Kernenergie gaat door in de wereld

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: Nuclear gaat door in de wereld




par Bardal » 14/09/20, 16:55

Geen discussie om in banaliteiten te blijven; er is altijd een kloof tussen de theorie en de toepassing van het principe; wat dat betreft wat betreft alle fysische verschijnselen (de andere ook daarnaast).

We verwarmen niet in de zomer (behalve de SWW), maar de centrales draaien veel meer in de winter dan in de zomer; Overigens is het een kwestie van bewusteloosheid om voor 100% in de behoeften te voorzien. Overigens, als de nucleaire elektriciteitsproductie wordt afgetopt op 50% van de Franse elektriciteit, kost het een beetje verlagen van de thermodynamische efficiëntie van de elektriciteitscentrales om water van 100 ° te leveren niets; de berekening van de CEA was gebaseerd op water van 120 ° C ... Dit dekt de meeste verwarmings- en andere behoeften (maar ook kassen of aquacultuurvijvers) ...

Zonder in te gaan op technische details (die de ingenieurs van de CEA in hun kantoren misschien een beetje controleren, zelfs zonder uw advies), is het duidelijk dat dit soort realisatie een studie vereist die specifiek is voor elke situatie; zij zal kunnen profiteren van uw kostbare advies ... Het belangrijkste is naar mijn mening dat we een enorme hoeveelheid energie onmiddellijk beschikbaar hebben en dat het mogelijk is om deze te ontwikkelen. De rest is slechts technische aanpassing, min of meer moeilijk, waarop u volkomen vrij bent om uw gebit te oefenen.

Wat St. Laurent des Eaux betreft, ik denk dat je heel goed begreep wat ik zeg, en dat het letterlijk nemen van een stijlformule zeker kwade trouw is; Het maakt me niet uit...
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Nuclear gaat door in de wereld




par sicetaitsimple » 14/09/20, 19:07

bardal schreef:..... De rest is slechts technische aanpassing, min of meer moeilijk, .....


En dit is waar het meestal gecompliceerd wordt vergeleken met een "macro" technisch-economische studie gebaseerd op min of meer onrealistische aannames.
Maar goed, dat is allemaal niet zo serieus ...
0 x
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: Nuclear gaat door in de wereld




par Bardal » 14/09/20, 23:06

De aannames zijn niet onrealistisch, ze zijn echt. Wat betreft de "complicaties", ze zijn eenvoudig genoeg om op te lossen dat een tiental landen al deze warmtekrachtkoppeling toepassen, soms al meer dan 20 jaar ... Het is niet nodig om onmogelijkheden te bedenken waar die er niet zijn.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Nuclear gaat door in de wereld




par Obamot » 23/09/20, 09:41

Paul72 schreef:Ik heb altijd tegen mezelf gezegd dat het stom was al die afvalwarmte die kassen zou kunnen verwarmen die citrusvruchten, avocado's of andere planten produceren die in Europees Frankrijk onmogelijk te produceren zijn. Vanuit ecologisch oogpunt zou dit echter relevant zijn. We moeten geloven dat de importkosten nog steeds veel te laag zijn ...
Met een diepe vloerverwarming kunnen we in de zomer zelfs warmte opslaan in de kelder.

Laten we dus nieuwe planten bouwen om ervan te profiteren om avocado's en andere "off-season" eetwaren te produceren, waarvan de voedingswaarde nogal twijfelachtig is?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: Nuclear gaat door in de wereld




par Paul72 » 24/09/20, 14:26

Nucleair was beslist beter voor (van de mens) : Lol:

https://reporterre.net/Fragilise-par-la ... du-charbon

We moeten hopen in de herfst geen grote koudegolf te hebben.
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Nuclear gaat door in de wereld




par izentrop » 24/09/20, 14:32

Paul72 schreef:Nucleair was beslist beter voor (van de mens) : Lol: https://reporterre.net/Fragilise-par-la ... du-charbon We moeten hopen in de herfst geen grote koudegolf te hebben.
droogte, waardoor het onmogelijk is om de installaties te koelen.
: Roll: Dat is nogal een reporter. Steenkool heeft misschien geen water nodig?

En als we Fessenheim dan niet uitsluitend om politieke redenen hadden gearresteerd, zouden we er niet zijn : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14138
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839

Re: Nuclear gaat door in de wereld




par Flytox » 24/09/20, 16:00

izentrop schreef:
Paul72 schreef:Nucleair was beslist beter voor (van de mens) : Lol: https://reporterre.net/Fragilise-par-la ... du-charbon We moeten hopen in de herfst geen grote koudegolf te hebben.
droogte, waardoor het onmogelijk is om de installaties te koelen.
: Roll: Dat is nogal een reporter. Steenkool heeft misschien geen water nodig?

En als we Fessenheim dan niet uitsluitend om politieke redenen hadden gearresteerd, we zouden er niet zijn : Mrgreen:


Izentrop, eerst kun je in ieder geval het artikel lezen dat je citeert, en dan kun je tot de conclusie komen dat je zojuist iets stoms hebt geschreven ...

De inzet is echter elders. "Fessenheim is een druppel in de emmer die op zichzelf het echte probleem van het beheer van de nucleaire vloot niet kan samenvatten", zei Charlotte Mijeon. RTE had in een document ook toegegeven dat de sluiting van Fessenheim geen bedreiging vormde voor de elektriciteitsvoorziening. Voor Cécile Marchand heeft de huidige situatie eerder de verdienste dat ze aantoont dat "kernenergie aanzienlijke onderhoudskosten met zich meebrengt die moeilijk te voorzien zijn".
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Nuclear gaat door in de wereld




par sicetaitsimple » 24/09/20, 16:26

Flytox schreef:
De inzet is echter elders. "Fessenheim is een druppel in de emmer die op zichzelf het echte probleem van het beheer van de nucleaire vloot niet kan samenvatten", zei Charlotte Mijeon. RTE had in een document ook toegegeven dat de sluiting van Fessenheim geen bedreiging vormde voor de elektriciteitsvoorziening. Voor Cécile Marchand heeft de huidige situatie eerder de verdienste dat ze aantoont dat "kernenergie aanzienlijke onderhoudskosten met zich meebrengt die moeilijk te voorzien zijn".


De rapporten van RTE zijn over het algemeen erg "afgemeten", en er kunnen uittreksels uit worden gehaald die haar standpunt ondersteunen. Dat "Sortir du nucleair" (Charlotte Migeon) deze uittrekt is dan ook niet verwonderlijk.
Maar feitelijk betekent de sluiting van Fessenheim (voor, neutraal of tegen) een verlies van 1800 MW aan marge in vergelijking met de risico's van onbalans tussen productie en consumptie tijdens de winterpiek.
Het lijdt weinig twijfel dat onze buren klaar zijn om dit margetekort te dekken, het is een andere lezing van de RTE-rapporten.
2 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Nuclear gaat door in de wereld




par moinsdewatt » 10/10/20, 14:59

voortzetting van deze functie van 13 juni 2020 http://www.oleocene.org/phpBB3/viewtopi ... 6#p2305176

Roemenië: VS vervangt China om de bouw van twee nieuwe kernreactoren te financieren

AFP heeft de 09 oktober 2020 uitgebracht

De Verenigde Staten zullen vrijdag een contract paraferen voor de financiering van de bouw van twee nieuwe eenheden van de enige Roemeense kerncentrale in plaats van China, kondigde de Amerikaanse ambassadeur in Boekarest aan.

Een "intergouvernementele samenwerkingsovereenkomst gericht op de modernisering van een kernreactor en de bouw van twee nieuwe reactoren op de site van Cernavoda" (zuidoosten) zal in Washington worden ondertekend door de Roemeense minister van Energie Virgil Popescu en zijn Amerikaanse tegenhanger Dan Brouillette, zei Adrian Zuckerman in een videoboodschap.

Volgens hem zal "dit project van in totaal acht miljard dollar een paradigma zijn" voor toekomstige economische samenwerking tussen de twee landen. Een financieringsovereenkomst voor Cernavoda en andere projecten, "het meest substantiële financiële pakket dat Roemenië ooit heeft ontvangen", zal vervolgens worden ondertekend met Exim Bank, zei Zuckerman.

Gevraagd door AFP zei het Roemeense ministerie van Energie dat de details van deze samenwerking openbaar zouden worden gemaakt na ondertekening van de twee documenten. Boekarest verbrak in juni een overeenkomst met de groep China General Nuclear Power Corporation (CGN) om twee nieuwe reactoren te bouwen, te midden van een groeiend wantrouwen jegens Chinese investeringen in Europa.

CGN was de enige kandidaat voor de bouw van eenheden 3 en 4 van Cernavoda tijdens een aanbesteding die door Boekarest in 2014 werd gelanceerd. Maar de Chinese groep is sindsdien op een "zwarte lijst" van bedrijven van de Verenigde Staten die hem ervan beschuldigen Amerikaanse technologieën te hebben gestolen voor militair gebruik.

Het bedrijf Nuclearelectrica, waarvan de meerderheid in handen is van de Roemeense staat, had zich ertoe verbonden andere investeerders te zoeken, waarvan de regering bevestigde "een partner binnen de EU of de NAVO" te bevoorrechten. De CGN-groep is een partner van het Franse EDF op twee nucleaire sites, in China en in Engeland met het energiecentraleproject Hinkley Point C.

Roemenië heeft tien jaar geworsteld om het Cernavoda-project, de enige nucleaire site, te starten. Zes Europese bedrijven - GDF Suez, Iberdrola, CEZ, RWE, Enel en ArcelorMittal - die in 2008 een overeenkomst met Nuclearelectrica hadden getekend, trokken zich de een na de ander terug vanwege de onzekerheden over de toekomst van de fabriek.

De twee reactoren die in Cernavoda in bedrijf zijn, voorzien samen in ongeveer 17% van de elektriciteitsbehoefte van Roemenië.

https://www.connaissancedesenergies.org ... ire-201009
0 x
jean.caissepas
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 660
Inschrijving: 01/12/09, 00:20
Plaats: R.alpes
x 423

Re: Nuclear gaat door in de wereld




par jean.caissepas » 16/10/20, 17:33

De Fransen slaan de handen ineen met de Ricanen om SMR-reactoren te ontwikkelen tegen 2030-2035:

https://www.usinenouvelle.com/editorial ... s.N1016484

Oef, we zullen nog steeds een controleerbare oplossing hebben die weinig broeikasgassen produceert, naast hernieuwbare energiebronnen.

Onze EPR-installaties moeten nog maximaal 10 jaar meegaan (zie minder) voor de oudste (een groot deel van het park aangelegd in de jaren 70-80) is het dringend!
0 x
Verleden gewoonten moet veranderen,
omdat de toekomst mag niet sterven.

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 224-gasten