Yves Cochet: conferentie over energie en peakoil

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188




par Remundo » 14/09/08, 19:56

Hallo iedereen,

Er zijn nog 2 of 3 oplossingen om olie en kernenergie te vervangen...

Het enige probleem is dat de man pas opstaat als zijn billen verschroeid zijn.

Voor energie is de vlam nog niet heet en dichtbij genoeg... : Idee:

En alles zal met pijn en haast gebeuren, en zeker veel te laat om de gevolgen voor het klimaat te beperken :?
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188




par Remundo » 14/09/08, 20:45

Nou, ik heb naar de 6 delen geluisterd...

Stijl "braillou", we kunnen het zeggen, maar een toespraak en een stijl zijn zeker heel goed aangepast aan het publiek.

Over het algemeen gaat de toespraak tot de essentie en ondanks enkele onnauwkeurigheden, is hij precies op het juiste doel...

Een zeer goede popularisator, deze Monsieur Cochet!

Alleen over de gedwongen afname ben ik het niet eens. Niet dat ik piekolie en de eindigheid van koolwaterstofbronnen ontken, maar dat we onaangeboorde schone energieën hebben die duizenden malen voorzien in de menselijke behoeften...
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 22/09/08, 16:22

Remundo schreef:Alleen over de gedwongen afname ben ik het niet eens. Niet dat ik piekolie en de eindigheid van koolwaterstofbronnen ontken, maar dat we onaangeboorde schone energieën hebben die duizenden malen voorzien in de menselijke behoeften...


Toutafé oké...ik weet niet wat het doel is van een politicus die de problemen alleen maar voorlegt door te zeggen: er is geen oplossing....

Hier zijn enkele ideeën voor oplossingen: https://www.econologie.com/energies-du-f ... -3750.html

ps: verder is Jancovici's inspiratie nog vrij duidelijk :)
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 22/09/08, 16:46

Ik denk dat wanneer hij zegt dat er geen oplossing is, het een impliciete oplossing is met een volume van gelijke energie.
omdat er inderdaad oplossingen bestaan ​​zoals die aangegeven in de link, maar het account is er niet. het zou nodig zijn om de cijfers in detail te bekijken, maar de som van alle potentiële alternatieve energieën met de huidige techno (het kan een beetje verbeteren) compenseert naar mijn mening niet de totale energie geproduceerd door olie. vooral omdat sommige alternatieve energieën eigenlijk meer geschikt zijn voor dit of dat gebruik en niet universeel zijn zoals olie.
vb: we zijn niet klaar om vliegtuigen van 300 mensen met elektriciteit te laten vliegen.
daarom, wat er zal ontbreken, zal het nodig zijn om het zonder te stellen en dit is waar de notie van degrowth om de hoek komt kijken.

Als iemand cijfers heeft om te delen, zou dat geweldig zijn om in te graven.
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Rulian
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 686
Inschrijving: 02/02/04, 19:46
Plaats: Caen




par Rulian » 22/09/08, 16:59

Ik herhaal de woorden van de vriend Dirk Pitt

Christophe schreef:Toutafé oké...ik weet niet wat het doel is van een politicus die de problemen alleen maar voorlegt door te zeggen: er is geen oplossing....

We kunnen de beschikbaarheid of niet van levensvatbare alternatieven bespreken. Cochet is op dit punt nogal pessimistisch (ik ook), daarom dringt hij er niet zo op aan. Dat betekent niet dat hij niet in hernieuwbare energieën wil stappen. Alleen dat hij weigert vast te houden aan wat hij denkt dat een utopie is.

In de tussentijd is het beter om een ​​al te pessimistische politicus te hebben die de omvang en extreme prioriteit van het energieprobleem volledig heeft begrepen, dan politici die het probleem volledig ontkennen/negeren!

Zo lang leve Cochet.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188




par Remundo » 22/09/08, 17:09

Hallo Dirk Pitt,
dus ga lezen voor zonne-energie hier ou https://www.econologie.com/forums/desertec-e ... t5338.html

voor mariene energieën ou https://www.econologie.com/forums/energie-th ... t4853.html ...

Dus de rekening is er niet? :D
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 22/09/08, 17:13

Ik hoor niets van Dirk Pitt of Rulian...En ik legde hier uit waarom in de inleiding:
https://www.econologie.com/energies-du-f ... -3750.html

Een energiemix aan de olie- koning vervangen?

Over het einde van de olie, veel meer dan over de uitputting ervan, hebben we momenteel in ieder geval één zekerheid: de oliekoning heeft en zal waarschijnlijk geen prins hebben, dus een opvolger die zo alomtegenwoordig is in ons leven.

In werkelijkheid; er is geen natuurlijke hulpbron die zo overvloedig en gemakkelijk te exploiteren is (in alle stadia van exploitatie) als olie.

Natuurlijk zijn er de gashydraten van de oceanen waarvan de afzetting 4 keer de terrestrische olieafzetting zou bedragen (brrr, het zorgt voor rillingen over de ruggengraat vanwege het broeikaseffect): maar deze hydraten zijn niet te exploiteren... op dit moment.

De energietoekomst van de mensheid zal bestaan ​​uit een mix (mix) van verschillende oplossingen, gekozen in functie van de omgeving en de aard van hun gebruik met een gemeenschappelijke noemer: energiezuinigheid.


Tenzij er een technologische of geologische verrassing is: er is niet ÉÉN oplossing voor olie, maar ENKELE oplossingen (van geval tot geval) voor fossiele brandstoffen...

De gemene deler zal een minder energieverslindende samenleving van de toekomst zijn! Als we weten dat de energie-intensiteit van Frankrijk lager is dan die van India, is er iets om ons duidelijk voor te SCHAMEN (vooral als je denkt dat je les geeft) !

Degenen die wind hebben, zullen windturbines maken, degenen die zon-zonne-concentratoren hebben...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188




par Remundo » 22/09/08, 17:33

En het kost je vaak om te blijven :? : Cheesy:

Een mix, de "future generation mix" van DJ Remundo: thermodynamische zonne-energie, biomassa, waterkracht, wind en ETM,

vanavond bij Remundo is het eco-avond Beeld
0 x
Beeld
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 22/09/08, 20:49

Christophe schreef:De energietoekomst van de mensheid zal bestaan ​​uit een mix (mix) van verschillende oplossingen, gekozen in functie van de omgeving en de aard van hun gebruik met een gemeenschappelijke noemer: energiezuinigheid.


wij zijn het helemaal eens. wie spaarzaamheid zegt, zegt dat we globaal minder zullen moeten consumeren dan nu.
als ik zeg dat het account er niet is, is dat het.
mensen moeten niet geloven dat ze voor 500 euro nog een weekendje marrakech met het vliegtuig kunnen blijven en daar zullen alle zonnecollectoren niet veel aan kunnen doen.

en stop dan met meer maken : Lol:
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 289-gasten