De diesel tegen dezelfde prijs als benzine!

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

De diesel tegen dezelfde prijs als benzine!




par Christophe » 22/05/08, 10:03

Ik heb gisteren getankt (sorry voor mijn reactiviteit maar ik doe tussen de 2 en 3 per jaar...) en ik merkte dat het verschil tussen diesel en benzine maar 4 eurocent was... :schok: :schok:

Diesel voor 1,38€
Benzine (SP95) voor € 1,42

Dit onderwerp is misschien al behandeld, maar ik ben verrast door zo'n klein verschil... nog niet zo lang geleden was er meer dan 20 tot 30 cent verschil...

Waar is de fout? Oké, diesel kost meer bij de uitlaat van de raffinaderij, maar de belastingen zouden (nog???) niet in het voordeel van diesel moeten zijn?

ps: het tanken gebeurde in Frankrijk in een supermarkt...
Dernière édition par Christophe de 23 / 05 / 08, 10: 30, 1 keer bewerkt.
0 x
Gwenved
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 27
Inschrijving: 16/10/07, 11:07
Plaats: noordelijke Finistère




par Gwenved » 22/05/08, 10:47

Het ziet er naar uit dat het belastingvoordeel op diesel ten einde loopt. Ik geloof dat de staat de prijzen gelijk wil maken :?

In Bretagne kostte de diesel bijna 10 cent in 2-3 weken terwijl de benzine bijna niets kostte... Er is slechts 8 cent verschil. Op sommige plaatsen lijkt het erop dat diesel duurder is.
0 x
Langzaam maar zeker
FRL
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 58
Inschrijving: 24/02/06, 11:43
Plaats: Bretagne




par FRL » 22/05/08, 15:41

Hallo,

Een antwoord op je vraag: http://www.enerzine.com/10/4943+le-diesel-aussi-cher-que-lessence+.html

Het artikel is niet erg duidelijk, maar ik herinner me:
- hogere kosten van GO-productie
- vereffening van belastingen (het wordt niet gedaan aangezien de GO 0,20 € meer kost per liter exclusief belastingen)
- Zeer sterke vraag naar GO voor overtollige benzineproductie.

De distributie van producten die voortkomen uit de raffinage van een liter ruwe olie is sterk verbonden met de oorspronkelijke kwaliteit van de ruwe olie en kan nauwelijks variëren. Als we voor 1 liter GO een liter benzine produceren, door de raffinageparameters te variëren, komen we uit op 1,1 liter GO voor 0,9 benzine en meer!
Ik denk echter dat Total ervan droomt om alleen GO te produceren, met 0,2 € meer op zak per liter...
0 x
martien007
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 565
Inschrijving: 25/03/08, 00:28
Plaats: Mars




par martien007 » 22/05/08, 17:11

Ik heb het over een ander onderwerp gehad, over de prijs van dieselbrandstof voor vissers.

De prijs van diesel exclusief belastingen (TIPP en BTW) wordt steeds duurder omdat de wet van vraag en aanbod, we diesel uit de VS moeten importeren en zij ons benzine kopen.

De TIPP is minder sterk op diesel dan op benzine, wat de lagere prijs van diesel verklaart, maar daar is het dan met het wagenpark van dieselauto's (70% mini in Frankrijk), het zal niet meer naar beneden gaan.

LPG neemt niet al te veel toe: weinig TIPP's, weinig vraag omdat veel LPG-gebruikers met de komst van Hdi-voertuigen zijn overgestapt op diesel (lange actieradius en goede prestaties): bij Leclerc/Auchan is dat 0,66 euro/liter.

Plots gaat men misschien op LPG rijden, aangezien het distributienet in Frankrijk goed gedistribueerd is (meer dan 1000 stations), terwijl de E85 waarschijnlijk een hele tijd stilstaat, hetzelfde voor CNG, hetzelfde voor elektrisch (geen laadpalen).

Ze wilden het: overal diesel neerzetten, het moest gebeuren.
0 x
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 23/05/08, 03:50

Dag

Diesel heeft in Quebec altijd meer gekost dan benzine

Vandaag opgehaald bij de pompen in mijn stad

$ 1,45 per liter diesel
$ 1,35 per liter benzine
$ 1 per liter rode stookolie (normaal daalt het in de zomer)


nul $ aardappelolie, maar je moet vies worden en het oprapen
het moet worden gefilterd, gedecanteerd of gecentrifugeerd en in de tank worden gegoten zonder op de grond te ontsnappen :x
Je moet vaker de brandstoffilters vervangen, de injectoren vaker kalibreren, je mag niet vergeten 2 km voor aankomst te ontluchten, etc...

Andre
0 x
martien007
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 565
Inschrijving: 25/03/08, 00:28
Plaats: Mars




par martien007 » 23/05/08, 10:04

Diesel heeft in Quebec altijd meer gekost dan benzine


In Frankrijk was diesel veel goedkoper en veel, wat verklaart waarom de ontwikkeling en het onderzoek hebben geleid tot motoren met directe injectie (Hdi bij PSA Peugeot-Citroën) en 75% van de dieselvoertuigen op de wegen in Frankrijk en zelfs 70% in Europa (gisteren op de radio gehoord).

De HDi werken erg goed, maar erg kwetsbaar lijkt het. Ik ken een man die een gebruikte Hdi kocht (150 km dus niets voor een diesel..) Nou, op een ochtend kon hij niet starten: resultaat => brandstofpomp vervangen => hij vernielde een injector, maar om de injector eruit te krijgen heb je speciaal gereedschap nodig (vibrator voor een dag) en het kostte hem meer dan 000 euro en de auto moest 1000 km worden vervoerd omdat de lokale garage (Peugeot-dealer had het gereedschap niet en het zou nodig zijn geweest om te demonteren...dus het zou hem ter plekke veel meer hebben gekost!!!).

Resultaat: hij verkoopt zijn prachtige 807 Peugeot Hdi om een ​​Espace Renault te kopen essentie. Het lijkt erop dat als er niet veel met het voertuig wordt gereden, de diesel in de tank achteruit gaat (vocht opnemen? of wat dan ook) en zeer hogedrukinjectoren zijn erg kwetsbaar.

Ik zie veel tweedehands Hdi auto's in de uitverkoop die geen kopers kunnen vinden (en toch weinig verbruiken), dus er is een bekend probleem, dat las ik al op andere dieselsites?

Ken je dit probleem?
Dernière édition par martien007 de 23 / 05 / 08, 10: 24, 2 keer bewerkt.
0 x
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 23/05/08, 10:23

Andre schreef:Dag

Diesel heeft in Quebec altijd meer gekost dan benzine

Vandaag opgehaald bij de pompen in mijn stad

$ 1,45 per liter diesel
$ 1,35 per liter benzine
$ 1 per liter rode stookolie (normaal daalt het in de zomer)


nul $ aardappelolie, maar je moet vies worden en het oprapen
het moet worden gefilterd, gedecanteerd of gecentrifugeerd en in de tank worden gegoten zonder op de grond te ontsnappen :x
Je moet vaker de brandstoffilters vervangen, de injectoren vaker kalibreren, je mag niet vergeten 2 km voor aankomst te ontluchten, etc...

Andre


precies!
maar er zijn ook boeren die fritesolie (of frites of generatoren of boilers) verkopen voor 0.85 ct/liter!
dat voorkomt dat je vies wordt ;-)

wat ook steeds duurder wordt bij diesel is de ingebouwde dister: ja het is duur om alcohol + verestering, decanteren, transformeren, transport etc! en niet eens meer dan 5%...

maar olie zonder alcohol werkt bij 30% voor iedereen?!
0 x
Avatar de l'utilisateur
karakole
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 251
Inschrijving: 31/03/07, 22:05
Plaats: Castellon (Spanje)

Diesel duurder dan SP95 in Spanje




par karakole » 24/05/08, 21:24

Ja, het is voorbij voor een paar dagen diesel is duurder dan loodvrije 95 (+ 20ct dan benzine!!) CAMPSA stations....

Dus wanneer rijden we in zeewater?

Pierre

Hier is in twee jaar tijd de "rode" (landbouwdiesel) meer dan verdubbeld!
0 x
Windows is een humaan besturingssysteem van de computer.
Linux is het tegenovergestelde ...
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 25/05/08, 05:28

Dag

In plaats van plantaardige olie te verdunnen met diesel verdun je het nu met benzine, en er is minder voor nodig, en het verdunt de olie beter. voor het dampslot, eenmaal in de PI bij 135 bar is er geen ruimte meer voor stoom..

Andre
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 25/05/08, 09:35

Andre schreef:Dag

In plaats van plantaardige olie te verdunnen met diesel verdun je het nu met benzine, en er is minder voor nodig, en het verdunt de olie beter. voor het dampslot, eenmaal in de PI bij 135 bar is er geen ruimte meer voor stoom..

Andre

Hallo Andrew,
Kun je verhoudingen geven?
Is er geen risico op biodieselscheidingen? (risico op afscheiding van glycerine?)
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google [Bot] en 258 gasten