Schone kolen.. wat is het?

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4

Schone kolen.. wat is het?




par jean63 » 02/02/06, 09:28

Ik weet niet of ik in de juiste index zit, want deze "schone steenkool"-oplossing bestaat nog niet, maar er begint over te praten; G. Bush noemde het inderdaad in zijn toespraak eergisteren.

Het is opgenomen in het artikel van het econologiejournaal "steenkool als alternatief" => EXTRACT :pijl:

De studie beveelt daarom de ontwikkeling aan van technologieën voor het afvangen en opslaan van CO2, die voorkomen dat koolstofdioxide zich in de atmosfeer verspreidt, waar het vervolgens bijna 150 jaar stationair blijft.
Volgens de auteur maken deze technologieën het mogelijk om de CO80-emissies verbonden aan de productie van elektriciteit uit steenkool met 90 tot 2% te verminderen.
Bush is duidelijk geïnteresseerd, aangezien de VS de grootste steenkoolvoorraad ter wereld heeft. Ik heb dat gisteren gelezen, ik weet niet meer waar..... ik denk dat het in het wanadoo-nieuws staat.
"Het gebruik van steenkool op middellange termijn moet afhankelijk zijn van de opslag van CO2", benadrukt hij.
Maar dit, voegt hij eraan toe, hangt niet alleen af ​​van de ontwikkeling van technologieën: "er zal ook een wereldwijd regelgevend kader nodig zijn om het op te leggen aan exploitanten, rekening houdend met de extra gemaakte kosten".
Ten slotte, stelt hij, mogen deze technologische ontwikkelingen bedrijven er niet van weerhouden om na te denken over energiebesparing of het diversifiëren van hun energiebronnen.


Wie heeft informatie over het vastleggen van CO2 op de bodem van de oceanen, ik heb gehoord of gelezen dat wetenschappers sceptisch zijn over deze methode.......misschien vertelt Jean Marc Jancovici erover op zijn site www.manicore.com ?
Er wordt ook gesproken over het gebruik van steenkool om olie te vervangen...hoe kunnen we dit doen zonder CO2 de atmosfeer in te sturen?
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 02/02/06, 09:36

Het terugvoeren van CO2 onder de oceaan is om verschillende redenen een zoete droom:

1) Zeer dure installatie

2) Als de bron van koolstofcreatie niet "nabij" is, zou de CO2 over duizenden km moeten worden getransporteerd... Gelooft u echt dat er mensen "ecolo" genoeg zouden zijn om te betalen voor het vullen van gastankers met CO2 dat het voldoende zou zijn om noch gezien noch bekend te verwerpen? Ook al zijn ze daartoe verplicht (door wie?), ik betwijfel ten zeerste of we dit ooit zullen meemaken... De CO2-uitwisselingen zullen puur virtueel blijven! En ja, we weten niet hoe we te veel preventief moeten doen... we verdienen alleen maar geld...

3) Aardolietechnologie (dus eigendom van hen en gezien hun huidige gedrag is het vrij moeilijk om ze te vertrouwen)
0 x
Rulian
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 686
Inschrijving: 02/02/04, 19:46
Plaats: Caen




par Rulian » 02/02/06, 11:28

Wat is schone steenkool?

Nou, ik denk dat het een concept is dat een beetje lijkt op "schone oorlog", "democratie met geweld brengen", "Irak heeft massavernietigingswapens" of "de conventies van Genève?? Niets te maken met Guantanamo! Waarom??"

Ik wil onze vriend Deubeuliou feliciteren met het durven maken van een goede grap tijdens de State of the Union-toespraak. Echt, humor maken bij zo'n gelegenheid moet worden gedaan!

Als we dit draadje in de humorsectie zetten?? : Mrgreen:
0 x
freddau
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 641
Inschrijving: 19/09/05, 20:08
x 1

beslaglegging




par freddau » 02/02/06, 15:24

Er zijn ook studies over vastleggingen in de terrestrische lagen.

Van wat ik heb gelezen, is het bekken van Parijs een plek waar je CO2 kunt vastleggen, en waarom zou je de zakken niet gebruiken waar gasreserves waren?

Het enige probleem is om te garanderen dat de CO2 niet stijgt en als het stijgt, om ervoor te zorgen dat we worden gewaarschuwd.. een zak CO2 die stijgt in Parijs zou niet noodzakelijkerwijs goed nieuws zijn.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 02/02/06, 15:38

Rulian schreef:Ik wil onze vriend Deubeuliou feliciteren met het durven maken van een goede grap tijdens de State of the Union-toespraak. Echt, humor maken bij zo'n gelegenheid moet worden gedaan!


Ik vind dat het laatste nieuws (en het artikel waaruit het afkomstig is) "George W. Bush's energiepatriottisme - door Christophe op 02/02/2006: 10:33" onze visie op de dingen goed samenvat... finesse :) (in tegenstelling tot ons soms :D )
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Vastlegging




par Christophe » 02/02/06, 16:00

freddau schreef:Er zijn ook studies over vastleggingen in de terrestrische lagen.

Van wat ik heb gelezen, is het bekken van Parijs een plek waar je CO2 kunt vastleggen, en waarom zou je de zakken niet gebruiken waar gasreserves waren?

Het enige probleem is om te garanderen dat de CO2 niet stijgt en als het stijgt, om ervoor te zorgen dat we worden gewaarschuwd.. een zak CO2 die stijgt in Parijs zou niet noodzakelijkerwijs goed nieuws zijn.


Al deze studies maken me aan het lachen als we de kosten van één kg begraven CO2 berekenen... ervan uitgaande dat de CO2 "afvangbaar" is (in geen geval die van transport) en dat we het vergelijken met de CO2-kosten "verworpen" ( zelfs rekening houdend met de virtuele kosten van vervuiling/schade veroorzaakt door CO2, is de factor 1 op 10 of zelfs 100!)

Geen enkel bedrijf is momenteel van plan om dergelijke oplossingen toe te passen, maar ze financieren deze studies gedeeltelijk voor hun imago: "Kijk, we bestuderen/financieren oplossingen!" :|

Alleen een sterke politieke en populaire macht zou deze bedrijven kunnen verplichten om het te doen... En het is niet morgen overmorgen!
0 x
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1

Re: Vastlegging




par Christine » 02/02/06, 17:43

Econology schreef:... ervan uitgaande dat CO2 "afvangbaar" is (in geen geval dat van transport is)

: Mrgreen: Ik stel me een grote bal voor (om niet te zeggen "cabriolet") aan de pot van alle voertuigen, die we elke avond zouden legen in een opslagcentrum... het zou een soort selectieve afvalscheiding zijn.

Erger nog, er is een heel eenvoudige oplossing: stop met alles en nog wat te verbranden, vooral olie. Wat zijn olie en kolen? CO2 off-line opgeslagen, ondergronds. Dus laat het daar maar en ontwikkel andere energiebronnen. Amen.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Vastlegging




par Christophe » 02/02/06, 17:54

Christine schreef:
Econology schreef:... ervan uitgaande dat CO2 "afvangbaar" is (in geen geval dat van transport is)

: Mrgreen: Ik stel me een grote bal voor (om niet te zeggen "cabriolet") aan de pot van alle voertuigen, die we elke avond zouden legen in een opslagcentrum... het zou een soort selectieve afvalscheiding zijn.


Je denkt niet zo goed om te zeggen ... De fabrikanten (ik geloof dat zij het waren ... zo niet misschien een onafhankelijke uitvinder) patenteerden zoiets in de jaren 80 ... een buffer voor de gassen de tijd voor de katalysator omvormer om op te warmen...

Ze hadden natuurlijk niet gedacht dat de ballon de hele romp zou innemen door zichzelf op te blazen. : Cheesy: (1 gemiddelde motor = 4 L uitlaatgassen per minuut)

Het probleem is dat zelfs als we ervan uitgaan dat we CO2 redelijk en gemakkelijk "vloeibaar kunnen maken of afvangen" ... zijn massa (2,3 kg per liter benzine en 3,1 kg per liter diesel) een probleem vormt .

Na een plasmabehandeling zou in de toekomst misschien de CO2 kunnen worden gesplitst in vaste koolstof en O2 (maar in dit geval, als energetisch winstgevend, zouden we perpetuum mobile hebben uitgevonden... op de koolstofcyclus)
0 x
Avatar de l'utilisateur
lau
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 814
Inschrijving: 19/11/05, 01:13
Plaats: vaucluse

Re: Vastlegging




par lau » 02/02/06, 23:14

Christine schreef:Ik stel me een grote bal voor (om niet te zeggen "cabriolet") aan de pot van alle voertuigen, die we elke avond zouden legen in een opslagcentrum... het zou een soort selectieve afvalscheiding zijn.

Beeld
0 x
Het aantal moleculen in een druppel water gelijk aan het aantal druppel die de Zwarte Zee bevat!
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 02/02/06, 23:19

superslordig........ : Lol:
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 242-gasten