Waterstof, opslag en productie: evolutie en H2-technologieën

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
BobFuck
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 04/10/12, 16:12
x 2




par BobFuck » 27/11/12, 08:49

> We wachten tot Bob zegt: hoeveel kost het om het te doen,

Vreemd genoeg staat de info niet op hun site. Het zou interessant zijn om te weten of hun proces winstgevend is...

> we hadden het er al over op pagina 2

Ja, maar sindsdien hebben ze de fabriek gebouwd!

> en hoe slaat hij zijn methanol veilig op

Net als benzine is het niet meer of minder gevaarlijk. Iets minder giftig trouwens, al wordt wie iets te veel drinkt een vervloekte dichter of begint bizarre zonnebloemen te schilderen : Mrgreen:

> en wat als er geen warm water is

Het interessante voor de IJslanders is dat het niet werkt met de zon (ze hebben meer heet bruiswater dan zon). Hetzelfde met de zon zou ook super interessant zijn. Er is veel onderzoek naar kunstmatige fotosynthese, ik vind het erg interessant.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 27/11/12, 08:56

BobFuck schreef:
en hoe bewaart hij [Bob] zijn methanol veilig


Net als benzine is het niet gevaarlijker en ook niet minder gevaarlijk. Wel iets minder giftig overigens wie iets te veel drinkt wordt een vervloekte dichter of begint bizarre zonnebloemen te schilderen : Mrgreen:

Grappig idee! : Mrgreen: : Cheesy: je hebt het geprobeerd eh diwouar... schurk... ^^

PS: pas op dat je geen scheten laat op aspartaam: http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame_controversy
0 x
BobFuck
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 04/10/12, 16:12
x 2




par BobFuck » 27/11/12, 09:20

Er zat wat in de absint van weleer (vandaar de effecten!)

http://fr.wikipedia.org/wiki/Absinthe_(spiritueux)#L.27verbod
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 27/12/12, 02:29

Er gaan dingen aan de EPFL-kant:

EPFL schreef:Mierenzuur als waterstofbron – recente ontwikkelingen en toekomstige trends
Graseman, Martin; Laurenczy, Gabor

* Gepubliceerd in: Energy & Environmental Science (ISSN: 1754-5706), vol. 5, nee. 8, p. 8171
* Publicatiedatum: 2012

Mierenzuur is onlangs voorgesteld als een veelbelovend materiaal voor de opslag van waterstof. Het basisconcept wordt kort besproken en de recente ontwikkelingen in de ontwikkeling van mierenzuurdehydrogeneringskatalysatoren worden getoond. Zowel de stand van het onderzoek naar heterogene als naar homogene katalysatorsystemen wordt in detail besproken en er wordt een vooruitblik gegeven op de noodzakelijke ontwikkelingsstappen. Mierenzuur wordt tegenwoordig beschouwd als een van de meest veelbelovende materialen voor waterstofopslag. Er zijn een aantal zeer actieve en robuuste homogene katalysatoren die mierenzuur selectief ontleden tot H2 en CO2 bij kamertemperatuur. Hoewel de activiteit en selectiviteit van heterogene katalysatoren nog niet het niveau van homogene systemen hebben bereikt, wordt deze kloof kleiner.

Trefwoorden: waterstofopslag; mierenzuur; levering van waterstof
Referentie

* EPFL-ARTIKEL-180528
* doi:10.1039/c2ee21928j
0 x
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 09/01/13, 20:37

Ik had gisteren een telefoongesprek met een bevriende onderzoeker (in zonneconcentratie), en hij vertelde me net dat hij terugkwam uit Zwitserland, waar hij mensen ontmoette die H2 genereren uit mierenzuur, en dat het opslagequivalent van 1 liter mierenzuur zuur is een mandfles met hetzelfde volume onder een druk van 700 bar!!!

Het is duidelijk dat mierenzuur een extra energiedrager is! En hij vertelde me dat deze mensen mierenzuur dissociëren tot CO2 + H2 met een katalysator (die bovendien nooit vernieuwd wordt) bij kamertemperatuur.
Ik leid hieruit af dat dit de onderzoekers in kwestie zijn, ik zal hem om bevestiging vragen!!

Mijn onderzoeksvriend is duidelijk geïnteresseerd in dit proces omdat het de meest geschikte opslagvector zou worden voor het opslaan van zonne-energie, met de omgekeerde transformatie, H2 + CO2 naar mierenzuur.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88




par Gaston » 10/01/13, 10:30

NLC schreef:het opslagequivalent van 1 liter mierenzuur is een mandfles met hetzelfde volume onder een druk van 700 bar!!!
1 liter H2 onder 700 bar, bevat 62 gram H2.
Dat is een energie van 242,7 * 62/2 = 7523 J = 2kWh.

We vinden de berekende cijfers pagina 4 van dit onderwerp...

Het opslagequivalent van 1 liter benzine is een mandfles met hetzelfde volume onder een druk van 3300 bar... en een liter benzine weegt minder dan een liter mierenzuur...

NLC schreef:Het is duidelijk dat mierenzuur een extra energiedrager is!
Het is een goed middel om waterstof op te slaan, daarentegen blijft het als energiedrager zo'n 4 tot 5 keer minder goed dan benzine...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 10/01/13, 22:27

Door het verbruik 4 tot 5 keer te verminderen zouden we op hetzelfde niveau zitten als benzine!

ben ik goed? : Cheesy:

Het moet echter mogelijk zijn om voertuigen te bouwen die 4x lichter zijn dan de voertuigen van 1 ton die tot voor kort de norm waren...

Hoe dit soort elektrisch voertuig (deze is 250 kg lijkt het):
http://www.eon-motors.com/

http://www.technologicvehicles.com/fr/d ... -technique
0 x
Avatar de l'utilisateur
moulino51
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 85
Inschrijving: 27/02/12, 01:50
Plaats: Op het land in de buurt van Reims
x 3




par moulino51 » 10/01/13, 22:56

Ja, een auto zonder rijbewijs kost 9000 € : Cry:

Voor € 2000 meer zou je een Czéro ook met batterijen in volle eigendom kunnen hebben : Cheesy:


GS
0 x
BobFuck
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 04/10/12, 16:12
x 2




par BobFuck » 10/01/13, 22:57

Gaston schreef:Het is een goed middel om waterstof op te slaan, daarentegen blijft het als energiedrager zo'n 4 tot 5 keer minder goed dan benzine...


Nou, en om het te maken heb je koolstof nodig... steenkool?
0 x
fakir
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 192
Inschrijving: 07/05/07, 12:34
x 5




par fakir » 10/01/13, 23:06

Mierenzuur wordt hier gebruikt als een H²-vector.
H² moet in een warmtepomp worden gebruikt om elektriciteit op te wekken en warmtepompen hebben een rendement dat 4 tot 6 keer efficiënter is dan een verbrandingsmotor.
CQFD.

Daarnaast is een elektromotor veel lichter dan een benzinemotor (ik heb het niet eens over diesel)

Om de efficiëntie te verhogen, zal ik de eerste 220 km een ​​oplaadbare batterij op 50 V toevoegen.

Ja, het is duidelijk een oplossing van het heden...
0 x

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 307-gasten