De Fransen en energie: dat zijn er twee ... tenminste ...

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 07/12/12, 20:10

sherkanner schreef:Dus als ik het goed lees, zien we een lichte daling van het bruto energieverbruik.
Ter correlatie denk ik aan de afname van de groei van het land.


... Inderdaad, minder groei, dus minder energieverbruik, minder afval enz... de ecologische oplossing is kortom simpel! : Mrgreen:
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
sherkanner
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 386
Inschrijving: 18/02/10, 15:47
Plaats: Oostenrijk
x 1




par sherkanner » 07/12/12, 20:47

sen-no-sen schreef:
sherkanner schreef:Dus als ik het goed lees, zien we een lichte daling van het bruto energieverbruik.
Ter correlatie denk ik aan de afname van de groei van het land.


... Inderdaad, minder groei, dus minder energieverbruik, minder afval enz... de ecologische oplossing is kortom simpel! : Mrgreen:


Wat als het andersom was. Minder consumptie leidt tot minder groei?
0 x
Wanneer we werken, moeten we altijd geven 100%: 12% op maandag; 25% dinsdag; 32% woensdag; 23% op donderdag; en 8% op vrijdag
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 08/12/12, 14:02

sherkanner schreef:
sen-no-sen schreef:
sherkanner schreef:Dus als ik het goed lees, zien we een lichte daling van het bruto energieverbruik.
Ter correlatie denk ik aan de afname van de groei van het land.


... Inderdaad, minder groei, dus minder energieverbruik, minder afval enz... de ecologische oplossing is kortom simpel! : Mrgreen:


Wat als het andersom was. Minder consumptie leidt tot minder groei?


Absoluut!
Deze wiskundige regel werkt duidelijk twee kanten op!
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554




par moinsdewatt » 08/04/13, 20:15

Hoor, hoor,
u die zeker een EDF-factuur heeft

Het salaris van Henri Proglio daalt tot 1,3 miljoen euro voor 2012

08 april 2013, Usine Nouvelle

De vergoeding van de CEO van EDF Henri Proglio voor 2012 daalde met ongeveer 300 euro in toepassing van het salarisplafond voor managers van publieke groepen, leerde Reuters maandag 8 april in het EDF-referentiedocument.

Volgens dit document bedroeg de vergoeding van Henri Proglio voor 2012 1,3 miljoen euro tegen 1,6 miljoen betaald voor 2011.

De limiet van € 450 op de jaarlijkse vergoeding van kaderleden van beursgenoteerde bedrijven, na een decreet van eind juli 000, wordt alleen toegepast op de laatste drie maanden van het jaar.


Deze beperking vloeit voort uit het plan van president François Hollande om de maximale loonkloof binnen een beursgenoteerd bedrijf te beperken van 1 tot 20.


http://www.usinenouvelle.com/article/le ... 12.N194727
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 08/04/13, 21:22

gemiddelde Fransen kennen hun water- of elektriciteitsrekening niet??? Ik dacht niet dat ik zo gemiddeld was... Ik heb dit soort rekening al meer dan 15 jaar niet meer gehad... geen meter op het water dat uit de lucht in de stortbakken valt... een beetje treuriger voor het aantal generatoren dat ik heb gebruikt, maar het dient als ervaring voor de motor van de toekomst
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554




par moinsdewatt » 04/08/13, 14:16

Energie kostte in 3.200 gemiddeld 2012 euro per huishouden

Hoofdstad 30 juli 2013

Franse huishoudens gaven in 3.200 gemiddeld 2012 euro uit aan licht, warmte en reizen met de auto, of 200 euro meer dan vorig jaar, volgens de Franse energiebalans die dinsdag is gepubliceerd.

"In 2012 stegen de lopende energie-uitgaven van huishoudens met 6% ten opzichte van 2011, twee keer zoveel als het jaar ervoor. Ze vertegenwoordigden dus een gemiddelde factuur van 3.200 euro per huishouden", aldus dit rapport van het Ministerie van Energie.

"Deze stijging is voornamelijk te wijten aan de energie-uitgaven in woningen, die met 11% zijn gestegen", voegt de tekst toe.

Het ministerie verklaart dit cijfer door lagere temperaturen dan in 2011 en door de stijging van de energieprijzen.

De verwachting is dat deze trend zich de komende jaren zal voortzetten. De regering kondigde met name een verhoging van de gereguleerde elektriciteitstarieven met 5% aan op 1 juli 2013, en daarna een vergelijkbare verhoging in 2014, om de stijgende kosten van EDF te compenseren.

De brandstoffactuur is in 2012 licht gestegen (+1,5%) ten opzichte van vorig jaar (+11,4%). Het gaat echter om gemiddeld meer dan 1.500 euro per huishouden, constateert de tekst.

Geconfronteerd met de stijging van de olieprijzen aan het begin van het jaar, voerde de regering eind 2012 een tijdelijke daling van de brandstofprijzen door. Een tijdlang overwogen, werden verschillende permanente maatregelen, zoals de invoering van een "brandstofvoucher" voor de laagste inkomens, verlaten na de prijsdaling.

In totaal gaven de Fransen 91 miljard lopende euro's uit aan hun energieaankopen, meer dan 8% van hun totale uitgaven, stelt het rapport vast..

FRANKRIJK AFHANKELIJKER

De energieonafhankelijkheid van Frankrijk is in 2012 afgenomen. De energiefactuur bereikte een record van ongeveer 69 miljard euro, vergeleken met ongeveer 61 miljard in 2011.

Olie vertegenwoordigt een groot deel van dit bedrag, met bijna 55 miljard euro import, ver voor gas (13,5 miljard euro).

Elektriciteit is de enige energie die door Frankrijk wordt geëxporteerd, maar deze verkoop daalde in 2012 sterk, vooral naar Duitsland, dat 38% minder importeerde dan in 2011.

"Duitsland, dat in 2012 elektriciteit had die zowel overvloedig als aantrekkelijk geprijsd was (fotovoltaïsche energie, windenergie en steenkool), kon deze exporteren naar zijn buren, waaronder Frankrijk", voegt het rapport eraan toe.

Hernieuwbare energiebronnen blijven in Frankrijk minder ontwikkeld dan in Duitsland, maar hun gewicht in de energiemix neemt toe, vooral bij de productie van warmte.

Ze vertegenwoordigen nu bijna 10% van het eindenergieverbruik, ver achter niet-hernieuwbare elektriciteit (24,4%) of gas (20,8%). De meest verbruikte energie in Frankrijk blijft olie, die alleen al goed is voor bijna 42% van het totaal.

http://www.capital.fr/a-la-une/actualit ... 012-862175
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 04/08/13, 17:11

moinsdewatt schreef:
Elektriciteit is de enige energie die door Frankrijk wordt geëxporteerd, maar deze verkoop daalde in 2012 sterk, vooral naar Duitsland, dat 38% minder importeerde dan in 2011.

"Duitsland, dat in 2012 elektriciteit had die zowel overvloedig als aantrekkelijk geprijsd was (fotovoltaïsche energie, windenergie en steenkool), kon deze exporteren naar zijn buren, waaronder Frankrijk", voegt het rapport eraan toe.

Hernieuwbare energiebronnen blijven in Frankrijk minder ontwikkeld dan in Duitsland, maar hun gewicht in de energiemix neemt toe, vooral bij de productie van warmte.



Euh ja! Kleine doorgang die zijn gewicht in pinda's waard is.

Tijdens piekmomenten importeren we erg dure elektriciteit.

We exporteren nucleaire elektriciteit als die goedkoop is.

We kijken nog steeds naar de Franse export / importbalans in termen van TWh (die ook verslechtert).

En sommigen hier spotten toen Duitsland besloot om kernenergie geleidelijk af te bouwen... ons uitleggend dat het dit deed dankzij Franse kernenergie.

Kortom, tussen de regels van "Kapitaal" (zijn het groen-linksen?), krijgt het Franse nucleaire model een klap:


een verhoging met 5% van de gereguleerde elektriciteitstarieven op 1 juli 2013, daarna een vergelijkbare verhoging in 2014, om de stijgende kosten van EDF te compenseren.

"Duitsland, dat in 2012 beschikte over zowel overvloedige als aantrekkelijk geprijsde elektriciteit (fotovoltaïsche energie, wind en kolen), kon deze exporteren naar zijn buurlanden, waaronder Frankrijk",


Wow, wow, die zijn heftig!!! Ik dacht dat we de beste en de goedkoopste waren??? [humor]

Ah maar trouwens, wat doen we???

a) "Frankrijk": niet veel; hoe meer de middelen; we zullen zeker nog steeds belastingverminderingen verlagen... BTW verhogen... Een kleine COXNUMX-belasting invoeren (niet uit overtuiging, maar omdat er niet veel meer te belasten valt!),

b) individuen: er is zeer weinig vooruitgang geboekt op het gebied van woningisolatie vanwege een gebrek aan stimulansen en financiering...

Lees een interessant artikel in de Nouvel Obs van deze week: voor collectieve huisvesting is het nu de bedoeling om een ​​beroep te doen op private financiers (investeerders), die de werken uitvoeren, de "stookrekening" van de huurders incasseren (gestabiliseerd) en zichzelf terugbetalen op de energiebesparing!

De elektrische auto is kapot...

En we wachten op de nieuwe belastingraming voor 2014, zonder twijfel een nieuwe klap voor het vliegtuig op het gebied van belastingkredieten [denk na over de onlangs uitgebrachte rapporten van de Rekenkamer; het is vaak een "scout" voor impopulaire beslissingen - het "peilt de reactie" van de media en het publiek; onthoud dat hij net vroeg naar hernieuwbare elektriciteit! En wacht!!!]
Dernière édition par Did67 de 04 / 08 / 13, 17: 29, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
gildas
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 879
Inschrijving: 05/03/10, 23:59
x 173




par gildas » 04/08/13, 17:17

Energie kostte in 3.200 gemiddeld 2012 euro per huishouden

Het is nog meer...
Energie wordt overal gebruikt: om brood te maken, bouwmaterialen, meubels, verbruiksgoederen, hygiëneproducten, internetgebruik, telefonie, landbouw, voedselverwerking, enz...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 04/08/13, 17:41

chatelot16 schreef:... het is al meer dan 15 jaar dat ik dit soort facturen niet meer heb ... een beetje triester voor het aantal generatoren dat ik heb gebruikt


Het was me toen ontgaan!

Je hebt nog steeds een "energierekening" (en zelfs "opgeblazen" door je groepen in vergelijking met de olierekening!). U zult het ermee eens zijn dat uw elektriciteitsrekening, voor uw verbruik, ongeveer 2,5 keer zo hoog is??? [in de winter stel ik me voor dat je stookt met de fatale hitte, dus daar balanceer je beter]

1 liter benzine: 1,50 euro / 10 kWh

elektrisch rendement 40% (go, hypothetisch; op een kleine groep eerder 35%): dus 4 kWh elektra voor 1,50 in zomerstand of 37 cent

in de winter zou de kWh-verwarming "pellets" (bijvoorbeeld!), U ongeveer 6 cent hebben gekost.

Dus de 6 kWh teruggewonnen afvalenergie is bijvoorbeeld 36 cent waard.

Dus je 4 elektrische kWh meer dan 1,50 - 0,4 = 1,10 euro of 27 cent per kWh.

Tegen deze prijs is PV zonder subsidie ​​concurrerend. En biomethaan!!!

Daarna zouden we kunnen "afmaken" door rekening te houden met de investeringen, maar we laten de "energie"-factuur, waar het hier om gaat...


[PS: ik ken je plannen... Ik waarschuw alleen iedereen die langskomt en denkt "DE" oplossing gevonden te hebben!!!]
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554




par moinsdewatt » 05/08/13, 12:26

Alleen bij Duitsland vertoont het saldo tussen export en import een tekort.

voor de andere buurlanden heeft Frankrijk een netto exportsaldo.

Beeld

http://fr.wikipedia.org/wiki/%C3%89lect ... portations

Voor Duitsland is dat omdat het een grote elektriciteitsproducent is dankzij steenkool en bruinkool. En een beetje voor zonne-energie gedurende de dag.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 229-gasten