Lagere belastingen: de liter benzine voor minder dan 0,6 €!!!

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Avatar de l'utilisateur
highfly-addict
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 757
Inschrijving: 05/03/08, 12:07
Plaats: Pyreneeën, 43 jaar
x 7




par highfly-addict » 02/04/08, 23:04

Arthur_64 schreef:Laten we duidelijk zijn: ik ben geen fervente verdediger van de GGO's die ons worden aangeboden. Steriele zaden houden boeren gegijzeld (hoewel zelfs met niet-steriele zaden een grote meerderheid de zaden elk jaar koopt, zijn ze goed verkeerd geïnformeerd).


HM hm!

Zou niet alle boeren voor idioten moeten houden he! (En vraag dan ook een beetje).

Ja, "steriele" zaden (laten we het taalmisbruik overslaan, we begrijpen elkaar : Cheesy: ) zijn een gijzeling, maar weet je wat er gebeurt als we "plezier hebben" met het opnieuw zaaien van onze oogst?

Neen ? Nou, de opbrengst en de kwaliteit dalen duizelingwekkend!

En dit om een ​​heel eenvoudige reden: de "niet-steriele" (sic) zaden zijn hybriden van de eerste generatie (bekend als F1) die allemaal op elkaar lijken en die interessante eigenschappen hebben van hun respectievelijke ouders.
De volgende generatie (F2) geeft helaas niet dit goede resultaat, we krijgen een grote verscheidenheid aan individuen waarvan de kenmerken niet stabiel zijn (sommigen lijken op grootvader, anderen op oma en de meerderheid tussen de twee, min of meer).
In de partij zullen er interessante planten zijn, maar niet voor veldproductie!

Een klein detail waarvan ik hoop dat het nuttig zal zijn.

edit: Trouwens, deze gang van zaken heeft zaadbedrijven al lange tijd dik gemaakt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 02/04/08, 23:24

bedoel je dat dit al GGO's zijn die in circuit zijn?
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
Avatar de l'utilisateur
highfly-addict
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 757
Inschrijving: 05/03/08, 12:07
Plaats: Pyreneeën, 43 jaar
x 7




par highfly-addict » 03/04/08, 01:21

Capt_Maloche schreef:bedoel je dat dit al GGO's zijn die in circuit zijn?


Absoluut niet. De term ggo wordt in principe specifiek gebruikt voor organismen waarvan het DNA door genetische manipulatie is gewijzigd (meestal door toevoeging van genen van een ander organisme).

In de natuur presenteert de populatie voor een bepaalde soort individuen die allemaal op elkaar lijken met kleine variaties. Door de druk van natuurlijke selectie blijven deze variaties klein (anders plant het individu zich niet of slecht voort in het geval van een invaliderende mutatie of, integendeel, reproduceert het zeer goed en verspreidt het zijn mutatie in de populatie als dit een voordeel vormt) .

De menselijke selectie van organismen heeft er door de eeuwen heen voor gezorgd dat interessante individuen, dragers van NATUURLIJKE en WILLEKEURIGE mutaties, zich voortplanten, zelfs als dat betekent dat ze hun weerbaarheid moeten verliezen. De mens heeft door zijn handelen op de een of andere manier kunstmatige selectie vervangen door natuurlijke selectie.

Om de interessante karakters te behouden, hebben we de "variëteiten" (planten) en de "rassen" (dieren) gecreëerd. We kunnen deze variëteiten assimileren tot ondersoorten, die onderling nog steeds vruchtbaar zijn, maar morfologisch verschillend.

F1-hybriden zijn een kruising tussen twee "stabiele" variëteiten.

Om het punt te illustreren:

De hond komt uit de wolf door menselijke selectie, in het begin hielden we de meest volgzame individuen, de beste jagers, goede bewakers, enz .... en daarna evolueerden de interessante karakters in de loop van de tijd: esthetiek, grootte enz ... .
We zijn gekomen tot de huidige diversiteit aan hondenrassen.
En als we een husky met een husky kruisen, hebben we zeker baby husky's (gestabiliseerd ras).
Maar je kunt ook een husky kruisen met een chihuahua (een ander gestabiliseerd ras) en zo F1-hybriden krijgen die allemaal op elkaar lijken en morfologisch "tussen de twee" in zitten.
Maar als we besluiten om deze pups met elkaar te fokken dan is het binz! ongeveer een kwart van de puppy's ziet eruit als een husky, nog een kwart als een chihuahua, en de rest ziet er "niets" uit (zoals een cocker spaniel chihuahua met blauwe ogen, waarom niet).

Alstublieft ! En het werkt hetzelfde (in ieder geval met subtiliteiten) voor alle gedomesticeerde organismen. Behalve GGO's, waar de mutatie "gestuurd" is (wat tijd bespaart).

Het probleem met GGO's, amha, is dat we niet alle erfelijkheidsmechanismen en de intieme werking van DNA begrijpen, noch de zeer complexe interacties tussen soorten in een ecosysteem.
Dus a priori, een gen rechtstreeks in het DNA inbrengen, zonder de ins en outs te kennen, is spelen met vuur.

En iedereen weet dat je door te spelen verbrandt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Arthur_64
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 224
Inschrijving: 16/12/07, 13:49
Plaats: Pau




par Arthur_64 » 03/04/08, 07:44

Toch worden de meeste boeren gelobbyd door de FNSEA, de landbouwkamers, enz.

Ze weten bijvoorbeeld niet meer hoe ze aan teeltwisseling moeten/willen doen en geven er de voorkeur aan koste wat het kost te bemesten.

En het opnieuw inzaaien van hybriden van de eerste generatie is eigenlijk niet zo problematisch (alleen een gebrek aan homogeniteit en een daling van de opbrengst), het past gewoon niet bij het heersende agroproductivisme.
0 x
Avatar de l'utilisateur
nonoLeRobot
Master Kyot'Home
Master Kyot'Home
berichten: 790
Inschrijving: 19/01/05, 23:55
Plaats: Beaune 21 / Paris
x 13




par nonoLeRobot » 03/04/08, 10:55

En het opnieuw inzaaien van hybriden van de eerste generatie is eigenlijk niet zo problematisch (alleen een gebrek aan homogeniteit en een daling van de opbrengst), het past gewoon niet bij het heersende agroproductivisme.


Dit is off-topic, maar ik wilde even reageren:

Dat is een beetje makkelijk, het is de schuld van de boeren die hun zakken vullen (het is bekend, landbouw is de ideale baan om miljardair te worden) terwijl de meeste mensen (misschien jij niet dan hoop ik) maar aan één ding denken, goedkoop eten (zelfs als dat betekent bonen uit Egypte halen) om geld te sparen om op vakantie te kunnen naar de andere kant van de wereld.

Daarnaast zijn we erg blij dat we ons vol kunnen eten, het is niet door de heilige geest dat sinds de jaren 70 de landbouwproductie is ontploft ondanks de drastische inkrimping van boeren en landbouwgrond. En zodra een jaar moeilijk is, zal waarschijnlijk vaker een stijging van de prijzen en een daling van de voedselvoorraden gebeuren.

Anders is er een unie, niet in de meerderheid maar nog steeds belangrijk, die ontstaat en zich verzet tegen deze zaadproblemen: http://www.coordinationrurale.fr/
0 x
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6930
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2870




par gegyx » 03/04/08, 11:28

nonoLeRobot schreef: Dit is off-topic, maar ik wilde even reageren:

: Lol:
Het is grappig je onderwerp "Poisson d'Avril"!...

Het is enorm gegroeid en bestaat uit veel kleine off-topics ...

Dit betekent dat er veel dingen zijn die moeten worden uitgedrukt en stemmingen moeten barsten.

Docteur aprilgrap.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15989
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5187




par Remundo » 03/04/08, 12:58

Capt_Maloche schreef:HALLO ! het kronkelt daar :D

Of je bent leraar, of je bent gepensioneerd om zoveel te leggen in zo'n korte tijd, (Ik ga wat vrienden maken vandaag : Cheesy: )

of ben je misschien al verzadigd met deze GGO's waar je gek van wordt?

Vreemd genoeg zou ik meer aan de kant van Rémundo staan ​​voor het menselijke aspect van het beheer van het land en aan de kant van mijn buurman wat betreft het voorzorgsprincipe: we hebben een "tegenmacht" nodig, desnoods illegaal om misbruik te voorkomen.

Wat Monsanto doet, boezemt mij de diepste weerzin in, en ik begrijp niet dat Brussel het toestaat: een zaailing mag niet onvruchtbaar zijn, punt uit, ik ben bereid ervoor te vechten, het is een kapitalistische ketterij die ons tot een ramp kan leiden.


Hi Captain!

Kleine teaser. Ik heb wat tijd omdat ik schrijftraining geef aan mijn studenten die moeten reviseren voor hun technische wedstrijden. Daar is de pc niet ver weg en ik hou van econologie... dus ik kom in de verleiding!

Anders, wat Monsanto betreft, geloof ik dat het evolueert in een juridisch vacuüm, of als het geen vacuüm is, is het inertie...

En aangezien deze multinational erg snel is, en zonder geloof of wet, slaat hij alle stadia over zonder controle.

@+
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 03/04/08, 13:54

Remundo schreef:De nieuwe obs... Hmm...
Onlangs aan de oorsprong van het schandaal op de sms van Sarko in Cécilia die een klacht heeft gegenereerd wegens "valsheid in geschrifte, gebruik van vervalsing en verzwijging" ingediend door het Elysée.

De klacht werd ingetrokken.

Remundo schreef:En om Frankrijk in de rode lantaarn te zetten op het gebied van ggo-onderzoek. Dat betekent dat we over 50 jaar net zo slecht zullen zijn op de agrofoodmarkt als nu op de industriële markt. En daar kunnen we echt overgeven... buitenlanders zullen er smakelijk om lachen, Monsanto voorop. Door onze GGO-inactiviteit laten we het zijn typisch Amerikaanse overheersing uitbreiden: in Irak is het oorlog, en hier een ecologische stoomwals, een andere variant van oorlog door voedsel !

Bêêêêêhhhh! Ik zie dat de schapen van Panurge niet dood zijn. Wie vertelt ons dat GGO's DE manier zijn om te gaan, vanuit het oogpunt van volksgezondheid en milieu? vanuit economisch oogpunt rijst de vraag niet, aangezien mensen worden afgeperst.
En gezien de evolutie van het denken van EU-burgers, zie http://www.orange.fr/bin/frame.cgi?u=ht ... orange.fr/ , vermoed ik dat ggo's juist niet DE manier zijn om te gaan. Dus bij deze zou ik liever hebben dat Frankrijk achterblijft, het is al beroemd om zijn gastronomie, misschien zal het zijn om zijn gezonde en natuurlijke producten.
Aan de andere kant, gezien de perversiteit van de menselijke soort, denk ik dat het onverantwoord is om haar het spel van de genen te laten spelen.

Remundo schreef:In een tijd waarin de wereldbevolking honger lijdt, is het onaanvaardbaar om elke redelijke innovatie die de opbrengst of de kwaliteit van gewassen verhoogt, te blokkeren.

Daar, Remundo, herhaal je precies de woorden van pro GGO's. De VN heeft tot nu toe een rapport opgesteld waaruit blijkt dat biologische landbouw voldoende zou kunnen zijn om de hele wereldbevolking te voeden. Biologisch betekent zonder pesticiden, zonder GGO's.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 03/04/08, 14:05

highflyaddict schreef: Absoluut niet. De term ggo wordt in principe specifiek gebruikt voor organismen waarvan het DNA door genetische manipulatie is gewijzigd (meestal door toevoeging van genen van een ander organisme).

...

Het probleem met GGO's, amha, is dat we niet alle erfelijkheidsmechanismen en de intieme werking van DNA begrijpen, noch de zeer complexe interacties tussen soorten in een ecosysteem.
Dus a priori, een gen rechtstreeks in het DNA inbrengen, zonder de ins en outs te kennen, is spelen met vuur.

En iedereen weet dat je door te spelen verbrandt.


oke, bedankt voor de opheldering

het is het idee dat ik heb van ggo's op middellange en lange termijn, we riskeren het ecosysteem te beschadigen, met alle gevolgen van dien voor ons voedsel.

Daarom zou het nodig zijn om een ​​periode van testen in quarantaine van meerdere jaren uit te voeren om hun onschadelijkheid te verifiëren alvorens dit type product te verspreiden.
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15989
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5187




par Remundo » 03/04/08, 15:49

Hallo Bham,

bham schreef:
Remundo schreef:De nieuwe obs... Hmm...
Onlangs aan de oorsprong van het schandaal op de sms van Sarko in Cécilia die een klacht heeft gegenereerd wegens "valsheid in geschrifte, gebruik van vervalsing en verzwijging" ingediend door het Elysée.

De klacht werd ingetrokken.


Ja, maar om politieke en communicatieve redenen, maar niet legaal. In het beste geval is er sprake van inbreuk op de privacy en in het slechtste geval van vervalsing en misbruik van privacy.

Le Nouvel Obs is een roze theedoek om de andere pagina... Ik geef de voorkeur aan Le Monde en vooral aan La Montagne, zelfs als je er om moet lachen. :D

Wie vertelt ons dat GGO's DE manier zijn om te gaan, vanuit het oogpunt van volksgezondheid en milieu? vanuit economisch oogpunt rijst de vraag niet, aangezien mensen worden afgeperst.

Niet ik. Maar het is een manier om onder andere te verkennen (biologische landbouw bijvoorbeeld... We hebben zowel een kwaliteitsvolle landbouwmix als een kwaliteitsvolle energiemix en afwisselend.

GGO's zijn niet de duivel die sommigen willen beschrijven, noch de heilige, onschadelijke plant die anderen willen exploiteren voor puur commerciële doeleinden.

Aan de andere kant, gezien de perversiteit van de menselijke soort, denk ik dat het onverantwoord is om haar het spel van de genen te laten spelen.

Ik ben het met je eens, maar "niet laten spelen" betekent niet alles verbieden. Met zo'n redenering en het voorzorgsprincipe zouden we koste wat het kost nog steeds in grotten zonder vuur leven...

Daar, Remundo, herhaal je precies de woorden van pro GGO's. De VN heeft tot nu toe een rapport opgesteld waaruit blijkt dat biologische landbouw voldoende zou kunnen zijn om de hele wereldbevolking te voeden. Biologisch betekent zonder pesticiden, zonder GGO's.

Pro GGO's praten niet alleen onzin, mijn beste Bham...
De VN-paperpusher-rapporten zeggen niets, maar alleen door weglating...

Waar wachten ze dan nog op om het allemaal zonder GGO te doen?!... Ah, het zou te veel kosten en niemand zou kunnen betalen... Hebben ze dat niet in hun rapport vermeld?

En met een bevolking van 12 miljard mensen, houdt het nog steeds stand?

Dat alles om te zeggen dat GGO's een mogelijkheid kunnen zijn om opbrengsten te verbeteren met minder pesticiden.

Hier hier. Over schapen gesproken, we hebben de wol op onze rug geschoren met de brandstoffen... Dat is het onderwerp van de discussie, nietwaar? Bbhhhêêêêêêhhhh : Lol:
0 x
Beeld

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 177-gasten