Thorium: de toekomst van kernenergie?

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 27/04/14, 13:03

lithiumfluoride. Ja, op papier ziet het er goed uit.
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554




par moinsdewatt » 27/04/14, 13:50

China anticipeert op thorium mining voor 2024

Maart 28 2014

De race om thorium te exploiteren neemt toe en China zal niet traag zijn om druk uit te oefenen op de concurrentie. Het is inderdaad gekomen om 15 vooruit te gaan in zijn voorspelling van apparatuur voor kernreactoren 4th generatie op basis van dit erts.

China herlanceert daarom vastberaden de race om thorium en plant het begin van een nucleaire sector en de activering van een eerste reactor vanaf 2024. Een team van wetenschappers uit Shanghai heeft in feite de moeilijke taak gekregen om alle beloften van “ schone” nucleaire exploitatie van thorium. En deze beloften zijn talrijk...

Vaak aangeduid als “groene kernenergie”, is thorium een ​​overvloedige hulpbron op aarde, met een hoog energiepotentieel, en het afval dat in een energiecentrale wordt geproduceerd zou in kleinere hoeveelheden voorkomen dan uranium. Dus terwijl de thoriumwinning in eerste instantie meer energie zou produceren met minder erts, zou het ook de hoeveelheid radioactief afval met 200 delen en de levensduur ervan tot 500 jaar verkorten.

Hoewel deze voorspellingen voor sommigen misschien ambitieus lijken, en voor anderen zelfs onhaalbaar binnen een dergelijk tijdsbestek, begrijpen we niettemin de urgentie die China motiveert in het licht van de milieuproblemen waar het al tientallen jaren mee te maken heeft. Recordvervuilingspercentages die verband houden met de versnelde economische ontwikkeling en de totale afwezigheid van ecologische normen vormen vandaag de dag een van de belangrijkste zorgen van de Chinese regering, die in de nabije toekomst meer zou willen vertrouwen op kernenergie of hernieuwbare energie dan op haar netwerk van thermische energiecentrales. .

Voeg daarbij het feit dat thorium drie tot vier keer zo overvloedig aanwezig is in de aardkorst dan uranium en we kunnen gemakkelijk begrijpen dat de Chinese overheid geïnteresseerd is in het graven voor een snel gebruik van dit erts. China is niet de enige, aangezien andere landen zoals India, Noorwegen, Brazilië en Turkije al hun wens hebben geuit om in de toekomst thoriumreactoren te bouwen.

Deze projecten bevinden zich echter nog maar in de experimentele fase en voordat serieus wordt nagedacht over de duurzame exploitatie van dit erts, moeten nog veel parameters worden geëvalueerd. Het exploiteren van een thoriumcentrale lijkt momenteel niet zonder risico te zijn. Volgens het Noorse Agentschap voor Nucleaire Veiligheid brengt de exploitatie van thorium “een risico op ongelukken met zich mee, inclusief de mogelijkheid van een ongecontroleerde kettingreactie”. Een probleem dat het team uit Shanghai zo snel mogelijk zal moeten oplossen als het de door Peking gestelde deadlines wil halen.

https://www.econologie.com/forums/thorium-l- ... 13084.html
1 x
RégsB
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 67
Inschrijving: 26/04/14, 13:33




par RégsB » 27/04/14, 23:48

sen-no-sen schreef:...
Er is ook technologie PBMR of modulaire reactor met een bed van ballen.
...
!


Ja, deze technologie zou zelfs de hoeveelheid afval doen toenemen.
Grafiet is namelijk nadelig: risico op verbranding en beperkte levensduur in de kern, het moet elke 2 tot 5 jaar verwijderd worden.

Een korte presentatie (24 minuten) van de MSFR:

http://www.youtube.com/watch?v=PL-0maxjS50#t=906
0 x
RégsB
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 67
Inschrijving: 26/04/14, 13:33




par RégsB » 28/04/14, 00:04

moinsdewatt schreef:
China anticipeert op thorium mining voor 2024

Maart 28 2014

Het exploiteren van een thoriumcentrale lijkt momenteel niet zonder risico te zijn. Volgens het Noorse Agentschap voor Nucleaire Veiligheid brengt de exploitatie van thorium “een risico op ongelukken met zich mee, inclusief de mogelijkheid van een ongecontroleerde kettingreactie”. Een probleem dat het team uit Shanghai zo snel mogelijk zal moeten oplossen als het de door Peking gestelde deadlines wil halen.


Grrr: Ik weet niet hoe ik meerdere aanhalingstekens moet gebruiken :?

Het Noorse bureau heeft het zeker over de MSBR die van 1965 tot 1969 zonder problemen in de VS filmde. Het CNRS in Grenoble heeft deze reactor opnieuw geëvalueerd en beschouwd als potentieel onstabiel. Het nieuwe MSFR-ontwerp elimineert dit risico.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 28/04/14, 17:47

sen-no-sen schreef:
Cuicui schreef:
sen-no-sen schreef:Dit is niet nieuw, de ontwikkeling van 4 generatie reactoren thorium wordt al lang verwacht, het mist alleen een energiecrisis en de keuze zal snel worden gemaakt ...
Waarom geen waterstofborium-fusie? Geen afval, heel weinig straling, overvloedige brandstof, rustieke technologie.

Gewoon omdat deze technologie nog niet volwassen genoeg is!
Om een ​​technologie volwassen te laten worden, moet je onderzoek doen en prototypes lanceren. Momenteel is er echter niets in deze richting gepland. Is het omdat aandeelhouders in de veel duurdere uranium-plutoniumsplijtingssector het risico lopen hun winsten te zien dalen?
Dernière édition par Cuicui de 28 / 04 / 14, 17: 50, 1 keer bewerkt.
1 x
RégsB
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 67
Inschrijving: 26/04/14, 13:33




par RégsB » 28/04/14, 23:47

Bonsoir,

Wat het onderzoek betreft, ben ik het er volledig mee eens: Frankrijk loopt achter; China, Canada en Rusland lopen ver voorop.
Wat de winsten betreft die zouden afnemen, weet ik niet echt. Bovenal denk ik dat ze op hun hoede zijn voor technologie waarmee ze niet vertrouwd zijn. Het onbekende is beangstigend en misschien vooral voor Franse kernfysici : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 29/04/14, 01:38

RégsB schreef:Bonsoir,
Wat het onderzoek betreft, ben ik het er volledig mee eens: Frankrijk loopt achter; China, Canada en Rusland lopen ver voorop.
Wat de winsten betreft die zouden afnemen, weet ik niet echt. Bovenal denk ik dat ze op hun hoede zijn voor technologie waarmee ze niet vertrouwd zijn. Het onbekende is beangstigend en misschien vooral voor Franse kernfysici : Mrgreen:
Frankrijk loopt voorop op het gebied van deze technologie, met de Z-machine uit Gramat (Lot), die momenteel verouderd is en in handen is van soldaten die alleen geïnteresseerd zijn in de ontwikkeling van schone fusiebommen.
Multinationals in de kernsplijtingsindustrie willen hun investeringen rendabel maken en plutonium terugwinnen als brandstof voor energiecentrales en A-bommen.
De ontwikkeling van discontinue waterstof-boorfusie (kleine explosies in serie), een rustieke en relatief goedkope techniek, zou hun huidige en toekomstige winsten tenietdoen. Er worden enorme bedragen geïnvesteerd in ITER (continue deuterium-tritiumfusie), dat om theoretische en technische redenen niet zal werken en waarschijnlijk niet zal concurreren met de uranium-plutoniumsplijtingssector.
0 x
RégsB
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 67
Inschrijving: 26/04/14, 13:33




par RégsB » 29/04/14, 09:18

Hallo,

Ik begrijp volkomen dat fabrikanten en exploitanten hun investeringen winstgevend willen maken; Ik zou nog steeds benieuwd zijn naar hun kortingspercentages : Mrgreen:
Van wat ik hier en daar heb gelezen, recyclen ze over de hele wereld hoogverrijkt uranium en plutonium van wapenkwaliteit in energiecentrales. Dit is al sinds 1993 het geval, na het ontwapeningsverdrag.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 30/04/14, 12:54

RégsB schreef:Hallo,
Ik begrijp volkomen dat fabrikanten en exploitanten hun investeringen winstgevend willen maken; Ik zou nog steeds benieuwd zijn naar hun kortingspercentages : Mrgreen:
Van wat ik hier en daar heb gelezen, recyclen ze over de hele wereld hoogverrijkt uranium en plutonium van wapenkwaliteit in energiecentrales. Dit is al sinds 1993 het geval, na het ontwapeningsverdrag.
Het probleem is dat energiecentrales die op mox (gedeeltelijk plutonium) draaien, bij een ongeval een zeker gevaar voor de planeet vormen. Er is een dringende noodzaak om de technologie te veranderen. Sinds 2006 weten we dat waterstof-boorfusie haalbaar is tegen aanvaardbare kosten (een prototype: 100e van ITER).
0 x
RégsB
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 67
Inschrijving: 26/04/14, 13:33




par RégsB » 30/04/14, 20:26

Ja, maar hier hebben we het over Thorium en RSF, lijkt mij...
Het prototype heeft in de jaren vijftig vier jaar gedraaid en een RSF kan ook mox en plutonium consumeren zonder enig risico voor de planeet : Mrgreen:

Waterstof-boriumfusie is misschien een interessante technologie, maar ik ken het niet. Ik zou het bericht over deze technologie met belangstelling volgen!
0 x

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 261-gasten