Diesel brandstof: aardolie overladen hun marge

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Diesel brandstof: aardolie overladen hun marge




par Christophe » 07/06/08, 16:04

Gezien hun marge in absolute waarde is het excuus van een te lage raffinagecapaciteit behoorlijk lachwekkend... het is zelfs zielig...

De waarheid over de prijs van diesel: 47% van de stijging is te wijten aan de explosie van de raffinagemarges van de oliemaatschappijen!

De huidige periode wordt gekenmerkt door een historisch fenomeen: de prijs vóór belastingen van diesel stijgt veel sneller dan die van benzine, zozeer zelfs dat diesel, ondanks het belastingvoordeel, nu bijna net zoveel kost als de super 95. Deze trend wordt verklaard door de fenomenale groei van de raffinagemarge die specifiek op diesel wordt gerealiseerd(1).

De UFC-Que Choisir heeft berekend dat op een verkochte liter diesel de raffinagemarge in mei 15,7 cent bedraagt. Die was 6,4 cent in januari 2008, 6,0 cent in 2007 en 2,5 cent in 1998. Alleen al de stijging van de raffinagemarge verklaart bijna de helft (47%) van de stijging van de dieselprijs sinds januari.

Deze marge, die de vergoeding van de raffinaderij voor zijn kosten en winst meet, is daarom in 2,4 maanden met 4 vermenigvuldigd en met meer dan 6 in tien jaar! Omgekeerd blijft de raffinagemarge op benzine op het gebruikelijke niveau van 2 tot 4 cent per liter.

Dit fenomeen is onafhankelijk van de stijging van de prijs van het vat. Dit wordt verklaard door de spanning die er bestaat op de Europese dieselraffinagemarkt en die nog steeds bestaat onderhouden door oliemaatschappijen.

Enerzijds kent de vraag naar diesel een relatieve groei omdat Fransen en Europeanen de voorkeur geven aan dit type motor. Aan de andere kant hebben oliemaatschappijen te weinig geïnvesteerd in raffinagecapaciteit, met name voor de categorie middendestillaten, die diesel betreft. Uiteindelijk heeft het aanbod zich niet aangepast aan de vraag, is de markt erg krap en stijgt de prijs.

Voor UFC-Que Choisir, de oliemaatschappijen dragen een zware verantwoordelijkheid voor de stijging van de dieselprijs. Door niet te investeren in raffinage hebben ze een rantsoeneringsmechanisme in het leven geroepen dat ervoor zorgt dat hun winst in dit segment explodeert en de prijs voor de consument omhoog drijft. De vooruitzichten zijn niet erg veelbelovend, aangezien de komende investeringen voornamelijk betrekking hebben op het verbeteren van de standaarden en niet op het creëren van nieuwe capaciteiten.

De UFC-Que Choisir vraagt ​​aan de regering dat ter gelegenheid van het Franse voorzitterschap van de Europese Unie de vraag wordt gesteld van een heropleving, desnoods bindend, van investeringen in Europese raffinage.

Tot slot spreekt het voor zich dat de buitensporige winsten op de raffinage van diesel de relevantie van een uitzonderlijke bijdrage van de oliemaatschappijen alleen maar rechtvaardigen.

(1): Deze marge is het verschil tussen de prijs van een vat Brent en de prijs van diesel op de Rotterdamse markt.


Bron: http://www.quechoisir.org
0 x
martien007
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 565
Inschrijving: 25/03/08, 00:28
Plaats: Mars




par martien007 » 07/06/08, 18:48

Welnu, hier is het dan: met goedkope diesel en nieuwe krachtige motoren met een laag verbruik hebben ze 80% van de Franse automobilisten in de val gelokt (een absoluut wereldrecord, denk ik) en nu vinden oliemaatschappijen het voorwendsel voor het gebrek aan van verfijning en het probleem van de wet van vraag en aanbod.

het zal nu heel moeilijk zijn om terug te gaan; Er zal een indrukwekkend aantal dieselvoertuigen op de tweedehandsmarkt verschijnen.

Ik denk dat het nog steeds winstgevend kan zijn gezien het lage verbruik van diesels, maar hier ga ik misschien een beetje verder.
0 x
georges100
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 338
Inschrijving: 25/05/08, 16:51
x 1




par georges100 » 07/06/08, 19:00

in de geschiedenis bekennen de leiders van de oliemaatschappijen dat ze incompetent en onbekwaam zijn...
maar in plaats van ze af te vuren, vergroten we ze : Cheesy:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 07/06/08, 20:05

+2

De enigen die deze trend snel zouden kunnen veranderen zouden de staten zijn door de belastingen te verlagen, maar zij zijn altijd handlangers geweest van oliemaatschappijen.

Maar dan zal de volgende toespraak van sarko (faag), die over koopkracht zal spreken, al mijn... haat... verdienen.

Aan de andere kant stimuleert dure brandstof je om minder te rijden, maar in veel gevallen rijd je niet naar keuze ...

Kortom, we bevinden ons inderdaad in een nieuwe feodale orde... de heren hebben zojuist hun uiterlijk veranderd...

Zien: https://www.econologie.com/eric-laurent- ... -2883.html
0 x
georges100
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 338
Inschrijving: 25/05/08, 16:51
x 1




par georges100 » 07/06/08, 20:24

er zou een makkelijke oplossing zijn....
verbied de wederverkoop van tankerladingen... dat zou speculatie voorkomen...
van haven tot haven, ruwe olie aan boord wisselt verschillende keren van eigenaar en prijs...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 07/06/08, 20:32

Oh ja, je wilt het kapitalisme niet in twijfel trekken... nou ja, we moeten niet hetzelfde idee hebben van 'gemakkelijk'...

En dan is het probleem niet (alleen) de prijs van ruwe olie, maar de prijs van diesel bij de raffinaderij...
0 x
georges100
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 338
Inschrijving: 25/05/08, 16:51
x 1




par georges100 » 07/06/08, 20:47

het is al gemakkelijk door de wet toe te passen : Cheesy:
wanneer een boot de golfbaan verlaat, staat de eigenaar van de lading en de haven van bestemming op zijn papieren, als hij aan een ander aflevert, zijn zijn papieren vals....

de prijs van diesel is een ander probleem, het is te wijten aan de incompetentie van de bedrijven, het zou voldoende zijn om de winsten die ermee worden gegenereerd te stelen en het probleem is binnen 3 maanden opgelost : Cheesy:

iets verbaast me... tijdens de laatste oorlog hebben we een indrukwekkend tonnage aan bommen gebruikt zonder ooit de productie van benzine te onderdrukken, alleen maar te vertragen... maar om de productie in vredestijd te veranderen zou het jaren duren...
0 x
bobono
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 355
Inschrijving: 08/09/07, 16:58
Plaats: bretagne
x 1

Brandstofprijzen voor dieselvoertuigen




par bobono » 07/06/08, 20:49

Gemiddeld twee auto’s per huishouden.

20 km per voertuig *000 liter per honderd = 5 liter

1000*2 = = 2000 liter


De gasolie voor de ketel - de kleurstof = Dieselvoertuig

Gemiddeld verbruik van een paviljoen = 5000 liter per jaar

Moraliteit = Een enorme inspanning leveren op het gebied van isolatie en vervanging van de ketel om de 5000 liter brandstof te verminderen.

De zwembaden, gymzalen etc. van roze verwarmde steden moeten vervangen worden door andere energie zoals houtsnippers etc.

Diesel mag alleen worden gebruikt voor transport.

Ik weet dat het ruwe nog geen tweehonderd dollar is.
0 x
martien007
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 565
Inschrijving: 25/03/08, 00:28
Plaats: Mars




par martien007 » 08/06/08, 12:21

Als het stookolie is die de prijs van diesel opdrijft, zou deze moeten beginnen te dalen omdat het verbruik in de lente en de zomer noodzakelijkerwijs lager is!

Je redenering gaat dus niet op: ik denk dat het verbruik van het wegvervoer (vrachtwagens, touringcars, auto's) en het zeevervoer niet verwaarloosbaar is vergeleken met het verbruik van woningverwarming. wat niet betekent dat er niets aan de isolatie van de woning hoeft te worden gedaan.

Aan de andere kant is het verwarmen van zwembaden en openbare plaatsen een pure aberratie; een paar goed geplaatste zonnecollectoren zouden, vooral in de zuidelijke landen, verplicht moeten zijn voor campings, zwembaden etc. als de Sun Master er is.
0 x
SixK
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 670
Inschrijving: 15/03/05, 13:48
x 272




par SixK » 08/06/08, 13:27

2007 Voorzitter van Total voor de aandeelhouders:
Totaal maakte een omzet (ik zeg omzet, maar ik weet niet of het niet de nettomarge is) vanà peine 12 miljard euro...

De volgende raad waarin de aandeelhouders bijeenkomen mag niet langer uitstellen, ik stem voor een cao een beetje teleurstellend voor alleen 30 miljard euro....

SixK
Dernière édition par SixK de 08 / 06 / 08, 13: 52, 1 keer bewerkt.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 360-gasten