Lubrizol-vuur "niet giftig"

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Lubrizol vuur "niet giftig"




par chafoin zijn » 02/10/19, 22:36

Let op: u moet het artikel tot het einde lezen en vooral de link in de update volgen. Impliciet geeft de krant toe iets te snel te zijn gegaan. In werkelijkheid volgen de analyseresultaten van de bange brandweerman een normale procedure.
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Lubrizol vuur "niet giftig"




par GuyGadebois » 03/10/19, 21:18

“Niet gevaarlijk”, vertellen de “autoriteiten” ons.
“Sommige van de genoemde producten zijn geclassificeerd als “licht ontvlambaar” of “waarschijnlijk schadelijk voor de vruchtbaarheid of de foetus”. Voor andere wordt gespecificeerd dat ze “ernstige effecten op de organen” kunnen hebben, kankerverwekkend kunnen zijn, “irriterend kunnen zijn voor de luchtwegen", of zelfs "giftig" of zelfs "dodelijk" bij inademing.
https://www.lexpress.fr/actualite/socie ... 00991.html

“Geen asbest gedetecteerd”, vertellen de “autoriteiten” ons…
Dit is al de tiende waarneming sinds de dag na de brand in Lubrizol, die donderdag 26 september plaatsvond, voor een deurwaarder uit Rouen (Seine-Maritime). Hij werd gebeld door Stéphane Holé, inwoner van Mont-Saint-Aignan, die in zijn tuin verschillende stukken puin ontdekte die leken op vezelachtig asbestmateriaal. "Het lijkt op asbestvezels, asbestdaken die uit vezels bestaan. Het lijkt op de beelden die we zagen van het fabrieksdak", legt Stéphane Holé uit. Hij overweegt een klacht in te dienen.
https://www.francetvinfo.fr/faits-diver ... 41729.html

"Wie zal betalen"?
Zal Lubrizol betalen na de brand in Rouen? De regel dat de vervuiler betaalt bestaat, maar...
De Staat beschikt over instrumenten om het bedrijf te dwingen degenen die schade lijden door de brand te vergoeden. Ze moeten nog geactiveerd worden.
https://www.huffingtonpost.fr/entry/lub ... 7f6621cf99
Dernière édition par GuyGadebois de 03 / 10 / 19, 21: 25, 1 keer bewerkt.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Lubrizol vuur "niet giftig"




par ENERC » 03/10/19, 21:21

In de lijst staat methacrylath. Het zit in verf op waterbasis.
Ik geef de voorkeur aan goede oude limoen.
Waarom schilderen met deze verf voor € 100 per blik, als de zak kalk die hetzelfde oppervlak bedekt minder dan € 15 kost?
Kalk stoot tijdens de productie zeker veel CO2 uit, maar haalt dit weer terug wanneer het na het schilderen verandert in kalksteen.
Wit voor wit, kalk is witter dan witte verf. Het schilfert niet en gaat langer mee.
Bovendien is het niet giftig: je kunt het gereedschap spoelwater in de tuin gieten om de PH te verhogen en kalkaanslag te verwijderen.
Als je buiten wit moet schilderen, moet je witkalken met kalk :D (zoals in de tijd).
Binnen houdt het ongedierte op afstand, het stinkt niet (geen VOS) en het is veel goedkoper.
Jammer dat we geen getinte kalk verkopen. Als het bestaat, vervang ik de watergedragen verf voor binnenshuis door getinte kalk.

Nog een afwijking van dit systeem: "Valentijnscrème.... met metacrylaat :onheil: ". Kalk vermengd met water, de verfroller... Dat is de duurzame oplossing.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Lubrizol vuur "niet giftig"




par chafoin zijn » 03/10/19, 22:07

ENERC schreef:Wit voor wit, kalk is witter dan witte verf. Het schilfert niet en gaat langer mee.
Bovendien is het niet giftig: je kunt het gereedschap spoelwater in de tuin gieten om de PH te verhogen en kalkaanslag te verwijderen.
Ik hou van limoen, maar...
Het schilfert niet, maar verandert nog steeds in fijn stof. Tenzij je een "lijm" toevoegt, wat vaak wordt gedaan (bindmiddelen) maar dan verandert het beeld een beetje. Ik weet bijvoorbeeld niet of het in dit geval wel zo goed is om hem in de tuin te gooien.
Je kunt de kalk zelf pigmenteren (ik heb het thuis gedaan) maar ook daar moet je, als ik het goed heb, een bindmiddel toevoegen...
0 x
Nico37
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 30
Inschrijving: 02/08/20, 17:35
x 7

Re: Lubrizol vuur "niet giftig"




par Nico37 » 15/08/20, 00:29

Z13 Rouen: zwarte rook en gele hesjes

Het evenement vond plaats in Rouen op 26 september 2019 en er was zwarte rook. Was dit een ernstig ongeval? Niet zeker. Heeft het water en land vervuild? De onderzoeken zullen het uitwijzen. Heeft hij de inwoners van Rouen vergiftigd? Dit moet nog bewezen worden. Is de industrieel hiervoor verantwoordelijk? Hij verontschuldigt zich in ieder geval voor het ongemak.

Voor zijn dertiende uitgave verhuisde het Z-team naar Rouen de dag na de brand in de Lubrizol-fabriek, die het equivalent van een olieramp in de Normandische lucht verspreidde. Tienduizend ton zeer giftige chemicaliën gingen in rook op, meer dan tien ton asbest verspreid over de stad.

Fabrieken in brand / Kankerepidemieën / Leven in karavanen / De chemie verlaten / Notre-Dame-des-Palettes / Proletariërs in Niger

Lees de redactie

Uitgave momenteel verkrijgbaar in de boekhandel en in onze voorraad

Gepubliceerd in mei 2020
15 euro / ISBN 9782491109011
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11044

Re: Lubrizol vuur "niet giftig"




par Christophe » 15/08/21, 10:38

In de buurt van Rouen, brand in de Seveso Saipol-fabriek: talrijke brandweerlieden ter plaatse

In de nacht van 14 op 15 augustus 2021 brak er brand uit in de Saipol-fabriek in Grand-Couronne, nabij Rouen (Seine-Maritime). Volgens een eerste rapport vielen er geen gewonden.


0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14931
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4346

Re: Lubrizol vuur "niet giftig"




par GuyGadeboisTheBack » 15/08/21, 12:54

Izy; "Het is veilig."
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 277-gasten