Thorium: de toekomst van kernenergie?

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
x 56

Re: Thorium: de toekomst van kernenergie?




par lilian07 » 21/01/17, 11:05

Tegenwoordig heb ik nog steeds een beetje moeite met deze nieuwe theoretische nucleaire sectoren, die kolossale investeringen met onzekere resultaten vertegenwoordigen.
Bovendien exploderen de kosten van kernenergie (8 reactoren zijn deze winter stilgelegd), kampt de sector met tekorten en zijn herstel en ontmanteling financieel onmogelijk. Hoe kunnen we in deze context onderzoek en faraonische constructies nieuw leven inblazen?
Ik mis waarschijnlijk iets.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13715
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1524
Neem contact op met:

Re: Thorium: de toekomst van kernenergie?




par izentrop » 21/01/17, 15:42

Er is geen ontmanteling nodig, noch het advies van retrogrades voor toekomstige gesmoltenzoutreactoren.

Sommigen, zelfs particulieren, hebben de belangstelling begrepen, aangezien dit reactormodel veel goedkoper is dan de PWR's, waarvan de eerste vanaf 2020 in gebruik zullen worden genomen: https://fr.wikipedia.org/wiki/R%C3%A9ac ... els_fondus

Frankrijk heeft er geen belang bij om de kansen op het scheppen van banen voorbij te laten gaan, vooral omdat het CNRS-project eenvoudiger en goedkoper is, maar gezien de huidige publieke opinie geen overwinning is. :(
0 x
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
x 56

Re: Thorium: de toekomst van kernenergie?




par lilian07 » 21/01/17, 17:39

Het probleem is precies dat... zelfs als Frankrijk een grote voorraad U232 heeft, er naar mijn mening nog steeds veel problemen zijn op te lossen, zelfs met de IMSR. Het eerste is dat de Franse kernenergie nu al het probleem is (verouderende vloot, overmatige schuldenlast en exclusiviteit van de hulpbron in Frankrijk 75%). Het tweede punt is de publieke opinie. Tenslotte is dit mijn persoonlijke mening, het ontwerp lijkt robuuster en heeft minder kans op storingen omdat het compacter is en minder snel de lockdown zal doorbreken, maar er is weinig feedback in het veld en we bevinden ons nog steeds in de meerdere krachtige kernen en met nucleaire splijtingsenergie.
Ik denk echt niet dat Frankrijk zich tot dit gebied wendt, ondanks de perfecte beheersing van het veld; het is een teken dat het niet eenvoudig is.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13715
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1524
Neem contact op met:

Re: Thorium: de toekomst van kernenergie?




par izentrop » 23/01/17, 00:49

lilian07 schreef:Ik denk echt niet dat Frankrijk zich tot dit gebied wendt, ondanks de perfecte beheersing van het veld; het is een teken dat het niet eenvoudig is.
De reden is vooral dat de staat de schatkist van het EDF heeft leeggemaakt en dat we niet langer de middelen hebben om het netwerk goed te onderhouden met een te laag prijsbeleid.
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Thorium: de toekomst van kernenergie?




par sen-no-sen » 23/01/17, 11:27

izentrop schreef:
lilian07 schreef:Ik denk echt niet dat Frankrijk zich tot dit gebied wendt, ondanks de perfecte beheersing van het veld; het is een teken dat het niet eenvoudig is.
De reden is vooral dat de staat de schatkist van het EDF heeft leeggemaakt en dat we niet langer de middelen hebben om het netwerk goed te onderhouden met een te laag prijsbeleid.


Ja, maar dat hield het erg dure niet tegen EPR en een hele reeks projecten van het type “tonneaux des Danaïdes”: Notre Dame des Landes, snelweg A89, ecotaxen, LGV’s in het zuidoosten, enzovoort… :frons:
Het grootste probleem is de cultuur van Franse politici die dertig tot vijftig jaar achterlopen in de samenlevingsmodellen die zij verdedigen.
De recente ‘voorverkiezingen’ versterken dit standpunt alleen maar... :(
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13715
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1524
Neem contact op met:

Re: Thorium: de toekomst van kernenergie?




par izentrop » 24/01/17, 13:43

EPR, derde generatie, nog steeds gebaseerd op water onder druk waarbij het risico op weglopen beter is gewaarborgd.
We weten nu dat gesmolten gefluoreerde zouten dit risico niet langer met zich meebrengen, dus laten we daar maar mee aan de slag gaan. ;
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Thorium: de toekomst van kernenergie?




par moinsdewatt » 04/02/17, 20:52

izentrop schreef:EPR, derde generatie, nog steeds gebaseerd op water onder druk waarbij het risico op weglopen beter is gewaarborgd.
We weten nu dat gesmolten gefluoreerde zouten dit risico niet langer met zich meebrengen, dus laten we daar maar mee aan de slag gaan. ;


er zijn ook Peble-bedreactoren, China bouwt een prototype:


Vanaf 2018 zal China kolencentrales in kernreactoren gaan veranderen

Door Graham Templeton op 23 november 2016

..............
Nu hebben Chinese experts op het gebied van kernenergie een ambitieus plan aangekondigd om de infrastructuur van de kolencentrales van het land om te zetten in werkende kerncentrales. De eerste werkende demonstratie-eenheid zou al in 2018 met echte commerciële activiteiten kunnen beginnen.
..............

Als gevolg daarvan zal het project zich richten op een vorm van kerncentrale, een zogenaamde kiezelbedreactor, waarin de splijtstof wordt verdeeld in kleine microbrandstofpellets die vervolgens worden opgebouwd tot bollen ter grootte van een honkbal met opeenvolgende lagen grafiet en keramische materialen. De coatings op elke brandstofpellet fungeren als neutronenmoderator en doen hetzelfde werk als het water dat zich tussen de brandstofstaven in een klassieke thermische reactor bevindt, en de smeltpunten van deze coatings zijn allemaal hoger dan welke temperatuur dan ook die de brandstofpellets kunnen creëren. deze reactor.

Honderden van deze bollen worden een puinhoop met ruimte ertussen zodat gas kan stromen, in dit geval helium, en warmte absorberen voordat deze wordt afgevoerd. In sommige gevallen zet dit verwarmde gas rechtstreeks een turbine aan, maar in dit plan zal het een duo ketels verwarmen om stoom te creëren, en de turbine op meer traditionele wijze laten draaien. Het ontbreken van de notoir complexe koelsystemen van waterreactoren is een van de dingen die het Chinese retrofitplan zo potentieel betaalbaar maakt. En het gas dat het systeem afkoelt absorbeert neutronenstraling lang niet zo gemakkelijk als water, en dus creëren HTGR's een veel lager volume aan radioactieve producten die kunnen lekken of werknemers aan gevaar kunnen blootstellen. Het koelmiddel is bij alle temperaturen een gas, condenseert of verdampt nooit en kan, zoals gezegd, geen explosie onder druk veroorzaken zoals stoom.

Beeld
Een nucleaire kiezelsteen met grafietschil.

Kiezelbedreactoren zijn dus in principe bestand tegen kernsmelting en bieden geen oplossing voor het soort opeenvolgende mislukkingen dat tot de ernstigste nucleaire ongelukken in de geschiedenis heeft geleid.

Er zijn uiteraard nadelen. De brandstofkiezels zijn duur om te produceren, in feite een stuk duurder dan het team had verwacht, en de onderdelen zijn net zo duur – op dit moment bedragen de kosten ongeveer $ 5,000 per kilowatt geïnstalleerd vermogen, of ongeveer 1.5 keer zo duur als zonne-energie. fotovoltaïsche cellen, en ruim vijf keer zo duur als aardgas. China heeft echter het unieke voordeel dat het simpelweg over zoveel geschikte reactoren beschikt om op deze manier te veranderen. Een groot deel van de verwachte kostenbesparingen zal komen uit de massaproductie van onderdelen en vooral brandstofpellets, en het team hoopt dat ze daarmee de prijs kunnen verlagen tot ongeveer $ 2,500 per kilowatt, vergelijkbaar met andere vormen van groene stroom. Als die massaproductie-industrie ooit op een punt komt waarop de Chinese kolencentrales bijna op zijn om te voeden, zou ze kunnen proberen haar model in stand te houden door haar marketing naar andere landen te richten.

Beeld

.......................

https://www.extremetech.com/extreme/239 ... r-reactors
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13715
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1524
Neem contact op met:

Re: Thorium: de toekomst van kernenergie?




par izentrop » 05/02/17, 01:36

Het is waar dat de Chinezen het verst gevorderd zijn in deze race.
Het problematische gebruik van grafiet werd in de MSFR verlaten.

Andere projecten:
http://www.transatomicpower.com/the-science/
http://flibe-energy.com/
http://thorconpower.com/
http://terrapower.com/ gefinancierd door Bill Gates
https://www.technologyreview.com/s/5424 ... -a-chance/ Gemeenschap voor gesmolten zoutreactoren
0 x
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Thorium: de toekomst van kernenergie?




par ENERC » 06/02/17, 15:44

Het is waar dat de Chinezen het verst gevorderd zijn in deze race.


Er zijn minstens vier technische uitdagingen:
- oplossen van corrosieproblemen als gevolg van fluor op hoge temperatuur (MSFR). Blijkbaar hebben de Chinezen onlangs vooruitgang geboekt op dit gebied.
- behandel schuurproblemen. Het gesmolten zout moet zeer snel circuleren (uit het geheugen: voer één cyclus uit in 4 seconden).
- Recycle gesmolten zout efficiënt en sla actiniden op
- start de U232-cyclus en die is niet zo snel (20 jaar?) omdat we niet teveel plutonium in het zout kunnen stoppen (oplosbaarheidslimiet)

Zeker interessante technologie, maar nog steeds veel R&D.
0 x

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : n.Chr. 44, sicetaitsimple en 321 gasten