summer Digressions on Public Debt




par Obamot » 15/08/16, 19:13

Sorry, maar ik haal dat uit je Eclectron-cartoon : Roll:

Het is nutteloos om nieuwe uitweidingen te maken door te doen alsof ze eenvoudig zijn ...!

De eenvoudigste weergave van het onderwerp is er, niets eenvoudiger:

Debetkrediet.jpeg
Debet Credit.jpeg (15.82 KiB) 3271 keer geraadpleegd


Zodra je eruit komt ... en zelfs als je daar blijft: het is hetzelfde. Of je het nu leuk vindt of niet, een som van de ene kolom gaat naar de andere en vice versa (ik bedoel van plaats veranderen) samen). Maar als we hier uit willen komen, zal er onvermijdelijk iets zijn in de volgorde van wat ik hierboven heb beschreven. Zelfs als je Gaston, Pieds Nickelés, de ECB, de FED of Mickey belt: het zal hetzelfde zijn. : Cheesy:

Een ander voorbeeld is in de landbouw, hier is voor "1" product, wat neerkomt op productie en de rest gaat naar "parasitering":

figuur17_cle8898b3.jpg


(en zelfs, de primaire sector is niet 11,6% maar tussen 3% en 5% hier ...)

Dus vanaf het moment dat er de minste "temporele telescoop" is, kunnen we in onze tijd niet meer vereenvoudigen, en toch ...

Anders een goede oorlog! : Cheesy: ? En het ging weg zoals voorheen ...

Nou, nou ... Sorry ook Ahmed, als je een schuld hebt, kun je die niet zo gemakkelijk wegvegen zonder dat er een verliezer (s) is.
De paradox van de uitgewiste schuld is dat het degenen zijn die de minste deugd hebben "opgelucht": dus de schuld uitwissen zou betekenen dat we degenen die het ergste gedrag in het systeem hadden, zouden aanmoedigen: CQFD. Het is niet eerlijk (ik heb het niet in het geval van wijdverbreide plunderingen of opkomende landen die we natuurlijk hebben uitgebuit ...) en nog een ongelijkheid, zal een weggeschrapte schuld niet voor iedereen dezelfde gevolgen hebben: de schuld aflossen zou een grote puinhoop zijn en het zal vooral geen educatieve rol hebben, integendeel.

Het belangrijkste belang van het elimineren van de schuld zou zijn om het principe van geldschuld nauwkeurig te herzien en eruit te komen. Maar de eersten die ervan profiteren en die niet om beter zouden vragen, zijn degenen die momenteel "de sleutels van het huis" (de financiële wereld) hebben. Wilt u dat bankbiljetten en munten over de hele wereld worden verwijderd? Welkom in de hel.
Dernière édition par Obamot de 15 / 08 / 16, 19: 42, 2 keer bewerkt.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Summer Digressions on Public Debt




par Ahmed » 15/08/16, 19:41

Obamot, Je schrijft:
Sorry ook Ahmed, als je een schuld hebt, kun je die niet zo gemakkelijk wegvegen zonder dat er een verliezer is.

Ik heb nooit beweerd dat er nooit een verliezer was, het is zelfs het tegenovergestelde dat in mijn laatste bericht is gespecificeerd ... Wanneer de schulden echter nog steeds worden gehonoreerd, vergoeden de aannemers zelden. (op staatsniveau).

Eclectron, Je schrijft:
Alleen de fysieke realiteit kan zorgen baren ...

Op dit punt verwijs ik u naar mijn dit artikel. Het systeem, zoals gezegd, stuit op twee veel ernstigere limieten dan de fysieke limiet en ik kan niet beter doen dan mezelf te citeren:
Ik herinner me dat de interne limiet het gevolg is van de combinatie van de daling van de eenheidsprijs van goederen en het steeds kleinere aandeel van menselijke arbeid in hun productie => daling van de winstvoet. De logische limiet is recenter verschenen, vanwege de onhoudbare aard van de interne limiet en dit leidde, in tegenstelling tot de gebruikelijke werking, tot het accumuleren van de abstracte waarde van een vermeend werk dat alleen in een toekomst meer dan onwaarschijnlijk… Ik noem dit laatste fenomeen om methodologische redenen en ook omdat het (als men er serieus naar kijkt) een gebruikelijke zone van grote verwarring belicht over de rol van de schuld en de schuld. financiële industrie.

De logische limiet heeft geleid tot het spreken van 'omgekeerd kapitalisme' *, aangezien in plaats van kapitaalinvestering in een industrieel proces om verhoogde fictieve waarde te produceren, het fictieve waarde is die het bedrijfskapitaal ten goede komt, zodra deze niet meer in staat is zich voort te planten ...

*Lohoff et Trenkle, in "Grote devaluatie".
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Summer Digressions on Public Debt




par Obamot » 15/08/16, 19:45

... ja, maar in termen van rekeningen, als een schuld wordt verwijderd, wordt deze niet verwijderd (dat zou een onmogelijke operatie zijn in de boekhouding), maar wordt deze overgeschreven naar een ad-hocrekening: hij blijft bijvoorbeeld voor altijd op een rekening staan ​​"winst en verlies"(en het omgekeerde aantal voor de / s"begunstigde (n)"). Er is slechts één instantie die de tellers op nul kan zetten (tenzij de schuldeiser geen procedure inleidt) en dat is het Incasso / Faillissementskantoor. Het zal wat er nog over is en Jammer voor de beursgenoteerde schuldeisers. Onnodig te zeggen dat het bij onroerend goed de gierenbankiers zijn die op de beurt op je wachten ... Niet zeldzaam zijn de gevallen waarin een veiling plaatsvindt en een bankagent het onroerend goed koopt voor een hapje brood.

En bovendien is het te hopen dat dit niet gebeurt, omdat frauduleuze enscenering zich kan vermenigvuldigen ...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Summer Digressions on Public Debt




par Ahmed » 15/08/16, 20:09

Het is een vrij formeel administratief detail. Wanneer een bedrijf failliet gaat, wordt wat overblijft van activa verkocht en worden voorrang verleend aan schuldeisers, terwijl bedrogen bedrijven de winst worden ontnomen en de opdrachtgever ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Summer Digressions on Public Debt




par chatelot16 » 15/08/16, 21:03

geld is essentieel om uitwisselingen mogelijk te maken ... zonder geld zou er alleen geruild worden ... wie iets weet, kan het alleen inwisselen voor iemand die iets nuttigs heeft in de handel. .. iedereen zou vast komen te zitten in hun hoek ... dit is ook wat er gebeurt als er niet genoeg geld in omloop is in een land

er zijn rijke mensen die op een steriele manier geld verzamelen en niet genoeg achterlaten voor wie het nodig heeft: een efficiënte regering weet hoe het moet: meer kaartjes printen is de beste belasting op het fortuin! het devalueert het geld dat sommigen inzamelen en het circuleert het voor degenen die werken

wanneer een soeverein land precies de juiste valuta creëert, is er geen schuld

als er in verschillende landen een munteenheid is die de landen hun macht ontneemt om bankbiljetten te drukken, zag ik die in Afrika met de CFA-frank op het moment dat we over de euro begonnen te praten, en ik vertelde me dat de euro zal zijn als de CFA-frank! een onhandelbare truc die landen hun middelen ontneemt! en helaas heeft de toekomst mij gelijk gegeven! de euro brengt de grote landen terug naar de staat van onderontwikkelde landen: een groot land drukt bankbiljetten af ​​... een onderontwikkeld land gaat schulden aan!
2 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Summer Digressions on Public Debt




par Obamot » 16/08/16, 12:04

Ik vind het leuk wat je Chatelot schreef, maar dat versterkt alleen maar het idee dat we de schuld niet mogen kwijtschelden als we streven naar eerlijkheid. Zou deze draad anders een stijloefening kunnen worden voor amateur-economen?

Op mijn bescheiden niveau zie ik drie punten waarmee ik rekening zou kunnen houden als het gaat om "abstracte waarden":
- het is de juiste en reële beoordeling van de overheidsschuld, exclusief inflatoire drift, aangezien dat de werkelijke omvang ervan maskeert die niet tot uiting komt in de resulterende abstractie (ik denk met name van dollars, maar andere valuta's niet mag niet worden overtroffen), wat is dan in% van het BBP de reële schuld exclusief inflatie? (Gecumuleerde schuldrente opgeteld bij de rente en gedurende de gehele looptijd.)
- en als we het dan hebben over "abstracte waarden", ligt een deel van deze abstractie zowel in het spel van het vlak van speculatieve financiën, maar ook in de "werkelijke kosten van goederen", waarvan een deel afhangt van de draaimolen. Bijvoorbeeld goederen die worden geschat met betrekking tot grondstoffen, tegen de werkelijke kosten van de geologische tijd die nodig was om deze 'materialen' te vormen (of het nu gaat om energie of andere mineralen, want en niet, dit is niet "vrij" met alle respect voor Jancovici, hij is het die het als ex nihilo beschouwt, het is niet hetzelfde.)
- tot overmaat van ramp, nog steeds in het register van dit welbekende concept van "abstracte waarden", zou het nodig zijn om het aandeel van de geprogrammeerde veroudering van objecten toe te voegen, aangezien dit deel uitmaakt van de "abstracte" dimensie van ontkenning, en sluit volledig aan bij het idee van abstractie (indien niet van waarde, en in dit geval van confiscatie).

Het komt mij voor dat, aangezien de "waarde" van voorwerpen wordt geconfisqueerd door "ingebedde veroudering", het een vorm van schuld is. En aangezien het mij moeilijk lijkt om uit te wissen wat al in beslag is genomen [...], zou het toch goed zijn om te kunnen kwantificeren wat er is ingetrokken, wat neerkomt op een waardevermindering van de koopkracht (zo niet een embryo van economische depressie of zoiets ...).

Het doet me denken aan deze woorden van "Oom":

François Mitterand schrijft:[...] Ik zeg het tegen de landen van het noorden, tegen hen die in het noorden geïndustrialiseerd zijn en die de economische evolutie van de wereld kunnen beïnvloeden, het is ook - en ze weten niet genoeg - het is ook hun eigen toekomst die in het geding is, hun eigen lot, ze zouden het risico lopen de eigen bronnen van hun rijkdom uit te putten als ze niet zouden begrijpen dat de wereld een gekrompen planeet is geworden en dat de handelsvoorwaarden elke man, elke vrouw aangaan, elke producent, elke consument op aarde. Als we niet oppassen, vergeef me dat ik zulke voor de hand liggende feiten vermeld, maar als deze voor de hand liggende feiten niet lijken te worden begrepen, moeten ze worden herhaald, het is de hele wereld die in een crisis terechtkomt:
Alles wat verandert, alles dat ergens in de wereld verandert, heeft elders gevolgen in een sleur, een ketting van opeenvolgende reacties en aanpassingen. En niemand is immuun [...]


Voor geïndustrialiseerde landen om de schuld kwijt te schelden? Wat een ontkenning.
We zouden al de omvang van de ontkenning moeten berekenen.
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Summer Digressions on Public Debt




par moinsdewatt » 16/08/16, 14:04

eclectron schreef: S ......

Alleen de fysieke realiteit kan zorgwekkend zijn: schaarste aan hulpbronnen, vooral olie, die tot op de dag van vandaag onvervangbaar is zodra draadloze mobiliteit nodig is!
Beeld


We hebben het antwoord sindsdien gevonden.

Beeld
0 x

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 285-gasten