Stand-alone 100% gebouwen: de site

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: 100% autonome gebouwen: de site




par izentrop » 17/01/17, 13:59

Hallo,
Remundo schreef: thermodynamische zonne-energie overschrijdt pijnlijk de 20% efficiëntie (alleen de stoomturbine met een efficiëntie van ongeveer 33%), terwijl de meest recente PV ook een efficiëntie van 20% heeft, zonder bewegende delen, voor lagere kosten.
Voor stirlingmotorsystemen ligt dit voor de hand, maar voor een fabriek als Noor wordt de overtollige warmte opgeslagen in gesmolten zout en kan er ook in het donker elektriciteit worden geleverd. https://fr.wikipedia.org/wiki/Centrale_solaire_Noor
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188

Re: 100% autonome gebouwen: de site




par Remundo » 17/01/17, 18:59

thermische opslag is een extra manipulatie die de opbrengst van de zon naar het elektriciteitsnet verder verlaagt.

opslag is echter een van de weinige "argumenten" die thermodynamische zonne-energie kan verzetten tegen zonne-PV (die boven de zon staat)... vergeet echter niet dat elektriciteit ook kan worden opgeslagen.
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188

Re: 100% autonome gebouwen: de site




par Remundo » 17/01/17, 19:03

yaccard schreef:Dag
Ik herhaal (maar blijkbaar werd het niet gelezen) dat voor mij het woord "autonomie" een samentrekking is van "autonomie uit fossiele brandstoffen en andere uraniumertsen" maar zeker niet "absolute" autonomie die elders niets betekent, aangezien we afhankelijk blijven van zonne-energie op planetair niveau.

ach, in dit geval kunnen de logs worden gevalideerd als een "autonoom" systeem.
Ik heb echte voorbeelden laten zien die werken volgens dit principe van autonomie, nu heeft niemand me andere werkende voorbeelden gegeven die ik graag aan mijn site zou toevoegen.

Welnu, u neemt elk huis, dat 20 m² PV heeft plus een open haard op hout.

Zeldzaam zijn de huizen met batterijen... maar nog zeldzamer zijn de huizen met brandstofcellen!
Het zijn meer de totale kosten (van de wieg tot het graf) die tellen en daar moeten we op onze hoede zijn voor gesubsidieerde systemen (met duistere logica) want morgen zijn ze dat niet meer als een gebouw minstens een eeuw meegaat en nog veel meer met de opeenvolgende verbouwingen.
Yves

Ik ben het ermee eens, maar juist, ik heb twijfels over de kosten van installatie en onderhoud van warmtepompen, die zeer complexe machines zijn...
0 x
Beeld
yaccard
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 06/01/17, 17:46

Re: 100% autonome gebouwen: de site




par yaccard » 19/01/17, 14:34

[Nou, je neemt elk huis, dat 20 m² PV heeft plus een open haard op hout.]
Nou, geef me adressen, afgezien van de twee die ik op mijn site heb gepresenteerd, weet ik er geen.
Ik heb het over 100% autonome gebouwen (thermisch en elektrisch) en dus niet aangesloten op de netwerken (anders zou er afhankelijkheid zijn).
Merci pour vos réponses.
Yves
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188

Re: 100% autonome gebouwen: de site




par Remundo » 19/01/17, 14:42

er zijn berghutten / hutten die zo zijn. Hier is een voorbeeld

Daarna, in het "gewone", geven mensen er de voorkeur aan om verbinding te maken met het netwerk om geen X000 € te hoeven betalen voor batterijen, om ze te moeten vervangen/repareren...

Bovendien ondersteunt uw systeem naar mijn mening geen enkele economische vergelijking. Het voldoet aan de "autonomie" -specificaties. Maar het bevat zeer geavanceerde elementen (elektrolyser, warmtepomp, H2-tank, allerlei soorten kleppen...) die me verbijsterd laten over een "democratisering".

Samenvattend is dit gebouw een mooi technisch object, maar ik denk dat het niet veel verder zal komen.

In termen van autonome gebouwen met hernieuwbare energie(ën), zou het meest pragmatisch zijn een PV-dak (en/of een windturbine) + warmtekrachtkoppeling op hout.
0 x
Beeld
yaccard
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 06/01/17, 17:46

Re: 100% autonome gebouwen: de site




par yaccard » 20/01/17, 14:09

Dag
Bedankt voor dit voorbeeld, maar uit je bericht blijkt al dat je niet op mijn site hebt gekeken aangezien de link die je geeft (het huis van Fabrice André) precies een van de twee huizen is die al op mijn site staan!
Wat betreft de genoemde "technische" opmerkingen, ik heb ze al beantwoord in eerdere berichten en ik wil ze niet herhalen.
Kleine laatste opmerking: het systeem dat ik presenteer is niet "mijn" systeem, maar het is ook nodig om de moeite te nemen om de informatie te lezen alvorens er commentaar op te geven.
Yves
0 x
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
x 56

Re: 100% autonome gebouwen: de site




par lilian07 » 20/01/17, 15:23

hello,
Ik twijfel niet aan het principe van autonomie van dit systeem, maar het is belangrijk om dit systeem dichter bij de concurrentie te brengen. Inderdaad bij het zoeken naar autonomie en het is zeker het moeilijkste, is het noodzakelijk om de prijs van Kwh op te roepen. Uit deze prijs volgt een kleine berekening van de hoek van de tafel voor concurrentie met andere vormen van energie.
Ten slotte, en dit is naar mijn mening een andere moeilijkheid, moet het systeem relatieve haalbaarheid/reproduceerbaarheid bereiken.
Vaak wordt haalbaarheid gekoppeld aan eenvoud en vaak wordt eenvoud gekoppeld aan de economische concurrentiekracht van Kwh.
Snel door de site bladerend, kon ik geen prijs voor waterstof vinden. Kunt u in alle eenvoud (geen details) de totale investering van het systeem kwantificeren?
Voor hernieuwbare energie is elk project interessant omdat niet alles haalbaar is, maar vaak interessante subsystemen bevatten.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188

Re: 100% autonome gebouwen: de site




par Remundo » 20/01/17, 18:30

yaccard schreef:Dag
Bedankt voor dit voorbeeld, maar uit je bericht blijkt al dat je niet op mijn site hebt gekeken aangezien de link die je geeft (het huis van Fabrice André) precies een van de twee huizen is die al op mijn site staan!

"uw site", "moet u lezen" enz... u zou al wat bescheidener moeten zijn... naar mijn mening bent u nog lang niet op de lijst van alle autonome toevluchtsoorden die hout verbranden en die PV geïsoleerd hebben... .
het systeem dat ik presenteer is niet "mijn" systeem, maar het is ook nodig om de moeite te nemen om de informatie te lezen alvorens er commentaar op te geven.
Yves

Ik heb gereageerd op uw opmerkingen.
0 x
Beeld

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 295-gasten