Kernenergie in de stad, energie van de toekomst, Boris Pregel, 1961

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Kernenergie in de stad, energie van de toekomst, Boris Pregel, 1961




par Leo Maximus » 06/04/11, 12:02

Ik weet niet of deze link is gegeven (laat het me weten). Dit is een video-interview met Boris Pregel. Voor deze "dealer in uranium" (volgens Wikipedia!) zal de stad van de toekomst, om leefbaar te zijn, gebouwd moeten worden rond een kerncentrale:

http://societe.fluctuat.net/blog/48145- ... -ina-.html

Op een speciale pagina van het televisienieuws van november 1961 beval de atoomfysicus Boris Pregel aan nieuwe steden te bouwen rond atoomreactoren, gepresenteerd als de oplossing voor alle problemen van moderne samenlevingen: "We zullen in de toekomst zeggen dat de 20e eeuw de nucleaire eeuw".

Terwijl er een tragedie broeit in Fukushima, spoort de nucleaire lobby ons aan om te blijven geloven in deze schone en goedkope energie, de enige die in staat is om in onze behoeften als verkwistende westerlingen te voorzien. Een toespraak die ons herinnert aan wat de wetenschappelijke gemeenschap in de jaren zestig hield, vóór verschillende incidenten en vooral de ramp in Tsjernobyl, herinnerde ons aan de gevaren die aan deze technologie zijn verbonden.

Steden gebouwd rond een atoomreactor...

In dit document dat beschikbaar is op de INA-website, prees Boris Pregel, voorzitter van de raad van bestuur van de New York Academy of Sciences, aldus de verdiensten van civiele kernenergie, met een argument dat achteraf huiveringwekkend is:

"De steden waar we nu wonen zijn niet langer leefbaar (...), onze grote steden worden monsters. Nu is er met de komst van het atoomtijdperk geen behoefte meer aan deze centra, omdat deze centra zijn ontstaan ​​rond de mondingen van rivieren, langs rivieren, of op de kruising van landroutes, of havens of mijnen (...) Een stad die gebouwd zou zijn rond een atoomreactor zou dat niet meer nodig hebben."

En de atoomfysicus beschrijft de voordelen van deze steden van de toekomst: "Rondom deze reactor kunnen we arbeiders plaatsen die er kunnen werken en wonen met hun gezin. Het leven wordt mogelijk in deze steden, omdat we ze groot en mogelijk kunnen maken leven. Steden zoals ze nu zijn, die kankers zijn in het lichaam van de natie, moeten op de een of andere manier worden gedecentraliseerd en dat is de beste manier."
De gevaren van civiele kernenergie waren toen al bekend, wat de presentator niet naliet te constateren. Argument weggewuifd door de wetenschapper:

"Echt, er is geen reden om te twijfelen, de veiligheid van atoombatterijen is zodanig dat er geen gevaar is (...) deze angst die tot uiting komt in de krantenartikelen en zelfs in de verklaringen van sommige wetenschappers, dit is elke keer gebeurd we hebben iets nieuws uitgevonden." En Pregel herinnert eraan dat al aan het einde van de 19e eeuw werd gevreesd dat de verbrandingsmotor zou leiden tot "de uitroeiing van hele bevolkingsgroepen".

Pregel verzekert ook dat het afvalprobleem, dat hij erkent, snel zal worden opgelost door recycling op gebieden als energieproductie en de sterilisatie van voedsel of medicijnen.

Wat een programma ...


ML

ps: afgesplitst van https://www.econologie.com/forums/nucleaire- ... 10628.html
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79127
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 06/04/11, 12:07

Dernière édition par Christophe de 06 / 04 / 11, 12: 16, 1 keer bewerkt.
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 06/04/11, 12:12

Ik vond de vraag aan het begin van het interview leuk:

"Meneer Pregel, denkt u dat de toegepaste atoomindustrie binnenkort permanent zal ingrijpen in ons dagelijks leven?"

Pregel's antwoord: "Ja, ik geloof het en ik ben er zelfs zeker van dat het alle gebieden van ons leven zal beïnvloeden..."

Geen twijfel daarover! : Lol:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79127
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 06/04/11, 12:23

Ja en ik hou van:

"Bestaat er geen reëel gevaar voor het installeren van kernenergie in stedelijke centra?"
"Echt, er is geen twijfel..."

Te goed! : Mrgreen:

Bovendien spreekt het zichzelf in minder dan 30 seconden tegen in het volgende:
a) geen gevaar, zeer veilig
b) ze kunnen worden ingegraven zodat er geen materiaal verloren gaat

Interessant de passage op de lichtschermen met "koud" licht... Waar staan ​​we 50 jaar later? Omdat ik er geen thuis heb ... tenzij het voor hun tijd mini-compacte fluorescentielampen waren?
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 06/04/11, 12:46

Ah, het was de tijd dat we dachten dat kernenergie de toekomst zou zijn!
Trouwens, ze hadden het over het vliegen met nucleair aangedreven vliegtuigen!
Als je echter goed kijkt, is het duidelijk dat we, ondanks de bewezen gevaren van deze technologie, momenteel in de "gouden eeuw van kernenergie" leven...
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79127
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 06/04/11, 12:49

sen-no-sen schreef:Trouwens, ze hadden het over het vliegen met nucleair aangedreven vliegtuigen!


Nou dat deden ze: transport-elektrisch/een-elektrisch-en-nucleair-vliegtuig-t2548.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 06/04/11, 13:12

Bij een crash dubbele ramp!!!
Wat was het bedrijf? Atoomluchtvaartmaatschappijen??? : Lol:
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79127
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 08/04/11, 20:14

Nee, maar het had Gaddafi Airlines kunnen zijn...

Serieus, het was een prototype van de Amerikaanse luchtmacht, neem ik aan...

U zult merken dat het in feite een hybride vliegtuig was: elektrische propellers (nucleair) en conventionele reactoren...

Ik weet niet hoe het werd afgehandeld (gelijktijdig of sequentieel?) maar het zou leuk zijn om de info te vinden...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 20/05/11, 23:49

Ik hou van de video

Een paar woorden goed gegooid voor een onwetend publiek en dat is de taak!
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79127
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 21/05/11, 00:02

Capt_Maloche schreef:Een paar woorden goed gegooid voor een onwetend publiek en dat is de taak!


Heb je het over de campagne van Sarko in 2007? : Mrgreen: : Mrgreen:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 173-gasten