Old road diesel: bruikbaar?

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Old road diesel: bruikbaar?




par Christophe » 05/03/07, 11:48

Ik stuur je een vraag die ik per e-mail heb ontvangen omdat ik denk dat het interessant kan zijn voor de wereld (zowel de vragen als de antwoorden).

Ik heb een kleine voorraad wegdiesel van ongeveer 100 liter (na betaling van de belastingen) in een plastic tank onder de grond, in een metselwerk en een gesloten tank.

Dit voor ongeveer 30/35 jaar.

Ik zou graag willen weten =

1) of deze diesel nog actief is in de zin van mogelijk gebruik in mijn auto?

2) welke voorzorgsmaatregelen moeten worden genomen voor de overdracht (explosie- of brandgevaar)?

3) wat adviseren jullie mij om deze tank definitief vrij te geven?


Mijn antwoorden (in te vullen als je andere ideeën hebt):

1) Ja, in tegenstelling tot benzine blijft GO na verloop van tijd veel beter. Ik raad je echter aan om het tot 40 tot 50% te mengen met nieuwe GO omdat het zwavelgehalte ongetwijfeld veel hoger is dan de huidige GO. Bovendien mag het geen actuele toevoegingen bevatten.

Ik denk ook dat het gebruik van meer dan 30% in een HDi niet wordt aanbevolen.

2) Geen speciale voorzorgsmaatregelen, het "handelt" als stookolie. Het risico op brand is laag, tenzij u een sterke warmtebron in de buurt heeft.

3) Er is niet veel anders te doen met olietanks dan olie op te slaan. Vooral omdat als de tank slechts 100L is, de capaciteit erg klein is. Ik raad je aan om het leeg te maken en het te veroordelen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 05/03/07, 13:04

sorry Christophe, ik zou categorischer zijn dan jij

1) tegen de prijs waar interventies aan voertuigen zijn, denk ik dat het beter is om deze olie te gebruiken voor verwarming, of anders in een motor ouder dan 10 jaar, des te slechter voor de "verloren" 50 euro (ik vrees vooral de " bodem" van de tank"

2) aangezien de tank klein is, denk ik dat het zelfs beter zou zijn om hem te verwijderen "ten behoeve van toekomstige generaties"
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 05/03/07, 18:33

Ja olifant behalve die GO die "op zijn plaats blijft" geen vocht bevat (althans niet meer dan die van de lucht in de tank). Anders had ik niet echt aan de stortingen gedacht...

Hier is het e-mailantwoord van de respondent

Hartelijk dank voor uw antwoord, dat geruststellend en zelfs bemoedigend is.
Ik ging op jouw forum, of ik noteerde hetzelfde antwoord, evenals dat van 'Elephant Suprême econologist' die me uitnodigde om deze dieselolie niet te gebruiken?
Ik had ook aan dit verhaal van latente vochtigheid gedacht, om mogelijk alleen het gebied op bijvoorbeeld 10 cm van de bodem te pompen om water te vermijden.
Ik geef toe dat ik, tussen deze twee argumenten, aarzel, omdat ik niet wil omwille van de economie, om de motor van mijn auto te beschadigen die geen Hdi is (Opel Corsa diesel)
Wat betreft de afhandeling (overdracht) is er inderdaad een warmtebron niet heel ver (5 meter / stadsverwarmingsketel) maar ik
overstap pas na het stookseizoen, d.w.z. over ongeveer 2 maanden, ketel uit.
Als ik uw vriendelijkheid niet misbruik, is het dan zeker dat als het niveau daalt en wordt vervangen door lucht, er echt geen risico is?
explosie?
Het ligt voor de hand dat als de tank eenmaal leeg is, ik hem zal verwijderen om hem weg te geven of te verkopen, want ik wil hem daar niet meer hebben.
Nogmaals bedankt voor deze zeer waardevolle adviezen voor mij, en voor het beantwoorden van deze mail, want ik kan de verbinding nergens anders tot stand brengen!!
0 x
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 06/03/07, 00:20

Dag
Zoonsbroodjes in aardappelolie vermengd met diesel
hij kocht een oude tank halfvol van 900 liter oude diesel, hij gaf het allemaal door.. vermengd met frituren.
Je moet het niet roeren, de bodem is helemaal roestig maar het slaat goed af, nu zit de tank vol met zijn voorraad olie..
Oude diesel wordt bijna transparant als petroleum en ruikt naar kerosine, het ruikt niet meer hetzelfde als verse diesel
De achtergrond is bijvoorbeeld nogal roestig rood.
Andre
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 19/03/07, 11:56

Met zijn toestemming deel ik de 2 antwoorden van betrokkene met u:

Goedenavond meneer Martz,
Zoals beloofd, hoewel een beetje laat, kom ik je mijn CR geven
Ik heb eerst advies gevraagd aan een tiental mensen (tankstations, dieselbezorgers, Opel, reparateurs)
De meningen zijn praktisch allemaal verschillend, en geen enkele, in tegenstelling tot u, was formeel.
Ik heb ook een verwarmingsmonteur geïnterviewd (niet de mijne om hem niet in verlegenheid te brengen, maar die van een vriend)
Zijn onmiddellijke reactie en zonder iets te hebben gezien, is zijn gewicht in brandstof waard, hier is =
......je diesel is op en niets meer waard. Ik ken iemand die hem voor je weg kan doen voor een vast bedrag van rond de 100 euro (contant betaald) en hij
verwijdert de tank gratis als bonus........!!!!
Dus besloot ik je advies op te volgen en waagde ik de sprong (bij wijze van spreken!)
Nadat ik mijn boiler had uitgezet, heb ik eerst de tank overgepompt in twee jerrycans, waarbij ik ervoor zorgde dat ik alleen de bovenkant leegpompte.
Daarna vulde ik twee kleine bakjes van elk 5 liter.
En ik heb er een leeggegooid in de tank van mijn auto om zo te zeggen vol met normale en recente diesel (ongeveer 40 liter)
Resultaat = alles is in orde.....RAS
Honderd kilometer verder heb ik de andere geleegd, waardoor de oude inname op 10 liter komt voor een totale inhoud van 40 liter, of ongeveer 25%
Resultaat = alles is in orde.....RAS
Over honderd kilometer leg ik een 3e leeg, misschien na een 4e?
En als het goed is, wacht ik tot de tank van mijn auto bijna op nul is, om naar de pomp te gaan, te tanken en thuis bij te vullen met een jerrycan van 20 liter oude diesel.... ..en zo door tot de voorraad op is.
Ik wil u nogmaals bedanken voor uw waardevolle advies, dat juist is gebleken.
Oprecht


Mijnheer Martz hallo

Vertrouwen voor vertrouwen, waar ik me het meest zorgen over maakte, en dat ben ik nog steeds een beetje, blijft het gevaar van explosie en/of brand, aangezien de lucht de vloeistof in de tank vervangt.
Akkoord........ Ik beperk me tot maximaal 10 / 15 liter oude GO voor een volle frank.
Ik machtig je niet alleen om deze ervaring op je te delen forums, wat een minimum aan erkenning vertegenwoordigt, maar ook om te bepalen hoe geruststellend het is om gekwalificeerde correspondenten te vinden, wanneer u een probleem moet oplossen, wat uw geval is.
bien amicalement
0 x

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : n.Chr. 44 en 316 gasten