Het vat olie bij 100-dollars! We zijn eindelijk hier!

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 07/12/08, 16:25

bham schreef:[...] Wat ik zou willen weten en wat me zorgen baart, is te weten tot welke prijs we kunnen gaan voordat we zeggen: stop, we stoppen met de exploratie en exploitatie van olie/gas omdat dat niet langer overeenkomt met een aanvaardbare prijs voor de economie (taal meer voor de hand liggend dan "we hebben genoeg milieuschade aangericht"); Tegen de tijd dat we daar aankomen, zal er al veel milieuschade zijn aangericht in naam van een logica van "verzamelen" die (meer en meer relatieve) en winsten (die ik ook steeds meer + relatieve ).
Nou ... :?
Als je ziet wat er gebeurt voor de oliezanden van Alberta, moedigt dat niet aan tot optimisme...
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 07/12/08, 16:59

Nou... nee, dat is niet bemoedigend. : Cry:
Laten we hopen dat de crisis dan aanhoudt om bepaalde alternatieve oplossingen (die niet noodzakelijkerwijs onrendabel zijn, zoals we willen geloven) de kans te geven zich te ontwikkelen.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 19/12/08, 14:23

$ 34 vandaag ... het is de moeite waard om je olietank te vullen, denk je? (we gebruiken het niet, maar voor deze prijs... kunnen we net zo goed bijvullen, toch?) : Mrgreen: : Mrgreen:

De Canadezen en hun bitumineus zand trekken daar de stekker uit: de winning is niet meer rendabel!!

Het is stom jongens hè? Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 19/12/08, 14:36

Christophe schreef: $ 34 vandaag ... het is de moeite waard om je olietank te vullen, denk je? (we gebruiken het niet, maar voor deze prijs... kunnen we net zo goed bijvullen, toch?) : Mrgreen: : Mrgreen:

Schaam je je niet, jij die voorstander bent van een duur vat?Beeld

Ah of zo, het is juist om het weer naar boven te halen : Lol:

Christophe schreef:De Canadezen en hun bitumineus zand trekken daar de stekker uit: de winning is niet meer rendabel!!

Het is stom jongens hè? Beeld

Nou, je ziet een vat vallen, het is niet allemaal slecht; als dat de investeerders zou kunnen besluiten, na de klap van de crisis, Madoff en Co., om hun geld in andere energiesectoren te steken, laten we zeggen schoner...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15989
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5186




par Remundo » 19/12/08, 15:09

Ja, je moet een beetje opslaan, zolang het maar goedkoop is... : Idee:

het komt hen goed uit, deze imbecielen van oliezandexploitanten, en het zal de natuur een beetje rust geven (minder CO2-uitstoot, minder vervuiling van rivieren, enz.)

Maar het is maar tijdelijk, over 10 of 15 jaar spuugt het daar dure olie uit :?
Dernière édition par Remundo de 19 / 12 / 08, 22: 14, 1 keer bewerkt.
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 19/12/08, 19:33

Nou ja, als ik het niet ben die het op voorraad heeft, zal het een ander zijn ... zo veel om het te kopen als het laag is!

Hoeveel is het momenteel?
http://www.ufip.fr/?rubrique=1&ss_rubri ... 8&id=d_102

Huh nog steeds op 0.60? Laat ze doodgaan!!
Onder de 0.40 sla ik niets op :)

Hier vond ik deze curve:

Evolutie van het huishoudelijk stookolieverbruik in Europa
Beeld

Op Europees niveau zien we dezelfde dalende trend in het binnenlandse brandstofverbruik als op nationaal niveau. Deze daling is waarschijnlijk het gevolg van een toename van het aardgasverbruik en het milde klimaat in bepaalde Europese landen.

"UFIP - Augustus 2008"

Bron: http://www.ufip.fr/?rubrique=1&ss_rubri ... &inner=332

Denk je dat het 10 tot 15 jaar zal duren om het terug te krijgen naar $ 120 of $ 130?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15989
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5186




par Remundo » 19/12/08, 22:09

Goede avond Christophe,

Naar mijn mening minder dan dat, in 3 of 4 jaar, misschien zelfs 2, zouden we er weer moeten zijn voor $ 130.

Aan de andere kant denk ik dat het voor 2009 goed moet gaan aan de pompen.

Alles hangt af van de start van het economisch herstel, waarvan de start zal worden gegeven zodra de wereld (en vooral de VS) de subprimes heeft verteerd. Niemand weet wanneer dit alles zal zijn gezuiverd, maar het zal zeker gebeuren en daar zullen we de hoge prijzen van het vat vinden.

Je moet beseffen dat er structureel niets veranderd is: beperkte productiecapaciteit tegen lage kosten (schattingen van de reserves in het Midden-Oosten zijn hypothetisch... offshore, en wie weet, olie in het Noordpoolgebied (Groenland, Noordpool, enz.).

Bovendien zijn de raffinagecapaciteiten ook beperkt, ondanks de sterke vraag in Azië, de hausse in India, Zuid-Amerika,

Rusland, vastbesloten om geld te verdienen, sluit zijn gas. Geopolitieke spanningen in Iran/Israël (oorlog?)

piekolie overschreden sinds 2007/2008. Groene technologieën zijn nog steeds niet aanwezig om over te nemen (hybriden, hernieuwbare energieën), dus onherstelbare spanningen op de koolwaterstofmarkt...

hij zal roken, evenveel olie als zijn prijs :|
0 x
Beeld
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 21/12/08, 08:43

Ik kan niet beter zeggen Beeld
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 21/12/08, 10:26

:pijl: Ja, oké... ik heb mijn kristallen bol niet geraadpleegd...

Ik heb gisteren de film Chomsky and company gezien en er spreekt nog steeds een zeker optimisme uit met betrekking tot de macht van de consument...
Ter ondersteuning van zijn toespraak toont hij aan dat de media die de wensen van lobby's doorgeven niet altijd de verwachte resultaten behalen (nee tegen het referendum, nee tegen de oorlog in Irak, enz.)

Aangezien het "herstel" afhangt van onze aankopen, als consumenten geen nieuwe auto willen kopen of niet degene die door de fabrikanten wordt aangeboden... om naar buitenlandse basics te gaan (in ieder geval wordt geen auto in deze categorie gemaakt in Frankrijk ), zal de markt niet meteen aantrekken...

Gisteren zijn we als gezin met de elektrische auto naar de bioscoop in de stad geweest, ik parkeerde de auto in de ondergrondse parkeergarage voor de bioscoop, € 5.5 parkeren, :schok: Ik denk dat het goedkoper zou zijn geweest met de tram om 4 uur, dus de kans bestaat dat ik niet snel een voet op deze parkeerplaats zal zetten... Ook al ga ik graag naar de "utopia" bioscoop die in de buurt te vinden is. : Arrowl:
0 x
goud
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 21/12/08, 01:35




par goud » 11/01/09, 13:42

Ik zeg liever "lang leve overbelaste olie" dan "lang leve dure olie"!
Persoonlijk vind ik dat brandstoffen niet genoeg belast worden, de liter diesel zou momenteel bijna 3 euro per liter moeten kosten!
Daar zouden we echt beginnen met het implementeren van de echte oplossingen... maar met 1 liter aan 0.95 € op dit moment...

Het probleem is dat als olie in Frankrijk hyperbelast wordt, we internationaal minder concurrerend zullen worden...

Rmq: Met de extra belastingen die de staat zou hebben vergaard, zou haar manoeuvreerruimte om de economie nieuw leven in te blazen groter zijn...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 206-gasten