De nucleaire KWH niet duur! Echte prijs van EDF kernenergie?

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 02/06/14, 18:41

Dus als we het er allemaal over eens zijn, des te beter.

Veel "argumenten" houden simpelweg verband met het gebrek aan precisie: subsidies direct of beurzen indirect.

Voorbeeld: elektriciteit van PV ontvangt een directe subsidie, via een "gedwongen" aankoopprijs, gecompenseerd door een subsidie, ten laste van de CSPE. Het kan dus door een particulier worden geproduceerd tegen ongeveer 30 cent per kWh en door EdF worden verkocht op basis van een inkoopprijs, door EdF, van ongeveer 5 cent. Het verschil is de subsidie. EdF die het ongeveer 10 cent verkoopt (aan een consument die het ongeveer 16 cent betaalt - omdat hij belastingen betaalt, en belastingen op belastingen - BTW op bepaalde belastingen! Volg je mij in Simca 1000?).

Voorbeeld: ons voedsel (en onze landbouwexport) profiteren nog steeds van indirecte subsidies, die voortvloeien uit het GLB (Gemeenschappelijk Landbouwbeleid), via de DPU en 'ontkoppeling' (dit betekent dat het 'losgekoppeld' is van de productie) . Elk bedrijf krijgt een "bepaald bedrag", gewaardeerd op historische basis (als het bedrijf bijvoorbeeld in het referentiejaar zoveel ha maïs heeft geproduceerd, heeft het een "trekkingsrecht" van zoveel ha. subsidies; ook al produceert het vandaag aardbeien op dit oppervlak). Het is duidelijk dat als ze er niet meer van profiteerde, ze haar producten - haar aardbeien dus - tegen de "echte" prijs zou moeten verkopen, dus duurder!

Dus de minister heeft gelijk die zegt dat er geen exportsubsidies meer zijn (zoals ze bestonden: de beroemde "compenserende bedragen" - we heffen belasting bij binnenkomst, we subsidiëren bij vertrek; ken degenen die de Simca 1000 kennen). Hij heeft het over subsidies direct. Er is meer!

En de milieukandidaat heeft gelijk, die zegt dat subsidies op de prijzen wegen en concurreren met de lokale productie in Afrika. Hij denkt subsidie indirect via de DPU, wat betekent dat we tegen een lagere prijs kunnen verkopen dan het zou kosten om daadwerkelijk te produceren in een "geavanceerde liberale economie" ... De Afrikaanse boer, hij heeft geen ... DPU!

Teken, bal in het midden! En lang leve Brazilië !!! In Simca 1000!
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 02/06/14, 18:47

Directe of indirecte subsidie, dit maakt niet zoveel uit, aan de andere kant is de kostprijs (ineens?) Het meest reëel!
Als we de kosten van kernenergie als geheel vergelijken met de rest van de andere energiebronnen, blijkt dat de laatste helemaal niet meer "concurrerend" is ...
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 03/06/14, 09:09

Zeker.

Maar in de kosten zit noramlement, afschrijving. Dus als de plant "te weinig gefactureerd" is, vermindert dit de productiekosten.

Ik weet niet of en / of hoe de Rekenkamer haar rekeningen heeft opgesteld en deze vertekening mogelijk heeft rechtgezet.

Voor de "meest competitieve", laat ik je discussiëren.

Naar mijn mening is dit, hoewel het aanzienlijk is gestegen, helaas niet in het algemeen het geval. Hydraulische energie is natuurlijk minder duur dan kernenergie. Hernieuwbaar is wereldwijd duurder ... behalve windenergie. Ik heb niet de prijzen van elektriciteit uit "fossiele brandstoffen" (voor energiecentrales). Maar de Duitse tarfi's zouden mij ook het tegenovergestelde doen denken. Dus ik zou zeggen dat de situatie erg wisselend is.

Ik heb het over de productiekosten, vóór subsidies, van een turnkey-installatie.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16097
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5233

Re: De goedkope nucleaire KWH?! Echte nucleaire prijs EDF?




par Remundo » 21/02/18, 08:38

nieuws,

nucleaire kWh - grotendeels - verslagen door hernieuwbare energiebronnen en gas voor elektriciteitsproductie

Lazard_cout_MWh.png
Lazard_cout_MWh.png (216.17 KiB) 3274 keer bekeken


Bron: Lazard-studie (Verenigde Staten)

Trend over meerdere jaren

Beeld
1 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Re: De goedkope nucleaire KWH?! Echte nucleaire prijs EDF?




par Christophe » 21/02/18, 11:36

Fantastisch! Leuke vergelijking bedankt !! (Ik voel dat sommigen van hen hier zullen gillen !!)

A) We zullen de zeer spectaculaire prijsverlagingen van wind en vooral zonne-energie opmerken !! Ze werden 3 keer lager dan kernenergie en 2 keer lager dan steenkool in 2017? Het is nauwelijks te geloven!

Als het waar is: hoeveel GW is er alweer in Frankrijk geïnstalleerd? : Cheesy: Oh nee, het is te duur en het zijn de hernieuwbare energiebronnen die EDF bankroet maken dat de lobbyisten (gepensioneerde Edf-managers voor € 10 per maand) zich meestal vervelen: energie-hernieuwbare / desinformatie-the-hernieuwbare-energie-zijn-de-faillissement-of-EDF-t14745.html

B) Wat betekent "genivelleerde kosten"? Ongesubsidieerd begrijp ik ...

En heen en weer ???

C) Omdat, om nog maar te zwijgen van de geschiedenis, ze allemaal hoog lijken!

De aankoopprijs kan lager zijn dan 100 € / MWh

http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/File:Electricity_prices_for_industrial_consumers,_second_half_2014_(%C2%B9)_(EUR_per_kWh)_YB15-fr.png

... en op powernext (die nu geen elektriciteit meer beheert ...) had ik de MWh gezien van minder dan 10 € / MWh (op 1 januari!) ... dus minder dan 1 cts / kWh .. .maar het is de energiebeurs, dus niet de fundamentele prijzen. Het is lang geleden maar ik sprak er hier weer over: energieën-fossielen-nucleaire / die-ruikt-naar-het-einde-van-de-kernenergie-in-België-t14418-20.html # p297349

EU-statistieken over de prijs van elektriciteit: http://ec.europa.eu/eurostat/statistics ... did=291900

ps: ok moet de € / $ pariteit corrigeren naar ongeveer 1,25 ...
0 x
Meszigues3
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 57
Inschrijving: 06/02/17, 19:12
x 8

Re: De goedkope nucleaire KWH?! Echte nucleaire prijs EDF?




par Meszigues3 » 21/02/18, 11:54

Remundo schreef:nieuws,

nucleaire kWh - grotendeels - verslagen door hernieuwbare energiebronnen en gas voor elektriciteitsproductie

Bron: Lazard-studie (Verenigde Staten)

Trend over meerdere jaren

Een overzicht van het rapport (en niet van een misleidend fragment) onthult twee enorme verschillen:

(1) Analyse sluit de kosten van integratie (bijv. Investeringen in net- en conventionele opwekking om intermitterende systemen te overwinnen) voor intermitterende technologieën uit.

Capaciteitsfactor: Wind: 55% (Frankrijk 2017 20%)


Tendentieuze berekeningen. De laatste aanbestedingen voor offshore wind leveren $ 240 / MWh op, exclusief de essentiële netwerkaanpassingen en exclusief de essentiële back-up of opslag.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16097
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5233

Re: De goedkope nucleaire KWH?! Echte nucleaire prijs EDF?




par Remundo » 21/02/18, 12:28

Je mag Lazard misschien niet leuk vinden, maar als het gaat om investeringen en financiële analyse, dan is het hun taak en ze zijn niet slecht.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Lazard

netwerkbeheer externaliteiten zijn ook kosten met nucleair.
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Re: De goedkope nucleaire KWH?! Echte nucleaire prijs EDF?




par Christophe » 21/02/18, 12:52

Christophe schreef:(Ik voel dat sommigen van hen hier zullen gillen !!)


QED!

En izentrop et Cie zijn nog niet geslaagd!

: Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen:
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967

Re: De goedkope nucleaire KWH?! Echte nucleaire prijs EDF?




par Ahmed » 21/02/18, 13:52

Christophe, vraag je je af:
Wat betekent "genivelleerde kosten"? Ongesubsidieerd begrijp ik ...
En heen en weer ???

"Heen en weer bewegen" betekent heen en weer bewegen, "een heen en weer bewegende zaag", het is een sabelzaag ... Maar hier betekent het gewoon een zuigermotor, in tegenstelling tot een turbine.
"genivelleerde kosten" is een term waarvan het equivalent in het Frans "werkelijke kosten" is (ik heb gecontroleerd! 8) Omdat het een heel specifieke technische financiële uitdrukking is ...).
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9792
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2648

Re: De goedkope nucleaire KWH?! Echte nucleaire prijs EDF?




par sicetaitsimple » 21/02/18, 20:29

Christophe schreef:
C) Omdat, om nog maar te zwijgen van de geschiedenis, ze allemaal hoog lijken!

EU-statistieken over de prijs van elektriciteit: http://ec.europa.eu/eurostat/statistics ... did=291900



Pas op dat u geen dingen vergelijkt die niet vergelijkbaar zijn.

De LCOE (genivelleerde kosten van elektriciteit) is eigenlijk een relatief gestandaardiseerde berekening die in een project is geïnteresseerd futur, die niet uit de grond kwamen, op basis van een aantal technische en financiële aannames die al dan niet zullen worden geverifieerd tijdens de looptijd van het project.

De marktprijs is het resultaat, op één plaats en tegelijk, van de confrontatie tussen vraag en aanbod. bestaande..
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 139-gasten