Wist u dat? Antwoorden Vragen ecologie en energie.

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 04/07/06, 20:56

denis schreef: wat is de equivalentiekost van koolstof, productiekosten?


https://www.econologie.com/l-effet-de-se ... -2936.html

'Ik geef de voorkeur aan bestemmingen in de buurt.' CO2-uitstoot per vervoermiddel en per persoon tijdens een reis Parijs-Marseille: auto = 178 kg (alleen voor de bestuurder 89 kg met passagier); vliegtuig = 97 kg (als het vliegtuig vol is); TGV = 3 kg.

Bron: mailing van Nicolas Hulot
Dernière édition par Christophe de 10 / 07 / 08, 14: 09, 2 keer bewerkt.
0 x
denis
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 944
Inschrijving: 15/12/05, 17:26
Plaats: Rhône-Alpes
x 2

Wist je dat?




par denis » 04/07/06, 22:50

Indrukwekkend !! :schok:
En de motorfiets? : Cheesy:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Wist je dat?




par Christophe » 04/07/06, 23:15

denis schreef:Indrukwekkend !! :schok:
En de motorfiets? : Cheesy:


Ben het is gemakkelijk, het hangt direct af van het verbruik ... vermenigvuldig gewoon de liters verbruikt door 2,3 ongeveer om een ​​kg CO2 te krijgen. Zie hier details: https://www.econologie.com/equation-de-c ... s-638.html

Dus mijn vfr, die ongeveer 5,2 L / 100 is, straalt op 800 km ongeveer 96 kg uit.

Kleine vergelijkende

De brute energie die deze 800 km bevat, is 41,6 L benzine is 416 kwh. Met een 25% motorefficiëntie (overdreven) verkrijgen we ruwweg 100 kwh mechanisch per passagier (voor alleen 1-passagier) om ongeveer 350 kg te verplaatsen.

Voor de TGV (ervan uitgaande dat het ook 800 km is) lijkt het mij weinig ... inderdaad, een Franse elektrische Kwhe stoot 90 gr CO2 uit. Het is dan ook 3000 / 90 33 = kWhe elektrische ... met een motorvermogen 90% (waarschijnlijke) wordt verkregen ongeveer 30 mechanische kWh per passagier (of indien de trein had een 25% explosie in een motorvermogen verbruik van 1,5 L / 100)

Mijn fiets en de TGV zijn onderworpen aan dezelfde krachten (G, inertie ...) en houden rekening met de verhouding massa / voertuigmassa (de massa verplaatst door een passagier in een trein is waarschijnlijk veel belangrijker dan een motorfiets) en de gemiddelde snelheid van een TGV die sneller is dan de motorfiets (indien :D ) ... nou ik vind deze waarde erg zwak ...

Het is duidelijk dat ik niet eens praten over de verliezen in het netwerk (verlies = verlies online, inchiffrable en verlies in de transformator is alleen voor de transformator ten minste 0,95 macht het aantal transformator als u 4 transformator al 18,5% verliezen ...) noch de vullingsgraad verre van 100% te zijn (hoewel het in de TGV-klasse 2ieme vaak druk is) ...

Dus waar is de fout ?? Te veel benadering, gebrek aan precieze gegevens of idealisering van berekeningen omwille van de trein ... ??

Let op Ik ben 100% voor reizen met de trein (omdat ze vol of leeg zijn). Ik stel mezelf slechts een vraag als een energie ...

Leuk spel:


Herhaal de berekening als u de trein in Duitsland neemt, wetende dat Duitsland ruwweg 460 gr / kwhe afwijst ...
Dernière édition par Christophe de 10 / 07 / 08, 14: 10, 1 keer bewerkt.
0 x
Chuwee
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 57
Inschrijving: 05/05/06, 23:49

Re: Wist je dat?




par Chuwee » 13/08/06, 15:37

Christophe schreef:Leuk spel:


Herhaal de berekening als u de trein in Duitsland neemt, wetende dat Duitsland ruwweg 460 gr / kwhe afwijst ...


Een ander leuk spel, doe de wiskunde door de 800kms van de wandeling te doen : Cheesy: ...

Edit: Ik doe de wiskunde wordt een gemiddelde 6km / h, met een longcapaciteit en prestaties 3l 80%, het is al in 830Kg van CO2 tot km 800. En dat telt het eten niet mee : Lol:
Dernière édition par Chuwee de 13 / 08 / 06, 17: 26, 1 keer bewerkt.
0 x
denis
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 944
Inschrijving: 15/12/05, 17:26
Plaats: Rhône-Alpes
x 2

Wist je dat?




par denis » 13/08/06, 16:35

"Nou, het is gemakkelijk, het hangt direct af van het verbruik ervan ... vermenigvuldig gewoon de liter verbruikt door 2,3 ongeveer om een ​​kg CO2 te krijgen. Zie hier details:"

Nou, het is enorm! we zullen reflecteren, in volle gang : Cry:
je moet zeker zijn van jezelf, waar komen de extra kilo's vandaan?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Wist je dat?




par Christophe » 13/08/06, 17:57

denis schreef: Nou, het is enorm! we zullen reflecteren, in volle gang : Cry: je moet zeker zijn van jezelf, waar komen de extra kilo's vandaan?


Uiteraard ben ik op me ... de kg gewoon komen Oxygen (atoomgewicht = 16 g / mol is CO2 12 + = 2 16 * = 44 g / mol met 72,72% zuurstof)

Details van de berekeningen hier: https://www.econologie.com/equation-de-c ... s-638.html

Als je me nog steeds niet gelooft, bekijk dan de advertenties voor auto's ...
u zult het verbruik en de g / km van CO2 hebben. Breng alles gewoon terug naar 100 kg ...

Een "kleine" auto die 150 gr / km CO2 uitstoot, zal 15 kg / 100 km afstoten terwijl hij ongeveer 15 / 2,3 = 6,52 kg of 8,8 L benzine verbruikt heeft ...
Dernière édition par Christophe de 10 / 07 / 08, 14: 10, 1 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Wist je dat?




par Christophe » 13/08/06, 18:04

Chuwee schreef:Een ander leuk spel, doe de wiskunde door de 800kms van de wandeling te doen : Cheesy: ...

Edit: Ik doe de wiskunde wordt een gemiddelde 6km / h, met een longcapaciteit en prestaties 3l 80%, het is al in 830Kg van CO2 tot km 800. En dat telt het eten niet mee : Lol:


Ik stelde mezelf een paar jaar geleden dezelfde vraag: de invloed van de ademhaling van de 6 miljarden mensen, die massaal staat voor 20% CO2-releases van olie! En ja het heeft NIETS te verwaarlozen ....

Maar het feit is dat alle koolstof die we afwijzen afkomstig is van ons voedsel ... dus het is in "gesloten cyclus" ..

Vanzelfsprekend is deze cyclus niet zo gesloten omdat het noodzakelijk is om de extra koolstof toe te voegen die het gevolg is van de productie van deze voeding ...

De aantallen variëren enorm volgens de studie: één ding is zeker dat het voedsel "geëvolueerd" is, de impact is groter. Met andere woorden: 1kg salade heeft een bijna nul impact in tegenstelling tot 1 kg biefstuk (rundvlees is een van de meest vervuilende vleesproducten, daar is het cijfer hoger in dit onderwerp).

ps: Ik begrijp uw concept van opbrengst niet 80% ... pulmonaal, gespierd, spijsvertering?
0 x
Chuwee
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 57
Inschrijving: 05/05/06, 23:49




par Chuwee » 13/08/06, 22:34

Ik had het over longprestaties en ik nam die waarde op die manier, zonder een exact cijfer te zoeken. Het kan interessant zijn om de menselijke prestaties te berekenen ...

In feite zou de meest "eenvoudige" oplossing voor de toekomst van de planeet (en van de menselijke soort) zijn om 3 miljarden mensen te verwijderen ... :|

Voor mij is in de huidige stand van zaken, ik hier niet denken dat hernieuwbare energie of energiebesparing en om iets concreets over de lange termijn geven, behalve misschien geschorst voor een 50 100 jaar (die weerhoud me er niet van erover na te denken). Naar mijn mening is het gewoon een andere manier om mensen uit angst te spugen (zoals altijd).
0 x
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12

Re: Wist je dat?




par Andre » 14/08/06, 06:28

Dag
Christophe schreef:
denis schreef:Indrukwekkend !! :schok:
En de motorfiets? : Cheesy:


Ben het is gemakkelijk, het hangt direct af van het verbruik ... vermenigvuldig gewoon de liters verbruikt door 2,3 ongeveer om een ​​kg CO2 te krijgen. Zie hier details: https://www.econologie.com/equation-de-c ... s-638.html

Dus mijn vfr, die ongeveer 5,2 L / 100 is, straalt op 800 km ongeveer 96 kg uit.

Kleine vergelijkende

De brute energie die deze 800 km bevat, is 41,6 L benzine is 416 kwh. Met een 25% motorefficiëntie (overdreven) verkrijgen we ruwweg 100 kwh mechanisch per passagier (voor alleen 1-passagier) om ongeveer 350 kg te verplaatsen.

Voor de TGV (ervan uitgaande dat het ook 800 km is) lijkt het mij weinig ... inderdaad, een Franse elektrische Kwhe stoot 90 gr CO2 uit. Het is dan ook 3000 / 90 33 = kWhe elektrische ... met een motorvermogen 90% (waarschijnlijke) wordt verkregen ongeveer 30 mechanische kWh per passagier (of indien de trein had een 25% explosie in een motorvermogen verbruik van 1,5 L / 100)

Mijn fiets en de TGV zijn onderworpen aan dezelfde krachten (G, inertie ...) en houden rekening met de verhouding massa / voertuigmassa (de massa verplaatst door een passagier in een trein is waarschijnlijk veel belangrijker dan een motorfiets) en de gemiddelde snelheid van een TGV die sneller is dan de motorfiets (indien :D ) ... nou ik vind deze waarde erg zwak ...

Het is duidelijk dat ik niet eens praten over de verliezen in het netwerk (verlies = verlies online, inchiffrable en verlies in de transformator is alleen voor de transformator ten minste 0,95 macht het aantal transformator als u 4 transformator al 18,5% verliezen ...) noch de vullingsgraad verre van 100% te zijn (hoewel het in de TGV-klasse 2ieme vaak druk is) ...

Dus waar is de fout ?? Te veel benadering, gebrek aan precieze gegevens of idealisering van berekeningen omwille van de trein ... ??

Let op Ik ben 100% voor reizen met de trein (omdat ze vol of leeg zijn). Ik stel mezelf slechts een vraag als een energie ...

Leuk spel:


Herhaal de berekening als u de trein in Duitsland neemt, wetende dat Duitsland ruwweg 460 gr / kwhe afwijst ...


Het theoretisch verplaatsen van een massa of het reizen met een enorm voertuig zou geen energie moeten verbruiken.
We hebben het mooiste voorbeeld, van een satelliet in een baan zelfs als deze weegt, zal hij draaien rond de aarde van de jaren,
Het kostte energie om het te beklimmen en het op een baan te gooien
en normaal om te stoppen en opnieuw te doen, zou hij zijn energie moeten herstellen. (wanneer we anders mijn weg vinden om te bewegen dan door tonnen gas uit te werpen om te verplaatsen)
Om deze reden zou het mogelijk moeten zijn om een ​​lange vacuümtunnel te maken en een voertuig in een baan om de grond te plaatsen.
een beetje zoals laboratoriumbanden.
Een schot van energie om de torpedo te lanceren en restitutie van de energie om het te stoppen.

Het leger zou hebben ervaren torpedo's op zeer hoge snelheden in het water, zonder wrijving, (een soort van vacuüm in de voorkant van de torpedo)

Andre
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Wist je dat?




par Christophe » 14/08/06, 10:40

Andre schreef:Het leger zou hebben ervaren torpedo's op zeer hoge snelheden in het water, zonder wrijving, (een soort van vacuüm in de voorkant van de torpedo)

Andre


Ja André, de energie van verplaatsing is slechts wrijving ... maar zonder wrijving kunnen we niet bewegen ... zonder de initiële impuls waarover je spreekt ... maar erger: we kunnen niet stoppen meer :D

Wat betreft de hyper cavitatie torpedo's, het is niet voorwaardelijk dat we erover moeten praten ... Het Russische model dat met 400 km / h zou kunnen bewegen, wordt de Skwal of Schkval genoemd (volgens de bronnen ) en kwam tussenbeide in het zinken van de Koersk ... http://www.corlobe.tk/article286.html

ps: nog een vraag "wist je dat?"

"Wanneer je een liter brandstof in je voertuig gebruikt, is het alsof je de atmosfeer met deze liter brandstof hebt verwarmd, omdat alle energie van verbranding uiteindelijk in warmte verandert. lucht. "

Jouw mening?
0 x

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 246-gasten