Waterinjectie in F1

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Hydraxon
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 183
Inschrijving: 17/02/08, 17:07

Waterinjectie in F1




par Hydraxon » 12/03/08, 16:25

Oké, ik weet echt niet waar ik het moet plaatsen, sorry.

In het artikel: https://www.econologie.com/par-renault-a ... -2949.html

"Vanaf deze eerste successen zullen alle teams Renault volgen in turbotechnologie tot het essentieel wordt vanaf 1983. Begin jaren negentig won Renault de wereldtitel als motorfabrikant voor zes jaar."

Als je dat leest, begrijpen we dat de titels zijn verkregen door de turbomotor, toch? Er is overigens geen automobilistentitel, de teams powered by Renault hebben de constructeurstitel gehad.

Merk op dat een van de jaren 90-motoren een cilinderkop met waterinjectie had, maar ik heb geen idee waarvoor deze werd gebruikt.
0 x
Chatham
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 536
Inschrijving: 03/12/07, 13:40

Re: Waterinjectie in F1-auto's




par Chatham » 12/03/08, 17:48

Hydraxon schreef:
Merk op dat een van de jaren 90-motoren een cilinderkop met waterinjectie had, maar ik heb geen idee waarvoor deze werd gebruikt.


ongetwijfeld om de motor tijdens de kwalificatie niet te roosteren met de volledige boostdruk (meer dan 1000 pk) ... wetende dat het uiteindelijk 870 pk ontwikkelde tijdens de race: niet slecht voor een 1500cc ... : Mrgreen:
0 x
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 12/03/08, 18:57

Dag

We moeten de injectie van watermist in vliegtuigmotoren van de laatste oorlog en competitie in formule 1 niet vergelijken met onze waterdoping.

Bij wedstrijden, waarbij waternevel wordt geïnjecteerd, wordt de temperatuur aan het einde van de compressie verlaagd, waardoor het mogelijk wordt om de motor nog meer op te laden zonder zelfontbranding vanwege hoge temperaturen, afhankelijk van de brandstof.
Om dezelfde redenen gebruiken ze brandstof met een hoog octaangehalte of methanol.

In het geval van de BF109 konden Gustav cella-vliegtuigen de compressor op lage hoogte gebruiken met een waterinjectie, ook moet bekend zijn dat de Duitse brandstof van die tijd minder goed was dan de Amerikaanse brandstof.
Het recept voor brandstof met een hoog octaangehalte is te danken aan een Fransman die naar de VS verhuisde nadat hij had geprobeerd zijn methode van katalyseren te ontwikkelen in Europa, waar de Europeanen weinig belangstelling toonden voor de ontdekking ervan (behalve margarine). .

Voor waterdoping is het geen injectie met waternevel
het is waterdamp en zijn rol is niet om de motoren te laten draaien met hogere compressies, noch om te zoeken naar een hoger vermogen per liter, maar eerder een vlottere werking en brandstofbesparing
Het systeem is efficiënter op dieselmotoren

Andre
0 x
Hydraxon
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 183
Inschrijving: 17/02/08, 17:07

Re: Waterinjectie in F1-auto's




par Hydraxon » 12/03/08, 19:10

Chatham schreef:ongetwijfeld om de motor tijdens de kwalificatie niet te roosteren met de volledige boostdruk (meer dan 1000 pk) ... wetende dat het uiteindelijk 870 pk ontwikkelde tijdens de race: niet slecht voor een 1500cc ... : Mrgreen:


Ik zei: in de jaren 90. De Renault-motor was destijds echter geen turbo, of als dat zo is, Renault hoeft nergens trots op te zijn dat hij het kampioenschap heeft gewonnen. Turbo's werden verboden toen de Williams-Renault de titels won.
0 x

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 244-gasten