Brentolieprijzen in lopende euro sinds 1990

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
C moa
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 704
Inschrijving: 08/08/08, 09:49
Plaats: Alger
x 9




par C moa » 17/11/08, 09:16

Is het je opgevallen dat de prijs van brent (bijna) perfect de dollar / euro pariteit volgt ??

Anders is een curve die interessant zou zijn om met dit alles te associëren (maar ik weet niet of het gemakkelijk te vinden is) de productie die met een vat wordt uitgevoerd.
Omdat het waar is dat ruwe olie tegenwoordig duurder is, maar ik denk dat we meer produceren met dezelfde hoeveelheid.

Dus als we rekening houden met de relatieve bescherming van de euro plus de productiviteitswinsten die al die jaren zijn behaald, denk ik dat we kunnen benadrukken dat onze bedrijven behoorlijk concurrerend zijn ten opzichte van Azië (China aan het hoofd ) en ...

Ze zeggen niet alles tegen ons ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 17/11/08, 09:39

C moa schreef:Is het je opgevallen dat de prijs van brent (bijna) perfect de dollar / euro pariteit volgt ??


Ja, op een paar uitzonderingen na (1e Golfoorlog bijvoorbeeld) is dit het geval ... hoe moet je dat uitleggen? Misschien door het feit dat wanneer olie duur is er minder liquiditeit in dollars beschikbaar is? Ik weet het niet ... is dat alles wat ik zie als een verklaring?

C moa schreef:Anders is een curve die interessant zou zijn om met dit alles te associëren (maar ik weet niet of het gemakkelijk te vinden is) de productie die met een vat wordt uitgevoerd.


Degene die je bedoelt? 8)

Beeld

Nou, het betreft alleen OPEC (OPEC in het Engels in ze texteuh) maar het geeft een idee van de wereldproductie! Ik had nooit gedacht dat de productie begin jaren 2 zou zijn gehalveerd !! Lang leve de energiebesparing van de tijd !! (niet moeilijk te doen vanaf waar we begonnen !!)

C moa schreef:Omdat het waar is dat ruwe olie tegenwoordig duurder is, maar ik denk dat we meer produceren met dezelfde hoeveelheid.

Dus als we rekening houden met de relatieve bescherming van de euro plus de productiviteitswinsten die al die jaren zijn behaald, denk ik dat we kunnen benadrukken dat onze bedrijven behoorlijk concurrerend zijn ten opzichte van Azië (China aan het hoofd ) en ...


Ik denk dat je industriële productie bedoelt? Dus vanafenergie-intensiteit? Nou, ik deed de wiskunde een paar maanden geleden en ik merkte met een zekere "angst" op dat deIndia, dat vaak als anti-ecologisch wordt bestempeld, doet het beter dan Frankrijk, al "eeuwen" een geïndustrialiseerd land en zo Frankrijk en euro staan ​​op het niveau van China!!

Beeld

Berekeningen hier: https://www.econologie.com/forums/petrole-et ... t5022.html

Dit heeft geen betrekking op de evolutie van de energie-intensiteit, maar een dergelijke curve is gemakkelijk te vinden voor Frankrijk ... het gaat niet veel maar we kunnen bepaalde "technologische ontwikkelingen" zien zoals de internetrevolutie. .

C moa schreef:Ze zeggen niet alles tegen ons ...


Nou ... het is niet nieuw ...
0 x
C moa
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 704
Inschrijving: 08/08/08, 09:49
Plaats: Alger
x 9




par C moa » 17/11/08, 15:26

Christophe schreef:
C moa schreef:Is het je opgevallen dat de prijs van brent (bijna) perfect de dollar / euro pariteit volgt ??


Ja, op een paar uitzonderingen na (1e Golfoorlog bijvoorbeeld) is dit het geval ... hoe moet je dat uitleggen? Misschien door het feit dat wanneer olie duur is er minder liquiditeit in dollars beschikbaar is? Ik weet het niet ... is dat alles wat ik zie als een verklaring?
U moet weten dat veel lokale valuta's van producerende landen een vaste wisselkoers hebben met de dollar. Er moet ook worden opgemerkt dat de meeste van deze landen zeer grote importeurs zijn van grondstoffen (suiker, tarwe, vlees ...) en vervaardigde producten (auto's, vliegtuigen, textiel ...).
Dus als de dollar zwakker is en het vat voor dezelfde prijs blijft, hebben ze over het algemeen minder geld (anderen zullen zeggen dat koopkracht de laatste tijd in de mode is) : Mrgreen: ). Als de prijs per vat de prijs van de dollar volgt, kunnen ze in ieder geval hun levensstandaard behouden.

Degene die je bedoelt? 8)

Beeld

Nou, het betreft alleen OPEC (OPEC in het Engels in ze texteuh) maar het geeft een idee van de wereldproductie! Ik had nooit gedacht dat de productie begin jaren 2 zou zijn gehalveerd !! Lang leve de energiebesparing van de tijd !! (niet moeilijk te doen vanaf waar we begonnen !!)
Dat is niet waar ik aan dacht, maar het is nog steeds interessant. Ter info: met de daling van het verbruik is er ook een aanzienlijke prijsdaling geweest. Deze herfst blokkeerde investeringen in de zoektocht naar nieuwe velden gedurende 15 jaar en handhaafde vooral een status quo op veel onderwerpen (bijvoorbeeld transport). Het ideaal zou zijn om een ​​vertraging van het verbruik te hebben (voorlopig is alleen de vraag gedaald) terwijl de prijs hoog of zelfs erg hoog blijft (om de druk op het zoeken naar bronnen van besparingen en alternatieve energie een kans geven).
Ik denk dat je industriële productie bedoelt? Dus vanafenergie-intensiteit? Nou, ik deed de wiskunde een paar maanden geleden en ik merkte met een zekere "angst" op dat deIndia, dat vaak als anti-ecologisch wordt bestempeld, doet het beter dan Frankrijk, al "eeuwen" een geïndustrialiseerd land en zo Frankrijk en euro staan ​​op het niveau van China!!

Pas op dat u niet bekneld raakt, want ook daar ontbreekt het aan de wisselkoers, want vergeet niet dat er nog een paar maanden 17 USD was, het was amper meer dan 10 € terwijl 'vandaag vertegenwoordigt het ongeveer 14 USD (dit zijn ordes van grootte). Bovendien hebben opkomende landen hun valuta grotendeels en vrijwillig ondergewaardeerd om de export te stimuleren. Er is dus te gemakkelijk om deze verhouding te verhogen.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 17/11/08, 15:39

C moa schreef:Pas op dat u niet bekneld raakt, want ook daar ontbreekt het aan de wisselkoers, want vergeet niet dat er nog een paar maanden 17 USD was, het was amper meer dan 10 € terwijl 'vandaag vertegenwoordigt het ongeveer 14 USD (dit zijn ordes van grootte). Bovendien hebben opkomende landen hun valuta grotendeels en vrijwillig ondergewaardeerd om de export te stimuleren. Er is dus te gemakkelijk om deze verhouding te verhogen.


Het oneens zijn! Eén liter petroleum is één liter petroleum ... en één dollar bbp is één dollar bbp ...

Wat deze grafiek niet laat zien is loonongelijkheid gekoppeld levensstandaard en (sociale) lasten tussen onze landen en India en China...met andere woorden: om $ 1 van het BBP te creëren, grijpt het aandeel olie / energie niet op dezelfde manier in ....

Concreet voorbeeld, laten we een Parijse taxi en een hindoeïstische taxi nemen (fictieve cijfers, maar waarschijnlijk realistische verhouding):

a) in Frankrijk kost een race van 5 km in Parijs € 20.
Lasten (totaal) = 13 € inclusief energie = 0.5 l olie.
Toegevoegde waarde = marge = € 7.

Franse energiedichtheid voor deze race: 7 / 0.5 = € 14 / liter olie!

b) in India kost een race van 5 km € 3.
Lasten = 0.5 € waarvan energie = 0.5 L olie
Toegevoegde waarde = marge = 2.5 €

Indiase energiedichtheid voor deze race: 2.5 / 0.5 = 5 € / liter olie!

Wat denk je? Dit is des te meer in het nadeel van Frankrijk, toch? Ik denk dat de explosie van externe Indiase computers daar een factor achter zit ...
0 x
C moa
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 704
Inschrijving: 08/08/08, 09:49
Plaats: Alger
x 9




par C moa » 17/11/08, 16:16

Christophe schreef:Het oneens zijn! Eén liter petroleum is één liter petroleum ... en één dollar bbp is één dollar bbp ...

Wat deze grafiek niet laat zien is loonongelijkheid gekoppeld levensstandaard en (sociale) lasten tussen onze landen en India en China...met andere woorden: om $ 1 van het BBP te creëren, grijpt het aandeel olie / energie niet op dezelfde manier in ....
Dat het aandeel olie / energie niet op dezelfde manier ingrijpt, daar ben ik het mee eens, want afhankelijk van of je meer of minder hebzuchtige materialen hebt, zul je niet zoveel produceren. Bij deze berekening moet er echter nog rekening mee worden gehouden. Net zoals ook de ongelijkheid van lonen en lasten in aanmerking moet worden genomen zonder deze grafiek, betekent deze grafiek niets. Olie verandert zichzelf niet in een gebouw, een pop of een schoen.

Wat denk je? Dit is des te meer in het nadeel van Frankrijk, toch?
Als je denkt dat de uitwisseling niet tussenkomt, zeg ik tegen mezelf dat China slecht is begonnen en dat we redelijk goed geplaatst zijn om ons land opnieuw te industrialiseren.

Als China vandaag dezelfde winstgevendheid heeft als wij, terwijl:
- China gebruikt veel mankracht om veel en niet duur te produceren.
- Energie wordt gesubsidieerd door de staat en staat vast.
- Het gemiddelde salaris in China is nu klaar voor 200 € en dat geschoolde werknemers tot 550 € kunnen verdienen (veel dozen verhuizen momenteel van China naar Vietnam :schok: ).
- Transportkosten tussen China en Europa stijgen regelmatig (brandstofprijzen, beschikbaarheid van boten ...).


Als ze echt zoveel produceren als wij met deze methoden, zonder dat de uitwisseling tussenkomt, betekent dit dat zodra het Chinese minimumloon de 300-400 € overschrijdt of dat de prijzen van transport of grondstoffen verder zullen stijgen, ze zal minder concurrerend zijn dan wij en daarom zou er een verplaatsing van industrieën naar Europa moeten plaatsvinden : Mrgreen: .

Ik denk dat de explosie van externe Indiase computers daar een factor achter zit ...
Ik denk dat het voor IT (zoals engineering in het algemeen) een beetje anders is omdat enerzijds de Indiërs zeer goed zijn opgeleid, anderzijds wat ze produceren gemakkelijk en met weinig bewegingen beweegt kosten via internet / satellietnetwerken en tot slot werken ze veel voor goedkoop (zelfs als dit punt steeds minder waar is).
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 19/11/08, 00:09

Natuurlijk zijn de opbrengsten van ‘machine’ (machine in de brede zin: dwz ‘productiegereedschappen’) betrokken bij de energie-intensiteit van een land, maar ... aangezien de tweede variabele economisch is: de kosten er komt ook arbeid (inclusief grijze arbeid) bij kijken ... en volgens het voorbeeld van bovenstaande taxi: veel meer dan energie!

Wanneer iedereen voor een uur werk op aarde hetzelfde wordt betaald, wil dat zeggen dat het uur dat hij aan de gemeenschap heeft gegeven, heeft gecreëerd dezelfde BBP-waarde voor zijn land zal de vergelijking van energie-intensiteit tussen landen iets betekenen ...! Aangezien dit natuurlijk nooit zal gebeuren, moeten we het concept van energie-intensiteit herzien en rekening houden met het gemiddelde uurloon in het land ???

Hier zijn de 2 nieuwe curven die ik je hierboven had beloofd:

a) Olieprijzen sinds 1990 in HUIDIGE EURO 2007

Beeld

b) Aantal uren minimumloon (bruto) dat moet worden betaald voor een vat Brent


Het is deze curve die het meest FUNDAMENTEEL is en die de meeste betekenis heeft in termen vanimpact van energie op koopkracht!

Beeld

Door deze laatste curve te vergelijken met de evolutie van de "aandelenmarkt" -notering in huidige dollars, blijkt dat de impact van de olieprijs op onze "koopkracht" veel minder ernstig is dan bij analyse van "bruto" -noteringen. ruw (sorry dat ik deze moest plaatsen!):

Beeld

ps: voor niet-franse mensen is het minimumloon het verplichte minimumloon in Frankrijk! Het verschil tussen bruto en netto is ongeveer 3/4 (25% sociale toeslag)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 19/11/08, 12:56

Christophe schreef:
Wat denk je? Dit is des te meer in het nadeel van Frankrijk, toch? Ik denk dat de explosie van externe Indiase computers daar een factor achter zit ...


Ik denk vooral dat als je veel dingen met de hand doet, door 500 miljoen mensen, je met relatief weinig olie een aanzienlijk BBP kunt hebben! Mannen en zebus in de rijstvelden, kinderen recyclen huishoudelijk afval, ...

India blijft dus (zelfs als dit verandert) een vrij intens land in "spierkracht", waar we olie-energie hebben vervangen (tractoren, vuilniswagens, enz ...).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 19/11/08, 15:17

Ik ben net op tijd :D

Bedankt Tof voor deze prachtige graphics

hier zou ik vandaan komen did67
het zou nodig zijn om de geleverde energie per vat te vergelijken in "slaafequivalent", dixit Jancovicci

en daar zul je merken dat, in vergelijking met het verbruik door individuen die er toegang toe hebben, India deze energie niet zo goed gebruikt: omdat dat het verschil is, hebben niet iedereen er toegang toe

en we weten dat het voor alle Indiërs onmogelijk is om olie te consumeren zoals de Europeanen momenteel doen
1 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 19/11/08, 15:29

Graag gedaan Maloche, daar ben ik voor!

Did67 schreef:Ik denk vooral dat als er veel met de hand wordt gedaan, door 500 miljoen mensen


Bigre die 500 miljoen wankers maakt? Sorry maar kon me niet voorkomen dat het zo goed "geschoten" was ...

Anders ben ik het met u eens en dit is precies wat ik hierboven al zei: we kunnen de energie-intensiteit van twee landen waar de gemiddelde lonen en technologieën (deze twee concepten zijn gekoppeld) niet objectief met elkaar vergelijken vergelijkbaar!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Brent-olieprijzen in huidige euro's sinds 1990




par Christophe » 08/06/22, 09:07

Wie wil updaten naar versie 2022? 8)
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 184-gasten