Berekeningsmethode van de generieke grijze energie

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 23/06/08, 12:51

Dag

Als we inderdaad toegang zouden hebben tot de werkelijke waarden van de opgenomen (zelfs verspilde) energie voor al onze alledaagse consumentenproducten, zouden we snel beseffen dat recycling of renovatie 1000 keer ecologischer is.
De auto vol staal en plastic is een veelzeggend voorbeeld, zowel wat betreft grondstoffen als productie-energie.Net zoals de etikettering is gepland voor de oorsprong van voedsel, zouden we een waarde voor niet-hernieuwbare energie kunnen geven aan elk industrieel product.
Wat betreft het upgraden naar normen in de auto, waarom bieden fabrikanten geen anti-vervuilingskit aan om aan te passen aan oude voertuigen?

A+
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 23/06/08, 13:04

lus schreef:Wat betreft het upgraden naar normen in de auto, waarom bieden fabrikanten geen anti-vervuilingskit aan om aan te passen aan oude voertuigen?


Welnu, precies om dezelfde reden dat Gillier-Pantone hen niet interesseert: de retroactiviteit en het opknappen van een oude motor interesseert hen economisch gezien niet...

Het bewijst maar weer dat ze geen reet geven om het milieu...

Aangezien moderne auto's (zogenaamd schoner) een veel kortere levensduur van de motor hebben dan de diesels van 15 jaar geleden, kan men sterk twijfelen aan hun algehele impact in vergelijking met deze oude (zogenaamd) vervuilende en vuile voertuigen...

Dus +1 met gilgamesj
0 x
goud
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 21/12/08, 01:35




par goud » 01/01/09, 15:16

Het is zoals het verhaal van de bonus van 1000€ om de oudste voertuigen te slopen, deze aanpak is absoluut niet ecologisch!

het dwingt je gewoon om meer te consumeren door een nieuw voertuig te kopen, maar in termen van ecologisch evenwicht is het catastrofaal!

Wat we niet zeggen:
- het vernietigen/recyclen van het voertuig kost veel energie
- de constructie van een voertuig (gemaakt van nieuwe onderdelen) heeft een enorme ecologische kost...
- het zou verstandiger zijn om elementen aan het oude voertuig aan te passen die het verbruik, de vervuilende emissies, enz. optimaliseren.
- het interesseert fabrikanten of politici niet om oude voertuigen aan te passen (minder winst, minder gecreëerde banen, enz.)

dus als mensen tegen me praten over de bonus voor het milieu...
0 x
FUX.
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 20
Inschrijving: 06/02/07, 18:40




par FUX. » 01/12/10, 13:40

Hallo,

Best grappig onderwerp, (ik sta mezelf toe het op te graven), als je de berekening doorloopt, vergeet je de latente stollingswarmte: voor CLS=13.8 kj.mol-1 met een molaire massa van 55.9g.mol-1 komen we uit op iets meer dan 0.25Kwh (hyp: smelten van bijna puur metaal).
De link naar energiekosten werkt niet meer, jammer.

Wat bedoel je met de efficiëntie van de kachel, in termen van materiaal, neem ik aan, gegeven de veronderstelde factor 5?

Ik kwam over http://www.voizo.fr/energies/energie-grise het geeft 60kwh/m000 of ongeveer 3kwh/kg als het 7.6ct per kg is (pifometrische schatting) 12kwh/€!!
Hun gegevens zijn van 2005 en ik nam snel een site.
0 x

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 215-gasten