Heeft zonne-energie een toekomst?

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 24/01/10, 19:01

Olie is (lijkt eigenlijk) "gemakkelijk" te transporteren omdat we al 150 jaar aan het probleem werken!!!

Denk je niet dat de auteurs van Desertec niet hebben nagedacht over het transportprobleem?

We kunnen heel goed elektriciteit over een afstand van 5000 km transporteren en Gibraltar passeren (we doen het goed voor gas- of oliepijpleidingen, toch?)... met wat verliezen zeker... en dan? Zijn er geen raffinageverliezen of op het niveau van een oliebron?

Het probleem van de "dag/nacht periodiciteit" (omgekeerde vraag en aanbod dus) is een delicater probleem om op te lossen, maar ook hier gaat het toegepast onderzoek vooruit (opslag in zouten bij 400-500°C)... ook daar!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 24/01/10, 19:33

thermische opslag is het smerige ding dat de betrouwbaarheid van thermische zonne-energie tenietdoet: dit is wat de zonne-energiecentrale van Themis heeft gedood: als deze alleen elektriciteit had geproduceerd als de zon schijnt, zou ze de eerste keer winstgevend zijn geweest

energiecultuur en thermische zonne-energie zijn complementair

met alleen zonne-energie kunnen we geen vloeibare brandstof maken

met biomassa kunnen we een beetje vloeibare brandstof maken

met biomassa EN zonne-energie kunnen we veel vloeibare brandstof maken: fischer tropsh met behulp van zonnewarmte in alle stadia waar warmte nodig is
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 24/01/10, 20:36

chatelot16 schreef:Voor wie zouden deze enorme zonne-energiecentrales in de woestijn elektriciteit produceren? moeilijk te vervoeren waar het nuttig is...

Hoeveel zouden deze enorme zonne-energiecentrales kosten?

Het lijkt mij dat het irrigeren van de woestijn om iets te verbouwen (energie of voedsel) niet meer zou kosten: maar de productie zou gemakkelijker te verkopen en te transporteren zijn!

zonne-energie heeft een toekomst! in al zijn vormen!


Salut!
Bedenk dat de "verliezen" voor Desertec ongeveer 12% zouden bedragen, wetende dat de zon vrij is, is dit volkomen correct.

De kosten zijn vastgesteld op 400 miljard euro, een bedrag dat enorm lijkt, maar dat over meerdere landen moet worden verdeeld!
Ik herinner u eraan dat de kosten voor de ontmanteling van de Frans-Franse kernvloot bijna 100 miljard euro zullen bedragen... een bedrag dat moet worden verdeeld... onder 63 miljoen inwoners!

Ik denk dat aanvankelijk (dat wil zeggen nu) een Europese "mini Desertec" het pad al zou kunnen lanceren (geconcentreerde zonne-energie in het zuiden van Spanje, Italië en Griekenland, zonne-eilanden in de Middellandse Zee, zonder Frankrijk te vergeten, dat nog steeds een zeker potentieel heeft ).
Zonne-energie is DE oplossing van de toekomst!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 24/01/10, 21:18

sen-no-sen schreef:Ik denk dat aanvankelijk (dat wil zeggen nu) een Europese "mini Desertec" het pad al zou kunnen lanceren (geconcentreerde zonne-energie in het zuiden van Spanje, Italië en Griekenland, zonne-eilanden in de Middellandse Zee, zonder Frankrijk te vergeten, dat nog steeds een zeker potentieel heeft ).


Het is al in bedrijf!

Spanje beschikt sinds 2008 over verschillende lineaire parabolische concentratorfabrieken.

En er is zojuist geld vrijgemaakt om een ​​Desertec-demonstrator te maken, geloof ik!
0 x
Avatar de l'utilisateur
minguinhirigue
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 01/05/08, 21:30
Plaats: Straatsburg
x 1




par minguinhirigue » 25/01/10, 09:42

Chatelot16, wil ik erop wijzen dat thermische opslag overdag en 's nachts in Spanje nu functioneel en winstgevend is... Wat Thémis de das omdeed waren tegelijkertijd de zeer lage kosten* van kernenergie.

Aan de andere kant blijf ik, wat de productie in de landen van het Middellandse Zeegebied betreft, sceptisch over het feit dat deze productie bijdraagt ​​aan een rechtvaardige en sociaal respectabele ontwikkeling in landen die zonne-energie ‘bezitten’! We hoeven alleen maar te kijken hoe de energiebronnen vandaag de dag worden beheerd alle ontwikkelingslanden !

*Schijnbaar omdat ik er graag op wijs dat de voorwaarden voor de exploitatie van erts dichter bij de slavernij liggen dan wat dan ook, dat R&D sterk profiteert van enorme militaire budgetten, en dat de rekeningen voor het ontmantelen en begraven niet altijd gereguleerd zijn (zie de verspreiding van radioactief materiaal in onze dagelijkse consumentenproducten!)...
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 25/01/10, 14:14

Christophe schreef:
sen-no-sen schreef:Ik denk dat aanvankelijk (dat wil zeggen nu) een Europese "mini Desertec" het pad al zou kunnen lanceren (geconcentreerde zonne-energie in het zuiden van Spanje, Italië en Griekenland, zonne-eilanden in de Middellandse Zee, zonder Frankrijk te vergeten, dat nog steeds een zeker potentieel heeft ).


Het is al in bedrijf!

Spanje beschikt sinds 2008 over verschillende lineaire parabolische concentratorfabrieken.


En er is zojuist geld vrijgemaakt om een ​​Desertec-demonstrator te maken, geloof ik!


Ik ben me hiervan bewust, Christophe, maar het lijkt mij dat Frankrijk geen grote rol speelt in dit soort projecten?

Bovendien denk ik niet dat een echt Europees zonneproductieprogramma echt actueel is (met een aanzienlijk percentage van de zonneproductie op de nationale energiebalans).
Het is echter duidelijk dat Spanje op dit punt het voortouw heeft genomen!
Als je nieuws hebt, ben ik geïnteresseerd.
Bedankt!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 25/01/10, 16:41

sen-no-sen schreef:Ik ben me hiervan bewust, Christophe, maar het lijkt mij dat Frankrijk geen grote rol speelt in dit soort projecten?


Nou ja, maar... wat te doen? We hebben Areva en de EPR in Frankrijk, we willen geconcentreerde zonne-energie opwekken! Daar hebben wij geen geld voor! De kernbom gaat je de komende jaren nu al de ballen kosten...

Desertec is in wezen een project met Duits kapitaal, geloof ik... geen kernwapens meer, dus moeten ze "elders" investeren...

sen-no-sen schreef:Het is echter duidelijk dat Spanje op dit punt het voortouw heeft genomen! Als je nieuws hebt, ben ik geïnteresseerd.
Bedankt!


Nou, ik heb niet meer dan 'iedereen' die naar Google gaat : Cheesy:

Ik geloof dat een van de Spaanse energiecentrales een thermisch buffersysteem heeft met gesmolten zouten...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 25/01/10, 18:18

Christophe schreef:
een project met Duits kapitaal geloof ik... geen kernwapens meer dus moeten ze "elders" investeren...
...


Zi zi, zon nog steeds niet slecht (ongeveer 1/4 van hun elektriciteit, lijkt mij), maar ze proberen er vanaf te komen! Dus investeren ze elders...

Maar bovenal hadden ze een tijdje ecologen in de regering.

PS: Maar de tijden veranderen, ook voor hen, ik ben er niet zeker van dat de vrijlating van de kernbom geen lood op het eiland heeft...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 25/01/10, 18:21

Ja, maar als ik nee meer zeg, is dat voor de toekomst: ze zullen hun energiecentrales niet vernieuwen...dus moeten ze investeren in alternatieven...

Wij doen het ook maar dan met de EPR (60 jaar levensduur nog steeds niet slecht)... : Mrgreen:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 429-gasten