Afvalstoffen, de nucleaire nachtmerrie, een show te zien ...

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 04/11/09, 10:48

de echte wetenschappers van de vorige eeuw zijn dood, de anderen zijn niet onafhankelijk, wetenschap is nu industrieel en zal geneigd zijn afgewezen te worden door het publiek dat ziet dat het speelt tegen nieuwe technologieën, drugs enz... triest lot.

waar zijn de onafhankelijken?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 04/11/09, 10:52

jonule schreef:waar zijn de onafhankelijken?


Voor je !!! : Idee:
0 x
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 04/11/09, 15:23

Ja;

maar ik denk veel CRIIRAD voor straling en CRIIGEN voor GGO's;
als ik erover nadenk, komt dat omdat ik er zeker van ben dat we de zogenaamde controleorganen niet de nodige middelen geven om echt onafhankelijk te worden.

als de Nucleaire Veiligheidsautoriteit haar werk zou doen, zouden er dan toch niet al deze ongevallen zijn?!

me het doet me pijn dat het niet werkt, ik twijfel aan de transparantie-veiligheidswet en de corruptie van deze lobby, ik zie geen andere manier, behalve dat het alleen maar imbecielen zijn, dat de ingenieurs allemaal zijn ontslagen en dat er geen zijn er alleen Slowaakse onderaannemers die de gebruikershandleiding niet kunnen lezen?
niet aandringen...


lang leve de onafhankelijken!
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 06/06/10, 16:34

Afgelopen vrijdag (4 juni 2010) is de nieuwe editie van het landelijk beheerplan radioactieve stoffen en afval gepresenteerd.

http://www.asn.fr/index.php/S-informer/Actualites/2010/Plan-National-de-Gestion-des-Matieres-et-des-Dechets-Radioactifs
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Addrelyn
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 166
Inschrijving: 16/07/10, 11:28




par Addrelyn » 21/07/10, 16:33

Ik heb net dit onderwerp gelezen. Veel (alle?) informatie klopt niet. (Ik heb al het gevoel dat ik mezelf blootstel aan enige kritiek)

Ik wil even de balans opmaken van het beheer van opgewerkt uranium (wat u ten onrechte "het afval dat we naar Rusland sturen") noemt.

Basis:
De splijtstofelementen die de energiecentrales binnenkomen, bestaan ​​(gemiddeld) uit 96% U238 en 4% U235.
Wanneer ze tevoorschijn komen en worden herverwerkt in La Hague, bevatten ze (gemiddeld) 94% U 235&238; 1% plutonium; 5% splijtingsproducten en kleine actiniden.
Ze dienen als brandstof voor kernsplijting (gemiddeld) 18 maanden.
Vervolgens worden ze (gemiddeld) gedurende 3 jaar opgeslagen in het zwembad dat aanwezig is in elke reactor in Frankrijk om hun activiteit te verminderen.


Wat gebeurt er in Den Haag
Uranium, kleine actiniden en splijtingsproducten en plutonium worden gescheiden. Voor de rest ben ik alleen geïnteresseerd in uranium.
Uranium wordt dan opgewerkt uranium genoemd en bevat ongeveer 1% U235. Het bevat ook sporen van U234 en 236, twee andere uraniumisotopen. (dit is belangrijk voor wat volgt)

Uraniumverrijking in Frankrijk
Tot ongeveer 2012 was de verrijkingstechnologie in Frankrijk gasdiffusie. Om niet uit te zetten komt het uranium aan één kant van de plant binnen met 0.7% U235 en komt een maand later uit met 4% U235. Er wordt voortdurend in de fabriek ongeveer 1500 ton uranium verrijkt.
Het probleem met deze techniek is dat als je opwerkingsuranium in de fabriek stopt, deze wordt "vervuild" door U234 & 236 en voor het schoonmaken ervan zou het moeten worden geleegd (waardoor het maandenlang moet worden stilgelegd). Frankrijk heeft daarom besloten om zijn opgewerkt uranium in het buitenland te verrijken, in dit geval in Rusland, een van de twee landen die over de technologie van verrijking door centrifugeren beschikt (bedrijf Tenex) die veel flexibeler is (voor meer uitleg over de verrijking door centrifugeren, I zal nog een bericht plaatsen omdat het lang is om uit te leggen). (Frankrijk zal deze technologie in 2012 in de George Besse 2-fabriek hebben)

De enkele (?) uraniumreis naar Rusland
Hier is het contract: we sturen het opgewerkte uranium naar Rusland, het wordt daar opnieuw verrijkt. Tenex geeft het verrijkte uranium terug aan Frankrijk en behoudt de opgewerkte uraniumstaarten die >0.3% U235 bevatten.
Ik begin te twijfelen aan het feit dat verarmd uranium eigendom blijft van EDF, zelfs als het in Rusland is opgeslagen. Ik zal hierover informeren.
Dit 0.3% verarmd uranium kan ook worden gebruikt in snelle neutronenreactoren. Het zal daar worden hergebruikt wanneer de prijs van natuurlijk uranium voldoende is gestegen om winstgevend te zijn.

Mijn bron is een voormalig brandstofdirecteur bij EDF, dus betrouwbaar.
0 x
Aumicron
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 387
Inschrijving: 16/09/09, 16:43
Plaats: Bordeaux




par Aumicron » 27/07/10, 17:17

Mooie presentatie Addrelyn.

Ik begin te twijfelen aan het feit dat verarmd uranium eigendom blijft van EDF, zelfs als het in Rusland is opgeslagen. Ik zal hierover informeren.

Heeft u een antwoord op uw vraag?
0 x
Om te betogen.
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188




par Remundo » 02/08/10, 11:56

Eigendom van wie of wat, dat kan ik je niet vertellen.

Inderdaad, de Russen geven het verrijkte uranium terug, maar behouden het grootste deel van de U238 die bijna zuiver is geworden.

Ze hebben reactoren die ze kunnen opslokken: geplaatst rond de reactor die neutronen uitzendt, wordt een fractie van deze U238's Pu239's.

Een geweldige zaak voor Pu239-planten en... de bombinettes.

@+
0 x
Beeld
Addrelyn
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 166
Inschrijving: 16/07/10, 11:28




par Addrelyn » 02/08/10, 15:05

Nee, nog niet, maar dat zal snel gebeuren...

Wat de Remundo-bommen betreft, zou het me zeer verbazen, gezien het feit dat de Russen zeer betrokken zijn bij RNR-onderzoek, juist om zich te ontdoen van alle Pu die zich in hun astronomische hoeveelheden bommen heeft opgehoopt. Bovendien produceren hun reactoren er al veel van. De Russen zullen naar mijn mening RNR's maken, maar ze niet als fokker gebruiken!
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 02/08/10, 15:47

Addrelyn schreef:Nee, nog niet, maar dat zal snel gebeuren...

Wat de Remundo-bommen betreft, zou het me zeer verbazen, gezien het feit dat de Russen zeer betrokken zijn bij RNR-onderzoek, juist om zich te ontdoen van alle Pu die zich in hun astronomische hoeveelheden bommen heeft opgehoopt. Bovendien produceren hun reactoren er al veel van. De Russen zullen naar mijn mening RNR's maken, maar ze niet als fokker gebruiken!


Het lijkt mij dat de "Franse export" naar Rusland is gestopt, het nieuws heeft niet veel lawaai gemaakt.
Ongeveer twintig reactoren werken met Mox in Frankrijk, lijkt mij... en het lijkt ons een arm en een been te kosten.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Addrelyn
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 166
Inschrijving: 16/07/10, 11:28




par Addrelyn » 02/08/10, 15:53

Het verrijkingscontract met Rusland liep eigenlijk dit jaar af (het was de hele tijd gepland of 40 jaar geleden of zoiets...)
Het wordt niet verlengd omdat Frankrijk over ongeveer twee jaar zal kunnen doen wat Rusland voor ons deed bij GB2 (George Besse 2).

Ongeveer twintig reactoren werken met Mox in Frankrijk, lijkt mij... en het lijkt ons een arm en een been te kosten.

Echt waar?
Mag ik je bron?
0 x

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 308-gasten