Inductieverwarming

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 06/10/09, 22:23

voormalige oceanische schreef:We kibbelen om de uitstoot van een spaarlamp of een LED-lamp en we bakken onze eieren (niet alleen de mannetjes, de dames die hun buik tegen het fornuis of het werkblad van de inductiekookplaat drukken) per inductiekookplaat...


We mogen niet vergeten de "gevaarlijkheid" van deze emissies terug te brengen tot de gebruikte frequentie. Van enkele tientallen Hz tot een paar honderd KHz voor inductieverwarming, het is onder compacte fluorescentielampen (tot 30 MHz?) we zijn nog ver verwijderd van de GHz van onze laptops of de frequentie van compacte fluorescentielampen. Het is niet noodzakelijkerwijs vergelijkbaar. Er wordt niet gezegd of er serieus onderzoek is gedaan in dit frequentiedomein in relatie tot gezondheid... : Cry: Ik leek ook te begrijpen dat niet zozeer de gebruikte frequentie (GHz) door laptops gevaarlijk was, maar eerder de "modulatie" van het bijbehorende signaal.

Normaal gesproken is er (niet?) signaalmodulatie voor verwarming door inductie (hoewel de thyristors die de stroom aandrijven, het niet slecht is om interferentie toe te voegen : Mrgreen: )
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 06/10/09, 22:31

Dag


Inductieverhitting wordt al heel lang in de industrie gebruikt.
bij de meeste auto-onderdelen gaan de metalen lussen door een inductiespoel bij hun uitgang, ze zijn rood en vervolgens gesmeed, de oude systemen produceerden de middenfrequente stroom met roterende dynamo's.
het voordeel van dit systeem is dat je de verwarming precies kunt afstellen en dat onder een neutrale atmosfeer doet
de prestaties zijn opmerkelijk beter dan die van een oven met koolstofelektroden, eenvoudig en onmiddellijk opstarten, geen oven om te onderhouden, heel weinig vervuiling
De meeste spoorwegspijkers of -schroeven worden op deze manier gemaakt, bouten, spijkers, enz.

Het andere voordeel, voor speciale afschrikking, worden de onderdelen zeer snel verwarmd in een inductieoven, afhankelijk van de frequentie, het onderdeel wordt aan de oppervlakte verwarmd en minder in de diepte, de afschrikking is harder op het oppervlak terwijl de kern flexibeler blijft. van verharding gevonden op vliegtuigpropellers.

Andre
We zien de verharding op een Mac Cauley-propellersectie
Beeld

Beeld
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11044




par Christophe » 30/10/09, 13:01

Ik heb een inductiekookplaat van 45€ gevonden en gekocht bij de lidl. Er is een opmerking "werkt alleen met magnetische pannen / steelpannen".

Het is me nog steeds niet gelukt om het te laten werken, blijkbaar werkt het niet als je geen compatibel fornuis hebt (veiligheid, geen magnetisch veld).

Als ik een compatibele kachel kan vinden: waar ben je als test in geïnteresseerd?

Uiteraard het rendement (meting met PM of EM van de kWh en evolutie van de T° van het water)...en?
0 x
Avatar de l'utilisateur
voormalig Oceano
Modérateur
Modérateur
berichten: 1571
Inschrijving: 04/06/05, 23:10
Plaats: Lotharingen - Frankrijk
x 1




par voormalig Oceano » 30/10/09, 13:06

Wat betreft de frequentie gaan sommige puristen van de eliminatie van elektromagnetische golven zo ver dat ze stroomonderbrekers installeren die het gebruik of de uitschakeling van apparaten die op het elektriciteitsnet zijn aangesloten (50 of 60 Hz) detecteren om de stroomtoevoer af te sluiten wanneer het apparaat wordt gestopt.
Een uitgeschakelde bedlamp zendt echter minder EM-veld uit via de voedingskabel dan een inductiekookplaat van enkele KW die in werking is.
0 x
[MODO Mode = ON]
Zieuter maar denk niet dat minder ...
Peugeot Ion (VE), KIA Optime PHEV, VAE, nog geen elektrische motor...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11044




par Christophe » 30/10/09, 13:19

Ben de eerste test die ik deed met dit apparaat: https://www.econologie.com/shop/detecteu ... p-143.html er was niet veel als een veld (te "leegmaken" omdat er geen geschikte pan was)

Ik moet de handleiding lezen, maar ik geloof dat de plaat draait met 10 kHz (het hangt af van het benodigde vermogen)...dus de gevoeligheid van dit apparaat (50-60 Hz) is misschien niet geschikt...of dan is het gewoon omdat de plaat nooit "begon"!
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 30/10/09, 15:44

:schok: thuis heb ik inductiekookplaten (toen 1200 euro)
Om erachter te komen of een pan erop kan, plaats je gewoon een magneet op de pan..
Als het blijft hangen, is het goed...
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 30/10/09, 17:05

daarentegen kreeg ik vanmorgen een advertentie van een hard discounter: een zelfstandige inductiekookplaat (1 pits): 39,90!
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 363-gasten