De grootste bron van primaire energie, steenkool

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
C moa
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 704
Inschrijving: 08/08/08, 09:49
Plaats: Alger
x 9

Re: De grootste bron van primaire energie: COAL




par C moa » 13/08/09, 21:00

Houthakker schreef:Ik denk dat mensen die over dit soort oplossingen nadenken, "een beetje'op de vraag steunen door de reacties van de verschillende beschouwde velden te bestuderen, vind je niet? : Cheesy:
Na dit besproken te hebben met mensen die er een beetje verstand van hebben, is hun grote vraagteken "de geologische schaal".

Hoezeer ze ook denken dat er de eerste eeuwen geen probleem zal zijn, daarna... weten ze het niet echt. Laten we niet vergeten dat de geologische schaal minstens enkele tienduizenden jaren beslaat.

Het sluit niet uit dat ik niet gunstig ben voor dit soort projecten ... :|
Ik ben er ook niet zeker van dat dit onze problemen zal oplossen.
0 x
Het is moeilijk om afzonderlijke !!!
Avatar de l'utilisateur
voormalig Oceano
Modérateur
Modérateur
berichten: 1571
Inschrijving: 04/06/05, 23:10
Plaats: Lotharingen - Frankrijk
x 1




par voormalig Oceano » 13/08/09, 21:03

Ingrepen in de kelder kunnen gepaard gaan met micro-aardbevingen. We nemen dit waar tijdens mijnbouwactiviteiten, tijdens het opstuwingen en in werking stellen van hydraulische dammen, tijdens bepaalde geothermische energieoperaties.
We kunnen niet voorbijgaan aan het feit dat deze diepe begraving ook verstoringen en micro-aardbevingen kan veroorzaken. De zorg is dat als breuken CO2 naar de oppervlakte brengen, het geconcentreerd zal zijn en de vegetatie en dieren of mensen aan de oppervlakte kan doden, zoals soms gebeurt rond bepaalde vulkanen.
Kortom, storten lijkt mij niet zonder risico's zoals sommigen willen doen geloven.
0 x
[MODO Mode = ON]
Zieuter maar denk niet dat minder ...
Peugeot Ion (VE), KIA Optime PHEV, VAE, nog geen elektrische motor...
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 13/08/09, 21:09

Co2 ondergronds opslaan is absurd: het is een gas, het komt eruit

het is oplosbaar in water, het zal koolzuurhoudend water maken dat eruit komt

het lost de kalksteen op: het zal ondergrondse rampen veroorzaken

en bovendien is het te duur

dus als er geld te besteden is, geef het dan uit aan echte hernieuwbare energie
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 13/08/09, 21:23

chatelot16 schreef:Co2 ondergronds opslaan is absurd: het is een gas, het komt eruit
Komt aardgas, of hogedrukgassen gekoppeld aan olievlekken, vanzelf uit de ondergrond? :? : Roll:

chatelot16 schreef:het is oplosbaar in water, het zal koolzuurhoudend water maken dat eruit komt
Waarom zou er water naar buiten komen als het goed bestudeerd was? :?

chatelot16 schreef:het lost de kalksteen op: het zal ondergrondse rampen veroorzaken
Cf. discussie hierboven: het zou mij verbazen als de opslag zou plaatsvinden in kalksteenholtes!
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 13/08/09, 23:51

over het algemeen komt het methaan dat in de kelder wordt geproduceerd naar buiten omdat het gas weggaat; de geologische locaties waar het methaan vast blijft zitten zijn de uitzonderingen die de natuur ons cadeau doet

als we CO2 naar de kelder sturen, zal het daar in bepaalde gevallen misschien blijven, maar in andere gevallen zal het naar buiten komen en ik weet niet hoe ik dat zeker kan weten

Het opslaan van co2 is alleen geldig als het voor de eeuwigheid gegarandeerd is

de steenkool laten waar hij is, is de beste manier om te voorkomen dat er CO2 in de lucht terechtkomt
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 14/08/09, 00:08

chatelot16 schreef:over het algemeen komt het methaan dat in de kelder wordt geproduceerd naar buiten omdat het gas weggaat. De geologische locaties waar het methaan vast blijft zitten zijn de uitzonderingen die de natuur ons cadeau doet[...]
Dus alle gas- en olievelden zijn uitzonderingen?


chatelot16 schreef:de steenkool laten waar hij is, is de beste manier om te voorkomen dat er CO2 in de lucht terechtkomt
Wij zijn het eens...
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 14/08/09, 00:19

ja voor mij zijn gas- en olievoorraden uitzonderingen! Slechts een klein deel van de op aarde geproduceerde biomassa heeft het geluk gehad om op deze manier vast te komen te zitten

het is zonde om de resultaten van miljoenen jaren in een paar eeuwen te verspillen

CO2 ondergronds brengen om een ​​kans van 9 op 10 te hebben dat het binnen een paar eeuwen naar buiten komt, lijkt mij niet erg nuttig

de locaties waar het methaan bewaard is gebleven hebben hun waterdichtheid aangetoond behalve dat ze met meerdere boorgaten zijn geboord: zullen ze nog steeds waterdicht zijn om CO2 in te stoppen, ik geloof er niet echt in
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 14/08/09, 00:22

CO2 is een voedingsmiddel voor de plantengroei...

Waarom willen we het tegen een hoge prijs begraven als het kan:
a) gemakkelijk in de fabriek kunnen worden opgeslagen
b) op verschillende manieren gewaardeerd worden (constructie, energie, enz.), afhankelijk van de installatie die voor opslag wordt gebruikt

Diepe herinjectie van CO2 is een hersenschim die door de kolen-, olie- en gasindustrie is uitgevonden om hen in staat te stellen zonder enige beperking te blijven uitstoten! Het zal nooit systematisch worden toegepast op alle kolenfabrieken ter wereld! Heel eenvoudig om redenen van geografische compatibiliteit!

Bekijk deze video: https://www.econologie.com/forums/la-crise-n ... t8193.html er zitten elementen in die dit feit verklaren... :|

Aan de andere kant zijn er andere manieren om de CO2 te "condenseren"... bijvoorbeeld met chemische middelen, maar nogmaals, tegen welke prijs?
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 14/08/09, 00:47

planten hebben CO2 nodig om te groeien, maar er zit genoeg in de lucht: voor ons heeft het toevoegen van CO2 geen zin

wil meer CO2 bruikbaar zijn, dan moet er ook meer zon zijn

zodat kassen in warme landen wellicht bijzondere planten kunnen kweken en kunnen profiteren van de zon en CO2...

er zijn ook algenculturen die CO2 goed gebruiken
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 14/08/09, 01:04

Ik dacht uiteraard aan micro-algen...

Er is geen tekort aan oplossingen... hetzelfde kan niet gezegd worden van de wil van degenen die de teugels in handen hebben...

https://www.econologie.com/forums/huile-vege ... t2242.html

Aan de andere kant is het blijkbaar nog niet "geweldig" op het punt van algen... maar ach... als we het niet proberen... komen we natuurlijk wel ps...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 312 gasten