Groen en pro-nucleair zijn?

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 10/06/08, 15:01

Ja voor de eigen medewerkers (en waarschijnlijk na jaren van juridische procedures) maar niet voor de schade indirect veroorzaakt door olie...

We hebben gezien hoe het Erika-proces werd afgehandeld... een farce... maar het is hun BEWUSTZIJN...
0 x
georges100
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 338
Inschrijving: 25/05/08, 16:51
x 1




par georges100 » 10/06/08, 15:11

maar ik ben het met je eens :D

je gebruikt het juiste woord BEWUSTZIJN...

wetenschap zonder geweten is slechts de ondergang van de ziel

maar het kapitalisme zonder humanisme is slechts een ruïne... slechts kortstondig
0 x
econel22
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 05/06/08, 17:24




par econel22 » 10/06/08, 19:17

Bonjour!

bedankt voor je antwoorden, het geeft me gebieden om te verdiepen, in het bijzonder die van de innovatie die moet worden nagestreefd, uitgegeven door georges100

Andere standaardargumenten vond ik niet, behalve op de Areva-site waar ik dezelfde vraag had gesteld. Ik had een paar argumenten als je geïnteresseerd bent:
http://www.parlonsen.areva.com/posts/50 ... et....html

goed, zo niet, ik weet dat ik de premaché-baan niet zal hebben, dan keer ik daar terug!

Dankjewel ! en als je andere bronnen hebt, ben ik geïnteresseerd!

dank je wel!
0 x
Kat
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 27/06/08, 09:37

groen en nucleair?




par Kat » 27/06/08, 10:22

Nee, kernenergie kan niet groen zijn: uranium is geen hernieuwbare energie; het afval blijft duizenden jaren gevaarlijk en we weten niet waar we het naartoe moeten brengen; de bedragen die in kernenergie worden geïnvesteerd, verhinderen onderzoek op andere terreinen. Uit een onderzoek van Greenpeace uit 2005 bleek dat als we 3 miljard euro (prijs van de nieuwe EPR-reactor) investeerden in hernieuwbare energie en energiebesparing, we erin slaagden twee keer zoveel energie te produceren of te besparen dan de energie die een kerncentrale levert. en 15 keer meer banen!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: groen en nucleair?




par Christophe » 27/06/08, 10:26

kat schreef:Uit een onderzoek van Greenpeace uit 2005 bleek dat als we 3 miljard euro (prijs van de nieuwe EPR-reactor) investeerden in hernieuwbare energie en energiebesparing, we erin slaagden twee keer zoveel energie te produceren of te besparen dan de energie die een kerncentrale levert. en 15 keer meer banen!


Bron? Ik ben perplex...de hernieuwbare energiebronnen hebben ongeveer de investeringskosten van een elektriciteitscentrale (1€ voor windenergie vergeleken met 1,5 voor kernenergie per W ongeveer) maar produceren 3 tot 5 keer minder energie per jaar... dus ik zie heel slecht hoe je met hetzelfde bedrag 2 keer meer energie kunt produceren.

Voor energiebesparing wel ja.

Isolatie of zelfs overisolatie is de actie waarmee de investering de meeste energie kan besparen!
0 x
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 27/06/08, 10:34

Ja, maar vergeet Christophe niet dat we in Frankrijk niet zoveel elektriciteit nodig hebben, dat het overschot al verkocht is en dat de apparaten steeds minder zullen verbruiken!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 27/06/08, 10:40

jonule schreef:dat de apparaten steeds minder zullen verbruiken!


Ja, het is al niet systematisch en bovenal zullen we er steeds meer hebben... Ik heb veel vrienden die bijvoorbeeld videoprojectoren hebben (800W in plaats van een tv van maximaal 200W)...

Dit is ook wat de autofabrikanten al tien jaar zeggen....maar het totale olieverbruik stagneert of stijgt zelfs lichtjes in Frankrijk...het aandeel van het transport neemt alleen maar toe!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 27/06/08, 10:45

Om nog maar te zwijgen van het feit dat olie- en gasverwarmingssystemen op wraak worden vervangen door warmtepompen.
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 27/06/08, 10:48

Toutafé...en laten we het niet hebben over pure Chinees-Chinese airconditioning, waarvan de meeste voor een paar honderd euro worden verkocht en door iedereen worden geïnstalleerd!!

Bovendien breken we nu elk jaar energierecords...

Eindelijk, Jonule, je hebt het hier helemaal mis...
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2

Re: groen en nucleair?




par Targol » 27/06/08, 11:09

Christophe schreef:
kat schreef:Uit een onderzoek van Greenpeace uit 2005 bleek dat als we 3 miljard euro (prijs van de nieuwe EPR-reactor) investeerden in hernieuwbare energie en energiebesparing, we erin slaagden twee keer zoveel energie te produceren of te besparen dan de energie die een kerncentrale levert. en 15 keer meer banen!


Bron?


Het was niet Greenpeace, maar het netwerk dat “de kernenergie verliet” en de bronnen zijn daar:
Korte versie (pdf van 16 pagina's / 2MB)
Volledige versie (pdf van 144 pagina's / 8MB)
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 277-gasten