Hittegolf: afname van nucleaire productie

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 02/08/06, 15:54

ja, als ik de "dassen" -modus goed ken, komt dat omdat ik het ook vaker hoorde dan ik (hem of een van de vele varianten)
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 03/08/06, 12:16

Blijkbaar is de "nucleaire lobby" nog niet krachtig genoeg ...
http://www.actu-environnement.com/ae/news/1871.php4

Maar als grap is onze huidige MEDD niet slecht ... : Roll:
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 03/08/06, 13:08

Houthakker schreef:Maar als grap is onze huidige MEDD niet slecht ... : Roll:


Het is nog lang niet het verschrikkelijke niveau van Bachelot te bereiken.
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 03/08/06, 13:35

Quiz: welke was volgens u het meest effectief in de afgelopen 20 jaar of liever het minst ineffectief? : Cheesy:
(Ik heb het antwoord niet, het is eerder een enquête die ik start ...)
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 03/08/06, 13:44

Met een pollepel zou ik Voynet zeggen, maar ze kwam tussenbeide in een context waarin we haar meer ruimte lieten dan haar opvolgers om redenen van 'meervoud links' (het was nodig om een ​​of twee botten te geven om aan de greens te knagen om te hebben hun steminstructies).

Nu, met betrekking tot de kwesties, zolang het milieu een ondergeschikt onderwerp blijft in de politiek, zal wat er zal worden gedaan altijd ver beneden wat moet worden gedaan.
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
freddau
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 641
Inschrijving: 19/09/05, 20:08
x 1




par freddau » 03/08/06, 14:39

http://www.courrierinternational.com/ar ... j_id=65124

ENERGIE • De uraniumkoorts is begonnen

Hij werd geminacht, hier is hij gezocht. Veel regeringen zijn van plan energiecentrales te bouwen en de prijzen stijgen enorm. En we zien nieuwe producenten en makelaars floreren ...

Terwijl het aan het begin van het millennium rond de $ 7 per kilo [ongeveer 5,60 euro] bleef steken, is de spotprijs van uranium sindsdien meer dan verzesvoudigd, namelijk op $ 45,50 [ 35 euro] medio juli. Een golf die verklaard wordt door de eeuwige wet van vraag en aanbod: terwijl het aanbod snel afneemt, komt de vraag naar splijtstof weer op gang.
Sinds 1986 en de ramp in Tsjernobyl was uranium niet langer populair. Maar het begin van de schande dateert meer bepaald uit 1979, met het ongeluk van de fusie van de Amerikaanse elektriciteitscentrale Three Mile Island, in Pennsylvania. Tot die datum deden mijnbouwexploitanten er alles aan om hun productiecapaciteit te vergroten in afwachting van een explosie van kernenergie. Na Three Mile Island hebben veel energiebedrijven hun bestellingen voor kernreactoren geannuleerd. In plaats van de boetes te betalen die nodig zijn voor het annuleren van aankoopcontracten voor uranium, berekenden ze dat het voor hen winstgevender zou zijn om het erts te blijven kopen en opslaan.

Gerecyclede Russische kernkoppen verbeteren het aanbod

Na Tsjernobyl kende de exploratie van uranium een ​​scherpe vertraging. Halverwege de jaren negentig bereikte de spot-uraniumprijs een zo laag niveau dat de productie in mijnen daalde tot 1990% van de vraag. Elektriciteitsproducenten kunnen echter op hun voorraden rekenen om het tekort op te vangen. Bovendien was de ontmanteling en opwerking van Russische kernkoppen op dat moment goed voor 50% van de vraag.
Maar vandaag beginnen de voorraden op te raken naarmate de vraag aantrekt. Om nog maar te zwijgen van het feit dat de Russische autoriteiten hebben aangekondigd dat ze zullen stoppen met het omzetten van hun kernkoppen in brandbaar uranium zodra hun non-proliferatie-overeenkomst in 2013 afloopt. Alles wijst er echter op dat de reactoren zich zullen vermenigvuldigen, verschillende landen hebben, zoals het Verenigd Koninkrijk, gekozen voor kernenergie als alternatieve elektriciteitsbron. Naast de 441 reactoren die momenteel in bedrijf zijn, zijn er zevenentwintig in aanbouw en zijn er wereldwijd achtendertig gepland. De meeste van deze nieuwe faciliteiten bevinden zich in Azië. Binnen vijf jaar zullen de voorraden niet meer voldoen aan meer dan een kwart van de verwachte vraag naar uranium. Volgens de World Nuclear Association zou de vraag moeten dalen van 77 ton dit jaar tot bijna 000 ton tegen 85. Merrill Lynch verwacht echter dat het aanbod in ieder geval tot 000 onvoldoende zal blijven. Charles Scorer, directeur van de makelaar NUFCOR Uranium, gaat in dezelfde richting: "Met onvoldoende exploratie en dalende aandelen zal de markt de komende tien jaar waarschijnlijk krap zijn." Een dergelijke context verklaart de stijging van de spotprijzen, die zelf de operators ertoe bracht de productie te verhogen en de exploratie wereldwijd opnieuw op te starten.

Er zijn nog aanzienlijke hoeveelheden te ontdekken

De uraniummarkt wordt gedomineerd door Australië en Canada. Australië heeft de grootste deposito's ter wereld, met 40% van de bekende reserves, maar de grootste producent is Canada. De leidende speler in de sector is het Canadese Cameco, op de voet gevolgd door Rio Tinto, dat deposito's in Australië en Namibië exploiteert. Het erts is ook aanwezig in Kazachstan, Oost-Europa en in verschillende Afrikaanse landen, waaronder Zambia en Zuid-Afrika.
Ook exploratiebedrijven vermenigvuldigen zich. In Canada en Australië zijn er 150 bedrijven, tegenover 40 een jaar geleden. Zoals Preston Chiaro, de energiedirecteur van Rio Tinto, opmerkt: "we zijn getuige van een enorme toestroom van nieuwe spelers op de markt, en ze willen allemaal hun stempel drukken".
De algemene houding ten opzichte van uranium begon ongeveer twee jaar geleden te veranderen, toen sommige milieuactivisten meer voor kernenergie kwamen als alternatief voor fossiele brandstoffen. Een ton uranium wekt evenveel energie op als 116 ton steenkool, zonder uitstoot van broeikasgassen. Met de terugkeer van kernenergie zal de vraag naar verwachting met 000% per jaar groeien. Totdat het aanbod de vraag inhaalt, zullen de prijzen blijven stijgen. Beleggers zijn van mening dat de nog steeds onvolledige verkenning betekent dat er nog aanzienlijke hoeveelheden moeten worden ontdekt. En we kunnen ook rekenen op toekomstige verbeteringen in mijnbouw- en energieproductietechnieken. Charles Scorer is verheugd. 'Uranium, zegt hij, gaat zijn eerste fase van industriële productie in.'

Cosima Marriner
The Daily Telegraph

exclusief
Vanaf 2010 zal Australië 20 ton uranium per jaar naar China exporteren. Het Middenrijk, waar nucleair 000% van de geproduceerde energie vertegenwoordigt, is van plan om tegen 2 30 nieuwe energiecentrales te bouwen. De overeenkomst tussen de twee landen, ondertekend in april 2020, garandeert dat de Chinese regering gebruik het erts niet voor militaire doeleinden.
0 x
Avatar de l'utilisateur
pollux
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 164
Inschrijving: 07/05/06, 23:08
Plaats: Parijs
x 1




par pollux » 03/08/06, 19:29

als ik alles goed begreep, na de oliepiek, de uraniumpiek ...?

Ik weet niet of ik me moet verheugen, maar het stoort me niet zolang deze salleté zeldzaam wordt. hoe eerder we het uitputten, hoe sneller we eruit zullen komen.

het zal dringend worden om een ​​alternatieve energie en vergelijkbare kracht te vinden, omdat Azië de energiedaling zeker niet zal overnemen, en ik betwijfel of Europa en de VS het zullen doen (zeker niet de VS in ieder geval .. .).

heeft iemand nieuws over nulpunt-energiewinning? is het echt een utopie? is er alleen hernieuwbare energie als alternatieve energiebron voor fossielen en splijtstoffen?

Pollux.
0 x
kritiek is nodig, maar de uitvinding is van vitaal belang, omdat in een uitvinding is er kritiek op het verdrag ...
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 03/08/06, 19:41

Christophe schreef:Quiz: welke was volgens u het meest effectief in de afgelopen 20 jaar of liever het minst ineffectief? : Cheesy:
(Ik heb het antwoord niet, het is eerder een enquête die ik start ...)
Chépas ... Corinne Lepage?
0 x
Avatar de l'utilisateur
lau
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 814
Inschrijving: 19/11/05, 01:13
Plaats: vaucluse




par lau » 03/08/06, 22:27

Een stukje informatie dat u allemaal moet hebben gehoord: tegen 2007 en om een ​​steeds toenemende vraag naar elektrische energie te compenseren, zal Frankrijk enkele oliegestookte energiecentrales opnieuw opstarten ... we stoppen de vooruitgang niet, ik ben verbijsterd :onheil:

reageren op pollux op de energie van het nulpunt: wat grijns, zelfs hierop forum, en hoe meer en meer wetenschappers de mogelijkheid van het bestaan ​​en de voorziening van ruimte-energie in elke vierkante cm van het hele universum erkennen, een energie zonder limiet en vrij flirten met l 'anti zwaartekracht.
Klein probleem: de herkenning hiervan en de productie van unitaire energie herzien nogal wat wetten van de huidige fysica en bemoeilijken het opstellen van een vergelijking die de effectieve productie van energie van de ruimte aantoont door apparaten met magneten of vortex-effect bijvoorbeeld.
Dan zou het aanbieden van autonome apparaten van dit type voor particulieren en bedrijven de economische markt van de geïndustrialiseerde landen een dodelijke slag toebrengen.
Helaas geloof ik dat de energierevolutie waarschijnlijk in chaos zal plaatsvinden. Ik hoop dat ik ongelijk heb.
0 x
Het aantal moleculen in een druppel water gelijk aan het aantal druppel die de Zwarte Zee bevat!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 03/08/06, 22:49

Het is niet dat we erom lachen, maar door het zien, lezen, horen van honderden uitvinders, uitvindingen of plannen die gekker zijn dan de andere, maar vooral wiens GEEN proto WERKT. Nou, er is iets om septisch en rijsthouder te worden, toch?

Dus door te proberen te zoeken naar gratis energie missen we een andere potentieel zeer belangrijke (oneindige) "energiebron": energiebesparing en hernieuwbare energie ... En dat is het Grâve en het zou me niet verbazen dat bepaalde "legendes" van machines voor gratis energie vrijwillig worden gecreëerd en op het net worden gezet door de energie-lobby's ... gewoon om ons te laten "dromen" ...

Voorbeeld van een mystieke "surunitaire" machine:
Beeld
0 x

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 236-gasten