Hittegolf: afname van nucleaire productie

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Hittegolf: afname van nucleaire productie




par Christophe » 13/06/22, 20:00

Maak je abcile niet zo goed begrepen!
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Hittegolf: afname van nucleaire productie




par Ahmed » 13/06/22, 20:39

We zullen zeggen dat het dialectisch is: de momentane gratis kwh kost dezelfde prijs als de kwh die gedurende dezelfde tijdsduur niet zou zijn geproduceerd voor een gelijkwaardige installatie... Heb ik gelijk? : Mrgreen:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Hittegolf: afname van nucleaire productie




par Christophe » 13/06/22, 20:47

Liever niet uitgegeven... maar aangezien de kWh net op tijd zijn, ja zit je goed! 8)
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2212
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 504

Re: Hittegolf: afname van nucleaire productie




par phil59 » 13/06/22, 21:38

Janic schreef:
Airconditioning vertegenwoordigt ongeveer 6% van het elektriciteitsverbruik in Frankrijk; tegen meer dan 40% voor elektrische verwarming.
waaraan moet worden toegevoegd de waanzin van elektrische voertuigen die het hele jaar door rijden. :frons:


Dus voor "ceusse" die de VE nog niet helemaal begrepen hebben....
De VE wordt net als de VT voornamelijk overdag gereden. (Over het algemeen, hè!).

De EV laadt vooral 's nachts op, wanneer er de minste behoefte aan sap is, wanneer, wanneer je een "dag/nacht"-meter hebt, de prijs per kWh lager is, omdat er minder behoefte is.
Om minder dan 100 km af te leggen, verbruikt een elektrische auto over het algemeen 12 kWh, ongeveer dezelfde hoeveelheid energie die in een liter fossiele brandstof zit.

Maar een plant, over het algemeen, kunnen we niet gemakkelijk, snel, de productie verminderen of verhogen.

Ik vraag me af wat het nut is om hier commentaar op te geven....

Vanaf 15 EV's zullen er ongetwijfeld enkele productievragen rijzen, zeker als we onze reactoren niet tijdig onderhouden, en vele worden stilgelegd....
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Hittegolf: afname van nucleaire productie




par sicetaitsimple » 13/06/22, 22:26

Je beschrijft de situatie van vandaag. Maar over tien jaar zal er zeker veel veranderd zijn.
Meer PV, meer wind, niet zeker of "daluren" systematisch 's nachts zijn, ik stel me voor dat we op de een of andere manier "dynamische" elektriciteitsprijzen zullen hebben gedurende het jaar en dagen in het jaar voor toepassingen zoals EV's die vaak (maar niet altijd) kunnen worden aangepast.
Als het aantal oplaadpunten evenredig toeneemt met het aantal EV's, is dit natuurlijk volkomen onjuist als er een situatie van relatieve schaarste zou ontstaan.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Hittegolf: afname van nucleaire productie




par sicetaitsimple » 13/06/22, 23:06

Aanvulling: ik heb het over "weg van huis" opladen. Dat is essentieel als we willen dat het VE zich ontwikkelt.
Voor thuisladen gelden natuurlijk meer "soepele" tarieven, maar niet iedereen kan thuis opladen.
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2212
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 504

Re: Hittegolf: afname van nucleaire productie




par phil59 » 14/06/22, 09:34

Als er meer HP is, geweldig. Meer PV betekent meer autonoom huis, de dag, waar het over het algemeen, behalve WE, niet bewoond is, in ieder geval veel minder dan de nacht.
Kan worden verwezen naar de productie van te veel product.

Ik denk dat er meer laadstations zullen worden gebouwd voor residentiële, low-power, dan high-power laadstations.

Uitzonderingen daargelaten, die zijn er natuurlijk, zal ik voor de verandering zeggen, iedereen doet overdag maximaal 50 km, uitzonderlijke reizen niet meegerekend.

Het duurt 5-10 kWh van het netwerk om te tanken, wat niet hoefde te worden getankt, omdat nu vaak 200 km mogelijk is.

Als er duurdere tarieven voor één of twee dagen waren, kunnen we erdoorheen komen....
Een VE hoeft net als een VT niet vol te zijn om te kunnen rijden.

'S Nachts werken minder zaken, dus het verbruikt minder, dus minder behoefte aan productie....

Snelladen is alleen echt handig voor hele lange ritten, buiten het bereik van de auto.

Veel EV's kunnen een rondrit maken van 200 km.

Hoeveel dagen per jaar overschrijdt iedereen de 200 km?

Ik heb een van mijn kinderen die is verhuisd en nu 62 km per dag aflegt om naar het werk te gaan, een voertuig van 3-4 jaar oud, 5 fiscale pk's... het kost haar veel.

Ik ken de windcijfers niet, maar dag of nacht, de productie moet ongeveer hetzelfde zijn....

In het RTE-rapport van mei 2019 werd gezegd dat we de verbruikspieken konden afvlakken, dankzij de EV, die soms enkele kWh kon herverdelen op de netten... (in de jaren 2025-2030). heeft alleen zin bij een grote EV-vloot....
Er werd ook gezegd dat we met bijna 20% minder reactor 15 EV's zouden kunnen leveren...bijna de helft van het wagenpark.
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Hittegolf: afname van nucleaire productie




par sicetaitsimple » 14/06/22, 17:45

Om op het onderwerp terug te komen: volgens EDF zouden de beperkingen in verband met de temperatuur-/stromingsomstandigheden leiden tot een productieverlies van de nucleaire vloot van gemiddeld 0,3% per jaar.

https://www.edf.fr/la-centrale-nucleair ... ironnement
2 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Hittegolf: afname van nucleaire productie




par Christophe » 15/06/22, 00:04

Dus Franse kernenergie is volledig dood in... uh... ongeveer 200 jaar? : Mrgreen:

De suites zijn ver...
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Hittegolf: afname van nucleaire productie




par sicetaitsimple » 15/06/22, 09:30

Christophe schreef:Dus Franse kernenergie is volledig dood in... uh... ongeveer 200 jaar? : Mrgreen:

De suites zijn ver...


Nee, mijn formulering staat open voor interpretatie, het is geen vervolg. De formulering van EDF is duidelijker:
Sinds 2000 vertegenwoordigen productieverliezen als gevolg van hoge temperaturen en/of lage rivierafvoer gemiddeld slechts 0,3% van de jaarlijkse productie van het park.
0 x

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 242-gasten