Thorium: de toekomst van kernenergie?

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Thorium: de toekomst van kernenergie?




par izentrop » 18/02/18, 19:29

Ik geef een verklarende video over hoe het werkt.
Om 2:18: opwerking van splijtingsafval.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188

Re: Thorium: de toekomst van kernenergie?




par Remundo » 18/02/18, 19:44

bardal schreef:Het zijn niet de splijtingsproducten die het probleem vormen, zelfs die met een zeer lange levensduur (die in principe zeer weinig radiotoxisch zijn); ze zijn allemaal beheersbaar op ‘historische’ schaal en dalen zeer snel naar een emissieniveau dat lager is dan dat van erts...

Aahhh Bardal, de geruststelling van dienst...

PF's worden tientallen jaren in zwembaden opgeslagen, en zelfs al een eeuw als het om MOX gaat... En dan moeten we al dit stralende mos opnieuw conditioneren om het ondergronds te begraven... een echte wandeling in het park.
Wat een probleem vormt zijn transuraniumelementen (vooral kleine actiniden); maar ze worden in dit type thoriumreactor slechts in kleine hoeveelheden geproduceerd (1000 tot 10000 keer minder dan in de uraniumsector)

het moet nog bewezen worden! Anders zijn transuraniumelementen zelfs nog erger dan PF.
0 x
Beeld
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: Thorium: de toekomst van kernenergie?




par Bardal » 19/02/18, 04:42

Er is geen geruststelling tijdens de dienst, maar een eenvoudige kennis van de wetten van de natuurkunde....

En er valt niets meer te bewijzen in termen van thorium: het atoomnummer is te laag om transuraniumelementen te produceren, dat is alles.

Best merkwaardig, deze manier van overal zoeken naar manieren om jezelf bang te maken... Onwetendheid kan niet alles excuseren...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188

Re: Thorium: de toekomst van kernenergie?




par Remundo » 19/02/18, 13:18

bardal schreef:maar een eenvoudige kennis van de wetten van de natuurkunde....

Nou Bardal, ken jij de wetten van de kernfysica?
En er valt niets meer te bewijzen als het om thorium gaat: het atoomnummer is te laag om transuraniumelementen te produceren, dat is alles.

Oh, dus wacht even??

Thorium 232 leidt tot Uranium 233 door neutronenvangst (ik vereenvoudig het een beetje)

Een U233 heeft hetzelfde aantal protonen, namelijk 92, als alle isotopen van uranium...

En andere neutronenvangsten leiden tot transuraniumelementen uit U233.

in feite wordt een deel van de U233 U234 en vervolgens U235, dat (opnieuw gedeeltelijk) door neutronenvangst transuraniumelementen oplevert.

een thorium 232-reactor produceert minder transuraniumelementen dan de U235-U238-sector, maar produceert er wel enkele. Geen twijfel daarover.
Best merkwaardig, deze manier van overal zoeken naar manieren om jezelf bang te maken... Onwetendheid kan niet alles excuseren...

Je kunt het beter verzachten!
0 x
Beeld
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: Thorium: de toekomst van kernenergie?




par Bardal » 19/02/18, 19:49

"een thorium 232-reactor produceert minder transuraniumelementen dan de U235-U238-sector, maar produceert er wel enkele. Daar bestaat geen twijfel over."

Dat kunnen we altijd zeggen, maar het levert alleen maar sporen op (1000 tot 10000 keer minder dan bij een REP); enerzijds is het vooral U238 dat transuraniumelementen produceert (voornamelijk plutonium), anderzijds zijn de transmutatie- en splijtingsreacties geen chemische reacties en werken ze probabilistisch, afhankelijk van de tijd van blootstelling, enerzijds neutronenenergie aan de andere kant.
De splijtbare elementen in een gesmoltenzoutreactor kunnen daar gedurende zeer lange perioden (typisch 30 jaar) blijven en hebben alle kans op splijting (terwijl hun blootstelling in een kokendwaterreactor niet langer duurt dan 18 maanden), aan de andere kant neutronen worden uitgestoten over een breed scala aan energieniveaus, waardoor het mogelijk wordt om elementen te “verbranden” die niet erg gevoelig zijn voor thermische neutronen in de huidige energiecentrales.

Dit alles betekent dat uiteindelijk de productie van actiniden tot het absolute minimum wordt teruggebracht; beter nog, dit type reactor is in staat het zeer radiotoxische afval dat door onze kokendwatercentrales wordt geproduceerd te elimineren, en het om te zetten in splijtingsproducten die oneindig veel eenvoudiger te behandelen zijn (het bouwen van een blokhuis dat 300 jaar meegaat, dat weten we al jaren een lange tijd). Dat zou uiteraard een elegante manier zijn om het kernafvalprobleem op te lossen.

Wees gerust Remundo, er is maar één project van dit type in Frankrijk, uitgevoerd door de CNRS in Grenoble, zonder veel financiële steun, dat moet gezegd worden (onze trieste regeringen zijn al twintig jaar niet in staat om ook maar het geringste coherente energiebeleid te voeren, en alles doen wat onze arme Hulot vandaag in verlegenheid brengt). Aan de andere kant hebben China, India, de VS en Japan zich overhaast op de route van thorium-vloeibare zouten begeven en zichzelf van de middelen voorzien. We zullen daarom energiecentrales van hen kunnen kopen als de winter aanbreekt... en dat zal niet lang meer duren...
1 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Thorium: de toekomst van kernenergie?




par izentrop » 19/02/18, 20:27

De Canadezen zijn ook in de race, zij hebben de kwestie duidelijk begrepen https://www.vice.com/fr_ca/article/qkg8 ... a-la-chine , terwijl we hier windturbines blijven bouwen met veel subsidies, zonder enige relatie met de realiteit van de behoeften.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Diabolorent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 165
Inschrijving: 13/02/18, 16:37
Plaats: Digne les Bains
x 26

Re: Thorium: de toekomst van kernenergie?




par Diabolorent » 21/02/18, 20:45

Goedenavond iedereen.

Nieuw op de forum Ik heb dit onderwerp ontdekt.

Ik heb niet alle berichten gelezen, ik kan net zo goed eerlijk zijn, maar ik heb een programma opgenomen en bekeken (ik denk dat je erover praat in de thread) over dit onderwerp.

Sindsdien ben ik niet meer gevolgd, maar ik begrijp dat bepaalde landen zeer geïnteresseerd zijn in deze energieproductie, die zeker de toekomst is, maar ook het verleden. Als deze zou worden verdrongen door kernenergie zoals we die vandaag de dag kennen, dan is dat uit oorlogszuchtige interesse en ik hoop met heel mijn hart (maar ik betwijfel zo de menselijke natuur of beter gezegd haar besluitvormers) dat de mens voor deze overvloedige energie zal kiezen (we hebben zoveel veel thorium in reserve), veilig en overvloedig. Maar in Frankrijk hoor ik er niet veel over en dat maakt mij verdrietig.

Ik ga je berichten aandachtig lezen om te zien waar je aan toe bent, gewoon om mijn achting voor het menselijk ras een beetje op te krikken. :schok: : Mrgreen:
0 x
"Het is geen teken van goede geestelijke gezondheid om goed aangepast te zijn aan een zieke samenleving" Jiddu Krishnamurti.
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Thorium: de toekomst van kernenergie?




par sen-no-sen » 23/03/18, 12:28

Kernenergie: de reactor van de toekomst Astrid in de wacht


Volgens onze informatie heeft de CEA voorgesteld om de omvang van de demonstrator voor de snelle neutronenreactor te verkleinen vanwege geldgebrek. De regering moet eind dit jaar een besluit nemen.

Terwijl de horizon duidelijker begint te worden voor de EPR-reactoren die in aanbouw zijn – er worden tests uitgevoerd met de reactoren – ligt de zogenaamde nucleaire kwestie van de “vierde generatie” op tafel. Het demonstratorproject voor de snelle neutronenreactor van Astrid, dat in 2010 werd opgestart, wil een antwoord bieden op het afvalprobleem: door verarmd uranium en plutonium (Frankrijk produceert 10 ton per jaar) te verbranden uit de verbranding van de huidige vloot van EDF. cyclus en los het probleem van de grondstoffenvoorziening op.

Volgens onze informatie heeft de Atomic Energy Commission (CEA), projectmanager van het programma, de regering echter voorgesteld de initiële ambities naar beneden bij te stellen. In plaats van een demonstrator van 600 megawatt (MW) te bouwen (die volgens de planning in 2039 in gebruik zou moeten worden genomen), overweegt het nu een energiebesparend project: tussen 100 en 200 MW. Een herziening die rechtstreeks verband houdt met de financiële manoeuvreerruimte van het land en die van zijn partners (EDF, Framatome, Orano, enz.). “Er is geen honger naar een project van 600 MW”, merkt een bron op die bekend is met de zaak.
Veel geld op tafel

Sinds 2010 heeft de Staat veel geld op tafel gelegd. Het Future Investment Programme (PIA) heeft het programma in 627 2019 miljoen euro ter beschikking gesteld, waarvan 450 miljoen al is benut. Hieraan moeten de bijdragen van partners en de salarissen van CEA-ingenieurs worden toegevoegd, betaald uit de jaarlijkse subsidie ​​die haar wordt toegekend. “We hebben al 600 tot 700 miljoen euro moeten uitgeven”, schat een goede deskundige terzake.


Er werken tussen de 500 en 600 mensen aan het project, waarvan de helft bij CEA, en de rest met een vijftiental partners (EDF, Framatome, Orano, Cnim, etc.) en voor enkele tientallen Japanners. , sinds 2014 verbonden aan het project. Het totale uitgavenpakket zou eind 850 tussen de 900 en 2019 miljoen euro moeten bedragen.

En als de nucleaire industrie het “deugdzame” principe van snelle neutronenreactoren verdedigt, lijken de belangrijkste partners van de CEA niet langer erg behulpzaam. Gevraagd naar snelle neutronenreactoren, gaf de algemeen directeur van Orano (voorheen Areva) Philippe Knoche aan dat met de verschillende projecten die wereldwijd worden bestudeerd, “er technologische doorbraken zouden kunnen zijn”.
“Tijdelijke herijking”

Wat EDF betreft, “is het doel op dit moment vooral om de vloot uit te breiden en te vernieuwen met EPR’s”, herinnert een deskundige zich. De CEA rekent nu op een versterkt partnerschap – op gelijke voet – met Japan, dat zijn kweekreactorproject Monju heeft opgegeven, maar al meewerkt aan het Astrid-project. Sommigen bij de CEA zeggen ook dat ze openstaan ​​voor een partnerschap met China, dat zich snel op technologisch gebied ontwikkelt.

Dit jaar zal de regering een besluit moeten nemen. “De herconfiguratie van het project, die het resultaat zou kunnen zijn van een uitgebreid partnerschap en een zoektocht naar sterkere bijdragen van de CEA-partners, of van een tijdelijke herkalibratie van het implementatieschema, zijn elementen waarover in 2018 zal moeten worden beslist als het momentum voor dit project moesten worden gehandhaafd”, gaf de Staat dit najaar aan in zijn rapport over het monitoren van toekomstige investeringen.
Véronique Le Billon



https://www.lesechos.fr/industrie-services/energie-environnement/0301218315000-nucleaire-le-reacteur-du-futur-astrid-en-suspens-2149214.php
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Thorium: de toekomst van kernenergie?




par izentrop » 23/03/18, 14:21

Het beste zou zijn om een ​​beetje krediet over te maken naar het MSFR-project, veiliger en goedkoper, maar goed! besluitvormers hanteren criteria die technisch gezien niet de meest rationele zijn. https://fissionliquide.fr/tag/msfr/
0 x
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: Thorium: de toekomst van kernenergie?




par Bardal » 23/03/18, 20:18

Heel mooi document dat je ons daar geeft, Izentrop.... Ja, heel mooi.
0 x

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 229-gasten