De Grenelle ... wat is het precies?

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

De Grenelle ... wat is het precies?




par Grelinette » 10/12/08, 21:03

Om de kettingzaag een beetje in de wond te roeren, vond ik deze grappige weerspiegeling op het net met de titel "Le Grenelle ... Herinner me eraan wat het is!"

Ik vind dat deze dingen heel waar zijn.

Omdat het een pdf-bestand is, is hier de link om het te lezen: https://www.econologie.info/share/partag ... OVbEbt.pdf
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 10/12/08, 22:08

Hallo Grelinette

Dit is het verhaal van duurzame onzin. Het zijn niet degenen die ecobidon gorgelen die schimilibilick bevorderen. Ecologisch onderwijs wordt elke dag geleerd met verantwoordelijke mensen en niet met capriolen. Hier vorderen we bijvoorbeeld in het rijk van het gezond verstand met onze grote goeroe Christophe le Magnifique. : Mrgreen:
A+
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043




par Christophe » 10/12/08, 22:31

Er zit goed en niet zo goed in deze reflectie ... Ben jij grelinette? Rijd je in een 4x4 200 g / km? : Mrgreen:

Maak je geen zorgen, we zijn hier geen extremisten ... nou, denk ik : Mrgreen:
Dernière édition par Christophe de 11 / 12 / 08, 13: 44, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 11/12/08, 09:20

Deze weerspiegeling komt uit een debat op het internet een paar maanden geleden toen we begonnen te horen dat de milieu-graanschuur alleen maar wishful thinking was en een klap in de vleugel had gekregen.

Dat gezegd hebbende, ben ik het eens met de titel dat er een ietwat provocerende reflectie was: "Le Grenelle, herinner me eraan wat het is!"

Als mij vandaag de vraag wordt gesteld, kan ik niet nauwkeurig antwoorden en toch heb ik tijdschriftartikelen over het onderwerp gelezen, debatten gezien en gehoord op tv en radio ... de ergste c 'is dat ik denk dat ik alles heb gehoord: wetten, richtlijnen, aanbevelingen en ik weet niet wat anders.

Trouwens, na het lezen van de lange lijst van nieuwe woorden gebaseerd op biologisch en eco (er is zelfs "econologie", dat wil zeggen! :D ), Zeg ik tegen mezelf dat het inderdaad interessant en nuttig zou zijn om het "bio-lexicon" en / of het "eco-lexicon" te gebruiken om een ​​precieze definitie van elk van deze uitdrukkingen te hebben. Komt iemand in de verleiding door de ervaring?

Wat ook heel praktisch en interessant zou zijn, is dat wanneer een internetgebruiker een nieuw woord of concept tegenkomt, hij dit voorlegt aan de beheerders van het lexicon om een ​​"officiële" definitie te hebben.
Hier is een nieuw concept: de "wiki-econology"! :P

... een kolom is essentieel, nietwaar? : Cheesy:

... heb een grappig idee: een kleine enquête onder internetgebruikers zoals:
"voor jou is de Grenelle de l'Environnement:
1. een politieke partij
2. een wettekst
3. een idee van Nicolas Hulot
4. NSP
5 enz ...
0 x
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh




par bamboe » 11/12/08, 13:08

Wat belangrijk is in de Grenelle van het milieu, is het begin van de chouilla met microbewustzijn.
Zeker 200 g CO2, dit is niet veelzeggend (hoewel het vergelijken van het afkeuren van een stokbrood bij elke km niet zo gek is: we stellen ons heel goed voor dat we de weg snel niet zouden kunnen zien!), maar bovenal is het genoeg om te vergelijken met een zuinig voertuig: kijk, zijn 4x4 stoot 200 g uit, terwijl de auto van de mees slechts 100 g uitstoot ... Ach ja, er is een rapport 2. Dus dat spreekt natuurlijk niet tegen degenen die niet willen stap hoor ... Dit is waarom onze leiders een paar wortels moeten maken ... (de premie, niet voor schroot, maar voor producten die minder vervuilen) en een paar stokken ...

Aan de andere kant zijn er zeker enkele vrachtwagens die met dezelfde goederen oversteken, maar de meeste circuleren omdat er slimme kleintjes zijn die in december (of andere) hun verse tomaat willen eten ... En dat , zelfs meeliften maakt hem niet slim ...

PS: Ik ben het zat om te horen dat als je 1 minuut stopt met ademen, er minder CO2 vrijkomt: mensen zullen het geloven, maar in dit geval hoopt het zich alleen op in de longen. Als we normaal ademen, stoten we meer "zuivere" lucht uit dan "muffe" lucht. Na 1 minuut zonder ademhaling bevat de uitgeademde lucht meer CO2, dat is alles.
0 x
Solar Productie + VE + VAE = korte cyclus elektriciteit
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 11/12/08, 15:51

Ik weet niet of ik deze opmerking hier of met humor moet plaatsen, maar ik heb net gelezen dat in augustus 2008 een decreet in het PB is gepubliceerd dat consumenten machtigt om regenwater terug te winnen om toiletten te bevoorraden, de grond en het water te wassen zijn tuin!
Door nadelen heb ik niet gezien of de wet me toestaat in de regen te lopen en in mijn tuin te plassen : Cheesy:

Met zulke decreten is het zeker dat het pad van eco-burgerschap nog lang is en vol valkuilen!

Weet je trouwens of ik het recht heb om mijn wasgoed in de zon te drogen?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 11/12/08, 16:05

@ Indy49,
Bewustzijn, ik denk dat het er al lang is op het niveau van de burger, maar ik ben een van de volgers van Pareto ( http://fr.wikipedia.org/wiki/Distribution_de_Pareto ) die denken dat de meesten van ons (80% van de bevolking) slechts kunnen ingrijpen op 20% van het probleem (en misschien zelfs minder).

Om de 80% van het resterende probleem op te lossen, moet de 20% van de bevolking die economische, politieke, financiële, industriële macht bezit, worden aangepakt.

Ok, dat weerhoudt me er niet van om elke dag veel kleine dingen te doen om mijn planeet te beschermen.

Als het niet veel wordt gebruikt, doet het tenminste geen pijn (hoewel, als we het aantal valse goede ideeën en aanbevelingen wisten onder degenen die we elke dag serine zijn!).

Bij mij thuis heb ik bijvoorbeeld niet alles in het riool gehad en heb ik rioolfiltratiebekkens met planten geïnstalleerd ... en het is verboden! Jammer, de vogels kwamen drinken, er zijn veel kikkers en de waterplanten lijken alles leuk te vinden in dit vuile water ...
0 x
C moa
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 704
Inschrijving: 08/08/08, 09:49
Plaats: Alger
x 9




par C moa » 11/12/08, 16:31

Grelinette schreef:Ik weet niet of ik deze opmerking hier of met humor moet plaatsen, maar ik heb net gelezen dat in augustus 2008 een decreet in het PB is gepubliceerd dat consumenten machtigt om regenwater terug te winnen om toiletten te bevoorraden, de grond en het water te wassen zijn tuin!
Door nadelen heb ik niet gezien of de wet me toestaat in de regen te lopen en in mijn tuin te plassen : Cheesy:

Met zulke decreten is het zeker dat het pad van eco-burgerschap nog lang is en vol valkuilen!

Weet je trouwens of ik het recht heb om mijn wasgoed in de zon te drogen?
Ja, dit besluit is belangrijk omdat tot nu toe de vorige wetten dit gebruik van water anders dan dat van het netwerk VERBODEN. Als ik het me goed herinner, kun je het vandaag ook gebruiken voor je wasmachine.

Om te voltooien, weet dat u uw huiswater ook niet op uw huis kunt aansluiten (zelfs als het drinkbaar is). In de bergen, waar zeer zuivere bronnen zijn, is het ook verboden om deze aan te sluiten op de drinkwatervoorziening van het huis : Cry: .

Co **** ies zoals dat zijn er anderen. Behalve in heel bijzondere gevallen, heb je niet het recht om een ​​huis te bouwen (of te renoveren) zonder het aan te sluiten op het elektriciteitsnet.
0 x
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh




par bamboe » 11/12/08, 16:50

C moa schreef:Om te voltooien, weet dat u uw huiswater ook niet op uw huis kunt aansluiten (zelfs als het drinkbaar is). In de bergen, waar zeer zuivere bronnen zijn, is het ook verboden om deze aan te sluiten op de drinkwatervoorziening van het huis : Cry: .


Het is niet echt dat het verboden is, maar er zijn zeer sterke beperkingen. Deze zijn niet helemaal gek, omdat ze voorkomen dat vervuild water naar het gemeentelijk waternetwerk wordt gestuurd. Omdat zelfs als het bronwater op een moment T drinkbaar wordt verklaard, het niet wordt bewaakt en daarom om de een of andere reden ongeschikt kan worden voor consumptie.

De installatie van een wateropvangbak moet verplicht worden gesteld voor alle nieuwe gebouwen: enorme stortbak in de kelder en een kleine pomp om de toiletten te vullen (er is niet veel stroming nodig).

Grelinette schreef:@ Indy49,
Bewustzijn, ik denk dat het er al heel lang is op het niveau van de burger


Ik verzeker u dat ik nog steeds veel mensen ken die milieuproblemen ontkennen ...

Grelinette schreef:Om de 80% van het resterende probleem op te lossen, moet de 20% van de bevolking die economische, politieke, financiële, industriële macht bezit, worden aangepakt.


Het begint te komen, maar ik ben het ermee eens dat er nog veel te doen is ... Ik keur bijvoorbeeld de markt voor CO2-emissiecertificaten goed (ik word ingeschakeld) :D): wie wil vervuilen, moet ze kopen. Als er veel vervuilers zijn, is het erg duur. Als het duur is, bevordert het minder vervuiling. Het past in het proces van de wortel en de stok die ik eerder noemde 8)
0 x
Solar Productie + VE + VAE = korte cyclus elektriciteit
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6980
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2905




par gegyx » 11/12/08, 17:04

Vol hoop las ik net het decreet:
http://www.ecologie.gouv.fr/IMG/pdf/ARR ... 8-2008.pdf

Pff! ... Zelfs niet voor mij.

---
Er is geen verbod of toestemming om uw tuin te besproeien met water van God.

In dit decreet wordt gespecificeerd dat het is geautoriseerd ... Het is leuk, het was al ...
(Het kan me niet schelen, voor het besproeien van de tuin pomp ik het water tot 2,5 m ...)

Aan de andere kant heb je voor het interieur, toiletten en wasmachine geen dak van vezelcement (oude Eternit) nodig. Het is geraspt voor mij.

Maar je hebt ook een systeem nodig om het drainwater schoon te maken!
Moet een afvalwaterzuiveringsinstallatie, voordat deze in het riool wordt geloosd, de belasting betalen?

Je hebt ook een tank nodig om elke 6 maanden, onderhoud en kwaliteit van de lozingen te controleren.
Heb een plan van de installatie nodig.
Op het gemeentehuis moet aangifte worden gedaan ...
Zijn leuk! :onheil:
0 x

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 177-gasten