Nucleaire Geleidelijke? Waarom? Bad debat ...

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15995
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5189

Re: Ga uit van Nuclear? Waarom doen? Slecht debat ...




par Remundo » 12/03/16, 16:26

precies, voor de prijs is het traject van kernenergie nogal duurder dan dat van hernieuwbare energiebronnen.
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Ga uit van Nuclear? Waarom doen? Slecht debat ...




par Christophe » 12/03/16, 16:32

Ja, en dat is de 2e (of 3e) nucleaire "valstrik"... en die de Franse "elites" nog steeds niet wilden begrijpen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Ga uit van Nuclear? Waarom doen? Slecht debat ...




par Obamot » 12/03/16, 17:22

De problemen die ik vooral zie zijn dat:

— de prijs van nucleaire kWh is nep, dus mensen stemmen zonder de echte prijs te kennen;
— de cijfers moeten worden gecontroleerd, maar volgens een Zweedse studie hebben hernieuwbare energiebronnen over het algemeen een rendement dat tussen de 18 en 30 keer beter is dan kernenergie (en zelfs tot 70-85% voor hydro-elektriciteit, maar de "velden" waren overal uitverkocht) ;
- er is de "theoretische curve van vergeten", we vergeten heel snel onze "problemen", zelfs na sterfgevallen en rampen;
— de "koude" peilingen betekenen dus niets, we zouden de peilingen moeten nemen die zijn gehouden na de kernrampen!
— dit alles betekent dat we ons in een samenleving bevinden waar de "triomf" van het individualisme heerst, zelfs onder eigenaren die als eerste zouden moeten optreden (aangezien ze alles verliezen als hun eigendom zich in vervuilde gebieden bevindt), maar er zijn minder eigenaren dan burgers in totaal en noch de een noch de ander is verantwoordelijk voor de meerderheid!

Daarom hebben we politici gekozen en gezondheidsautoriteiten opgericht om onszelf tegen onszelf te beschermen. Maar ze braken hun eden/contracten. Deze mensen zouden in de gevangenis moeten zitten. Als de burgers zouden handelen, zouden er veel mensen in de gevangenissen zitten : Mrgreen:
Dernière édition par Obamot de 12 / 03 / 16, 17: 30, 2 keer bewerkt.
0 x
wibart
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 24/01/14, 16:38
x 1

Re: Ga uit van Nuclear? Waarom doen? Slecht debat ...




par wibart » 12/03/16, 17:26

Om uit kernenergie te komen, moet je niet aan de staat denken, maar aan jezelf.
In plaats van te vertrouwen op anderen, laten we het zelf doen. Hoe ?
Maak eerst gebruik van staatssteun, de 0% energiepremie lening.
Installeer thuis fotovoltaïsche panelen met behulp van een goede installateur die is ontdekt dankzij degenen die de sprong hebben gewaagd (zoals ik deed en dus ideeën aandraag.), verander uw verwarming, gebruik de energie aangepast aan uw regio zonder onzin te luisteren (onderbroken verlichting boven windturbines is radioactief, ze doden duizenden vogels, alle windturbines maken lawaai, ze zijn verschrikkelijk erger dan hoogspanningsmasten of kerncentrales, laten we vooruitgang weigeren). Als iedereen produceert en spaart, hebben we minder energie nodig!!! Laten we elektrische auto's die oplaadbaar zijn met kernenergie vermijden. Echte Toyota-hybriden zijn genoeg.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Ga uit van Nuclear? Waarom doen? Slecht debat ...




par Christophe » 12/03/16, 18:02

Ja, maar er is iets eenvoudigers en dat kost bijna niets: teken een GROEN contract... maar dan écht groen! (niet de nep groene van de meeste Europese leveranciers).

Bij EnerCoop stelde ik het hier bijvoorbeeld voor na Fukushima: nucleaire-fossiele-energie/fukushima-en-nucleaire-ondertekenen-een-groen-elektriciteitscontract-t10585.html

Ik deed het persoonlijk bij Energie2030...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Ga uit van Nuclear? Waarom doen? Slecht debat ...




par Did67 » 26/04/16, 15:07

In de marge van de "festiviteiten" ter gelegenheid van de 30e verjaardag van het ongeval in Tsjernobyl, noteerde dit kader in een artikel dat vandaag op de website van de krant Le Monde is gepubliceerd:

Het Duitse voorbeeld

Duitsland kondigde in 2000 de stopzetting van de civiele kernenergie aan. In 2010 stemde Angela Merkel voor een verlenging van de levensduur van kernreactoren met 12 jaar, die een kwart van de Duitse elektriciteit leverden (133 TWh).

Na het ongeval in Fukushima, op 11 maart 2011, veranderde de bondskanselier van gedachten en kondigde de sluiting aan van de acht oudste reactoren, gebouwd vóór 1981. Vanaf maart werden zeven reactoren uitgeschakeld, een paar weken na de ramp van Fukushima.

Twee maanden later, in mei, kondigde de Duitse regering de sluiting aan van de zeventien Duitse kerncentrales tegen 2022. In 2015 werd een negende reactor gesloten en volgend jaar een tiende. Geen van de stilgelegde reactoren is echter ontdaan van zijn brandstof of ontmanteld. Ze blijven ook eigendom van hun operator.

Vandaag zijn er nog acht reactoren in bedrijf, goed voor 16% van de Duitse elektriciteitsproductie.

Om de productie van de stilgelegde reactoren te compenseren, heeft Duitsland massaal geïnvesteerd in hernieuwbare energie, die vorig jaar goed was voor een derde van de energie aan de overkant van de Rijn. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is de steenkoolsector sinds 2011 niet meer geëxplodeerd. Het aandeel in de elektriciteitsproductie blijft hoog, maar stabiel, en daalde van 44% in 2012 tot 42% in 2015.


in: http://www.lemonde.fr/les-decodeurs/art ... 55770.html

Verbaasd om te lezen dat het aandeel steenkool niet is toegenomen, in tegenstelling tot wat we de hele tijd lezen. Ik heb niet gecontroleerd.
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Ga uit van Nuclear? Waarom doen? Slecht debat ...




par Janic » 26/04/16, 15:42

duidelijk wanneer je echt wilt dat je kunt! Onze François verborg nooit dat hij pro-nucleair was, net als zijn voormalige helft Ségolène, die ook pro-nucleair was, ondanks bepaalde delen van zijn toespraak.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15995
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5189

Re: Ga uit van Nuclear? Waarom doen? Slecht debat ...




par Remundo » 26/04/16, 16:46

Did67 schreef:Verbaasd om te lezen dat het aandeel steenkool niet is toegenomen, in tegenstelling tot wat we de hele tijd lezen. Ik heb niet gecontroleerd.

is dat dingen subtiel zijn,

er zijn inderdaad nieuwe kolengestookte installaties, bedoeld om de grote tekortkomingen als gevolg van een hernieuwbare mix te compenseren.

Maar in de praktijk wordt deze thermische vlam minder vaak aangestoken om zoveel mogelijk hernieuwbare energie te benutten.

Er kunnen dus nadrukkelijke artikelen over de "kolenexplosie" in Duitsland gaan, en tegelijkertijd kan het aandeel van steenkool in de elektriciteitsproductie dalen... Het artikel zou ook over gas moeten gaan...
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Ga uit van Nuclear? Waarom doen? Slecht debat ...




par Did67 » 26/04/16, 17:06

De vraag zit me dwars [het is geen scheldwoord, niet meer dan nychthemeron!], en ik heb een zekere vrees voor de onzin die op internet wordt verteld [nou ja, het is niet de krant Le Monde die de belangrijkste bron van onzin is!] , heb ik wat onderzoek gedaan naar Duitse "officiële" sites:

https://www.bmwi.de/BMWi/Redaktion/PDF/ ... b=true.pdf

Deze eerste grafiek geeft een overzicht van de primaire energieën (dus niet alleen stroom). Van onder naar boven, in de "balken", is er "steenkool", "bruinkool", "aardolie", "aardgas" [uit de grond, mijnen - mijngas - en olie], "hydraulica, wind en PV" en eindelijk "andere"... Aangezien kolen en bruinkool helemaal onderaan staan, kunnen we zien dat het aandeel, na een lichte stijging in 2012, verder is gedaald en vandaag effectief onder 2010 ligt.

Als het alleen om elektriciteit gaat, vat de volgende grafiek het samen:

http://strom-report.de/download/stromer ... utschland/

Enerzijds fossiele energie, anderzijds hernieuwbare energiebronnen. En inderdaad, elektriciteit van fossiele oorsprong neemt continu en regelmatig af [het omvat steenkool, bruinkool, gas, olie...]

Laten we eens in detail kijken naar wat er gebeurt op het gebied van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen fossiel :

http://strom-report.de/download/stromerzeugung-fossile/

- bruinkool (Braunkohle) stijgt iets
- steenkool (Steinkohle) neemt af
- de som van de twee is vrijwel stabiel (maar daalt niet): 262 miljard kWh in 2010 tegen 264 in 2014
- gas daalt scherp [terwijl Merkel de schuld krijgt van crashen voor Poetin vanwege Russisch gas!]
- kernenergie (terecht ingedeeld in fossiele brandstoffen) daalde van 145 naar 97... Plat, dus Duitsland heeft nog lang geen kernenergie, dat zou bekend moeten zijn. De totale release wordt aangekondigd voor 2022 (uit het geheugen).

Dus ja, afgezien van kibbelaars die weten hoe ze moeten kibbelen, van het type "Drosophila sodomizer", heeft Duitsland zijn aandeel in kernenergie aanzienlijk verminderd (ongeveer 1/3 minder) zonder het aandeel steenkool/bruinkool in zijn mix te vergroten.

De te betalen prijs: een huidige veel duurder dan thuis. En dus: a) verbruik daalt!!! b) PV-zelfproductie ontwikkelt zich, vooral in bedrijven, omdat het tegenwoordig "winstgevend" is...

http://strom-report.de/strom-vergleich/

28,8 cent/kWh is de gemiddelde prijs voor consumenten (particulieren)
3,8 daling tussen 2013 en 2014
26% = aandeel hernieuwbare energie

Het is dus mogelijk!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Ga uit van Nuclear? Waarom doen? Slecht debat ...




par Did67 » 26/04/16, 17:10

Remundo schreef:
Did67 schreef:Verbaasd om te lezen dat het aandeel steenkool niet is toegenomen, in tegenstelling tot wat we de hele tijd lezen. Ik heb niet gecontroleerd.

is dat dingen subtiel zijn,

er zijn inderdaad nieuwe kolengestookte installaties, bedoeld om de grote tekortkomingen als gevolg van een hernieuwbare mix te compenseren.

Maar in de praktijk wordt deze thermische vlam minder vaak aangestoken om zoveel mogelijk hernieuwbare energie te benutten.

Er kunnen dus nadrukkelijke artikelen over de "kolenexplosie" in Duitsland gaan, en tegelijkertijd kan het aandeel van steenkool in de elektriciteitsproductie dalen... Het artikel zou ook over gas moeten gaan...


Ik heb opgesteld en onderzocht terwijl je aan het posten was.

Ik zal in de toekomst voorzichtig zijn. Het is inderdaad gemakkelijk om te toveren. Enerzijds een geïnstalleerd vermogen dat mogelijk toeneemt (ik heb het niet gecontroleerd; het maakt niet uit; het is niet het vermogen dat de CO²-balans "leidt"!). Maar wat steeds minder wordt gebruikt... CQFD.

Mij ​​zal in ieder geval niet meer worden verteld dat de uitstap uit kernenergie noodzakelijkerwijs ten koste gaat van een loden CO²-balans als gevolg van een verhoogd gebruik van bruinkool/steenkool! En we kunnen rokende schoorstenen in de rapporten zetten, deze waterdamp zal geen indruk op me maken!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 269-gasten