Het vat olie bij 100-dollars! We zijn eindelijk hier!

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15995
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5189




par Remundo » 11/01/09, 14:15

Dirk Pitt schreef:Ik kan niet beter zeggen Beeld

Bedankt Dirk,

Mijn kristallen bol vergiste zich niet: oorlog in Israël die zich dreigt uit te breiden, Poetin die de gasveilingen opheft.

Voorlopig houdt de crisis de vraag laag en stijgen de prijzen maar heel licht.

Ten slotte is het nog steeds niet erg bemoedigend.

Anders, voor Golgot, zelfs als ik uw logica begrijp, kunnen we momenteel geen € 3 per liter ondersteunen met lage lonen, zelfs niet met werkloosheid (die eerlijk gezegd toeneemt...). Maar maak je geen zorgen, het komt wel. :P

Als mensen een beetje menselijk en redelijk waren, zouden ze niet wachten tot olie onbetaalbaar is om groene technologieën (hybriden en hernieuwbare energiecentrales) op macro-economische en industrieel "zware" niveaus te lanceren.

Ze zouden op korte termijn op alle fronten winnen, vooral economisch, want wat de prijs van koolwaterstoffen ook is, wind, water en zon zijn nog steeds gratis en energie-onafhankelijkheid is onbetaalbaar : Idee:
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 11/01/09, 18:41

ja, de toekomst ligt in het recyclen van materialen en energie

er is ook zilver dat op dit moment recyclebaar is:
het verdwijnt op de beurs en verschijnt weer in de banken...
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
Canares
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 35
Inschrijving: 26/11/08, 11:14




par Canares » 14/01/09, 15:09

wanneer stopt olie???
Wat is het voordeel voor ons om deze te blijven produceren, tenzij we een put bezitten en dus geld verdienen?
http://www.developpementdurable.com/con ... -noir.html
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 14/01/09, 16:36

canares schreef:wanneer stopt olie???
tenzij jij dat bent eigenaar van een put en dus om geld te verdienen, wat een voordeel voor ons om door te gaan produceren?
http://www.developpementdurable.com/con ... -noir.html


nou precies, degenen die produceren olie verkopen en dus hebben ze er belang bij om het draaiende te houden totdat er meer is. waarom eerder stoppen?

de wereld is zo verslaafd aan olie dat ik ervan overtuigd ben dat ze het tot het einde zal gebruiken. Het doel is totdat het energetisch onrendabel wordt: bij het winnen van 1 liter olie is de energie nodig van 1 liter olie.
En nogmaals, ik denk dat we verder zullen gaan dan dat voor toepassingen waarbij olie niet kan worden vervangen door een andere bron.

Het probleem is dat de oliereserves van de wereld geen tank zijn waaruit we de dag voor het tekort nog steeds het maximale debiet halen, en de volgende dag leeg is.
dat is wat de beroemde en te vaak gebruikte ratio R/P (reserves/huidige productie) ons wil doen geloven, wat ons het theoretische aantal jaren olie resteert.

De waarheid is dat wanneer iets meer dan de helft van de totale reserve is verbruikt (wat binnen een paar jaar het geval is), de stroom steeds meer afneemt.
het zal daarom nodig zijn om elk jaar een hoger oliepercentage te missen dan het jaar ervoor.

Erger nog: hoe meer men probeert om deze terugval in doorvoer te compenseren met de extractietechnologie, hoe sneller de terugval zal zijn. het plezier nog een paar jaar verlengen zal erg duur zijn, want in plaats van de eerste paar jaar 3 of 4% te zijn, zal de daling waarschijnlijk 10% of meer bereiken wanneer deze zich voordoet.

Iedereen weet dat de vijver opdroogt, maar we hebben meer leidingen gelegd om sneller te pompen.
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 14/01/09, 19:39

Dirk Pitt schreef:[De waarheid is dat wanneer we iets meer dan de helft van de totale reserve hebben verbruikt (wat binnen een paar jaar het geval is), de stroom steeds meer afneemt.
.


Het is lang geleden dat ik je heb voltooid: de stroom valt weg en we exploiteren steeds moeilijker afzettingen (binnenkort onder het Noordpoolgebied waar Poetin zijn vlag heeft geplant), of minder winstgevend (Alberta: 1 liter olie ter plaatse verbruikt om er 3 te winnen - het zand moet worden verwarmd!!!) of riskanter (geopolitiek: Birma; ecologisch: Alaska...).

Dus de kosten van al die olie gaan omhoog. Trouwens ook de winsten van de bedrijven (daarom houden ze van dit idee - en meneer Lambda zegt naïef tegen zichzelf: Totalfinaelf maakt zich geen zorgen, waarom zou ik me zorgen maken? De idioot).

Daardoor zullen moeilijkere, meer risicovolle velden het aandeel van deze dure olie in onze voorraden vergroten. We zullen worden geconfronteerd met een soort "geometrische progressie" van kosten!!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15995
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5189




par Remundo » 15/01/09, 13:31

Helemaal.

Maar olie zal geleidelijk worden vervangen door gas, uiteindelijk hervormd tot vloeibare alcoholen, of anders door steenkool, "vloeibaar" tot diesel.

Nog een paar jaar, fossiele olie is nog steeds winstgevend (economisch bedoel ik)

De komende decennia zal het al onzekerder zijn.

Ecologisch, sociaal, het is al heel lang een ruïne :?
0 x
Beeld
Elec
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 779
Inschrijving: 21/12/08, 20:38




par Elec » 17/01/09, 02:52

Remundo schreef:Helemaal.

Maar olie zal geleidelijk worden vervangen door gas, uiteindelijk hervormd tot vloeibare alcoholen, of anders door steenkool, "vloeibaar" tot diesel.

Nog een paar jaar, fossiele olie is nog steeds winstgevend (economisch bedoel ik)

De komende decennia zal het al onzekerder zijn.

Ecologisch, sociaal, het is al heel lang een ruïne :?


Naar mijn mening is de prioriteit van de prioriteiten inderdaad om uit de olie te komen. Om economische, geopolitieke, klimatologische, ecologische en gezondheidsredenen.
0 x
C moa
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 704
Inschrijving: 08/08/08, 09:49
Plaats: Alger
x 9




par C moa » 17/01/09, 09:21

Laten we de dingen terug op hun plaats zetten als je wilt, want natuurlijk:
nou precies, degenen die produceren olie verkopen en dus hebben ze er belang bij om het draaiende te houden totdat er meer is. waarom eerder stoppen?
maar zoals de palice of coluche had kunnen zeggen:

Ze verkopen het niet alleen, maar het ergste is dat anderen het kopen!!!
Sinds wanneer produceert een industrieel apparatuur of materialen die nutteloos zijn of geen commerciële afzetmogelijkheden hebben??? :schok: :schok:

Ook als je zegt:
de wereld is zo verslaafd aan olie dat ik ervan overtuigd ben dat ze het tot het einde zal gebruiken. Het doel is totdat het energetisch onrendabel wordt: bij het winnen van 1 liter olie is de energie nodig van 1 liter olie.
En nogmaals, ik denk dat we verder zullen gaan dan dat voor toepassingen waarbij olie niet kan worden vervangen door een andere bron.

Ik heb het gevoel dat het de slechte oliemaatschappijen zijn die mensen dwingen om de kostbare vloeistof te gebruiken, maar de realiteit is dat het de intrinsieke fysisch-chemische eigenschappen van olie zijn die het zo succesvol hebben gemaakt en we zijn er zo afhankelijk van dit product.

Net als asbest in zijn tijd zijn de toepassingen zo divers dat het veel tijd, energie en onderzoek zal kosten om er vanaf te komen.

Bovendien zijn deze eigenschappen natuurlijk bestudeerd door oliemaatschappijen, maar het zijn de verschillende chemici uit verschillende industrieën (verpakkingen, cosmetica, automotive, etc.) die het meeste onderzoek naar dit product hebben gedaan en menen dat oliemaatschappijen aan een enorme lobby leiden die de beslissingen van deze industrieën zou sturen, is gewoon onzin.

Ik weet dat ik het moeilijk zou hebben om je te overtuigen van deze laatste zin, maar ach, ik zal het toch proberen.
Kijk om je heen en open je ogen een beetje. Waar vind je olie?? Overal !!!
In het toetsenbord dat je gebruikt om te schrijven, in het scherm dat je momenteel leest, in de pen die je gebruikt om aantekeningen te maken en mij te antwoorden. Natuurlijk zit het in de auto waarmee je naar je werk rijdt en dan heb ik het niet over brandstof want sommigen van ons rijden op elektriciteit. Je dashboard, je stoelen, je wielen, je lak, je stuur of je versnellingspook, waar zijn ze van gemaakt? Ik moet er dus om lachen (geel) als iedereen het idee van een 0-emissie auto verdedigt!!! De AXE die sommigen als voorbeeld nemen vanwege zijn lichtheid was licht omdat het een playmobil-auto was die volledig van plastic was gemaakt, dus olie!!!

Er kan (waarschijnlijk in werkelijkheid) olie in de trui, sjaal of jas zitten die je gaat aantrekken om naar buiten te gaan omdat het nu koud is!!!

Laten we de vraag dan eens omdraaien. Waar vinden we geen olie?? Elektriciteit?? Michel liet ons heel goed zien in een andere post die we zelfs daar een beetje gebruikten. In het hout dat je gebruikt voor verwarming?? Er was gas nodig voor de kettingzaag en om hem naar je huis te vervoeren. Gelukkig zijn zij die een boom in hun tuin hebben en die omhakken, splijten en vervolgens omhakken met een bijl, een hamer en een zaag, maar in het echte leven hebben we daar ook olie voor nodig.

Of ?? In eten?? Door de deur of door het raam, zelfs voor 100% biologische producenten en al de rest, is er noodzakelijkerwijs het gebruik van olie (transport, verpakking, gewoon oogsten). De enige plek die ik zie zijn de groenten uit de moestuin en nogmaals, je moet zelf zaaien anders is er noodzakelijkerwijs olie gebruikt (transport, verpakking, verkoopruimte...).

Denk je echt dat de tankers zo'n macht hebben om ons zoveel op te leggen in ons dagelijks leven?? Ik geloof het niet !!!

Als we allemaal zonder uitzondering zo afhankelijk zijn van deze olie het is vooral onze schuld!!!! Wij CONSUMENTEN die altijd meer, sneller en goedkoper willen!!!
Een voorbeeld van vele andere, in Europa en met name in Frankrijk, hebben we zeer efficiënte drinkwaterproductiesystemen die maatstaven zijn en toch wordt er elk jaar meer en meer mineraalwater verkocht in onze breedtegraden.
Dus met water kopen we plastic flesjes (dus olie) met plastic verpakkingen (dus olie). We gebruiken onze voertuigen om ze te gaan kopen en naar huis te brengen, dus ook daar gebruiken we olie. terwijl het zo eenvoudig zou zijn om de kraan open te draaien en de kruik van onze grootmoeders te vullen.

Je gaat me vertellen dat dit kraanwater niet goed is, persoonlijk drink ik dat alleen en heb ik er nooit last van gehad, maar ach, ik wil geloven dat jij fijngevoeliger bent dan ik. Maar in dit geval hadden we ons kunnen voorstellen dat glazen flessen in plastic rekken worden weggegeven en opgenomen (zoals wat in Duitsland wordt gedaan voor bierblikjes), maar hier is de huisvrouw onder de 50 die denkt dat het te zwaar, te groot, te beperkend is om je mee te nemen "waste" elke keer terug naar de supermarkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79125
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 17/01/09, 09:57

C moa schreef:Als we allemaal zonder uitzondering zo afhankelijk zijn van deze olie het is vooral onze schuld!!!! Wij CONSUMENTEN die altijd meer, sneller en goedkoper willen!!!


Sommige mensen zijn afhankelijker dan anderen: https://www.econologie.com/forums/post112520.html#112520
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 17/01/09, 10:20

Capt_Maloche schreef:er is momenteel ook geld dat recyclebaar is: het verdwijnt op de beurs en verschijnt weer op de banken...

Wie wind kocht, verloor.
Degenen die aan hen verkochten (bedrogen) wonnen. Ik vraag me af op welke rekeningen ze het geld hebben gestort.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 227-gasten