zeer belangrijke ontdekking methaanhydraat in China

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
carburologue
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 183
Inschrijving: 14/05/06, 15:23




par carburologue » 01/11/09, 22:09

voormalige oceanische schreef:Inderdaad zijn methaanhydraten relatief onstabiel.
Minimale druk- of temperatuurvariaties zorgen ervoor dat ze desintegreren en methaan afgeven.
De methaanafgifte vindt plaats in de Noordelijke IJszee ((bron)), bewijs dat het opwarmen van 1 of 2 ° C schade kan veroorzaken met een rampzalige wegloper.
Sommigen speculeren dat de verdwijning van sommige schepen in de beroemde Bermudadriehoek gerelateerd kan zijn aan het breken van deze clatraten door de drukgolf van het schip, waardoor een kettingreactie en de plotselinge opkomst van luchtbellen ontstaat. Het zeewater wordt omgezet in schuim waarop het schip niet kan drijven en verdwijnt zonder sporen na te laten.
Kortom, voor mij is het in de huidige stand van zaken proberen de methaanhydraten te exploiteren als het willen rollen van een nitroglycerine solex met zijn volle tank nitro en op een verharde straat ...
Gek en gevaarlijk ...


het lijkt erop dat de tsunami juist te wijten is aan deze methaanhydraten...Ik ben het met je eens, het is pure waanzin...om dit methaan op de markt te willen brengen...één fout en we gaan allemaal dood/// :?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11044




par Christophe » 02/11/09, 10:12

Koolhydraten, het is beter om ze op de markt te brengen en ze te verbranden in CO2 dan ze in de atmosfeer achter te laten in de vorm van CH4...

Kleine aanvulling een beetje HS vergeleken met dit!

Er zouden er ook een paar zijn mysteries van de Bermudadriehoek die, volgens bepaalde hypothesen, te wijten zijn aan gashydraten en dit (minstens) op 2 manieren:

a) vliegtuigen die door de lucht vliegen beladen met methaan:
- ofwel "ontvlambaar" en dus een onmiddellijke explosie,
- óf te laag O2 met gevolgen voor de piloten en motoren (veel te rijk mengsel).

b) zeldzamer denk ik: boten die (bijna steil) zouden zinken in een zee die krachtig en spontaan uitblaast (een boot drijft op water, maar minder goed) anders dezelfde gevolgen voor de inzittenden als in een vliegtuig.. ..

De b) herinnert aan de "moordende meren"door het spontaan ontgassen van CO2...ik geloof dat het Victoriameer er één van is...

Kleine "praktische" vraag: hoe kan er ijs zijn op de bodem van de oceanen die allemaal een temperatuur van +4°C hebben? En hoe kunnen we vrezen dat bij een opwarming van een paar graden van de atmosfeer dit ‘gevangene’ methaan op de bodem van de zeeën vrijkomt?

In feite is de CH4 van permafrost ("terrestrische" hydraten) zorgwekkender... denk ik... voor het klimaat!
0 x
diablotruc
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 22
Inschrijving: 26/03/06, 22:10




par diablotruc » 02/11/09, 12:53

Hallo iedereen,

christophe,

Om je vraag over de aanwezigheid van methaanhydraat op de bodem van de oceanen te beantwoorden: het lijkt erop dat er een druk- en temperatuurbereik bestaat dat hen hun stabiliteit geeft.

Ik heb een examenpapier gevonden waar het eerste deel goede uitleg geeft

http://www3.ac-clermont.fr/pedago/svt/d ... OMPLET.pdf


In Wetenschap en natuur in de Tijdbom-paragraaf praten we over permafrost

Koolstofdioxide is niet het enige broeikasgas. Er is er één waarvan de activiteit 21 keer groter is en die verre van verwaarloosbaar is: methaan.

Gevonden in grote hoeveelheden in permafrost - bevroren grond van arctische gebieden...
Onderzoekers hebben onlangs opgemerkt dat een gebied van een miljoen vierkante kilometer – de grootte van Frankrijk en Duitsland samen – van permafrost in West-Siberië begon voor het eerst te smelten sinds de vorming ervan aan het einde van de laatste ijstijd, 11.000 jaar geleden.

Het methaanhydraat dat onder de zee aanwezig is en dat 10 biljoen koolstofequivalenten vertegenwoordigt, dankt zijn stabiliteit alleen aan de hoge druk en lage temperaturen die op de bodem van de oceanen heersen. Er wordt geschat dat een stijging van een paar graden in de temperatuur van de diepe oceaanlagen voldoende zou zijn om het vrij te laten komen...

http://www.sciencesetnature.org/dossier ... s_0306.php

Voor degenen die de link lezen: ik heb met opzet een deel van het artikel geknipt, vergeef me alsjeblieft. Het slechte weer is al genoeg om ons in een slecht humeur te brengen...

Een goed idee voor fokkers : Lol: :

Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lietseu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2327
Inschrijving: 06/04/07, 06:33
Plaats: Antwerpen België, Skype lietseu1
x 3




par Lietseu » 02/11/09, 23:20

Een ijverige koe : Lol: het verplettert de grond minder, wat prettig is voor... de regenwormen : Cheesy:

Het begon Tophe! Ik zag de oceaan vrolijk borrelen in een show waarin we het hadden over het broeikaseffect... : Cry:

Dus tenzij we het uit de oceaan halen, of in brand steken, wat door een thermisch effect de atmosfeer nog sneller zou verwarmen... :?


miauw :P
0 x
Door het verwijderen van Human Nature, het was ver van zijn natuur! Lietseu
"De kracht van liefde, moet sterker zijn dan de liefde voor kracht" eigentijds Lie Tseu?
Men ziet duidelijk alleen met het hart, de belangrijkste is onzichtbaar voor de ogen ...
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554




par moinsdewatt » 04/11/09, 20:23

Christophe schreef: ...Kleine "praktische" vraag: hoe kan er ijs zijn op de bodem van de oceanen die allemaal een temperatuur van +4°C hebben? En hoe kunnen we vrezen dat bij een opwarming van een paar graden van de atmosfeer dit ‘gevangene’ methaan op de bodem van de zee vrijkomt?


Methaanhydraat is geen waterijs in de gebruikelijke zin. Zodra het molecuul in watermoleculen is "opgesloten", wordt de fysieke eigenschap van het ijs enigszins gewijzigd in vergelijking met normaal ijs.

Wikipedia: http://fr.wikipedia.org/wiki/Hydrate_de_m%C3%A9thane

....Methaanhydraat bestaat uit watermoleculen die dodecaëdrische kooien vormen die gasmoleculen zoals methaan en waterstofsulfide vasthouden (beide gassen aanwezig in het hydraat dat door het Sonne-schip wordt aangevoerd). Deze kooien kunnen aanzienlijke hoeveelheden gas opslaan (bijvoorbeeld 164 cm3 methaan in 1 cm3 hydraat).
0 x

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 308-gasten