Iran: Iraanse oliebeurs, alles uitgelegd?

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Iran: Iraanse oliebeurs, alles uitgelegd?




par Christophe » 17/06/08, 20:25

Het idee stamt uit 2006 en zorgde destijds al voor controverse forums is nog lang niet begraven zoals ik dacht: http://en.wikipedia.org/wiki/Iranian_Oil_Bourse

Dit is cruciale informatie (en niet KAPITALISTISCH) die de recente val (zelfs meer dan voorheen) van de dollar verklaart.

Het is een kans van 99%, de enige en ware reden voor de zorgen die de VS hebben met Iran...

December 2007 Iran stopt met het accepteren van Amerikaanse dollars voor olie. [24]

Januari 2008 De Iraanse minister van Financiën Davoud Danesh-Jafari vertelde verslaggevers dat de beurs zal worden geopend tijdens de verjaardag van de Islamitische Revolutie (1-11 februari). [1].

Februari 2008 Op 4 februariheeft het Iraanse kabinet de oprichting van de oliebeurs in twee fasen goedgekeurd: eerst een uitwisseling van ruwe olie en ten tweede een uitwisseling van oliebijproducten. Het Ministerie van Financiën en Economie, het Ministerie van Olie, het Ministerie van Buitenlandse Zaken en de Centrale Bank van Iran moeten een werkgroep oprichten om het project te coördineren, en de Iran Commodities Bourse Company krijgt de taak om het project uit te voeren. In het communiqué van het kabinet staat dat het "ministerie van Financiën en Economie verplicht is maatregelen te nemen om de beurs voor petrochemische bijproducten eind februari 2008 operationeel te maken." [25]

[bewerken] Openingsceremonie

Op februari 17, 2008werd de Iraanse Oliebeurs ingehuldigd tijdens een videoconferentieceremonie vanuit de hoofdstad Teheran, bijgewoond door ministers van olie, financiën en economische zaken, evenals de voorzitter van de Iraanse beurs en een aantal andere functionarissen en financiële experts.[4] De transacties zullen plaatsvinden in Iraanse rial, yen, euro en andere belangrijke valuta.[5] De Iraanse oliebeurs zal dit waarschijnlijk accepteren Russische roebel ook.[6] De eerste transactie van de IOB vond de volgende ochtend om 9 uur plaats, toen 30 ton licht polyethyleen, in dozen van 2200 ton, werd verhandeld.[100]


Geen enkele Franse media heeft erover gesproken...wat is dit voor waanzin????

Dit is uiterst belangrijke informatie: olie genoteerd in iets anders dan dollars!!
Dernière édition par Christophe de 17 / 06 / 08, 23: 12, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 17/06/08, 23:10

Ah! Heel goed, ik heb er lang op gewacht dat dit zou gebeuren...
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 17/06/08, 23:12

Totaal gekocht in Iran, denk je?

Waarom spraken onze media er niet over?
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 18/06/08, 00:04

Aan de andere kant is het jammer voor onze centen als we niet langer de dollardeflatie hebben om de stijging van de olieprijzen op te vangen...
: Lol: : Lol: : Lol:

Mijn grap was goed, toch?
Waarom lach je niet? :schok:

NANNN maar maak je geen zorgen, Joe la Frite zal binnenkort Iran aanvallen en de mopshond die 53% van de dassen in het Elysée heeft gehurkt, zal zich haasten om hem te helpen met zijn gloednieuwe leger dat hij aan het opbouwen is. !!!

Trouwens, als je kinderen hebt, zorg er dan voor dat ze niet betrokken raken als je niet wilt dat ze sterven om een ​​paar zakken te vullen die al overvol zijn.

...Ik ben vanavond misschien een beetje cynisch... :|
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Rulian
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 686
Inschrijving: 02/02/04, 19:46
Plaats: Caen




par Rulian » 18/06/08, 13:23

Eindelijk de Iraanse oliebeurs die al jaren wordt aangekondigd!
Veel peakniks (degenen die op Peak Oil letten) verspreiden dit gerucht al enkele jaren. We dachten dat het een monetaire bom zou zijn om de dollar te destabiliseren en dat dit zou leiden tot een val van de dollar, een explosie in het vat, een Amerikaanse economische implosie gevolgd door een militaire reactie. Het is duidelijk dat we een beetje hadden gedramatiseerd... Iran is in ieder geval niet de Saoedi's. Zij vertegenwoordigen slechts 3 tot 4% van de mondiale productie. Ik denk dat het doel van Teheran niet (alleen) is om de VS te irriteren, maar dat het hun prioriteit is om hun deviezenreserves te diversifiëren naar de yen en de euro, terwijl de dollar steeds meer zijn status van onveranderlijk toevluchtsoord verliest. Eerlijk gezegd zou ik hetzelfde doen als ik de Iraniërs was.
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 18/06/08, 14:16

Iran is SLECHTS het tweede producerende land in de OPEC en het vierde in de wereld: een rietje.
Dat gezegd hebbende, bevindt de oliebeurs van Teheran zich in een periode van verhitting en het effect is nog niet voelbaar omdat alleen derivaten in euro's, yen en andere worden verkocht.
Het lijkt erop dat ruwe olie nog niet in deze valuta's wordt verkocht.
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16178
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263




par Remundo » 18/06/08, 14:28

Let op Rulian, Iran bezit alleen al 10% van de oliereserves in de wereld. Dit is aanzienlijk.

Bovendien is het gemakkelijk te exploiteren olie, van hetzelfde type als die van Irak. Deze lage extractiekosten maken het nog strategischer : Idee:

De Iraanse productie is zeker wat laag, maar dit is niet het relevante criterium bij het nemen van strategische beslissingen op middellange en lange termijn, zoals een militaire invasie.

Rulian schreef:We dachten dat het een monetaire bom zou zijn om de dollar te destabiliseren en dat dit zou leiden tot een val van de dollar, een explosie in het vat, een Amerikaanse economische implosie gevolgd door een militaire reactie. Het is duidelijk dat we een beetje hadden gedramatiseerd...

Van de 4 fasen "75% voltooid"
Alleen de laatste stap blijft... :|

Na deze fase zul je zien hoe de Amerikaanse economie zich zal herstellen...

Overigens deze link
http://fr.wikipedia.org/wiki/%C3%89nergie_en_Iran
beschrijft de energiesituatie van Iran vrij goed... 15% van de aardgasreserves in de wereld ook, net achter Rusland :!:
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 18/06/08, 15:01

Remundo schreef:Van de 4 fasen "75% voltooid"
Alleen de laatste stap blijft... :|


+1

Op dit punt, Rulian, vind ik je erg "optimistisch"... omdat de $ momenteel nog steeds behoorlijk daalt... In dit opzicht kun je het zeggen tegen iedereen die beweert dat hun prijsstijging die van China is. fout: we betalen de Chinezen in $...

Het is duidelijk dat Iran geen Arabië is, maar toch... We kunnen duidelijk zien (zie speculaties over granen/biobrandstof) dat kleine variaties in hoeveelheden grote gevolgen kunnen hebben voor de prijzen...

Dit is ook de ‘magie’ van het kapitalisme.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16178
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263




par Remundo » 18/06/08, 15:28

En ja...

In een krappe en vitale markt als olie, waar het aanbod gelijk is aan de vraag, stijgen de prijzen in overdrive zodra de vraag een beetje toeneemt, of het aanbod een beetje daalt...

Een beetje zoals vier kinderen die vechten als honden als je een deel van de vier kwartjes van een taart weghaalt...
0 x
Beeld
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 18/06/08, 15:40

Bovendien zal het interessant zijn om het effect te zien van de aankondiging van Saoedi-Arabië om zijn productie in juli met 200.000 vaten per dag te verhogen, na de belofte die al in juni werd gedaan om de productie met 300.000 vaten per dag te verhogen, oftewel 500.000 vaten per dag. d, dat wil zeggen een stijging van bijna 0,6% in de wereldproductie.
als de andere OPEC-landen het daarmee eens zijn...
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 487-gasten