Energie-efficiëntie van raffinaderijen?

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
carburologue
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 183
Inschrijving: 14/05/06, 15:23

Energie-efficiëntie van raffinaderijen?




par carburologue » 30/07/08, 21:07

Bonsoir,

Ik stel mezelf al een tijdje een vraag: hier is wat ik denk in een paar regels, ik werk in de buurt van een olieraffinaderij en wilde een tijdje weten of de energieopbrengst van de ruwe raffinage positief of negatief was.
Op financieel vlak is de balans redelijk goed, maar hoe zit het met de energie-efficiëntie van de raffinaderij zelf ???
0 x
naderen het einde, zullen we allemaal besteden ... geen grapje ... een beetje humor is goed voor het moreel ...

futuristische gezegde
Chatham
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 536
Inschrijving: 03/12/07, 13:40




par Chatham » 30/07/08, 21:33

De output van moderne raffinaderijen is uitstekend, de Franse behoren tot de beste (de laagste raffinageprijs ter wereld), maar dit hangt enerzijds af van het verwerkte product (tussen lichte olie bruikbaar in een diesel van een schip na een simpele filtratie en een zware teerachtige olie en erg beladen met verschillende vervuilende stoffen, is er een groot verschil ...) en het product dat we willen verkrijgen, soms door hebzuchtig te kraken in energie: het is In het geval van een groot deel van de diesel in Frankrijk, omdat de vraag naar diesel veel sterker is dan die van benzine, is het noodzakelijk om het maximum aan olie om te zetten in diesel (wat alleen mogelijk is binnen bepaalde grenzen van waar: export van benzine naar de VS en import van diesel, daar weinig gebruikt ...)
0 x
carburologue
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 183
Inschrijving: 14/05/06, 15:23




par carburologue » 30/07/08, 21:48

Bedankt voor je reactie chatam en als dit mogelijk is, wilde ik weten of de energie die wordt geïnvesteerd in de raffinage van zware ruwe olie gelijk is aan de energie die wordt teruggewonnen via gedistilleerde ruwe olie in de vorm van benzine en diesel ??? Of zou er verliezen, een beetje zoals elektrolyse van water waarbij de opbrengst slechts 25 procent is, dus 75 procent verlies met het eindproduct ...
0 x
naderen het einde, zullen we allemaal besteden ... geen grapje ... een beetje humor is goed voor het moreel ...



futuristische gezegde
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 30/07/08, 21:57

Dag
De prestaties van moderne raffinaderijen zijn uitstekend, de Franse staan ​​bekend als een van de beste (laagste raffinageprijs ter wereld),


In ieder geval verschijnt het niet aan de pomp voor de (laagste prijs) dan de andere landen om het te produceren. Of de regering heeft een grote bodemloze zak en de raffinaderijen zijn de beste winsten. Ik hoop dat het belasting betaalt, en niet alleen subsidies voor antiremissiesystemen.

Wanneer we het hebben over opbrengst, welke? de meeste diesel of benzine uit een vat of de hoeveelheid warmte-energie die is verbruikt om het te verfijnen? om nog maar te zwijgen van het lange transport van benzine eerst, dan ruilen van product, diesel in de VS en terugbrengen van de tanker met benzine naar Frankrijk.
Elke liter verbruikte brandstof heeft in zijn leven meer gereisd dan hij in km zal produceren, ik denk dat hij de km die door de bananen wordt afgelegd, overschrijdt.

Andre
0 x
carburologue
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 183
Inschrijving: 14/05/06, 15:23




par carburologue » 30/07/08, 22:12

of de hoeveelheid warmte-energie die is verbruikt om het te verfijnen?


als we een liter zware ruwe olie raffineren en we berekenen de energie die deze liter bevat, zullen we dan aan het einde van de productie de terugwinning van deze energie of dit verlies hebben als we de warmte-energie die wordt gebruikt om het te verfijnen, opnemen? ?

laten we samenvatten

energie van 1 liter ruwe olie + energie verbruikt om het te verfijnen = hetzelfde of verlies
0 x
naderen het einde, zullen we allemaal besteden ... geen grapje ... een beetje humor is goed voor het moreel ...



futuristische gezegde
Chatham
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 536
Inschrijving: 03/12/07, 13:40




par Chatham » 31/07/08, 08:38

carburologue schreef:een beetje zoals een elektrolyse van water waarbij de opbrengst slechts 25 procent is, dus 75 procent verlies met het eindproduct ...


Het energieverbruik door raffinage is in Frankrijk van 4 tot 5% of een opbrengst van 95% eigenlijk niets te maken met het monsterlijke energieverspilling dat de elektrolyse van water vertegenwoordigt ... of de productie van 'alcohol uit petroleumderivaten ... Als ik het over opbrengst heb, gaat het natuurlijk om de totale opbrengst: direct bruikbare extracten, zoals brandstoffen, smeermiddelen, producten voor chemie, etc ...
(exploitatie + transport + raffinage), dit voor olie van goede kwaliteit.
Met andere woorden, je moet vasthouden om excellentie te bereiken in de olie-industrie: begin je te begrijpen waarom het moeilijk is om door te gaan naar iets anders, vooral milieuvriendelijk?
De gemiddelde totale energieopbrengst is ~ 7%, uiteraard zal de opbrengst stipt op tijd dalen tot 55%, bijvoorbeeld op Canadese olie of Elzasser olie (1 ton olie voor 5 ton zand) ... en ook niet beroemd op bitumineuze oliën
0 x
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 31/07/08, 15:33

Dag

Energieverbruik door raffinage is in Frankrijk van 4 tot 5% of een rendement van 95% niks aan te doen


Praktisch onmogelijk is het de output van een kleine 100kva elektrische transformator met de toevoerleiding van een huis


Zelfs als het vanzelfsprekend is dat de olie en om rechtstreeks van de boten naar de raffinaderij te trekken, is het noodzakelijk om het te pompen en het in de bochten te verwarmen om het te condenseren om het in de katalysator te laten passeren.
je moet een deel van het residu gebruiken voor verwarming, er is koeling ect.

Andre
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 453-gasten