Waterstof, opslag en productie: evolutie en H2-technologieën

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 09/06/11, 12:17

Gaston schreef:Alle opbrengstgegevens ontbreken, maar we weten heel precies de massa waterstof die is opgeslagen in 1 kg mierenzuur en de maximale energie die met deze waterstof kan worden geproduceerd.

Uitgaande van mierenzuur herstellen we daarom tot het maximum 1,4 KWh / kilo.

Als EPFL het beter kan doen, is het niet op de gekatalyseerde dissociatie van mierenzuur dat ze een artikel moeten schrijven, maar op hun nieuwe methode voor het gebruik van waterstof. :!:


Auw ... gedumpt!

Maar hier zijn nog steeds de thermochemische en fysische eigenschappen van HCOOH:

Beeld

Beeld

Christophe schreef:het is basisthermochemie.

Toch weet ik niet waar de coef vandaan komt. 14!?!

Voor mij is het, in het slechtste geval, voor de massa een coef. onder 9 ...

PCI in massa: 6.4 / 1.22 = 5.2 MJ per kg zuur = 1.4 kWh
PCI-massa kerosen = 12 kWh of 8.6 keer beter dan zuur ...
Dernière édition par Obamot de 09 / 06 / 11, 12: 26, 1 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 09/06/11, 12:23

Dit zijn niet de cijfers waar we het over hebben.

Er is geen PCI aangegeven omdat het niet het doel is van mierenzuur, het is geen brandstof ...

Wat we berekenen is een "virtuele PCI over het gebruik van H2" in het zuur ... uitgaande van de massa extraheerbare H2, niet meer en niet minder ...

Volgens nadelen wordt er duidelijk van uitgegaan dat de extractie van H2-zuur geen joule kost !!

Dan kan het een exotherme reactie zijn ... daarvoor heb je de details nodig zoals je zegt. Bij twijfel wordt aangenomen dat deze extractie nul is.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 09/06/11, 12:27

Gaston schreef:Als EPFL het beter kan doen, is het niet op de gekatalyseerde dissociatie van mierenzuur dat ze een artikel moeten schrijven, maar op hun nieuwe methode voor het gebruik van waterstof. :!:


Je maakt gewoon wat ik net heb beantwoord Obamot: wat zijn de energiekosten van deze gekatalyseerde dissociatie (die ik extractie noem)? Endo of exotherm?

De nieuwe methode om H2 te gebruiken zal het probleem van de massa mierenzuur niet veranderen: we hebben het over PCI, niet over nuttige energie ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 09/06/11, 12:27

... ja ik zag, dslé was ik aan het bewerken.

Oké, ik begrijp het. Vandaar de redenering om te zeggen dat het niet voor transport zal zijn, maar voor een in-situ installatie.

Beeld
Dernière édition par Obamot de 09 / 06 / 11, 12: 37, 1 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 09/06/11, 12:37

Je hebt er goed aan gedaan om te bewerken, want uiteindelijk is mierenzuur niet zo "weinig gevaarlijk" als dat!

Het vlampunt van 69 ° C ligt niet ver van dat van stookolie (55-60 ° C)
14% tot 34% vol ontvlambaarheid is enorm als een bereik van ontvlambaarheid.

Om te vergelijken met stookolie:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Gazole

lager: 0,6% vol
bovenste: 6,5% vol


Het voordeel van het zuur is dat de ondergrens (LEL) zeer hoog is (waardoor er tijd overblijft om te beschermen ...):

http://fr.wikipedia.org/wiki/Limite_d%2 ... ivit%C3%A9

Vergelijk met aardgas

Aardgas 5% 15%


Obamot schreef:Maar hier zijn nog steeds de thermochemische en fysische eigenschappen van HCOOH:

Beeld


ps: je moet de link naar de wikipagina plaatsen
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 09/06/11, 12:41

Obamot schreef:Oké, ik begrijp het. Vandaar de redenering om te zeggen dat het niet voor transport zal zijn, maar voor een in-situ installatie.


Dat is alles wat we je wilden vertellen ... in die zin raakte de journalist die spreekt over "zure auto" een beetje meegesleept ... Ik denk ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 09/06/11, 12:53

Nee, nee, zij zijn het zelf (EPFL) die spreken ...

Op het spoor van exotherme reacties van HCOOH:

Wiki schreef:Chemisch-fysische eigenschappen

De OO-binding is onstabiel vanwege de oxidatiegraad van zuurstof gelijk aan -1. De functionele groep is dus zeer reactief en kan reageren als oxidatiemiddel (meest voorkomende geval) of reductiemiddel (voor sommige verbindingen zoals waterstofperoxide) om stabielere oxidatiegraden te bereiken. Een andere eigenschap van deze groep is het vermogen om radicalen te vormen door homolytische splitsing van de OO-binding. Deze splitsing kan thermisch worden geïnitieerd, door katalyse of door UV.


Dit is inderdaad het geval bij polymerisatiereacties, de zone die de reactie heeft ondergaan, wordt plotseling kokend: onmogelijk om het aan te raken ...

Misschien is er iets? De mogelijkheden zijn gevarieerd in deze familie ...

Bron van carbonzuur:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Acide_carboxylique

++
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 09/06/11, 16:43

Christophe heeft gelijk om de vraag te stellen:
Toch weet ik niet waar de coef vandaan komt. 14!?!

omdat wanneer ik het opnieuw lees, het duidelijk is dat ik later, gestoord voor iets anders, in de overtuiging dat ik de berekening had gedaan, snel een cijfer op mijn rekenmachine kopieerde dat verkeerd was op mijn post:
https://www.econologie.com/forums/post204835.html#204835
en ik heb al mijn berichten van deze fout gecorrigeerd:
het juiste nummer is 9,7 !!
Ik nodig je uit om de andere berichten te corrigeren die mij citeren !!
Het is goed dat alles wordt gecontroleerd, besproken en geanalyseerd om tot de realiteit te komen.
Ook zet ik mijn berekening, die met de enthalpie-energiebalans is, met de tabellen, die overeenkomt met de best mogelijke, zonder verliezen, maar in werkelijkheid is het minder met opbrengsten ver van 100%.
Ik nodig Obamot uit om de wikicursussen in thermodynamica en chemie over de enthalpieën te lezen voor een goede oriëntatie, maar het is hetzelfde als voor de zwaartekrachtenergie op conceptniveau.

In het bijzonder laat het weten of een reactie endotherm of exotherm is, en de ontleding van mierenzuur en endotherm zuur enigszins, zoals ik op mijn post noteer met de enthalpische waarden van HCOOH in vergelijking met de ontleding CO2 + H2 door de som van de enthalpie:
de geproduceerde CO2 -393,5KJ / mol en gasvormig H2 met + 0,9KJ / mol geeft enthalpie-energie: -393,5 + 0,9 = -392.6KJ / mol vergeleken met de lagere formatie-energie gewonnen tijdens de synthese van mierenzuur van -425KJ / mol en daarom is het om dit zuur te ontleden noodzakelijk om 425-392,6 = 32,4KJ / mol in energie te leveren, bijvoorbeeld absorbeert de reactie op katalysator warmte. (Ik nodig u uit om te controleren of ik de tabellen heb gekopieerd en iets niet ben vergeten).
De enthalpie tabellen vergelijkbaar met hoogtetabellen, laten toe om de energieën van chemische reacties te berekenen die worden gevonden in warmte en soms in werk of elektriciteit.

43,15 Mj / kg kerosine versus -425KJ / mol voor mierenzuur, d.w.z. met 46,02 g en met het geproduceerde CO2 -393,5KJ / mol en H2-gas met + 0,9 KJ / mol geeft aan dat de ontleding van l mierenzuur vereist een beetje energie van 425-393,5 + 0,9 = 32,4KJ / mol die niet door Gaston wordt beschouwd, vergeleken met 286 of 237KJ / mol, wat vermindert tot 237-32,4 = 204,6 , 2KJ / mol H53, d.w.z. 2 g per liter mierenzuur en 2 g per mol HXNUMX geeft:
204,6/2x53=5421KJ/l soit 1,5KWh/litre

... een mol H2 weegt 2 g en daarom bevat 53 g 53/2 = 26,5 mol H2
Bovendien is het 53 g / liter met een dichtheid van 1,22 kg / liter die H2 43,44 g / kg mierenzuur oplevert.
daarom voor een vliegtuig in gewicht, d.w.z. 5421 / 1.22 = 4443KJ / kilo = 1,234KWh / Kilo formic.

Dit is te vergelijken met Kerosine op 43,15KJ / Kg of 12KWh / Kilo en daarom met een factor een beetje meer 12 / 1.234 = 9,7 keer minder energie per kilo mierenzuur vergeleken met de kilo kerosine !!
Voor een vliegtuig vereist dezelfde energie 9,7 keer meer gewicht aan mierenzuur dan kerosine. !!
Zelfs door de efficiëntie van een elektrisch vliegtuig te verbeteren in vergelijking met een kerosinereactor, blijven we ver van de lichtheid van kerosinebrandstof.

te lezen:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Acide_m%C3 ... o%C3%AFque
en vooral zelfs in het Engels:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Enthalpie_ ... _formation
http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_e ... _formation
http://fr.wikipedia.org/wiki/Dihydrog%C3%A8ne


Anders, zoals geciteerd door Obamot, zijn organische zuren des te meer reactief omdat de enthalpie-balans energie geeft.

Eindelijk het citaat van Obamot:
Chemisch-fysische eigenschappen
OO-link is onstabiel vanwege de oxidatiegraad van zuurstof gelijk aan -1. De functionele groep is dus zeer reactief en kan reageren als oxidatiemiddel (meest voorkomende geval) of reductiemiddel (voor sommige verbindingen zoals waterstofperoxide) om stabielere oxidatiegraden te bereiken. Een andere eigenschap van deze groep is het vermogen om radicalen te vormen door homolytische splitsing van de OO-binding. Deze splitsing kan thermisch worden geïnitieerd, door katalyse of door UV.

wordt niet gevonden in organisch carbonzuur, mierenzuur of methaanzuur:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Acide_carboxylique
omdat er geen OO-link is !!
maar in peroxiden omdat twee zuurstof heel verschillende regelingen kan hebben:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Peroxyde
http://en.wikipedia.org/wiki/Peroxide
heel erg responsief, heel anders, mierenzuur, niets zoals waterstofperoxide is met gewoon water, textielbleekmiddelen even effectief als bleekmiddel, en soms explosief (te oude ethers die chemici hebben verwond en gedood), zeer nuttig in de chemie gezien hun reactiviteit, enz ...

Gelukkig omdat de EPFL-auto van het explosieve Kamikaze-type is!

Lees aandachtig de wikipedia-links !!!
0 x
BobFuck
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 04/10/12, 16:12
x 2




par BobFuck » 26/11/12, 20:37

Hop, ik ga terug naar dit onderwerp omdat Obamot kreunt dat niemand erin geïnteresseerd is.

Nou, mierenzuur is natuurlijk onzin.

http://www.carbonrecycling.is/

IJslanders graven: ze vinden heet water, in heet water zit CO2 in hoeveelheid. Over het algemeen is het hete Perrier.

Warmte => Turbine => Elektriciteit
Elektriciteit + water + warmte => H2
H2 + CO2 => Methanol

Met andere woorden, ze maken methanol (een uitstekende brandstof en een uitstekende chemische basis, in tegenstelling tot niet-transporteerbare waterstof) met heet water.

Couillu. De fabriek heeft 1 jaar gewerkt, blijkbaar werkt het.

Moraliteit: CO2 zal waarschijnlijk een recupereerbaar afval worden (en dus winstgevend en dus gerecycled) lang voordat de warmisten erin zijn geslaagd om iets te bewijzen.

Eerlijk gezegd, zeg ik u, staan ​​we voor een groot gevaar: wanneer staatloos kapitalisme de laatste mol CO2 uit de atmosfeer heeft gehaald om het te verkopen omgezet in brandstof of plastic, zal het de grote ijstijd zijn! Snel moet je dat allemaal belasten, een effectenbeurs opzetten voor moreel eerlijke handel, enz.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 27/11/12, 01:33

En nee, dat is het niet! we hebben het er al over gehad op pagina 2, lees nog eens:

https://www.econologie.com/forums/post204712.html#204712

We wachten op Bob om te zeggen: hoeveel kost het om het te doen, zoals wat de katalysator is ... en dat hij prestatiewaarden geeft, paskeu anders is hij het die ons vertelt ... . :| Ah, dat is slim.

Trouwens niet mijn citaat, DD citeerde het, maar het was wiki.

Dus nee, ik klaag niet, ik neem geen standpunt in, ik vraag het onze chemicus : Mrgreen: : Cheesy:

En als hij daar ksébien zegt, zal ik niet het tegenovergestelde zeggen ... : Mrgreen:

Bob maakt het moeilijk met zijn Co2, en hoe bewaart hij zijn methanol veilig en wat als hij geen warm water heeft:

SRT, 11.11.12 schreef:Bewaar energie van de zon met water en roest

EPFL-onderzoekers produceren waterstof met zon, water en ... roest! Ze effenen de weg voor een economische en ecologische oplossing voor het opslaan van hernieuwbare energiebronnen.

Hoe zonne-energie op te slaan, op elk moment van de dag beschikbaar te stellen en natuurlijk 's nachts? EPFL-onderzoekers ontwikkelen een technologie die licht omzet in een schone brandstof met een koolstofneutrale balans: waterstof. De basisingrediënten van het recept zijn water en metaaloxiden - bijvoorbeeld ijzeroxide of meer prozaïsch roest. Het was met opzet dat Kevin Sivula en zijn collega's zich beperkten tot extreem goedkope materialen en productietechnieken. Wetenschappers zijn van plan de weg te effenen voor economisch levensvatbare zonnewaterstof. Dit apparaat, nog steeds experimenteel, is het onderwerp van een publicatie in Nature Photonics.

Het idee om zonne-energie om te zetten in waterstof is niet nieuw. Onderzoekers werken er al meer dan vier decennia aan. Het was in de jaren 90 dat EPFL deze niche lanceerde, met het werk van Michael Grätzel. In samenwerking met een collega van de Universiteit van Genève vond hij een soort zonnecel uit die bekend staat als de "foto-elektrochemische cel" (PEC) die in staat is waterstof rechtstreeks uit water te produceren. Het prototype maakt gebruik van de principes van de kleurstofzonnecel - uitgevonden door dezelfde Michael Grätzel - gecombineerd met een op oxide gebaseerde halfgeleider.

Het apparaat is volledig geïntegreerd. De geproduceerde elektronen worden direct gebruikt om zuurstof en waterstof uit het water vrij te maken. In hetzelfde bad zijn twee afzonderlijke lagen verantwoordelijk voor het genereren van elektronen wanneer ze worden gestimuleerd door licht: een halfgeleider die zuurstof kan afgeven en een kleurstofcel die verantwoordelijk is voor het afgeven van waterstof.

Het duurste materiaal: de glasplaat!
Voor zijn nieuwste prototype wilde het team van Kevin Sivula het belangrijkste probleem van de PEC-technologie, namelijk de kosten, oplossen. "Een Amerikaans team heeft een indrukwekkend rendement van 12,4% behaald", zegt Kevin Sivula. Het systeem is theoretisch zeer interessant, maar met hun methode kostte 10 vierkante centimeter oppervlakte ongeveer 10 dollar om te produceren. ”

Vanaf het begin hebben de onderzoekers zich verplicht alleen betaalbare materialen en technieken te gebruiken. Een beperking in grootte. "Het duurste materiaal in ons apparaat is de glazen plaat!", Legt Kevin Sivula uit. De opbrengst is nog steeds laag - tussen 1,4 en 3,6%, afhankelijk van de verschillende geteste prototypes. Maar het potentieel van de technologie is aanzienlijk. “Met ons goedkoopste concept, gebaseerd op ijzeroxide, kunnen we in een paar jaar een opbrengst van 10% hopen te bereiken, tegen een kostprijs van maximaal 80 dollar per vierkante meter. Voor deze prijs zullen we concurreren met traditionele methoden voor het extraheren van waterstof. "

De halfgeleider, verantwoordelijk voor het afgeven van zuurstof, is niets anders dan ijzeroxide. “Het is een overvloedig en stabiel materiaal. Geen kans dat het meer roest. Maar het is ook een van de slechtste halfgeleiders die er is! ', Grapt Kevin Sivula.

Nano-roest gedoteerd met silicium
Daarom is het ijzeroxide dat de onderzoekers gebruiken iets uitgebreider dan de roest van een oude nagel. Nanogestructureerd, gedoteerd met siliciumoxide, bedekt met een nanometrische laag aluminiumoxide en kobalt ... Zoveel behandelingen die de elektrochemische eigenschappen van het materiaal optimaliseren, maar die eenvoudig aan te brengen zijn. "We hadden een eenvoudige methode nodig, waarbij we het materiaal gewoon konden dippen of verven."

Het tweede deel van het apparaat bestaat uit een kleurstof en titaniumdioxide - de basisingrediënten van de kleurstofzonnecel. Met deze tweede laag kunnen de door het ijzeroxide overgebrachte elektronen voldoende energie verkrijgen om de waterstof uit het water te extraheren.

Veelbelovend potentieel - tot 16%
Kevin Sivula schat dat hij binnen een paar jaar met 10% uiteindelijk een rendement van 16% zal kunnen behalen, terwijl hij de goedkope logica behoudt die het hele punt van de aanpak maakt. Door zonne-energie tegen lagere kosten te laten opslaan, kan het bij EPFL ontwikkelde systeem het potentieel van deze sector aanzienlijk vergroten.


http://actu.epfl.ch/news/stocker-l-ener ... -et-de-la/
0 x

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 321-gasten