Nucleair versus fossiele brandstoffen versus zonne-energie ... Wie wint?

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Nucleair versus fossiele brandstoffen versus zonne-energie ... Wie wint?




par Christophe » 09/03/21, 18:26

Ik vind deze uitgebreide presentatie erg interessant en het lijkt mij correct in orde van grootte!

energieconsumptie_mondiale_annuelle.jpg
energies_consommation_mondiale_annuelle.jpg (115.52 KiB) 6072 keer bekeken


Gevonden op: http://www.retrouversonnord.be/autarcie.htm
1 x
Avatar de l'utilisateur
thibr
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 723
Inschrijving: 07/01/18, 09:19
x 269

Re: Nucleair versus fossiele brandstoffen versus zonne-energie ... Wie wint?




par thibr » 09/03/21, 19:26

Ik dacht dat er meer gas over was dan olie

het zou nodig zijn om te specificeren welk type uranium?
het lijkt mij dat als we thorium nemen, het nog steeds veel meer is
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360

Re: Nucleair versus fossiele brandstoffen versus zonne-energie ... Wie wint?




par Forhorse » 09/03/21, 23:16

Als deze grafiek correct is, en op een zeer pifometrische manier, zouden we dus tussen de 110 en 170 jaar fossiele brandstofreserves over hebben bij het huidige verbruik?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: Nucleair versus fossiele brandstoffen versus zonne-energie ... Wie wint?




par Christophe » 09/03/21, 23:28

Een beetje meer denk ik...maar de blauwe kubus zal ook groeien...
Er zou een versie nodig zijn die is beoordeeld op 3 weergaven : Cheesy:

Ik denk dat het de U235 is zonder speculatie over nieuwe technologieën...
Als hij 100% van de mensheid zou voorzien, zou hij 3-4 jaar blijven...
0 x
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Nucleair versus fossiele brandstoffen versus zonne-energie ... Wie wint?




par ABC2019 » 10/03/21, 05:59

Forhorse schreef:Als deze grafiek correct is, en op een zeer pifometrische manier, zouden we dus tussen de 110 en 170 jaar fossiele brandstofreserves over hebben bij het huidige verbruik?

dat is alles, ongeveer 1500 Gt C voor een verbruik van ongeveer 12 Gt/jaar.
Voor U, inderdaad, het komt overeen met conventionele U 235, er zijn ongeveer 100 jaar reserves bij huidig ​​verbruik, maar het produceert slechts 3 of 4% van de jaarlijkse energie, dus in werkelijkheid is het 3 of 4 jaar reserves.
De zonne-energie is allemaal goed en wel, maar de overgrote meerderheid is ontoegankelijk en wordt onmiddellijk opnieuw uitgezonden in de vorm van infrarood de ruimte in. Het tekenen van deze enorme kubus is behoorlijk misleidend.

Kortom, de conclusie is dat onze beschaving in deze vorm nog ongeveer een eeuw te leven heeft, behoudens een wonder. En nee, het zal niet de 2°C meer zijn die het zal produceren waardoor het zal verdwijnen, het zal gewoon verdwijnen door de uitputting van wat het levend maakt.
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Nucleair versus fossiele brandstoffen versus zonne-energie ... Wie wint?




par eclectron » 10/03/21, 07:56

ABC2019 schreef:
Forhorse schreef:Als deze grafiek correct is, en op een zeer pifometrische manier, zouden we dus tussen de 110 en 170 jaar fossiele brandstofreserves over hebben bij het huidige verbruik?

dat is alles, ongeveer 1500 Gt C voor een verbruik van ongeveer 12 Gt/jaar.
Voor U, inderdaad, het komt overeen met conventionele U 235, er zijn ongeveer 100 jaar reserves bij huidig ​​verbruik, maar het produceert slechts 3 of 4% van de jaarlijkse energie, dus in werkelijkheid is het 3 of 4 jaar reserves.
De zonne-energie is allemaal goed en wel, maar de overgrote meerderheid is ontoegankelijk en wordt onmiddellijk opnieuw uitgezonden in de vorm van infrarood de ruimte in. Het tekenen van deze enorme kubus is behoorlijk misleidend.

Kortom, de conclusie is dat onze beschaving in deze vorm nog ongeveer een eeuw te leven heeft, behoudens een wonder. En nee, het zal niet de 2°C meer zijn die het zal produceren waardoor het zal verdwijnen, het zal gewoon verdwijnen door de uitputting van wat het levend maakt.

Bij het overschakelen naar Gen IV is het meer dan 1000 jaar voor de hele mensheid, bij het huidige wereldconsumptieniveau (blauwe kubus).
Om nog maar te zwijgen van thorium...
Maar er zijn idioten die beweren dat de effecten van RCA blanco zijn en niets te maken hebben met de propaganda van koolstoffossielbedrijven. : Mrgreen: : Roll: , dus om economische en propagandaredenen zijn we echt niet klaar voor enige vorm van energietransitie. GenIV of EnR, of beide. : Roll:
Met dank aan de Trollen van Forum voor hun briljante deelname :onheil: , De biosfeer en de mensheid zullen je dankbaar zijn. : Roll:
Jammer dat je hier niet bent om het einde van je show mee te maken.
1 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: Nucleair versus fossiele brandstoffen versus zonne-energie ... Wie wint?




par Rajqawee » 10/03/21, 09:10

Ja.

Geen bijschrift.
Geen eenheid.
Geen datum.

In principe zijn dit gekleurde kubussen.
0 x
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Nucleair versus fossiele brandstoffen versus zonne-energie ... Wie wint?




par eclectron » 10/03/21, 09:16

Rajqawee schrijft:Ja.

Geen bijschrift.
Geen eenheid.
Geen datum.

In principe zijn dit gekleurde kubussen.

En nogmaals, als je kleurenblind bent... : Lol:
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: Nucleair versus fossiele brandstoffen versus zonne-energie ... Wie wint?




par Rajqawee » 10/03/21, 09:22

eclectron schreef:
Rajqawee schrijft:Ja.

Geen bijschrift.
Geen eenheid.
Geen datum.

In principe zijn dit gekleurde kubussen.

En nogmaals, als je kleurenblind bent... : Lol:


Zeker!

En als ik niet al te gemeen ben, stel ik me voor dat de kubussen de hoeveelheid potentiële energie vertegenwoordigen? Kortom, primaire energie...
Wat niet erg relevant is om naar te kijken, aangezien het geen rekening houdt met de opeenvolgende opbrengstverliezen, die sterk verschillen naargelang de sectoren en het gebruik. Het houdt ook geen rekening met de moeilijkheden van extractie/verkrijging (zoals de zonnekubus...)


Op dit punt stel ik voor om de grote kubus van zonnestraling te omvatten met een enorme kubus die al het andere dat "waterstof + helium" wordt genoemd, zou verduisteren. Het is aan jou om erachter te komen wat het is :D
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: Nucleair versus fossiele brandstoffen versus zonne-energie ... Wie wint?




par Christophe » 10/03/21, 09:32

Eindelijk, stop met je zorgen te maken over de precisie van het ding! Natuurlijk is het bij benadering, maar dat is niet het doel van deze weergave!

Waar het om gaat zijn de ordes van grootte van de energievolumes.

De fossiele reserves gevormd miljoenen jaren vertegenwoordigen slechts een fractie van de zonne-energie die door land op aarde wordt ontvangen elk jaar !
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 365-gasten