Natuurlijke energie die hunkert!

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 17/08/15, 16:40

In feite is het een balenpers die wordt aangedreven door een verbrandingsmotor en die wordt getrokken door een trekhaak van vier paarden: het is dus een hybride landbouwwerktuig! : Cheesy:

Ik denk dat ze eenvoudigweg een kleine module hebben ontworpen die is uitgerust met een warmtemotor om een ​​gereedschap (hier een balenpers) met een aftakas te bedienen.

De tractie blijft dierlijk, maar de aftakas is thermisch, wat consistent is omdat de aftakas aanzienlijke energie vereist die paarden niet kunnen leveren, naast tractie.

Het idee is om bij paarden gereedschappen te kunnen gebruiken die normaal industrieel zijn ontworpen (dus tegen lagere kosten) om te worden getrokken door een thermische landbouwtrekker.
Dat is logisch omdat paardenenergie nog steeds wordt gebruikt voor tractie, en alleen het gereedschap thermische energie gebruikt.

Als we het fenomenale brandstofverbruik kennen van landbouwmachines die alles doen (reizen + gereedschap + airconditioning + radio + ...), is er een algehele vermindering van het fossiele energieverbruik, ook al is, zoals tegenstanders zullen benadrukken, de totale opbrengst lager !
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 17/08/15, 19:46

de amish heeft niets uitgevonden ... rond mijn huis in de charente is mij verteld wat er een tijdje geleden gebeurde ... het tijdperk van door paarden getrokken maaiers: een maaier verbruikt weinig stroom en is dus gemakkelijk te trainen door middel van paardentractie ... Toen hooibalenpersen werden uitgevonden, was het onmogelijk om ze te bedienen door middel van paardentractie: daarom waren er al een tijdje hooibalenpersen getrokken door paarden en aangedreven door Bernard W112 8pk-motoren ... Er werd mij verteld dat de paarden deze luidruchtige machines niet graag voorttrokken maar ze moeten het aantal zweepslagen hebben gekregen dat nodig is om het toch te doen
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 17/08/15, 21:53

Grelinette schreef:
De tractie blijft dierlijk, maar de aftakas is thermisch, wat consistent is omdat de aftakas aanzienlijke energie vereist die paarden niet kunnen leveren, naast tractie.

Het idee is om bij paarden gereedschappen te kunnen gebruiken die normaal industrieel zijn ontworpen (dus tegen lagere kosten) om te worden getrokken door een thermische landbouwtrekker.
Dat is logisch omdat paardenenergie nog steeds wordt gebruikt voor tractie, en alleen het gereedschap thermische energie gebruikt.



Vanuit mijn standpunt is het onsamenhangend en onlogisch: als je al met een warmtemotor aan het 'rijden' bent, kun je net zo goed de energie ervan gebruiken om vooruit te komen. En het wordt een tractor.

En als je dit modernisme afwijst, dan is het schandalig om met een vaste motor rond te lopen. Neen ?

Maar als ik de Amish goed heb begrepen, weigeren ze de ‘moderniteit’, die bestaat uit het gebruik van machines die door motoren worden aangedreven: tractoren, auto’s…

Maar blijkbaar zijn er interpretaties van hun dogma’s:

- sommigen, zoals degenen waar we het hier over hebben, geven toe dat paarden een vaste motor kunnen trekken, die een "moderne" pers aandrijft

- op een andere video: https://www.youtube.com/watch?v=O_Qash0LqFs Ik zag een John Deere-pers waarvan de krachtafnemer niet werd aangedreven door een vaste boordmotor, maar waarvan de energie werd opgevangen door wielen die de verplaatsing omzetten in een roterende beweging; Er waren 4 paarden nodig! [op het einde zien we zelfs een bobcat - dat vind ik schandalig!]

Ik vind dit "compromis" tussen de moderniteit (persen, tandbaarzen, mogelijk motoren...) en de weigering van de tractor of de auto grappig. Ik stel me het palaver voor tussen "oud" en "modern"!!!

Nou, ik denk dat het dogma heet. Moet je misschien niet naar logica zoeken?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16126
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241




par Remundo » 17/08/15, 22:47

de Amish gaan hand in hand met gemotoriseerde technieken, maar blijven toch een beetje ouderwets, en dat levert komische dingen op...

Sterker nog, een paardenteam kan samenwerken met een bobcat...

Een geborgen balenpers van John Deere wordt aangedreven door een kleine motor, maar de tractie wordt overgedragen aan paarden...

Heel pragmatisch gezien is een pers die volledig door paarden wordt aangedreven (stel je een trekhaak van 20 pk voor) erg delicaat: het is een machine met een hoge traagheid die niet mag stoppen met draaien, en een paard kan niet altijd trekken, zelfs niet om een ​​U-bocht te maken. .

Kortom, mijn vader runde 50 jaar geleden een Doos F200 met een "Petit Gris" van 20 Ch [Massey Ferguson TEA20]... en bé de kleine grijze was heet in de snuit!.

Op de video zijn wij het niet... maar het lijkt er wel op!

Het was een grensgeval. Zelfs 4 of 5 pk kunnen niet tegen een kleine druk.
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 17/08/15, 23:07

Niet zo eenvoudig is de positie van de Amish die enerzijds dierlijke energie willen gebruiken, en anderzijds in zelfproductie (efficiënt) en autonoom willen blijven.

Het paard heeft zijn grenzen en wanneer een stuk gereedschap heel veel energie nodig heeft om te kunnen werken (bijvoorbeeld het bedienen van een balenpers die het hooi samenperst), is er, afgezien van het inzetten van 15 paarden om deze energie te verkrijgen, op dit moment geen andere oplossing dan een extra module die deze noodzakelijke energie levert.

Wat we hen, de Amish, kunnen verwijten, is dat ze hun hooi alleen maar willen opslaan in de vorm van geperste balen om ruimte en tijd te besparen, de logistiek te vereenvoudigen, het gebruiksgemak te vergroten, enz...

Als ze zich volledig willen emanciperen van fossiele brandstoffen, zullen ze op de grens hun hooi op de ouderwetse manier in de vorm van een grote stapel moeten verzamelen, vervoeren en in deze vorm opslaan.

Het gaat dus om de cursor geplaatst tussen:

Veel fossiele energie verbruiken (en veel vervuilen) en de hele keten optimaliseren: verpakking, transport, opslag, handling

et

Het fossiele energieverbruik zoveel mogelijk terugdringen en de keten zoveel mogelijk optimaliseren, wetende dat sommige schakels in de keten op armlengte blijven: de handling voor de opslag van de laarzen gebeurt niet met een tractor voorzien van een vork, maar handmatig , hetzelfde voor het eruit halen van het hooi.

In deze logica is hun keuze coherent omdat ze hun verbruik van fossiele energie verminderen waar ze kunnen (tractie, verplaatsing), terwijl ze ervoor kiezen een bepaalde efficiëntie te behouden.

Bovendien, als de toekomst de onaangename verrassing van een zeer hoge brandstofprijs zou bieden, zouden de meeste huidige boeren, die zeer zwaar zijn uitgerust met thermische apparatuur (en zeer zware schulden hebben), de kosten waarschijnlijk niet langer kunnen dragen, terwijl de Amish meer zouden kunnen doen!
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 18/08/15, 08:35

precies Grelinetteworden de Amish tot compromissen geleid, in een context waarin de algemene landbouwmechanismen zijn ontworpen op basis van warmtemotoren en niet op basis van paardenkracht.
Kunnen we het hen kwalijk nemen dat ze niet aanbidden? mammon*?

Ik herinner me de verwijzing niet meer, maar er was een Franse boer die ervoor had gekozen de tractor op te geven en die er zeer tevreden mee was. Hij exploiteerde met zijn paard een klein gebied en maakte tot wanhoop van een bank een jaarlijkse omzet, maar leefde goed, zonder gedwongen te worden zijn overbewapende en met veel schulden beladen collega's voor te rennen.

*“Niemand kan twee heren dienen: want hij zal altijd de ene haten en de andere liefhebben. Je kunt niet zowel God als Mammon dienen (Matteüs 6:24). (dit is wat zal bevallen Janic!)
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 18/08/15, 09:45

Ik geloof dat de Amish in de eerste plaats een dogmatische weigering zijn van ‘wat modern is’, en niet alleen van fossiele energie of motoren...

De beweging werd opgericht in de Elzas, aan het einde van de 17e eeuw, en de ‘principes’ (of het dogma) van de weigering van het ‘modernisme’ werden vervolgens door de oprichter voorgesteld als de bron van ‘perversies’, de ‘ duivel". ..

Maar in feite zien we dat het toch is geëvolueerd. Bepaalde vormen van modernisme zijn geïntegreerd: de pneumatische wielen, de persen in wat we hier bespreken, en al het ‘moderne gereedschap’ (schudders, harken…) dat we op de tweede video zien…

Ik kan me voorstellen dat voor sommige ‘modernisten’ in de beweging de warmtemotor geen taboe is, zolang de tractie maar paardenachtig is.

Voor anderen lijkt het te zijn waar de bewegingsconverter zit [die de John Deere-balenpers van paardenkracht verandert: 4 is genoeg, maar merk op dat het zwad vrij dun is als je het uit de demo haalt!]

Het paard wordt dan een soort ‘kenmerk’ van conformiteit met het dogma… ook al komt de meeste energie uit het fossiel…

Ik zag een rapport waaruit bleek dat de Amish ‘organisch’ zijn door ‘religie’, zou ik zeggen [niet strikt gesproken door ‘ecologische overtuiging’], ze worden erg ‘trendy’ en voeden de zweren van Amerikaanse steden.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 18/08/15, 11:16

de hooipers is niet per se een verspilling van energie... als je niet perst is het hooi volumineuzer, en vereist meer reizen om het te transporteren, vereist veel meer werk aan de vork om het te lossen, druk meer ruimte in de stal : het is daarom noodzakelijk om een ​​grotere te bouwen

het verschil is dat alle energie en werk om het losse hooi te verwerken wordt verdeeld onder iedereen die het werk gaat doen... de energie van de hooibalenpers wordt geconcentreerd voor een specifieke taak: en dat is de grote vrijheid die de warmtemotor biedt geeft! kan grote kracht leveren wanneer dat nodig is en eet geen hooi als hij niet wordt gebruikt

in tegenstelling tot paarden! als er een groot aantal paarden nodig is voor een specifieke taak, moeten deze de rest van het jaar gevoerd worden, zelfs als ze niet langer nodig zijn

Natuurlijk is het in de Amish, waar er een groot aantal paarden is voor al het transport, gemakkelijker om het aantal paarden te vinden dat nodig is voor een uitzonderlijke taak

nog een opmerking over de loopband: bereken de prijs van dit soort mechanisme! oneindig veel duurder dan een benzinemotor met hetzelfde vermogen

je bent echter al een eindje op weg met je elektrische hybride kar: je kunt het paard op een goed vlakke weg laten lopen om de accu op te laden en dan terug te keren naar de plek waar een machine staat om te laten draaien op de elektriciteit van de accu

Ik denk dat ondanks het energieverlies in de batterij de algehele balans niet slechter zou zijn dan een loopband met te veel wrijving

en vooral het occasionele gebruik van de elektrische kar als krachtbron kost niets meer, er hoeft geen extra loopband gebouwd te worden

nog een voordeel: de elektrische wagen kan 's nachts volledig worden opgeladen met de edf, opladen door een paard zal slechts uitzonderlijk zijn, een eenvoudige mogelijkheid tot autonomie in geval van een edf-storing
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 233-gasten