Kaart van bewezen oliereserves in 2009

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 19/07/12, 10:33

Obamot schreef:Natuurlijk kon hij in 2008 niet "meer blijven" dan in 1998...


Ben zo precies....de bewezen reserves van 2008 zijn hoger dan die van 1998 zelf hoger dan die van 1988...

Het is het nummer in het midden...

De verklaring is simpel: de technologische evolutie maakt het mogelijk om dieper te boren (diep water in de jaren 80 was sciencefiction!!)...

De berekening moet uiteindelijk behoorlijk wetenschappelijk zijn, want een mix tussen geologie en economie...

Nou, ik denk dat dat het is...
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 19/07/12, 10:48

Christophe schreef:
Obamot schreef:Natuurlijk kon hij in 2008 niet "meer blijven" dan in 1998...


Ben zo precies....de bewezen reserves van 2008 zijn hoger dan die van 1998 zelf hoger dan die van 1988...

Het is het nummer in het midden...

De verklaring is simpel: de technologische evolutie maakt het mogelijk om dieper te boren (diep water in de jaren 80 was sciencefiction!!)...

De berekening moet uiteindelijk behoorlijk wetenschappelijk zijn, want een mix tussen geologie en economie...

Nou, ik denk dat dat het is...

Ja, ik ben het ermee eens..
Bovendien zijn nieuwe technologieën voltooid, bereiden we de toekomst voor.
Ik heb het over schone technologieën en vuile..
Die altijd zullen worden beheerd door dezelfde internationale bedrijven.
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 19/07/12, 13:25

Er zijn mensen die diagonaal lezen.

Of ze moeten hun flesbodems vervangen door multifocale glazen. : Cheesy: : Mrgreen:

Natuurlijk kon hij in 2008 niet "meer blijven" dan in 1998...

Ik zei "in absolute termen", huh : Lol: En als je dat overslaat : Arrowd:

Of anders [...] ze hadden toen absoluut geen idee hoeveel de reserves werkelijk waren, [...]


Onvermijdelijk... Waar het om gaat is dat we het eindelijk eens zijn, hè : Cheesy: hihihihihi
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 19/07/12, 17:08

Obamot schreef:
We kunnen de beurscrashes beschouwen als epifenomenen in vergelijking met wat ons te wachten staat.


Absoluut, en dat is in dit geval het geval!
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554




par moinsdewatt » 19/07/12, 21:17

lejustemilieu schreef:Houd er rekening mee dat olie-extractietechnieken veranderen.
Zo bespaart de injectie van water om de laatste druppel te verwijderen vele jaren...


de injectie van water laat niet toe om te herstellen tot de laatste druppel.

Het verhoogt aanzienlijk de snelheid waarmee olie 'ter plaatse' wordt teruggewonnen. Bijvoorbeeld van 30% naar 50%.
Het is al enorm.
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 20/07/12, 07:18

moinsdewatt schreef:
lejustemilieu schreef:Houd er rekening mee dat olie-extractietechnieken veranderen.
Zo bespaart de injectie van water om de laatste druppel te verwijderen vele jaren...


de injectie van water maakt het niet mogelijk herstellen tot de laatste druppel.

Het verhoogt aanzienlijk de snelheid waarmee olie 'ter plaatse' wordt teruggewonnen. Bijvoorbeeld van 30% naar 50%.
Het is al enorm.

Je hebt helemaal gelijk : Cheesy: Ik had de woorden van mijn baas niet moeten herhalen.
Maar goed, het olietekort dreigt inderdaad.
Het bewijs is dat de grote olie-industrieën investeren in nieuwe energiebronnen. (zonne-energie, kernenergie, schaliegas, steenkool, methanol, oliezand, enz.)
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 292-gasten